Toon posts:

Reizen met laptop schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Van vroeger weet ik nog wel dat je niet teveel met harde schijven moest gaan lopen hobbelen, en dat je zelfs de harde schijf vast kon zetten als je de computer dan moest verplaatsen oid.

Nu vroeg ik me af of dit nog steeds het geval is, of dat de harde schijven nu meer tegen een stootje kunnen.

Het gaat om een laptop van Dell van een jaar oud, die als handbagage (zeer stevige rugzak) meegaat in het vliegtuig richting Portugal.

Is het goed te doen? Of is het toch wel erg riskant met de harde schijf?
Kan je de harde schijf van een laptop ook (makkelijk) vastzetten voor een reis?

Ik heb geprobeerd te zoeken op dit onderwerp, maar vond geen bevredigende antwoorden. En vergeef me als ik wanhopig ouderwets ben ;)

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Een harde schijf kan veel hebben als 'ie maar uit staat: stop je laptop gewoon in je laptoptas en neem hem mee het vliegtuig in.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, de koppen van de harde schijf worden bij afsluiten of slaapstand (hibernate) geparkeerd. Mijn laptops hebben al heel erg veel van de wereld gezien, zonder problemen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Een hardeschijf gaat in "Park" als je de laptop netjes uitzet, waardoor deze een behoorlijk aantal G's kan hebben. Zelf reis ik net als 1000en andere mensen ook vaak met mijn laptop...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-01 14:55

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De koppen van een harde schijf parkeren sinds een jaar of 10 automatisch. Kun je dus niks meer aan verbeteren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Mijn Dell latitude laptopje is 3 weken mee geweest naar Hawaii. Gewoon in een stevige rugzak samen met een spiegelreflex camera. Er zit een 40GB IDE schijf in. Nergens last van gehad.. :)

Y'24

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
RvV schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 22:49:
Mijn Dell latitude laptopje is 3 weken mee geweest naar Hawaii. Gewoon in een stevige rugzak samen met een spiegelreflex camera. Er zit een 40GB IDE schijf in. Nergens last van gehad.. :)
Met die datadichtheid :>

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Veel notebooks hebben ook bewegingsdetectors/acceleratiesensors evenals veel notebookhardeschijven zelf. Deze parkeren als een plotselinge beweging geconstateerd wordt, zodat de koppen geparkeerd zijn voordat de laptop de grond raakt als deze van bijvoorbeeld een tafel valt. Laptop is dan wel waarschijnlijk kaduuk, maar grote kans dat de data bewaard is gebleven. In de Macbook zit de sensor in de laptop zelf in veel andere laptops zit de sensor in de harde schijf of allebei.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm daar zijn laptops toch voor gemaakt, om mee te nemen ?

Iperf

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Een laptoptas is mij te groot. Op reis in het vliegtuig gaat het ding gewoon in een rugzak mee.

Overigens gaat de laptop dagelijks in een rugzak op de bagagedrager op de fiets mee. Ik schat de gemiddelde levensduur op een harde schijf in m'n laptops (D600, D610) over de afgelopen jaren op 2 jaar: 1x HDD vervangen voordat de afschrijvingstermijn verlopen is.

Er zit overigens wel verschil in laptops waarbij de een wat degelijker is dan de andere. Dit verschil zal typisch echter niet de harde schijf betreffen, maar meer de bouw.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2009 23:16 ]

Verwijderd

Stop er een SSD in (als je daar budget voor hebt), die heeft dat hele koppen probleem niet meer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 23:18:
Stop er een SSD in (als je daar budget voor hebt), die heeft dat hele koppen probleem niet meer.
Waarom kosten maken voor een niet bestaand probleem? Ze kunnen echt wel wat hebben (en kosten zijn laag mocht het toch vervangen moeten worden.)

Netjes backups bijhouden en gaan met die banaan :)

M'n laatste examplaar is in aanvulling op het stevige dagelijkse transport ook nog eens 2x gevallen van ca 50cm hoogte.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Netjes backups bijhouden en gaan met die banaan :)
QFT. Ik synchroniseer dagelijks de Truecrypt container van mijn werklaptop met de persoonlijke netwerkschijf, en wekelijks met de externe harde schijf.
Rukapul schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 23:13:
Een laptoptas is mij te groot. Op reis in het vliegtuig gaat het ding gewoon in een rugzak mee.

Overigens gaat de laptop dagelijks in een rugzak op de bagagedrager op de fiets mee. Ik schat de gemiddelde levensduur op een harde schijf in m'n laptops (D600, D610) over de afgelopen jaren op 2 jaar: 1x HDD vervangen voordat de afschrijvingstermijn verlopen is.

Er zit overigens wel verschil in laptops waarbij de een wat degelijker is dan de andere. Dit verschil zal typisch echter niet de harde schijf betreffen, maar meer de bouw.
Rugzak, inderdaad. Een Samsonite rugzak, perfect ding. Dagelijks gaat mijn Toshiba Portege R500 op de fiets mee naar het werk en terug, maar dan wel op mijn rug. De Engelse fietspaden en wegen zijn me te slecht, en de druk op het scherm te groot.

Ik heb nog geen harde schijfproblemen gehad met de verschillende laptops over een periode van 6 jaar :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 22:44:
En vergeef me als ik wanhopig ouderwets ben ;)
Daar komt 't op neer ja, maar omdat je 't zo netjes vraagt is 't je vergeven :P

Denk er ook even aan dat:
• Laptops gemaakt zijn voor dergelijk gebruik
• Er op elk gegeven moment tien- tot honderdduizenden laptops op 10km hoogte rondzweven in een grote aluminium buis, en dat een aardig deel daarvan nog actief gebruikt wordt ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-01 17:31
Ach, er gaan ook HDD's mee in space shuttles dus... ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Realone schreef op zondag 01 maart 2009 @ 02:26:
Ach, er gaan ook HDD's mee in space shuttles dus... ;)
Ah ja dat was ik nog vergen ja. In het ISS gebruikt men ook laptops ;)

Overigens: dat 'parken' is heel erg fysiek. D'r zit een soort 'houdertje' aan de zijkant naast de platters waarop de heads in die situatie terecht komen. In een dergelijk geval is er dus absoluut geen enkele mogelijkheid tot contact tussen de heads en de platters in normale situaties. (Uiteraard zijn er extremen mogelijk maar dan heb je 't over situaties die je vliegtuig ook niet zomaar doorstaat.)

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.mobilecomputermag.co.uk/images/stories/news/2008/01/hitachi-hard-drive.jpg

Afaik hebben alleen laptopschijven dit, juist omdat die zo vaak verplaatst worden.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2009 02:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 01 maart 2009 @ 02:34:
[...]
Afaik hebben alleen laptopschijven dit, juist omdat die zo vaak verplaatst worden.
Naar aanleiding van jouw opmerking was ik nieuwsgierig geworden, en kwam daarbij 2 leuke pagina's tegen met veel plaatjes en uitleg, voor de liefhebber:

http://www.ireference.ca/search/Hard%20disk%20drive/

http://www.reselleradvoca...ram/eram/84/feature1.html

2de link geeft ook wat info over het verschil met SSD.
Wat ik uit mijn zoektochtje opmaak is dat erg wisselt, zelfs per fabrikant, of de koppen geparkeerd worden aan de zijkant of gewoon op de platter rusten (Dit is dan op een bepaalde "landings zone" die mag beschadigen)
Voor de laptop hd's zal het wel allemaal zo zijn, maar voor de desktop is het redelijk willekeur. Bijvoorbeeld de Samsung Spinpoint F1 land ook gewoon op de platter, wat toch een hele recente en populaire schijf is. Terwijl de WD (Veloci)Raptor en Hitachi 7K er weer naast land. Intern plaatje zoeken en je weet het :).

* TheGhostInc gaat toch al even mee als tweaker en heeft al op veel (soms zelfs foute :) ) gronden producten afgekraakt of gepromoot zien worden, maar dit verschil bij HD's nog nooit.
Pagina: 1