Toon posts:

Hardware monitoring Se7501BR2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer hardware monitoring op een SE7501BR2 aan de gang te krijgen. Dit is een intel serverboard (E-ATX)

Volgens de manual zijn er diverse sensors op het mobo aanwezig, maar geen enkele tool die ik heb geprobeerd detecteert ook maar iets.

Ik heb geprobeerd:
Speedfan
HWmonitor
Intel desktop utilities (is voor de desktop weet ik, maar alle hardware word goed gedetecteerd)
SiSoft Sandra, deze geeft duidelijk aan dat er geen sensors gedetecteerd zijn.

De HD die is ingebouwd is SMART capable en hiervan kan ik de temp wel meten.

Ik heb de laatste bios update uit 2005 geinstalleerd, diverse searches op google en ook hier. Ik heb alle 4 XEON workstation topics gelezen (indexes dan) maar ik kan helemaal niks vinden.

Wie o wie kan me helpen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarschijnlijk kan iemand je in Processors, Moederborden & Geheugen sneller helpen dan in Overige Hardware. Ik move even :)

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels iets verder. Er zijn management tools die de sensors kunnen uitlezen, maar daarvoor moet een complete omgeving opgezet worden. Ik kan verder geen software vinden die deze sensors ondersteund.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je misschien de types van de chips in kwestie? Dat zoekt misschien wat makkelijker dan alleen de naam van het moederbord :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij WinBond. Ik moet ff in de kast duiken om daar zeker van te zijn

Ik lees in de manual: "a Sahalee server board management controller chip is installed".

"ADM1026 has been attached to the Private 1 I2C bus for monitoring the system temperature, additional analog voltages, and the voltage identifications bits for both processors".

The SE7501WV2 server board has the ability to measure system and board temperature from a
variety of sources. The first is located inside the Heceta chip (U6G1) and is used to measure
the baseboard temperature. In addition, diodes located inside each processor are used by the
SE7501WV2 to monitor temperature at the processors.

Overige sensoren bevinden zich in de behuizing en die heb ik niet, ik heb een standaard ATX big tower.

Speedfan zou ondersteuning voor de ADM1026 moeten hebben, maar deze meet dus niks.
Modbreak:Liever niet meerdere keren achter elkaar posten <24u. Gebruik de edit-knop als je iets toe te voegen hebt. Deze keer heb ik ze voor je samengevoegd.

Overigens is het niet de bedoeling om meerdere Tweakers accounts aan te maken. Als je je password kwijt bent zijn er manieren om dat te resetten. Je kunt binnenkort mail verwachten over je kloonaccount.

[ Voor 88% gewijzigd door dion_b op 02-03-2009 23:42 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je meldt niets over je OS, maar de ADM1026 is gewoon in de Linux kernel gesupport, als je de module laadt kun je het met willekeurig welke monitoring prog uitlezen. De Heceta chip kan met lm_sensors uitgelezen worden. Beide heb ik trouwens gevonden met de zoektermen "ADM1026 hardware monitoring" en "Heceta hardware monitoring".

Hoe heb jij gezocht als je die niet vond? Het is sowieso op GoT de bedoeling om te melden waar je gezocht hebt, op welke zoektermen en wat je toen wel vond. Allicht dat het antwoord onder je neus zit en je gewoon een klein zetje in de juiste richting nodig hebt :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik windows, zie ook mijn eerste post op de geteste applicaties, waar ik gezocht heb staat daar ook. Ik heb dezelfde search gebruikt als jij: "ADM1026 hardware monitoring" en kwam alleen uit op speedfan die deze chip kan monitoren. De Haceta wil ik niet monitoren omdat alles wat ik wil weten door de ADM gemonitord wordt.

Uit nader onderzoek blijkt dat speedfan deze chip ook niet ondersteund, wel de ADM1024,1025 en 1027, maar de 1026 niet.

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Volgens mij kun je ze alleen uitlezen met de intel server management software. Deze gebruikt een protocol (even de naam kwijt) om met de bios te kletsen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 12:48:
Ik gebruik windows, zie ook mijn eerste post op de geteste applicaties, waar ik gezocht heb staat daar ook.
Niet om het een of het ander, maar er staat nergens Windows, en "diverse searches op google" zegt bijzonder weinig over waar je op zocht, en zeker niet wat je hieronder meldt :o
Ik heb dezelfde search gebruikt als jij: "ADM1026 hardware monitoring" en kwam alleen uit op speedfan die deze chip kan monitoren. De Haceta wil ik niet monitoren omdat alles wat ik wil weten door de ADM gemonitord wordt.
Het is geen wonder dat je niets vindt als je bij een servermoederbord niet ook zoekt op Windows, aangezien bij servers Windows absoluut niet de norm is :z

Als je Windows in je zoekterm gebruikt vind je wel meer. Op "adm1026 windows monitoring" is de tweede hit een Tweakers Meuktracker post uit 2004 waar adm1026 support in een Windows app aangekondigd wordt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Goed...

Gooi maar dicht. De meest zinvolle post was die van Joor. Waarvoor bedankt overigens.

De apps die ik noem in de 1e post zijn allen windows apps.
Dat je bij servers automatisch denkt aan linux, dat is dan jouw probleem. Er bestaat zoiets als windows 2000/2003/2008 server.

Ik ben al in gesprek met de ontwikkelaar van speedfan waarom de sensors van de ADM1026 niet gedecteerd worden. Op de site staat deze chip niet specifiek vermeld, in de bugtracker staat een comment dat deze wel ondersteund wordt. Mogelijk is er een detectie probleem met de SMbus.

Edit:

Vergeet ik ook nog bijna te zeggen dat die link uit 2004 naar ouwe rommel verwijst. De site bestaat niet eens meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 16:03 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is je probleem nou :?

Je opent een topic op een manier dat van geen kanten voldoet aan het GoT beleid mbt eigen inzet en volledige informatie, dus ik probeer je op weg te helpen door aan te geven *waarom* je niets vindt. Maar dat volgens jou zinloos :X

Vervolgens kom ik aanzetten met een hint hoe een app (voor de duidelijkheid: Motherboard Monitor (MBM) 5) te vinden die wel onder jouw OS draait en is dat gelijk "ouwe rommel". Wat maakt dat in vredesnaam uit als het maar 1) draait en 2) de sensoren die je hebt op jouw even oude rommel (dat moederbord van >5j terug) uit kan lezen?

Topics op GoT zijn trouwens geen helpdesktickets die dichtgaan omdat de topicstarter dat wil of omdat een probleem al dan niet opgelost is. Topics zijn plekken voor dicussie die openblijven zolang ze niet storend zijn. Wel kunnen er maatregelen genomen worden tegen mensen die topics verzieken. Ook topics die ze zelf geopend hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1