[freebsd] drivers ? kernel recompile

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Om mijn freebsd 7.1 kernel te recompilen wil ik het e.a uitvinden

hoe vind ik uit welke "device drivers" zijn geladen (default install) en welke ik dus mee moet laden
het gaat hier eigenlijk om disk controlers (promise fastrack tx4 en rocketraid 1640) disks zijn labeld adXX

en cpu (intel p4 Hypertreading in bios enabled) kan ik daarvoor veilig i686 gebruiken met
"options MPTABLE_FORCE_HTT"

niet de eerste keer dat ik een kernel recompile en tot nu toe geen "problemen" maar ik wil liever zeker zijn dan onzeker

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
laat maar had http://www.freebsd.org/do...kernelconfig-devices.html niet gezien

wel zout
Before venturing into kernel configuration, it would be wise to get an inventory of the machine's hardware. In cases where FreeBSD is not the primary operating system, the inventory list may easily be created by viewing the current operating system configuration. For example, Microsoft®'s Device Manager normally contains important information about installed devices. The Device Manager is located in the control panel.
je wilt juist niet MS gebruiken en wat doen ze .. ze raden ms aan ...(start) daarna pas via omwegen via FreeBSD ..

vind het overgens best wel omslachtig .. zou prettig zijn als er iemand een util had geschreven die compiling a kernel vele malen makkelijker zou maken ..
bv default de juiste drivers (optie) met daarbij alle mogelijke "extra" opties

ben helaas geen coder maar zou wel leuk zijn

[ Voor 81% gewijzigd door vso op 28-02-2009 21:31 ]

Tja vanalles

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Een paar opmerkingen: het is niet nodig om af te wijken van het gebruik van GENERIC. Het voordeel van niet je eigen world en kernel compilen is dat je kunt updaten met freebsd-update. Zolang je GENERIC kunt booten, gewoon lekker laten voor wat het is.

Verder kun je aan dmesg aardig goed zien welke drivers gebruikt worden voor je hardware. Dat icm wat je zelf al weet en de opmerkingen in de GENERIC of NOTES files moet je wel een geschikte config kunnen bouwen. Ikzelf pakte meestal GENERIC en haalde daar de drivers uit die niet nodig waren. Kijk vooral ook naar /usr/src/sys/conf/NOTES en niet alleen /usr/src/sys/i386/conf/NOTES. Overigens is vrijwel alles als module te laden, dus mocht je toch nog wat vergeten zijn, dan gebruik je gewoon de module.

Als laatst nog een opmerking over het gebruik van hyperthreading. Voor de meeste workloads kost je dit performance ipv dat het performance oplevert. Zolang je niet zeker weet dat het voor jou nuttig is, is het verstandig het gewoon uit te laten staan.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
thx

Ik las inderdaad dat het zeer handig is een GENERIC kernel te gebruiken.
FYI Ik ben bezig een FreeBSD nas te bouwen
De HT zal ik wel uithalen in de custom kernel (done)

niet dat ik "perse wil" afstappen van, echter op dit moment zou ik het doen omdat
1) unwanted hardware/drivers/modules weg te halen (het kan dus waarom niet)
2) extra toevoegingen (voornamelijk kernel options)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
options         IPSEC 
options         IPSEC_FILTERTUNNEL      #filter ipsec packets from a tunnel
options         GEOM_BSD
options         GEOM_MBR
options         NETSMB                  #SMB/CIFS requester
options         LIBMCHAIN
options         LIBALIAS
options         QUOTA  
options         SUIDDIR
device          vlan                    #VLAN support (needs miibus)
device          if_bridge               #Bridge interface
device          enc  
device          crypto          # core crypto support
device          cryptodev       # /dev/crypto for access to h/w

dit zijn de toevoegingen op een generic die ik tot nu toe heb, zal wel even induiken of het echt perse in de kernel moet of als module te laden is

als er extra hints/tips zijn graag

Tja vanalles

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Een aantal daarvan staan in de DEFAULTS (GEOM_*) en een aantal daarvan kun je laden als module. Een aantal ook niet zover ik weet, dus als je die echt nodig hebt, dan is recompilen idd de manier :)

Verder stelt het weinig voor trouwens. Mocht je nieuwe kernel niet booten dan staat er nog een kopie van je oude in /boot/kernel.old/.