Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beginners Microcontroller

Pagina: 1
Acties:

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022
Hallo,

Zit op het MBO > (Computer Interface Techniek), en nu na ruim 1,5 jaar hebben ''basis'' opleiding hebben wij een nieuw project opgestart, waarbij programmeren in de taal C ons geleerd zal worden. Nu heb ik afgelopen donderdag voor het eerst een stukje geprogrammeerd, en lijkt me het leuk om zelf al meer ervaring op te gaan doen met het programmeren. Ik wil namelijk als het in me zit, wel goed worden in het vak, dus lijkt me zelf experimenteren niet verkeerd.

Daarbij heb ik dus een Microcontroller bordje nodig, maar ik heb geen flauw idee wat ik moet hebben. Nu had de leraar wel gezegd te willen helpen met het uitzoeken van een mooi microcontroller bordje, maar ik heb liever wat info van meerdere kanten. Anders ben bang dat ik met een verouderd bordje kom te zitten.

Liefst heb ik een bordje die aan deze eisen voldoet:

- Goede kwaliteit
- Veel gebruikt (en dus meer informatie over te vinden)
- Qua aansluitingen weet ik niet wat ik moet hebben, maar op school gebruiken we RS-232. Gezien serieel (usb of wat dan ook) toch wel wat nieuwer is, lijkt het me ook leuk als het bordje ook serieele aansluitingen heeft.
- Prijs: in ieder geval beetje waar voor je geld, maar denk dat ik voor onder de 150 euro wel een leuk bordje kan krijgen met erbij, of een appart software pakket? Als er misschien ook een fijn freeware pakket is, zou dat ook leuk zijn, gezien dat dan weer in kosten scheelt.
- Beetje snelle cpu :P

Ik heb zelf al wat rondgekeken, en vind er wel wat (ook bij elektor.nl) maar die word op het forum van elektor alweer beoordeeld als te duur. Kwam ook op antratek.nl terecht, waar best veel soorten bordjes staan, maar dan weet ik gewoon niet welke ik moet hebben, zag er wel wat met linux erop, wat opzich wel mijn aandacht trok :).

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen...

EDIT: moet dus geschikt/gemaakt zijn voor de taal C, en het liefst ook C++.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik denk dat in Elektronica meer mensen rondlopen met verstand van de bordjes zelf.

Move Programming -> Elektronica

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
Zelf ben ik in mijn eerste jaar begonnen met een simpel 8051 bordje (in C ook), wat prima werkt maar helaas niet echt een "snelle" cpu... heb er nog 1 over, want mijn vrouw heeft de opleiding die ik deed ook gedaan en die is gestopt. Toendertijd voor 160 euro gekocht. Mocht je interesse hebben ;)

Voor de rest ga ik dit topic een beetje volgen om te kijken wat er nog meer gebruikt wordt, ben heel benieuwd :)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Zit je op het ROC A12 :? Ja denk ik.. Gebruiken ze daar niet meer the good old fashion BitSim :? Dat was een applicatiebordje gebasseerd op de 80c51 processor.. Je moest er wel op ASM mee programeren, maar ik meen dat je er ook gewoon C mee kon proggen..
Je kan altijd nog eens kijken naar een ARM processor of een mooie Atmel processor. Goedkope starterskitjes van al die processoren kun je www.voti.nl of op andere sites (conrad etc).

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Jut
Bedankt voor de aanbieding, heb wellicht interesse, als dat 8051 bordje nog goed bruikbaar is voor de beginners van nu.

Hoelang is het geleden dat jij zelf die bordjes gebruikte?

Weet ook niet of ik nu wel echt een snelle cpu nodig heb, maar het zou wel leuk zijn als er veel functies op zitten, waardoor ik dus niet direct uitgeprogrammeerd ben.

EDIT: idd, wij gebruiken de BitSim.

Bedankt voor de link zal eens kijken wat ik daar zoal kan vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jut op 01-03-2009 00:03 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Je moet jezelf het niet te moeilijk gaan maken :) Je kan wel een dikke vette supercoole processor willen gaan programmeren met weet ik veel hoeveel opties, maar je moet beginnen bij het begin :) Probeer eerst de taal C een beetje onder de knie te krijgen. Als je eenmaal een beetje kan programmeren (iig de basisbeginselen weet) dan maakt het niet meer uit met welke taal je programmeert. Het gaat niet om de taal, maar hoe je programmeert en van welke statements je gebruik maakt binnen die programmeertaal-subset..
Je zou natuurlijk gewoon van het aanbod van JaWSnl gebruik kunnen maken :) Misschien heeft hij nog een goed gedocumenteerde starterskit liggen voor weinig :)
EDIT: idd, wij gebruiken de BitSim.

Bedankt voor de link zal eens kijken wat ik daar zoal kan vinden.
Good old day's :) Ik heb hem ook nog in mijn laatje liggen :D Wil je kompanje btw de groetjes doen van mij (hoop dat ie me nog kent, ik sta ook op zijn site)

[ Voor 17% gewijzigd door IJnte op 01-03-2009 00:07 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-11 08:38
Is Arduino geen goede kandidaat?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je in C wil proggen, kan ik je de AVR of (als je echt brute dingen wil doen) de ARMs aanraden. Ik denk dat je in de eerste instantie, zeker als je je ook niet helemaal 100% zeker voelt over de electro-kant, het beste voor een AVR kan gaan. Dat kan je in principe los doen (programmertje inelkaar zetten van 5 draadjes en een parallele-poort-connector en je AVR op een breadboard zetten) maar ook een Arduino of -kloon is een goeie optie dan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik vind dit zelf ook wel een interessant gebied. Zelf heb ik op mijn opleiding net als JaWSnl kennisgemaakt met de 8051, maar ben daarna overgestapt op de Atmel AVRs. Dit is een van de twee redelijk grote spelers. De andere is PIC, waar ik een projectje mee heb gedaan (met een ontwikkelomgeving van deze makers). Leuk, en iets makkelijker dan de Atmel omgeving, maar wel een stukje duurder: Voor de AVRs is een fijne ontwikkelomgeving beschikbaar en een gratis C compiler, voor die mikroC compiler betaal je rond de 200 euro. Er is ook nog wel een evaluatieversie beschikbaar voor een andere omgeving voor het PIC platform, maar die heeft wat beperkingen (2k code limiet geloof ik, evenals geen optimalisatie).

Voor die AVR microcontroller heb ik geen ontwikkelbordje gekocht, maar alleen een programmer (de AVR Dragon) en ik heb zelf wat componentjes bij elkaar geprikt voor verschillende projectjes (leds, lcds, etc).

Wat betreft de verbindingsmogelijkheden: RS232, ook wel seriële poort genoemd, is redelijk standaard omdat het makkelijk is op te zetten. USB wordt op die kleine controllers meestal niet ondersteund.

Verder: de benodigde snelheid is echt afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen, een beetje snelle cpu is dus een beetje een loze kreet.

• JaWSnl
Hee dat is echt iets leuks op die site van VOTI, die dwarfboards.

Ik heb verder niet veel de laatste tijd het bordje gebruikt, maar wil het binnekort weer eens gaan doen voor iets met een LED-systeem. Ik bedoel ik heb hem toch en het is een goede oefening. Heb het idee dat ik later toch graag de embedded kant op zou willen, zoals ook mijn stage nu bij ASML.
Heb verder ook niet veel zicht op wat er zoal te krijgen is. Je kunt op dit ding iig goed zien wat er zoal aan componenten op zitten. Maar niet echt een starterkit. Niks om er op aan te sluiten al gelijk. Er zit wel een led-arraytje op van 10 ledjes. De rest om er op aan te sluiten hadden we dan op school en nooit echt verdiept in waar je zoiets zou kunnen krijgen, die componentjes zoals een led display.

Het is niet echt een starterkit volgens mij. Het is bordje + kabel + cd en ik denk dat er genoeg aanbod voor is dus kijk eerst rustig even rond en vooral eerst je wat bekender maken met C is handig... anders kom je er al snel achter dat je niet weet waar je moet beginnen.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik vind de boards van mikroelektronica heel mooi materiaal, maar het is wel een flinke investering. Het lijkt me interessanter dat je eerst uitzoekt of het je echt wel ligt (en welk type µC je meest wil gaan gebruiken), en dan pas geld uit te geven

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JaWSnl
Damn op dit soort momenten (en daar bedoel ik mee: nu ik erachter kom hoeveel er eigenlijk wel niet makkelijk te krijgen is) baal ik dat ik te veel geld uit geef aan huis vrouw en kind :P
Leuke site dat wel maar denk dat het goedkoper kan!

Verwijderd

Kijk eens op samenkopen.net daar staan regelmatig akties met microcontrollers en aanverwante artikelen.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Ik ben zelf nogal blij met AVR microcontrollers
Kost bijna geen drol om mee te beginnen en hebben echt veel mogelijkheden en snelheid (Ik ben haast meer tijd kwijt aan het langzamer laten lopen dan aan het versnellen van programmatuur)

Men neme:
AVR mega168 voor 3.65
Breadboardje 5.00
en een
USB programmer voor 28 euro

en je kunt dan voor minder dan 40 euro al beginnen met programmeren

Die AVR microcontrollers hebben hun eigen ingebouwde clocksource van 8Mhz, die is ook erg handig om mee te beginnen. Erg stabiel is die trouwens niet, dus voor seriele communicatie kun je ze niet gebruiken, maar voor ledjes e.d. is het prima.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik zou gaan voor het volgende lijstje
http://avrwiki.com/wiki/index.php/Your_First_AVR_Order
het breadbord wat er staat vind ik erg duur. misschien kan je beter dat geldt uitgeven aan een AVR-Dragon zodat je ook kan simuleren. programmeersoftware(assembly en C) is gratis te vinden in de vorm van AVR studio.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 21:49
ik volg ook het vak microcontrollers (maar dan op hbo elektrotechniek) en wij krijgen eerst een stuk algemeen C. Daarna gaan we aan de gang met de atmega32 van atmel. Ik kan je nog niet vertellen of het bevalt, want het blok is nog niet zo ver. Wel kan ik je vertellen dat de atmel ontwikkelsoftware best aardig lijkt te werken. Verder heb ik op samenkopen.net een usb programmer gekocht voor 18 euro.

Bij ons is het de bedoeling dat we eerst iets simpels als een led looplicht bouwen, en daarna steeds verder gaan uitbreiden.

• JaWSnl
Wij hebben de atmega32 gebruikt in combinatie met een atmega128. Het doel ervan was om een lcd-schermpje aangesloten op de atmega128 te besturen via de atmega32 over de SPI-poort. Pittige opdracht vond ik eerlijk gezegd.
Een andere opdracht met de atmega32 (en een extra 8KB flash) was voor het vak digitale signaal bewerking: je moest een ADC- en een DAC-converter in elkaar solderen, die eraan hangen, een 2-regel-16-karakter LCD eraan hangen en die besturen d.m.v. een in elkaar gesoldeerd keypad. Daar waren ze op zich erg goed voor geschikt, kwa snelheid kon het net lukken. Mogelijke functies van het programma waren:
- een vertraging invoeren in het geluid.
- het geluid sneller afspelen.
- DTMF-tonen herkennen.
- etc...
Dit alles moest op 2 manieren kunnen:
-"On the fly": dus op het moment van inspreken werkt het geluid bewerkt en met een minimale vertraging afgespeeld.
- Opslaan in het geheugen en dan bewerken. Met 128KB flash kon je iets van 8 seconden opnemen dus.

Ik kan de geschiktheid van AVR's alleen maar be-amen.

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 19:37
ik doe ook elektrotechniek op het HBO en wij hebben altijd eigenlijk microcontrollers van Microchip gebruikt. Die zijn in assembly en in C te programmeren met behulp van MPLAB(gratis).
Dat zijn ook microcontrollers met veel mogelijkheden, maar misschien iets duurdere ontwikkelsetjes?? ben niet echt op de hoogte van prijzen van die dingen.

edit: Je hebt wel van die mooie complete setjes met wat led-jes ,een lcd schermpje, seriele communicatie allemaal "ready to go".

[ Voor 16% gewijzigd door DJT88 op 01-03-2009 11:25 ]

2JZ TT6 :D

Verwijderd

Ga voor Atmel AVR's. Gratis goede C compiler en heel veel over te vinden.

Zelf heb ik deze programmer: http://www.atmel.com/dyn/...ols_card.asp?tool_id=3808
40 euro en hij loopt als een tierelier. Nooit problemen mee gehad.

• JaWSnl
Juist die gebruikten wij op school ook, i.c.m. de AtMega32 en 128.
Liep heel goed maar geen idee of het iets uitmaakt als je een andere goedkopere pakt :P

edit:
ff tussendoor: wat zou je nodig hebben kwa processor om een 128*64 TFT-kleurenscherm aan te sturen? Zou dat lukken met een 80c515 of moet ik ergens anders naar kijken: datasheet van mijn apparaat.

[ Voor 47% gewijzigd door JaWSnl op 01-03-2009 11:48 ]

Verwijderd

Jut schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 23:45:
Liefst heb ik een bordje die aan deze eisen voldoet:

- Goede kwaliteit
- Veel gebruikt (en dus meer informatie over te vinden)
- Qua aansluitingen weet ik niet wat ik moet hebben, maar op school gebruiken we RS-232. Gezien serieel (usb of wat dan ook) toch wel wat nieuwer is, lijkt het me ook leuk als het bordje ook serieele aansluitingen heeft.
- Prijs: in ieder geval beetje waar voor je geld, maar denk dat ik voor onder de 150 euro wel een leuk bordje kan krijgen met erbij, of een appart software pakket? Als er misschien ook een fijn freeware pakket is, zou dat ook leuk zijn, gezien dat dan weer in kosten scheelt.
- Beetje snelle cpu :P
Voor dat budget is de STK500/STK600 misschien wel iets.

Ik ben in een bezit van een STK500 en het bevalt me goed.

Ik moet er wel bij zeggen dat het een prijzig bordje is en dat je in verhouding misschien te veel betaald. Maar voor iemand met nauwelijks ervaring is dit bordje ontzettend handig en je leert veel sneller om een uC te programmeren. Dit komt omdat je je nog niet bezig hoeft te houden met de programmer zelf, want je weet sowieso dat hij werkt.

Zelf heb ik leren uC's leren programmeren in de volgende stappen:
1) De taal C beheersen
2) Hello world op de uC ( waarbij ik nog niks wist van ISP )
3) De timers, interrupts etc.

Toen ik alle basis functies had behandeld wist ik ook wel hoe de uC zelf in elkaar zit. In het begin zie je door de bomen het bos niet. Ik las iets over USART, SPI, ISP, JTAG, maar ik wou eigenlijk gewoon beginnen dat ding te programmeren zonder al te veel ellende. Dus heb ik de STK500 gekocht. Aardig ding, alleen jammer dat de knoppen nogal denderen.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Ik ben al een paar jaar hobbymatig met microcontrollers bezig en persoonlijk vind ik voor de AVR de STK 500 een van de beste boardjes. Hij is misschien niet de goedkoopste, maar je zult nog jaren plezier hebben van dit board. Het mooie van dit board is dat als je de officieële (gratis)ontwikkel omgeving van Atmel gebruikt: AVR Studio dan word hij netjes up to date gebracht zodat hij de nieuwste producten kan programmeren.

Nu is er ook een STK200, maar deze word door Atmel niet meer ondersteund en deze kan alleen de 'kleinere' AVR MCU's aan (Attiny, AT90S). Je zou ook voor de nieuwe STK600 maar deze kost in america al $200,- dus zal hier niet veel goedkoper zijn. (Kan hem alleen niet zo 123 vinden hier in de EU)

Maar goed, dat zijn mijn €0,02

• Sphere-
  • Laatst online: 28-08 19:53
JaWSnl schreef op zondag 01 maart 2009 @ 11:45:
edit:
ff tussendoor: wat zou je nodig hebben kwa processor om een 128*64 TFT-kleurenscherm aan te sturen? Zou dat lukken met een 80c515 of moet ik ergens anders naar kijken: datasheet van mijn apparaat.
We hebben meer aan de datasheet van je display.

• JaWSnl
Ik had er niet speciaal 1 op het oog, maar hier is er 1: display datasheet

Waar moet je dat uit halen?

• Sphere-
JaWSnl schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:05:
Ik had er niet speciaal 1 op het oog, maar hier is er 1: display datasheet

Waar moet je dat uit halen?
Dat display is prima aan te sturen met welke microcontroller dan ook, zolang die genoeg gpio pinnen heeft (13 of 14 heb je er nodig). Eventueel zou je de parallele databus kunnen aansturen met een externe shift register met parallel output om pinnen te sparen. Snelheid van de microcontroller maakt in dit geval niet zoveel uit. Is je microcontroller trager, dan zal je het display minder snel kunnen updaten. Enkel als het display geen eigen controller heeft en de microcontroller zelf voor timing signalen moet zorgen kan dat een probleem zijn.

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:02
Ik zou voor het gemak eens beginnen met een Arduino. Een kloon bordje (Freeduino) heb je voor minder dan 2 tientjes incl verzendkosten.
Beetje leren interfacen met LCD'tjes en sensoren....Je kunt er zelfs een netwerkaansluiting of draadloze modules op aan sluiten.

• JaWSnl
Wat voor arduino zou je dan bestellen, en waar?
- USB aansluiting.
- bewegingssensor (als dat bestaat ervoor)
- LCD schermpje.

Ik heb even zitten zoeken maar er is vaak zo veel keus en dan toch al snel wat duurder!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik ben ooit zelf eens begonnen met een ATMega board besteld via ebay. (Zoek ff op ATmega128 Base Board; ik zie dat ze nog steeds te bestellen zijn). Een leuk bordje voor ongeveer 30 EUR.. Inclusief SW en programmer

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

JaWSnl schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:45:
Wat voor arduino zou je dan bestellen, en waar?
- USB aansluiting.
- bewegingssensor (als dat bestaat ervoor)
- LCD schermpje.

Ik heb even zitten zoeken maar er is vaak zo veel keus en dan toch al snel wat duurder!
De Boarduino van Lady Ada (www.adafruit.com) is een leuke optie als je ook een beetje wil leren solderen, want je moet de kit zelf bouwen. Die past daarna op een breadboard en is te voeden via USB.

Ik ben zelf met AVR's begonnen door op eBay gewoon een paar development boards op te snorren en er mee te gaan spelen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• JaWSnl
Ik zal nog even kort uitleggen wat ik wil. Ik heb namelijk nog weinig verstand van wat je hier nou voor nodig hebt. Ik wil:
Een microcontroller
Een bewegingssensor.
Een USB of netwerk aansluiting.
Een lampje of (nog liever) een ventilatortje die ik er aan kan bevestigen.
Evt. nog een batterij aansluiting (als dit betekend: meerdere dagen/weken lang)
ik zou liever niet solderen (heb geen bout), maar ben bereid dit aan te schaffen als het niet anders kan.

Ik wil namelijk iets maken wat de katten bij ons van het aanrecht houdt, gewoon als een leuk projectje. De mogelijkheid om een camera toe te voegen aan het bordje lijkt me ook geweldig. Weet niet of je dat onboard hebt of dat je dat per se (liever niet) per usb moet aansluiten.

Waar vind ik al de benodigde onderdelen? En wat heb ik dan precies nodig?

Als ik dit (link) neem heb ik dan ook nog dit (link) nodig? en waar vind ik een bewegingssensor?

Niet dat ik mensen mn werk voor me wil laten doen, maar ik heb dr gewoon geen idee van.

• Sphere-
JaWSnl schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 13:28:
en waar vind ik een bewegingssensor?
pir sensor (passive infrared)

• JaWSnl
En als ik meer een laser straal zoek die terugkaatst, dat als die onderbroken wordt er iets gebeurd, hoe heet zo'n laser/sensor?

edit:
na enig zoeken heb ik dit onderdeel gevonden: SV5637-001. Nu alleen nog een plek om die te kopen, als dit tenminste iets goed is... altijd zo moeilijk om te bepalen.
Een sensor zou deze kunnen zijn: SD5443.
Waar halen jullie je componenten?

[ Voor 49% gewijzigd door JaWSnl op 03-03-2009 14:19 ]

• Sphere-
JaWSnl schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:05:
En als ik meer een laser straal zoek die terugkaatst, dat als die onderbroken wordt er iets gebeurd, hoe heet zo'n laser/sensor?
infrarood lichtsluis. bij elke elektronica boer wel te koop.

• JaWSnl
Sphere- schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:35:
[...]

infrarood lichtsluis. bij elke elektronica boer wel te koop.
Fantastisch zoiets zoek ik idd... echt soms is het gewoon ff de goeie term weten. thnx!

• Wirf
JaWSnl schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 13:28:
Ik zal nog even kort uitleggen wat ik wil. Ik heb namelijk nog weinig verstand van wat je hier nou voor nodig hebt. Ik wil:
*KNIP*
Een lampje of (nog liever) een ventilatortje die ik er aan kan bevestigen.
Hiervoor kun je standaard lampjes en/of ventilatortjes gebruiken. Het probleem is alleen dat je microcontroller te weinig stroom kan leveren hiervoor. (Hij gaat stuk als je dat probeert)
Daarom heb je een transistor nodig hiervoor. Het uitzoeken van een goede transistor is nog een aardige klus; vooral als je de wat zwaardere onderdelen wil aansturen.
Wat je in ieder geval moet weten voor je zoektocht is:
- Hoeveel stroom je wil schakelen (aantal mA)
- Op welke spanning dat moet gebeuren (aantal Volt)
Evt. nog een batterij aansluiting (als dit betekend: meerdere dagen/weken lang)
Dit hangt natuurlijk compleet af van hoeveel apparaten je aansluit en welke batterijen je gebruikt.
Wel zou je alleen een microcontroller meerdere jaren kunnen laten draaien op batterijen. Microcontrollers zijn meestal erg zuinig met stroom.
ik zou liever niet solderen (heb geen bout), maar ben bereid dit aan te schaffen als het niet anders kan.
Je kunt aardig ver komen met een breadboard, maar op een gegeven moment zal je toch moeten gaan solderen. Al was het alleen maar omdat er niets echt stevig vast zit op een breadboard. Een paar tikjes ertegenaan en je onderdelen zitten los. Als je katten dat eenmaal weten... :P

• JaWSnl
Zo ik heb een flink bestelling geplaatst bij Conrad. Het zal vast goedkoper kunnen, maar ben niet voor een LCD schermpje gegaan. Een korte opsommingen van wat ik allemaal heb besteld:
- Handklapschakelaar
- Ultrasoongenerator (kattenafschrikker :P )
- PIR-bewegingsmelder (duur componentje zeg)
- Simpel luidsprekertje
- 4 cijferig display (zo'n tijddisplay op je videorecorder zeg maar)
- een paar losse tijddisplays
- fotodiode
- stekkers/kabels
- starterset = 5 plaatjes, soldeerbout, weerstanden, condensatoren, ledjes

Daar kan ik aardig wat mee denk ik! hoop dat ik niks vergeten ben! volgens mij niet :P
Het eerste wat ik ga maken is iets met die bewegingssensor en ultrasoongenerator om de katten van het aanrecht af te houden ;)

• Wirf
Conrad is ongeveer 2300% duurder dan sommige andere webshops.
Ik heb dus een aardig gezonde afkeer van Conrad :r

• JaWSnl
Okee ja ik realiseer het me ook dat ze duur zijn, maar ik kom er gewoon geen wijs uit bij veel andere winkels. Zo heb ik nu voor de eerste keer wat ik nodig heb, en daarna hoop ik er enigzins verstand van te hebben over wat ik nou eigenlijk nodig heb. Heb er nog nooit mee te maken gehad en had al moeite genoeg om deze winkel te vinden :P

Verwijderd

Ik wil ook graag beginnen met micro controllers en heb net heel deze thread doorgelezen, maar ik snap niet helemaal hoe de vragen van sommige personen zich ontwikkeld hebben.

Jut begint met een vraag over het beginnen met microcontrollers, jaWSnl geef ergens aan het begin een paar tips over dingen waar hij zelf ooit mee gewerkt heeft.

en uiteindelijk heeft jaWSnl een hoop onderdelen aangeschaft en van jut hoor je niet veel meer?

En nog ff een vraagje, iemand zei dat het beter is om je eerst te verdiepen in c, hoe kan ik dit het beste doen? weten mensen hier goeie boeken voor want kheb de ervaring dat dat voor mijzelf het snelste werkt.
Ik heb al wel (matige) ervaring met programmeren in delphi en labview en scripten in php (ik weet niet of dit veel verschil maakt)

• JaWSnl
ik gebruik het boek "de programmeertaal C". Erg bekend en erg compleet. Weet niet of het het beste is voor beginners, maar ik vind hem goed werken.

Tjah dit topic heeft niet alles meer te maken met de startpost, maar ik gebruikte hem gelijk om mn zaken uit te zoeken voor de zaken om microcontrollers heen waar ik nog niet veel verstand van heb. (K had ook een speciaal topic kunnen openen ofzo, maar dit was wel zo makkelijk.)

Verwijderd

Ah ok dan snap ik het.

Welke microcontroller gebruik je nu zelf dan? Die atmega32 waar je eerder al mee gewerkt had?
En de programmeertaal C, is dat meer een naslagwerk of een stap voor stap handleiding tot het leren van C (aan de hand van opdrachten e.d.)?

• JaWSnl
Nee wat ik nu gebruik is een Infineon (siemens) 80C515A. Moeilijk om een plaatje te vinden overigens, anders had ik het even laten zien.
Als ik die niet al in mn eerste jaar voor school had MOETEN kopen, dan had ik wss een AtMega gekocht.

En over het boek, die ik erg handig vind dus, even een quote van een website:

Deze editie is leerboek en naslagwerk voor de taal C, met de ANSI-standaard als uitgangspunt. Het boek verklaart de mogelijkheden van C onder meer aan de hand van voorbeeldprogramma's, die ontleed worden om hun onderliggende structuur te tonen. De auteurs besteden daarbij veel aandacht aan de implementatie van taalelementen op verschillende computersystemen. Voorbeelden en oefeningen aan het einde van elk hoofdstuk geven inzicht in alle concepten van C en verklaren de moeilijke punten van de taal. Er is ook aandacht voor besturingssystemen; zo worden het gebruik van semaforen, signalen, multiprocessing en interproces-communicatie behandeld. Uitgebreide behandeling van o.a. de standaardbibliotheken en de complete syntaxis van C; werkende, direct toe te passen programmadelen; overzichtelijke tabellen met parameters, operatoren en opties; mogelijkheid tot gebruik met tal van computersystemen; Bij deze - verder ongewijzigde - vierde editie horen twee nieuwe hoofdstukken over respectievelijk de overgang van C naar C++ en van C naar Java. Deze hoofdstukken zijn alleen op een site beschikbaar.

EDIT:
Okee heb uit de eindpresentatie van ons project op school een plaatje kunnen halen en geupload. Wat je ziet is een karretje met lijn en afstandsensoren, met achterop de microcontroller. Het is even behelpen maar echt het enige plaatje wat ik kon vinden :)
LINK: plaatje

[ Voor 12% gewijzigd door JaWSnl op 04-03-2009 10:57 ]

Verwijderd

ah oke duidelijk, bedankt

Ik moet voor stage ook dingen gaan doen met een microcontroller (ATmega32), dus hier zullen ze me ook vast wel verder helpen met hoe ik het beste kan beginnen ed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:03:
ah oke duidelijk, bedankt

Ik moet voor stage ook dingen gaan doen met een microcontroller (ATmega32), dus hier zullen ze me ook vast wel verder helpen met hoe ik het beste kan beginnen ed.
Beste beginnen:
1) C onder de knie krijgen
2) Hello world op een uC
3) Alle functies een voor een uitproberen

Het is allemaal niet zo heel denderend. Voor veel mensen is de datasheet het grootste probleem. Soms is het niet helemaal duidelijk welke registers je nodig hebt voor die functie etc. Maar dat wend vanzelf.

• Sphere-
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:08:
[...]

Beste beginnen:
2) Hello world op een uC

Het is allemaal niet zo heel denderend. Voor veel mensen is de datasheet het grootste probleem. Soms is het niet helemaal duidelijk welke registers je nodig hebt voor die functie etc. Maar dat wend vanzelf.
Hou er wel rekening mee dat de echte "hello world" op een uC eigenlijk het knipperen van een ledje is :p

• JaWSnl
Dat was wat mij ook tegenviel toen ik weer eens met mn uC aan de gang kon... ik had niks anders dan wat er op de uC zit en dat is slechts een lampje dat weinig aan kan geven.

Nu met mijn bestelling bij conrad hoop ik toch wat meer te kunnen, het grootste probleem voor mij is de elektronische-schema's (weerstanden/condensatoren/opamps) die ik moet maken om de verschillende sensoren en speakertjes etc. aan te sluiten. Daar open ik wss nog wel een topic over, als ik mijn oplossing niet kan vinden ;)

• Jut
Heb het op school er even over gehad welke microcontroller het beste zou wezen voor mij. Zoals ik verwacht had wisten ze me niet zo te vertellen welke ik het beste kon nemen. Wel gebruiken ze in de laatste 2 jaren van de opleiding een andere microcontroller dan de bitsim

Het gaat om de PICDEM Full Speed USB http://www.microchip.com/...me=en021940&part=DM163025

Groot voordeel is denk ik dat ik met de PICDEM alvast kan beginnen, is denk ik ook een redelijk eenvoudige controller, software zit erbij, en als ik ergens niet uit kom weet de leraar ook wat van de controller af. Hij kost ongeveer 50 euro bij Farnell, dus ook niet zo duur.

Het maakt me trouwens niet uit dat er geen kaartjes bij zitten (met ledjes of wat dan ook), haal er wel een breadbordje bij, en een zooi losse componentjes. Eventueel kan ik mocht ik het handiger vinden zelf wel zo'n led kaartje nabouwen. Leer ik ook gelijk weer beter solderen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:08:
[...]

Beste beginnen:
2) Hello world op een uC

Zijn er mensen die misschien goede tutorials weten waarbij de functies in een logische volgorde achter elkaar worden uitgelegd.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd met een ATmega32 maar blijf nu een beetje hangen bij een knipperledje, een schakelaartje als input en het gebruik van delays.

Ik vind het moeilijk om nu verder te gaan, ik weet niet goed waarmee ik het beste verder kan en in welke volgorde ik alles moet doen. En op internet is veel te vinden maar ik heb al 3 verschillende tutorials gezien voor een knipperlampje die het allemaal op een compleet verschillende manier doen. Zijn er niet een aantal op elkaar afgestemde tutorials waarmee ik verder kan komen?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:44:
[...]
Zijn er mensen die misschien goede tutorials weten waarbij de functies in een logische volgorde achter elkaar worden uitgelegd.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd met een ATmega32 maar blijf nu een beetje hangen bij een knipperledje, een schakelaartje als input en het gebruik van delays.

Ik vind het moeilijk om nu verder te gaan, ik weet niet goed waarmee ik het beste verder kan en in welke volgorde ik alles moet doen. En op internet is veel te vinden maar ik heb al 3 verschillende tutorials gezien voor een knipperlampje die het allemaal op een compleet verschillende manier doen. Zijn er niet een aantal op elkaar afgestemde tutorials waarmee ik verder kan komen?
Wat leuk is om mee te spelen is de UART voor rs232 communicatie. Als je meer met lampjes wil doen is PWM leuk om naar te kijken, kun je lampen faden en zo. Timers is ook zeer nuttig om eens naar te kijken, dat is netter dan een delay. En misschien wel het meest belangrijke interrupts, wanneer je goed met interrupts om kan gaan in de controller wordt de software een heel stuk sneller.

Maar het is lastig om te zeggen je moet bij onderdeel X beginnen. Pas als je weet wat je wil maken kun je daar naar kijken.

Verwijderd

kippy schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:04:
[...]

Wat leuk is om mee te spelen is de UART voor rs232 communicatie. Als je meer met lampjes wil doen is PWM leuk om naar te kijken, kun je lampen faden en zo. Timers is ook zeer nuttig om eens naar te kijken, dat is netter dan een delay. En misschien wel het meest belangrijke interrupts, wanneer je goed met interrupts om kan gaan in de controller wordt de software een heel stuk sneller.

Maar het is lastig om te zeggen je moet bij onderdeel X beginnen. Pas als je weet wat je wil maken kun je daar naar kijken.
Het probleem is wel een beetje dat ik niet echt een heel duidelijk punt heb waar ik naartoe wil ,uiteindelijk moet ik een paar sensoren uitlezen en pompen aansturen maar ik wil eerst een beetje wegwijs worden met het programmeren van microcontrollers. Maar ik denk dat het dan ook niet zoveel uitmaakt waar ik mee begin. In ieder geval bedankt!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:15:
[...]

Het probleem is wel een beetje dat ik niet echt een heel duidelijk punt heb waar ik naartoe wil ,uiteindelijk moet ik een paar sensoren uitlezen en pompen aansturen maar ik wil eerst een beetje wegwijs worden met het programmeren van microcontrollers. Maar ik denk dat het dan ook niet zoveel uitmaakt waar ik mee begin. In ieder geval bedankt!
Probeer dan een NTC aantesluiten en op een bepaald setpoint een ledje te laten schakelen.

Zo begon ik iig altijd met PLC's, gewoon verder borduren op wat je hebt en steeds gekkere dingen verzinnen en andere functies uitproberen. (PLC's en Uc's whats the difference :+ )

No signature found

Pagina: 1