Een draadloos netwerkbereik uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• HWR
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Beste mensen,

Ik zit met een probleempje dat waarschijnlijk vooral te wijten is aan mijn eigen kennis, ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen. Het gaat hier om een draadloos (thuis)netwerk, en wel het uitbreiden van diens bereik. Ik heb inmiddels een flink eind ge-googled en heb vele fora bezocht, maar ik raak een beetje het overzicht kwijt door alle vaktermen en de vele specifieke gevallen die er te vinden zijn. Ik zal proberen zo veel mogelijk details te geven over mijn geval.

Dan nu de kwestie zelf:

Ik wil graag het bereik van mijn draadloze thuisnetwerk uitbreiden, omdat het signaal niet alle kamers in het huis bereikt. Uiteraard heb ik geprobeerd om het modem zo centraal mogelijk neer te zetten, antenne op verschillende manieren richten enzovoorts. Dit helaas dus nog zonder resultaat.

Hier zijn wat technische details:
  • Ik gebruik een Thomson Speedtouch 780i wireless modem
  • Ik beschik over nog een extra Thomson Speedtouch 780i wireless modem
  • Het draadloze signaal bereikt 1 desktop pc met moeite, en 1 desktop pc helemaal niet
  • De desktop pc's hebben beiden een Sitecom Wireless Network PCI Card Mimo-XR als netwerk-adapter
  • Alle overige pc's ontvangen het signaal prima, zij bevinden zich ook dichter in de buurt van het modem
Nu heb ik het idee opgevat om mijn extra modem door middel van een lange kabel te verbinden met het modem wat ik nu gebruik, met de bedoeling dat ook dit modem een draadloos signaal gaat uitzenden en daarmee de overige kamers in het huis bereikt. Ook heb ik gekeken naar signaalversterkers, maar omdat de muren hier vrij dik zijn ben ik bang dat een dergelijke versterker weinig zal helpen. Bovendien win ik liever van te voren wat advies in van mensen met ervaring hiermee.

Voor de overzichtelijkheid zijn hier mijn concrete vragen:
  • Is het mogelijk een tweede modem met een kabel aan te sluiten op het modem dat ik nu gebruik (exact het zelfde type), zodat dit tweede modem het signaal 'kopiëert' en elders uitzend?
  • [list]
  • Zo ja, kan iemand mij dit uitleggen of doorlinken in de goede richting?
  • Zo nee, zou iemand mij dan kunnen vertellen wat er wel mogelijk is om hetzelfde doel te bereiken?
  • [/list]

Ik hoop dat iemand van jullie mij hierbij kan helpen, en met de bovenstaande informatie een beetje uit de voeten kan.

Alvast erg bedankt en met vriendelijke groet,

-HWR

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-02 17:37
Hay HWR,

ik beschik toevallig over eenzelfe modem hier, en heb de handleiding ook nog ff doorgekeken,
maar ik ben er vrij zeker van dat je deze niet als losstaande router kunt gebruiken.
Ik ben bang dat je op zoek zult moeten gaan naar een losstaande router/switch/hub.

bron van de handleiding:
(http%3A%2F%2Fwww.speedtouch.nl%2Fdocs%2FST780WL_InstallSetup_nl.pdf&ei=SpKqSezTAcTM-AbT1KXLAg&usg=AFQjCNHmtxAuZdBeKfkSEYpI4YRMDkM3AA&sig2=3hG_MPq9B6qqgcBP1r9UJA)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:21
correct me if I am wrong, maar het lijkt mij dat je het modem gedeelte en de dhcp server uit moet zetten en dat je hem dan gewoon als acces point/switch kan gebruiken.
Dus:
modem > kabel > modem2
en dan modem 2 als ap/switch ingesteld

lijkt mij geen enkel probleem

• HWR
Bedankt voor dit snelle antwoord, beiden.

@arvidbeheerder: Zou je misschien iets specifieker kunnen zijn? Wat bedoel je bijvoorbeeld met 'modem gedeelte uitzetten'? Als je dit zou kunnen vertalen naar termen als 'dhcp server uitzetten' en 'als ap/switch instellen' dan ben ik al erg blij, want daarop kan ik wat beter googelen.

Groet

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:21
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

deze gaat uit van een linksys router, maar het idee is hetzelfde. Geef het 2e modem een ip in de range van modem 1, stel de wireless beveiliging en schakel daarna de dhcp server uit. Plug nu een kabel in modem 1, en hang die aan poort 1 van modem 2. In principe zou je nu via het wireless van modem 2 internet moeten hebben.

Je zou beide modems hetzelfde SSID kunnen geven om roaming te gebruiken.

• HWR
Bedankt voor de snelle hulp, ik ga me in dat artikel verdiepen..

Groeten,

-HWR

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-03 14:10
Het is misschien niet een kwestie van een zwakke zender, maar van een zwakke ontvanger en wel de Sitecom kaartjes. Wellicht dat die vervangen helpt, al is het maar als proef?

Mema

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Mema schreef op zondag 01 maart 2009 @ 15:53:
Het is misschien niet een kwestie van een zwakke zender, maar van een zwakke ontvanger en wel de Sitecom kaartjes. Wellicht dat die vervangen helpt, al is het maar als proef?
Dat zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn. Maar de oplossing met de tweede router is gratis dus dat zou ik eerst maar eens proberen.
Pagina: 1