Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Misschien weten jullie het,

Ik heb een UC-brief binnengekregen van de IB-groep dat ik moet aantonen dat ik het laatste half jaar uitwonend ben geweest (wat ik ook daadwerkelijk ben geweest red.),
dat kan volgens hen op de volgende manieren:

--> een op mijn naam gesteld huur- of koopcontract, samen met een bank- of giroafschrift van de huur- of hypotheekbetaling van de eerste én de laatste maand van de te controleren periode

-->bank- of giroafschriften van alle huur- of hypotheekbetalingen van de te controleren maanden

--> een historisch uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van zowel je vader als je moeder.

Het punt is dat mijn huur-contract op naam staat van mijn vader, en dus niet op mijn eigen naam, omdat ik dat gewoonweg niet zelf kan betalen. Voor de rest heb ik van de betalingen wel alle afschriften die vereist zijn.
Alleen daarnaast sta ik (nog) niet in het register van de gemeente waar ik uitwonend ben, want mij is vanaf het begin niet duidelijk genoeg gemaakt dat ik mezelf in moest schrijven bij het GBA in mijn gemeente binnen een bepaald tijdsbestek. Dit kan ik dus niet opsturen als bewijs. Kan ik alsnog gewoon het huurcontract dat op naam staat van een ouder opsturen, volstaat dit als bewijs?

Ik heb namelijk geen zin om een groot deel van mijn studiefinanciering terug te moeten betalen, terwijl ik wel gewoon daar het volste recht op heb gehad.

Verwijderd

Bel ze?

Verwijderd

Dus als ik het goed heb staat je huurwoning/appartement op naam van je vader, en heb ik het ook goed als ik zeg dat die de rekeningen ook heeft betaald? En jijzelf dus niet? Dan ben je dus wat betreft financiën niet bepaald uitwonend. Ik vraag me af hoe je er dan bij komt dat je het volste recht hebt op geld van de IB-groep daarvoor?

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ik heb toevallig de afgelopen maanden ook van alles uitgezocht wat betreft de uitwonende beurs en ik heb van de IB-groep begrepen om aanspraak te kunnen maken op een uitwonende beurs, je aan de volgende eis moet voldoen:
- Je moet ingeschreven staat in het GBA op een ander adres dan je ouder(s).

Voor het inschrijven in het GBA ben je bijna altijd (voor studentenkamers althans) een kopie huurcontract nodig. Aangezien het contract op je vaders naam stond had jij je uberhaupt nooit in kunnen schrijven bij de plaatselijke gemeente imho. Daarnaast heb je ook helemaal niets betaald qua huurkosten. Dus je hebt geen contract, geen huurkosten betaald en geen inschrijving in het GBA verricht.

Als je het heel zwart op wit bekijkt (en ja, dat doet de IB groep) dan was je al die tijd thuiswonend.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 03:08
Ja, dat valt niet meer met terugwerkende kracht te repareren. Ik zou dus maar dat contract op je eigen naam laten zetten en je ouders weer jouw te laten betalen voor de huur e.d. (ouderbijdrage). Dan kun je inschrijven e.d. en een wijziging versturen dat je nu uitwonend bent.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Aangezien je wel een huurcontract hebt (weliswaar niet op jouw naam, maar toch) en afschriften van de huur, kun je dit met een begeleidend briefje prima opsturen.. Gewoon even uitleggen dat je dit met je ouders hebt geregeld ivm garantstelling of iets dergelijks.. Vertel ook even dat je huisbaas prima kan getuigen dat JIJ degene bent die al die tijd in de woning heeft gezeten..

• Rukapul
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 11:13:
Aangezien je wel een huurcontract hebt (weliswaar niet op jouw naam, maar toch) en afschriften van de huur, kun je dit met een begeleidend briefje prima opsturen.. Gewoon even uitleggen dat je dit met je ouders hebt geregeld ivm garantstelling of iets dergelijks.. Vertel ook even dat je huisbaas prima kan getuigen dat JIJ degene bent die al die tijd in de woning heeft gezeten..
Precies. De primaire eis is dat je niet meer bij je ouders woonachtig bent, met daarnaast enige secundaire procedure- en vormvereisten zoals ingeschreven staan in de GBA. Voor het uitwonend zijn is het niet nodig huur te betalen, laat staan een huurcontract op eigen naam te hebben.

Bij de IBG zijn ze niet achterlijk en zullen wel kunnen begrijpen dat pa geen studentenkamer naast z'n eigen huis aanhoudt voor eigen gebruik ;) Wat topicstarter eventueel nog kan doen is aantonen dat hij woonachtig is op het adres, bijvoorbeeld door addressering van post (universiteit?) mee te sturen als bewijs.

Succes overigens niet gegarandeerd aangezien er niet aan diverse eisen is voldaan, maar dat huurcontract zal het probleem niet vormen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:28:
Dus als ik het goed heb staat je huurwoning/appartement op naam van je vader, en heb ik het ook goed als ik zeg dat die de rekeningen ook heeft betaald? En jijzelf dus niet? Dan ben je dus wat betreft financiën niet bepaald uitwonend. Ik vraag me af hoe je er dan bij komt dat je het volste recht hebt op geld van de IB-groep daarvoor?
Ik ben hoogstwaarschijnlijk niet de enige student die de huur niet zelf betaald, maar met behulp van ouderlijke bijdrage. Ik wist alleen niet dat het huurcontract uberhaupt op je eigen naam moet staan. Ik gebruik het geld van de IB-groep niet voor mijn huur, maar mijn levensonderhoud en maandelijkse studiekosten, waar ik waarschijnlijk niet de enige in ben, en nergens staat dat het wettelijk verplicht is dat je je studifinanciering alleen ontvangt om je huur te betalen. Dat lijkt me ook niet bepaald logisch.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 12:05:
[...]
Dat lijkt me ook niet bepaald logisch.
Ja en nee.

Als je ouders draagkrachtig genoeg zijn, dan moeten ze voor een ouderbijdrage zorgen voor je levensonderhoud. Of je dat voor huur of eten uitgeeft, maar in principe niets uit.

En voor mensen waarvan de ouders niet draagkracht genoeg zijn is er de aanvullende beurs.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op zondag 01 maart 2009 @ 11:45:
Precies. De primaire eis is dat je niet meer bij je ouders woonachtig bent, met daarnaast enige secundaire procedure- en vormvereisten zoals ingeschreven staan in de GBA. Voor het uitwonend zijn is het niet nodig huur te betalen, laat staan een huurcontract op eigen naam te hebben.
Maar het is de vraag of je dit als uitwonend kan zien, of als wonend in het tweede huis van de ouders; en dan is het niet uitwonend.
Bij de IBG zijn ze niet achterlijk en zullen wel kunnen begrijpen dat pa geen studentenkamer naast z'n eigen huis aanhoudt voor eigen gebruik ;) Wat topicstarter eventueel nog kan doen is aantonen dat hij woonachtig is op het adres, bijvoorbeeld door addressering van post (universiteit?) mee te sturen als bewijs.
Er zijn helaas genoeg voorbeelden geweest van mensen die het systeem misbruikten door gewoon een postadres te gebruiken en zo een uitwonende beurs te krijgen. Vandaar worden er (imo terecht) een aantal eisen worden gesteld aan uitwonend zijn; blijkbaar heeft de TS zich niet ingelezen op die eisen?

Het zal er dus vanaf hangen hoe de IBG reageert.

Het is in ieder geval verstandig als de TS gelijk aan de slag gaat om wel aan de eisen van de IBG te gaan voldoen, dat zal zijn positie sterker maken :)
Yellowneck schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:39:
[...]Voor het inschrijven in het GBA ben je bijna altijd (voor studentenkamers althans) een kopie huurcontract nodig.
Ik kan mij trouwens niet herinneren dat ik om iets dergelijks werd gevraagd toen ik uitwonend werd (in Utrecht), maar dat is dan wel 20 jaar terug. Heeft dat met specifieke adressen te maken? :)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 01-03-2009 12:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• anandus
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 01 maart 2009 @ 12:19:
Ik kan mij trouwens niet herinneren dat ik om iets dergelijks werd gevraagd toen ik uitwonend werd, maar dat is dan wel 20 jaar terug. Heeft dat met specifieke adressen te maken? :)
Misschien dat het per stad uitmaakt, maar ik geloof dat het hier in Leiden ook het geval is dat je een huurcontract nodig hebt als je je wil inschrijven op een nieuw adres.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 01-03-2009 12:21 ]

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 15:24
een huurcontract kan natuurlijk altijd op je eigen naam gezet worden met garantstelling van je ouders. Dan kunnen de ouders het geld overmaken naar de verhuurder, dit is vaak het geval.
Zoals eerder genoemd, stuur uitleg + bewijsstukken op, hoop dat de ibgroep dit accepteert en zet het huurcontract op je eigen naam.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Yellowneck schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:39:
Voor het inschrijven in het GBA ben je bijna altijd (voor studentenkamers althans) een kopie huurcontract nodig. Aangezien het contract op je vaders naam stond had jij je uberhaupt nooit in kunnen schrijven bij de plaatselijke gemeente imho. Daarnaast heb je ook helemaal niets betaald qua huurkosten. Dus je hebt geen contract, geen huurkosten betaald en geen inschrijving in het GBA verricht.
Dat is onjuist, je kunt zonder problemen op naam van een ander jezelf inschrijven je kunt alleen geen huur toeslag dan ontvangen. Verder dat je er het volste recht op hebt, als je zelf geen rekeningen betaald betreffende de huur is dat imo een beetje twijfelachtig echter dat mag de IB dan wel uitmaken.

Verwijderd

TS, er is nog iets dat je nog even moet checken voordat je de papierwinkel opstuurt. namelijk: wie heeft er al die tijd in de GBA op jouw adres ingeschreven gestaan, en wie heeft daarvoor de papierwinkel afgehandeld?

de IBG wil namelijk nog wel eens dingen dubbelchecken bij de gemeentes, en je wil niet dat er ineens ergens een trigger afgaat omdat er jarenlang geen/verkeerde gemeentebelasting betaald heeft. dat kunnen hele pittige bedragen zijn.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:39
Mijn huisgenoot zijn vader heeft ook dit huis gekocht, hij staat gewoon hier ingeschreven in het GBA en dat wordt gewoon gezien als uitwonend.

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:34

Spotter

Lichtnicht

anandus schreef op zondag 01 maart 2009 @ 12:21:
[...]
Misschien dat het per stad uitmaakt, maar ik geloof dat het hier in Leiden ook het geval is dat je een huurcontract nodig hebt als je je wil inschrijven op een nieuw adres.
Probeer het eens via het digitaal loket (met DigiD) van je stad/gehucht? Ik woon nu tijdelijk in Tilburg, en daar had je inderdaad een huurcontract nodig. Bij het digitaal inschrijven was dit niet nodig.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

@Spotter: bedoel je dat je je digitaal zomaar kon inschrijven op 'n bepaald adres? Dat zou ik heel vaag (en naar en slecht) vinden. Dat kan ook best verstrekkende gevolgen hebben...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Ardana schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:44:
@Spotter: bedoel je dat je je digitaal zomaar kon inschrijven op 'n bepaald adres? Dat zou ik heel vaag (en naar en slecht) vinden. Dat kan ook best verstrekkende gevolgen hebben...
In de gemeente A'dam kan dit tegenwoordig ook gewoon.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Naja, DigiD is niet zomaar te 'kraken' of iets dergelijks, best wel iets persoonlijks, doet niet onder voor handtekening ofzo vind ik dan. En in Den Haag kan je je ook digitaal inschrijven of een verhuizing doorgeven. Het contract e.d. moet dan erbij geupload worden

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Hier in Utrecht kun je je inschrijven met een
- huurcontract op je naam
- koopovereenkomst of eigendomsbewijs op je naam
- formulier toestemming inwoning eigenaar/verhuurder/hoofdhuurder

TS kan zich dus als het op dezelfde manier geregeld is in zijn woonplaats in laten schrijven door zijn vader een formulier te laten invullen waarop hij verklaart dat TS met zijn toestemming op het adres woonachtig is.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij is dat toch wel algemeen bekend dat je bij de GBA op een andere locatie ingeschreven moet staan als je ouders om aanspraak te mogen maken op een uitwonende beurs. Daarnaast staat dat vrijwel in elke folder, dus ik vrees niet dat je dat als excuus aan kan gaan voeren. Succes in ieder geval.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:10:
Alleen daarnaast sta ik (nog) niet in het register van de gemeente waar ik uitwonend ben, want mij is vanaf het begin niet duidelijk genoeg gemaakt dat ik mezelf in moest schrijven bij het GBA in mijn gemeente binnen een bepaald tijdsbestek. Dit kan ik dus niet opsturen als bewijs. Kan ik alsnog gewoon het huurcontract dat op naam staat van een ouder opsturen, volstaat dit als bewijs?
Op welke manier was het je niet duidelijk? De IB-Groep checkt de gegevens bij de GBA en als je niet goed in de GBA geregistreerd staat krijg je een brief dat je je moet inschrijven, en waarschijnlijk zelfs nog een herinnering als je het alsnog niet doet. En nog los van studiefinanciering is het wettelijk verplicht je op het correcte adres te laten inschrijven.

Edit:
Als ik zoek op "gba inschrijven" bij Google is dit het eerste resultaat. Dat was toch niet zo moeilijk?
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 00:49:
[...]

In de gemeente A'dam kan dit tegenwoordig ook gewoon.
Toen ik een jaar geleden verhuisde nog niet. Lijkt me ook nogal lastig aangezien je koop- of huurcontract of iets vergelijkbaars moet laten zien... Het zou nogal vreemd zijn die eis wel te stellen als iemand in persoon langskomt en niet als iemand het online regelt.

[ Voor 66% gewijzigd door Cocytus op 02-03-2009 22:22 ]

• heuveltje
  • Laatst online: 15:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verschilt blijkbaar per stad.
Ik heb 3 maand geleden een hurhuisje in veldhoven(randgemeente van eindhoven) gekregen.
Toen ik me ging inschrijven bij de gemeente, heb ik alleen maar me paspoort hoeven laten zien.
Daarna was alles meteen geregeld.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Cocytus schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:10:
[...]

Toen ik een jaar geleden verhuisde nog niet. Lijkt me ook nogal lastig aangezien je koop- of huurcontract of iets vergelijkbaars moet laten zien... Het zou nogal vreemd zijn die eis wel te stellen als iemand in persoon langskomt en niet als iemand het online regelt.
Ik ben op deze manier twee keer verhuisd. Neemt niet weg dat ik het ook raar vond :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 02:23 ]

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 22:58
heuveltje schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:23:
[...]

Verschilt blijkbaar per stad.
Ik heb 3 maand geleden een hurhuisje in veldhoven(randgemeente van eindhoven) gekregen.
Toen ik me ging inschrijven bij de gemeente, heb ik alleen maar me paspoort hoeven laten zien.
Daarna was alles meteen geregeld.
Hier in Deventer kan het zelfs met je DigiD, hoef je de deur niet eens uit.

Is dat systeem toch nog ergens goed voor. :)

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zelfs al sta je ingeschreven bij het GBA maar woon je er niet echt ben je frauduleus bezig. Al komt de IB Groep hier nagenoeg nooit achter, omdat ze het niet fysiek gaan controleren.

In Den Haag zijn hier echter wel controles voor geweest (en komen er nog extra controles), met dus echte huisbezoeken.
Zie ook: http://www.studentzondercent.nl/Default618.aspx

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Als je ouders draagkrachtig genoeg zijn, dan moeten ze voor een ouderbijdrage zorgen voor je levensonderhoud. Of je dat voor huur of eten uitgeeft, maar in principe niets uit.
Beetje offtopic, maar als je ouders weigeren om die ouderbijdrage te betalen(in geld of goederen). Dan kan je er op geen enkele manier aanspraak op maken. Ze moeten het dus niet, maar de IB-groep gaat er wel vanuit dat ze dat doen.

• anandus
  • Niet online
Pumbaa82 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:15:
[...]

Beetje offtopic, maar als je ouders weigeren om die ouderbijdrage te betalen(in geld of goederen). Dan kan je er op geen enkele manier aanspraak op maken. Ze moeten het dus niet, maar de IB-groep gaat er wel vanuit dat ze dat doen.
Ik was onder de veronderstelling dat je je ouders wél kon verplichten? (Kan zijn dat ik het mis heb, hoor)

Edit:
Zo te zien, als je ouders weigeren, kan je het inkomen van ouders buiten beschouwing laten voor de aanvullende beurs.

en inderdaad:
Je ouders zijn niet verplicht de ouderbijdrage aan jou te betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door anandus op 03-03-2009 14:22 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Canaria schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:15:
Hier in Utrecht kun je je inschrijven met een
- huurcontract op je naam
- koopovereenkomst of eigendomsbewijs op je naam
- formulier toestemming inwoning eigenaar/verhuurder/hoofdhuurder
Bij mij was een 'uhhh, mijn vader heeft het gekocht' genoeg, en bij m'n huisgenoot volstond een 'euhhh, ik woon bij die knakker die net voor mij hier aan de balie zat in huis' :P

Maargoed, ik zie er natuurlijk ook heel betrouwbaar uit :*)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Inschrijven is het probleem niet en dit word wel duidelijk gemaakt door IBG. Het spijt me zeer, maar als je dat niet hebt gezien, lees je je brieven niet! Menig student is al bang als er 3 dagen verschil tussen zit.

Maar goed, ga eens langs een IBG kantoor om dit te overleggen, neem dan eventueel ook het huurcontract op naam van je vader mee om aannemelijk te maken dat je daar woonde.

En schrijf je zo snel mogelijk in! Altijd handig :)

Voorkomt ook gezeik van de belastingdienst met je zorgtoeslag, (die je als student toch wel aangevraagd hebt?)

[ Voor 11% gewijzigd door Hooglander1 op 04-03-2009 00:22 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Je kunt langs het dichtsbijzijnde IBG-kantoor om je adres te wijzigen, hoeft niet speciaal bij de gemeente. Ik heb een half jaar (onaantoonbaar) in Engeland stage gelopen en kreeg uitwonende-beurs toen ik nog bij mijn ouders ingeschreven stond.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 07-08-2009 00:27 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik snap de logica niet helemaal dat je vader het huurcontract heeft, jij woont er toch? En hoe jij aan de huur komt is jouw pakkie-an. Of je dat van de IBG krijgt of van je ouders maakt die verhuurder niet uit. En of jouw ouders het nu naar de verhuurder of naar jou overmaken boeit niet natuurlijk. Het is zuur maar ik denk best dat je dit kon zien aankomen.

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Dat je vader huurt is compleet irrelevant. Het gaat om de GBA en zoals je zelf aan geeft "Alleen daarnaast sta ik (nog) niet in het register van de gemeente waar ik uitwonend ben, want mij is vanaf het begin niet duidelijk genoeg gemaakt dat ik mezelf in moest schrijven bij het GBA in mijn gemeente binnen een bepaald tijdsbestek."

Dus ik ben bang dat je je les op beste manier geleerd hebt: the hard way.
Je bent zelf verantwoordelijk en dus dien je zelf pro-actief te zijn. Je kunt niet zeggen "dat wist ik niet" want dat had je moeten weten. Je kunt dit soort zaken eenvoudig uitzoeken. Dat hoort bij zelfstandig worden: je leren te handhaven in de complexe maatschappij inclusief allerlei rechten én plichten. Als jij je niet aan de plicht houdt, te weten inschrijven in het GBA, dan krijg je je recht niet, te weten je uitwonende IBG.

Maar ik zou als ik jou was eens langsgaan bij je lokale IBG-kantoor en daar het hele verhaal uitleggen. Maak eventueel een afspraak.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sowieso is t logisch dat je inschrijft in de gemeente waar je woont ja, dat staat vrij los van het contract-gebeuren nog (hoewel ik dat n beetje vaag vind dus zoals ik eerder zei).
Pagina: 1