Toon posts:

PS3, error in /etc/kboot.conf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een error staan in mijn /etc/kboot.conf, ik was ubuntu aan het installeren en wilde de video modus aanpassen, na herstart heb ik nu deze foutmelding.

Hierdoor start de ps3 niet meer, ik krijg constant een error tekst in beeld met een referentie dat er een fout staat in deze config.

Als ik de error loop afbreek (ctrl-c) dan kom in in de built-in shell terecht, hier kan ik naar de dit bestand echter dan kan ik niks

Er zit geen nano en ook geen vi in deze shell, hoe kan ik nu dit bestand openen en editen en zo de fout herstellen?

Iemand een idee hoe ik dit gefixed krijg, de error komt dus VOOR de kboot prompt, ik kan dus ook niet booten naar de ps3 modus.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Je 3e zin is onleesbaar en begrijp ik maar half, maar wat voor shell is dat eigenlijk?
Als je de inhoud van de file weet (en die is niet te lang), kun je iets a la
code:
1
echo -e "x=y\np=q\nz=24" > /etc/kboot.conf

Echo en redirects zijn built-in. Met -e kun je (iig in bash) newlines e.a. escaped chars doorkrijgen.

Verwijderd

Topicstarter
De error:
/init:/etc/kboot.conf: 6: Syntax error: Unterminated quoted string
etc
En dit blijft constant lopen totdat je het afbreekt

De shell die je dan te zien krijgt is:
Busybox v1.3.2 (UTC datum hier) Built-in shell (ash)

Je kan help geven voor commando's, maar ik kan geen editor (zoals vi of nano) ontdekken...
Line 6 is zover ik het nog weet een regel die ik heb toegevoegd voor de juiste resolutie van de monitor, dit staat er op line 6:
video=ps3fb:mode:131'
(zie http://psubuntu.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=225)
Ik heb de regel ipv bij de boot string te plaatsen eronder gezet

De vraag is dus nu, hoe verwijder ik nu die line 6 uit kboot.conf zonder een editor?

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Als je commandline kan bereiken, probeer dan eens:
sudo apt-get install pico
of
sudo apt-get install nano
of
sudo apt-get install aee
of
sudo apt-get install vi

Ubuntu heeft gewoon apt-get, dus lijkt me raar als er niks in de repo's van PSubuntu zit kwa CLI editors...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ideetje om te booten met en livecd?

Dit lijkt me btw meer op zijn plaats in NOS.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
NOS is een betere plaats ja, dit is meer een Linux-probleem dan een PS3-probleem.

Hardware & Spielerij AlgemeenNon-Windows Operating Systems

De titel heb ik ook iets duidelijker gemaakt :)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
MacBreQ schreef op zondag 01 maart 2009 @ 03:57:
Als je commandline kan bereiken, probeer dan eens:
sudo apt-get install pico
Hij zit in een busybox omgeving met ash. Daar is echt geen apt-get/aptitude beschikbaar, hoor! De CLI van de terminal in een normale omgeving is daarmee niet te vergelijken.

Makkelijkste is gewoon een live CD, lokale schijf mounten en het bestandje fixen.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 01-03-2009 09:44 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, ik zit niet in de ubuntu omgeving, ik heb dus ook geen ubuntu shell, dan was het probleem snel verholpen.

Maar volgens mij werkt een live cd niet met de ps3, tenminste geen idee hoe dat werkt?
Simpelweg een lice cd erin stoppen en booten werkt niet, hij boot namelijk niet van vanaf cd, hij laad blijkbaar dus eerst die kboot en dan krijg ik dus direct de error. Ook kan ik niet in de ps3 modus komen, ik moet hiervoor een prompt krijgen van koboot waar ik het commando moet geven welk os te booten, je raad het al die krijg ik dus ook niet.

Dus hoe start ik dan een live cd, beter nog hoe fix ik dit probleem?

@moderator:
svp titel weer aanpassen, het is echt geen ubuntu probleem maar echt puur een ps3 probleem.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 12:51 . Reden: aanvullingen ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

ik kan dus ook niet booten naar de ps3 modus.
Ook kan ik niet in de ps3 modus komen, ik moet hiervoor een prompt krijgen van koboot waar ik het commando moet geven welk os te booten, je raad het al die krijg ik dus ook niet.
Als je vijf seconden de aan/uit-knop ingedrukt houdt bij het aanzetten (dus niet *klik* -> loslaten) kom je _altijd_ terecht in het game os. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Jungian op 01-03-2009 12:56 ]

0.0

Verwijderd

Topicstarter
ok als ik terug kan in de ps3 modus dan zou ik het ding opnieuw kunnen formateren.

Echter ik wil eigenlijk eerst proberen de fout te herstellen, iemand een idee hoe?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Om in je Ubuntu-systeem te komen boot je naar het game OS (resetten dus, door 5 seconden die knop ingedrukt houden) en start je weer op van je installer disc. Als je vanaf die disc naar een lege (installerloze) tty (console) wisselt kun je chrooten naar je Ubuntu-systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 01-03-2009 13:04 . Reden: het mooie woordje "in" nog even toegevoegd ]

0.0

• Drak0z
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02-2015
Ik heb verder geen verstand van linux op de ps3 maar wel met linux in het algemeen.
Het lijkt erop alsof je een " vergeten bent aan het einde van je bestand.

Gezien je inderdaad geen editors hebt in de bootshell kun je het volgende proberen:

echo /etc/kboot.conf => geeft de inhoud van dit bestand weer.

Je kunt nu kijken wat er wel/niet goed is.
Mocht het in de laatste regel zitten (waar dan een " zal ontbreken) kun je gewoon echo \" >> /etc/kboot.conf doen
waarbij \" het " teken is (vooraf gegaan door een \ omdat linux het anders niet herkent als los teken maar als deel van je commando)
Anders kun je de complete inhoud overschrijven door middel van echo "nieuwe inhoud" > /etc/kboot.conf

Het verschil tussen echo "bla" > "file" en echo "bla" >> "file" is dat je met > de inhoud van een bestand overschrijft, terwijl je met >> bla aan het einde van de file toevoegt.

Verwijderd

Topicstarter
@Drakoz,

Ik werk zelf ook met linux en ken de commando's, echter ik zit niet in linux en bijna geen enkel commando wat je normaal op de commandline kunt gebruiken werkt in deze modi.
Ik weet ook wat ik fout heb gedaan, de extra parameter heb ik per ongeluk onderaan erbij gezet terwijl dit achter de boot regel had moeten plaatsen tussen de reeds aanwezige open ' en sluit '
Nu staat er na de sluit ' een nieuwe regel met enkel een sluit ', hierop krijg ik nu dus deze error.
Enkel het verwijderen van mijn regel of de sluit ' zou dit al oplossen, het probleem alleen is dat er geen tools zijn in de aanwezige shell (tenminste ik weet niet hoe deze dan werken) om dit te veranderen..

Ik ga straks proberen of ik via het ps3 menu, waar ik inmiddels weer in zit dankzij de tip van Jungian, een live cd kan booten en zo het bestand kan aanpassen.

Als het een "normale" pc zou zijn geweest was het binnen een paar seconden opgelost, het probleem is de ash shell waar ik geen wijs uit kom..... (beetje een karige shell kom ik nu achter.....)

Verwijderd

Topicstarter
update:
booten van een live cd werkt dus inderdaad niet.

Zodra je de installatie cd er terug legt heb je geen optie om naar een live omgeving te booten, er is enkel een installatie modus aanwezig. Een "normale" live cd" werkt natuurlijk ook niet.

Ben hem nu dus weer aan het herinstalleren, vind het wel zeer vreemd dat je dit niet via de commandline kan herstellen, maak je per ongeluk een fout kan je dat niet meer herstellen...
een dik minpunt voor de ps3 in dit geval

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Linux op de ps3 is niks........

Het draait van geen meter, het is langzaam, de beeld resolutie klopt van geen meter en kan ook niet goed worden aangepast. Het ergste is nog dat het constant crashed....
Als je iets wijzigt of installeert is de kans groot dat ie gewoon hangt en dat je de stroom eraf moet halen om het weer werkend te krijgen.

Heel jammer, leek me een leuke optie maar de ps3 is blijkbaar niet echt gemaakt voor een ander OS.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:51

DataGhost

iPL dev

Je bent je bewust van het feit dat er een apostrof aan het eind van die zin staat en dat dat waarschijnlijk een foutje bij het tikken van die forumpost was? Dat heeft verder vrij weinig met Linux op de PS3 te maken, het is gewoon een syntaxfout in het configuratiebestand van je bootloader. Als je die apostrof weg weet te krijgen zal het gewoon weer werken. Ik heb verder geen PS3 maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat heel moeilijk is vanuit het 'game-OS'?

Kan je vanuit die installatieschijf echt niet met ctrl+alt+F[1-6] switchen naar een terminal?

Edit: ik ging eens even zoeken hoe zo'n bestand er nou uit zag, kijken of het veel werk was dat ding op de terminal in te typen
Google naar 'kboot.conf ps3'
en toen kwam ik uit op
http://www.psu.com/forums/showthread.php?t=71753
waar ongeveer jouw probleem behandeld wordt en o.a. het volgende staat:
Oh, i solved it!!!!
/sda1 is /media/disk under live cd ubuntu!!!!!!
it took me a while to find it.
just use sudo gedit /media/disk/etc/kboot.conf
Helpt dit misschien?

[ Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 01-03-2009 20:44 ]

Pagina: 1