Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelle PC, world of warcraft heel traag, waarom?

Pagina: 1
Acties:

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Een appart probleem:

Ik heb een dell precision 490 met de volgende configuratie:
- 2 x Xeon 3.2Ghz dualcore processor
- 2 x 2GB geheugen
- Nvidia FX550 (128MB) videokaart
- Windows XP met alle updates
Verder is het de standaard configuratie, niks bijzonders.

Deze computer zou qua processor snel zat moeten zijn voor World of Warcraft maar ik haal slechts een framerate van 2-3 FPS.
Nu is de videokaart geen bruut, zeker niet, maar zelfs deze zou toch moet dit meer kunnen.

Ter vergelijking: mijn reguliere PC:
- 1 x Pentium 2.2Ghz dualcore processor
- 2 x 2GB geheugen
- Nvidia 8600 GT (512 MB) videokaart
- Windows Vista met alle updates

Op deze computer haal ik 75 FPS. De videokaart is behoorlijk sneller, maar de PC is verder langzamer.

Wat ook een verschil is, maar volgens mij niet uit zou mogen maken, de eerste computer is een 64 bits machine met 32 bits software, de tweede is een 32 bits machine met 32 bits software.

Alle software is verder orgineel en er draaien geen vreemde dingen op de pc's. Ook zijn ze beide virus- en spyware vrij.

Kan iemand mij een tip geven waar dit enorme snelheidsverschil vandaan komt?
XP - Vista, zou weinig mogen schelen
8600 GT - FX550, kan een probleem zijn, maar niet zo groot als hierboven beschreven
64bit - 32bit. zou geen verschil mogen geven

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
FX550 = Quadro.

Quadro is volgens mij meer voor desktopgebruik, 3D renderen e.d.

Voor spellen is die volgens mij minder geschikt.

Kun je de videokaarten niet omwisselen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De FX550 gebruikt volgens wikipedia dezelfde core als een Geforce 6600LE. Je Quadro is trager dan een echte 6600LE door de drivers (niet gemaakt voor games).

Voor WoW adviseert men op de site voor recommended performance een 'NVIDIA GeForce 7600 GT class card or better '. Nou weet ik niet precies hoe een 7600GT zich verhoudt tot een 6600LE, maar ik neem aan dat jij dan onder recommended zit.

Probeer je niet teveel uit je Quadro te halen? Oftewel: noem je settings eens.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zover ik weet presteert een FX550 zo'n beetje op het niveau van de oude 6 series. Absoluut geen gamecard (al kon je de vroegere geforce kaarten via drivers nog als quadro draaien, dat terzijde :P).

De 8600 vs FX550 is dus een wereld van verschil qua performance, meen voor WoW moet je minimaal richting de 7 series kijken. (76 of 78, niet zeker). Zelfs mijn oude agp 6800GT weet WoW wel redelijk vooruit te branden, maar beetje grafische stukken is het ook afgelopen.

edit: wat Gizz zegt dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 01-03-2009 01:59 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MarchelV
Ok, ik wist niet dat zo'n "desktop" videokaart zoveel verschil zou uitmaken. Ik wou juist wachten met omzetten van de videokaart totdat ik zeker wist dat er niets anders aan de hand was, zodat ik nog een referentie computer bij de hand had.
Heb nog wel een oude FX5200 liggen, ook geen monster kaart maar vast sneller dan die 550.

Nu heb ik me laten vertellen dat een Xeon nog zo snel kan zijn, al zal het ook een "10 terrahertz 100-core" versie zijn, voor "thuisgebruik" zullen ze nooit een normale Pentium evenaren. Of dat waar is geloof ik eigenlijk niet, maar na het zien van de resultaten begin ik te twijfelen....

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 10:29

Bene

list incomprehension

MarchelV schreef op zondag 01 maart 2009 @ 08:23
Heb nog wel een oude FX5200 liggen, ook geen monster kaart maar vast sneller dan die 550
..spaar jezelf de moeite. Tegenover die FX5200 kun je nog beter de pixels zelf op je monitor gaan tekenen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nee, een Xeon tegenover een Pentium zou niet veel verschil moeten geven. Die Quadro is wel een brak ding voor games ja.

Even een tikke van Hardware & Spielerij Algemeen naar Spielerij - Problemen & Vragen, omdat dit een probleem is ;)

• MarchelV
Oh... duh :)

Was even vergeten dat de Dell geen AGP slikt maar alleen werkt via PCI-E.

Op V&A heb ik een drietal goedkope kaartjes gezien, maar mijn kennis van videokaarten is te beperkt om een keuze te kunnen maken:
V&A aangeboden: PNY GeForce 8 8500GT PCI-E 512MB
V&A aangeboden: Asus GeForce 6200 TC 256MB (PCI-e, DVI) EN6200TC512/TD
V&A aangeboden: EVGA Geforce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, D-sub, DVI) 256-P2-E549-TX

Ik snap dat geen van deze kaarten het behang van de muur zullen knallen, maar dat was ook niet de bedoeling. Welke van deze kaarten zal bij spelletjesgebruik het beste zijn? De eerste heeft meer geheugen (more is better?) maar de laatste is passief gekoeld wat ook wel prettig is aangezien dit minder lawaai zal geven.

Nu niet als verkoper gaan roepen dat je eigen kaart het beste is :)

Bedankt voor jullie reacties!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05

MsG

Forumzwerver

Ik zou voor de 7600GS gaan. De andere zijn imo geen gamerkaarten. Ik zie al enge dingen als TurboCache staan (TC) e.d. De 7600 is nog enigzins budget-gamer waar je nog best wat games op kan spelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

MarchelV schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:26:
Oh... duh :)

Was even vergeten dat de Dell geen AGP slikt maar alleen werkt via PCI-E.

Op V&A heb ik een drietal goedkope kaartjes gezien, maar mijn kennis van videokaarten is te beperkt om een keuze te kunnen maken:
V&A aangeboden: PNY GeForce 8 8500GT PCI-E 512MB
V&A aangeboden: Asus GeForce 6200 TC 256MB (PCI-e, DVI) EN6200TC512/TD
V&A aangeboden: EVGA Geforce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, D-sub, DVI) 256-P2-E549-TX

Ik snap dat geen van deze kaarten het behang van de muur zullen knallen, maar dat was ook niet de bedoeling. Welke van deze kaarten zal bij spelletjesgebruik het beste zijn? De eerste heeft meer geheugen (more is better?) maar de laatste is passief gekoeld wat ook wel prettig is aangezien dit minder lawaai zal geven.

Nu niet als verkoper gaan roepen dat je eigen kaart het beste is :)

Bedankt voor jullie reacties!
In ieder geval niet voor de GeForce 6200 gaan. Zo'n dure en snelle Dell PC verdient volgens mij wel iets meer dan bovenstaande kaartjes. Heb je geen 70 euro over voor een (veel) snellere HD 4670 / 9500GT?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat kun je heel makkelijk zelf uitzoeken door wat benchmarks erbij te pakken.

Je ziet dan meteen dat de 7600 GS sneller is dan een 8500GT, mits ze dezelfde hoeveelheid geheugen hebben. Hoef je nog alleen maar even te zoeken of meer ram uitmaakt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MarchelV
Gizz schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:37:
Dat kun je heel makkelijk zelf uitzoeken door wat benchmarks erbij te pakken.

Je ziet dan meteen dat de 7600 GS sneller is dan een 8500GT, mits ze dezelfde hoeveelheid geheugen hebben. Hoef je nog alleen maar even te zoeken of meer ram uitmaakt :)
Kijk, weer wat geleerd! Ik word nog wel eens een slimme jongen :)

Dankjewel voor deze tip!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
MsG schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:36:
Ik zou voor de 7600GS gaan. De andere zijn imo geen gamerkaarten. Ik zie al enge dingen als TurboCache staan (TC) e.d. De 7600 is nog enigzins budget-gamer waar je nog best wat games op kan spelen.
Vergeet niet dat het een 7600GS betreft...
Denk dat die 8500GT het minstens zou goed zou doen.

@TS: Kijk eens op Tomshardware, bij de VGA charts. Kun je veel videokaarten met elkaar vergelijken.

• MarchelV
Heb ik net op gekeken, die 7600 zou net iets rapper moeten zijn, maar dat scheelt niks.
1e keuze is de 7600, 2e is de 8500.

Wanneer de computer dan redelijk presteert vervang ik de videokaart met mijn 8600GT, maar die zit nu nog in mijn reguliere PC, dus die gaat er pas uit wanneer de Dell werkt :)

Nogmaals bedankt voor jullie tips!
Pagina: 1