Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288694

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit even met een kwestie. Ik rijd een auto van de zaak (geen lease maar op bedrijfsnaam) waarover ik bijtelling betaal, zodat ik meer dan 500 KM privé mag rijden.
Nu heb ik mijn werkgever gevraagd of mijn vriendin erin mag rijden; zijn antwoord is dat dit niet is toegestaan. Op basis waarvan niet, moet ik nog navragen, maar wat is gebruikelijk in zo'n situatie?

mvgrt,

DC2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij een leaseauto mag soms eerstelijns familie er wel in rijden, maar als dit gewoon een auto is die eigendom is van de baas dan kan staat het hem vrij om wat anders te beslissen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
Waarschijnlijk alleen geregistreerde partners. Soms ook familie, dat ligt aan het contract (heb je dat wel?)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

AtleX schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:04:
Bij een leaseauto mag soms eerstelijns familie er wel in rijden, maar als dit gewoon een auto is die eigendom is van de baas dan kan staat het hem vrij om wat anders te beslissen. :)
Lijkt mij ook. Als het een bedrijfsauto is, dan is het als het ware "zijn" auto. Dus ook "zijn" regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
In mijn normale contract staat dat ik geen recht heb op reiskostenvergoeding omdat ik gebruik maak van een bedrijfswagen. Verder niets. Dus hij bepaalt helaas dat dit niet mag begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 233180 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:06:
[...]
Lijkt mij ook. Als het een bedrijfsauto is, dan is het als het ware "zijn" auto. Dus ook "zijn" regels.
Klopt. En ieder ander zal dan ook niet verzekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 19:26

ikbenwouter

! w t R

RemcoDelft schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:07:
Klopt. En ieder ander zal dan ook niet verzekerd zijn.
Ligt dat niet gewoon aan de verzekering die de werkgever in dit geval heeft afgesloten? Kan me voorstellen dat iedereen die in die auto rijdt gewoon is verzekerd?

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat hierboven staat dacht ik dus ook al. Hij is gewoon wa verzekerd. Het is een doodnormale verzekering dus ik snap het probleem niet

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 28-02-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

http://www.pors.nu/index....ask=view&id=152&Itemid=39
Als werknemers een auto van de zaak tot hun beschikking hebben, doet de werkgever er verstandig aan om goed na te denken over wie er allemaal in die auto mogen rijden bij het in vastleggen daarvan in de autoregeling.
Geen idee wat er op papier staat, maar als de werkgever mondeling te kennen heeft gegeven dat er niemand in mag rijden is dat ook een (eenzijdige) overeenkomst waar je je aan moet houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die link gaat over een lease-auto, bij de TS is daarvan geen sprake. Bij een leaseauto staat idd meestal in de berijdersovereenkomst wie er in mag rijden en wie niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het betreft geen lease-wagen dus er is geen aparte regeling of contract hiervoor.
Ik begrijp hieruit dus dat de werkgever bepaalt wie erin mag rijden, al dan niet redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Blech had een heel verhaal getypt, maar achterlijke 'pagina kon niet worden gevonden'

In ieder geval: waarom zou een ander in de auto mogen rijden? Het is bezit van het bedrijf, elke chauffeur vormt een bepaald risico op ongelukken. De baas vertrouwt jou (hij heeft weinig keus aangezien je hem nodig zal hebben om je werkzaamheden uit te voeren), maar dat betekent niet dat hij maar moet toestaan dat jan en alleman er in gaan rijden....
Anoniem: 288694 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:10:
Wat hierboven staat dacht ik dus ook al. Hij is gewoon wa verzekerd. Het is een doodnormale verzekering dus ik snap het probleem niet
Ik snap het probleem ook niet? Jij hebt er voor gekozen een auto van de zaak te gebruiken en je hebt besloten geen lease/prive auto te nemen. Ik snap niet waarom jij denkt dat jij het recht hebt te kunnen beslissen wie er in de auto van een ander (de baas) mag rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 08:52
Hmm, als zoiets zwart op wit staat, zou je dan eigenlijk niet minder bijtelling van de fiscus moeten krijgen, ivm met dat de auto niet 100 percent te gebruiken is in gezinssituatie, t.o.v. een evt eigen auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Nee. Net zoals je 600 km prive per jaar rijdt of 100.000, het maakt niet uit, je bijtelling is even hoog. Regels.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Topicstarter stelt m.i. helemaal niet aan de orde of zijn werkgever de regels mag bepalen. Topicstarter vraag om informatie om de discussie aan te gaan.

Met een aantal voorbeeldformuleringen van diverse werkgevers / leasemaatschappijen kan hij degenen eruit filteren die toelaten wat hij wil doen en voorstellen aan zijn werkgeve omr de regeling zodanig aan te passen met als argument dat dat goed vergelijkbaar is :)

De vraag van topicstarter is dus zo gek nog niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2009 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
bangkirai schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:42:
Hmm, als zoiets zwart op wit staat, zou je dan eigenlijk niet minder bijtelling van de fiscus moeten krijgen, ivm met dat de auto niet 100 percent te gebruiken is in gezinssituatie, t.o.v. een evt eigen auto?
De bijtelling heeft niets te maken met je gezindssituatie, anders zou een alleenstaande ook minder betalen dan iemand met 2 vrouwen en 6 kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 17:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 288694 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:06:
In mijn normale contract staat dat ik geen recht heb op reiskostenvergoeding omdat ik gebruik maak van een bedrijfswagen. Verder niets. Dus hij bepaalt helaas terecht dat dit niet mag begrijp ik.
Het is zijn auto, hij bepaalt wat ermee gebeurd en wat jij er wel of niet mee mag doen.

Antwoorden op "wat is gebruikelijk in zo'n situatie" kan eigenlijk niet, aangezien iedereen z'n eigen regelsetje heeft. Mijn werkgever leased ook niet, maar mijn vrouw mag de auto gewoon besturen.
Als jij het niet eens bent met die regeling, dan moet je dat gewoon tersprake brengen en 'm zien te overtuigen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
ikbenwouter schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:09:
[...]

Ligt dat niet gewoon aan de verzekering die de werkgever in dit geval heeft afgesloten? Kan me voorstellen dat iedereen die in die auto rijdt gewoon is verzekerd?
Kan ook goed omgekeerd het verhaal zijn. Ik ben er zelf niet geheel in hoe dit in elkaar steekt echter van collega's die ook met bedrijfswagens rondrijden heb ik ooit eens gehoord dat er betreffende de verzekering vreemde situaties optreden. Ik zou gewoon eens aan de baas vragen waarom het niet mag, goed mogelijk dat de baas het fijne ook niet weet en er liever zo vanaf is zonder een verdere reden voor op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ehm, het mag niet, is dat zo onduidelijk ?

Waarom moet er altijd een "waarom " zijn?
De auto is van je werkgever niet van jou.

Stel iemand wil iets van jouw wil lenen, en je zegt nee. Daarna vraagt hij/zij waarom ?
Dat is toch rete-irritant ? dan moet je ineens verdedigen waarom je jouw spullen niet uit wil lenen

En Stel dat je vrouw de auto in puin rijdt. dan kun je niet je werk fatsoenlijk doen, ik neem zomaar even aan dat de auto met inhoud esentieel is voor het werk wat je doet ?

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 28-02-2009 21:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 17:18
Ik heb ook een leaseauto, die ik ook privé gebruik, en de volgende mensen mogen erin rijden:

- Ikzelf uiteraard
- Collega's van hetzelfde bedrijf in bezit van geldig rijbewijs
- Directe familie (pa, ma, zusje)
- Mijn vriendin en ik hebben een langdurige relatie, die wordt gelijkgesteld aan directe familie, dus zij ook.

Deze mensen mogen mijn auto gewoon gebruiken zonder dat ik erbij ben. Verder mag iedereen die ik maar wil in bezit van geldig rijbewijs erin rijden als ik erbij ben. Bijvoorbeeld als ik gedronken heb op een feestje, en een vriend rijdt ons naar huis, dat mag ook.

Ik heb wel het idee dat mijn werkgever daarin een van de weinigen is waarbij het zo vrij geregeld is. Ik hoop dat je iets met deze info kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

MiramarVTM schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 21:44:
Ik heb ook een leaseauto, die ik ook privé gebruik, en de volgende mensen mogen erin rijden:

...
De TS heeft _geen_ lease auto, waardoor de bovenstaande zaken bij hem (zoals reeds gezegd) jammer genoeg niet van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
MiramarVTM schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 21:44:
Zie de TS, het is geen lease maar een bedrijfswagen wat wel een wezenlijk verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
n4m3l355 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 22:01:
[...]

Zie de TS, het is geen lease maar een bedrijfswagen wat wel een wezenlijk verschil is.
Vanuit het perspectief van de werknemer is het weldegelijk te vergelijken.

Er volgen ook geen wezenlijke verschillen uit het feit of het een bedrijfsauto is of lease. Er kunnen wel verschillen zijn vanuit bedrijfsbeleid, verzekeringen, etc., maar die staan los van de financieringsvorm. Of dergelijke argumenten spelen is aan de werkgever om aan te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 22:20:
Of dergelijke argumenten spelen is aan de werkgever om aan te geven.
Maar die heeft al een beslissing genomen, als ik de OP lees. Als er geen regelgeving voor is, dan kan de TS hoogstens om coulance vragen, maar ik kan de werkgever goed begrijpen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Is het niet gewoon zo simpel als: werkgever is eigenaar van de auto en bepaat aan wie hij die wel of niet ter beschikken wil stellen?

Al dan niet incombinatie met het soort verzekering wat hij erop afgesloten heeft? Zelfs als de verzekering een partner dekt, mag hij dan niet strikter voorschrijven wie hij wel en niet in zijn auto wil hebben? Er is afschrijving, er zijn onderhoudskosten.

Lijkt mij echt simpel gevalletje eigendom en toestemming geven. Maar is dat zo raar? Bij lease-auto's biedt vaak de maatschappij flexibiliteit, die de werkgever doorschuift. Dat is hier gewoon niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat de meesten hier als makke schapen de discussie met de werkgever niet eens aan zullen gaan is inmiddels duidelijk, maar waarom niet helpen met het beantwoorden van de vraag wat zoal gebruikelijk is in eender welk geval? Dat de werkgever uiteindelijk beslist is niet im frage, dat stelt ook niemand aan de orde.
gambieter schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 22:28:
[...]

Maar die heeft al een beslissing genomen, als ik de OP lees.
Er is altijd een eerste antwoord en een definitief antwoord. Daartussen is een proces dat zich kenmerkt door discussie en onderhandeling ;)
Als er geen regelgeving voor is, dan kan de TS hoogstens om coulance vragen, maar ik kan de werkgever goed begrijpen :)
Ik kan de werknemer ook goed begrijpen. Ik zou in elk geval geen bijtelling en eventueel eigen bijdrage willen betalen voor een auto waar alleen ikzelf in zou mogen rijden :)

Als ik daarbij tel dat in veel andere situaties dit wel is toegestaan en dat de feitelijke meerkosten en nadelen (waarschijnlijk met name verzekering, wellicht ook imago als het een bestickerd voortuig is, etc.) voor de werkgever zeer beperkt zijn, is het in elk geval de moeite waard om nog eens op terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 23:20

Barrycade

Through the...

Ik zou trouwens ook als TS even navragen of er uberhaupt wel een inzittende verzekering is afgesloten. En hoe de afspraken zijn in de "privé tijd".

Zakelijke verzekeringen kunnen namelijk nogal uitgekleed zijn. Zeker in het geval van bedrijfsauto's.
(busjes etc)

Grote kans dat aangezien je baas wat krenterig lijkt, je vriendin (of andere privé bijrijder) helemaal niet verzekerd is ten tijde van een ongeluk omdat er zo'n uitgeklede verzekering is afgesloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Anoniem: 288694 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:10:
De auto zal altijd wel verzekerd zijn (onafhanlijk wie er in rijd ; mits in bezit van geldig rijbewijs en niet onder invloed).

Volgens mijn contract mag de lease auto bereden worden door directe familie en partner (alhoewel ik me afvraag wat de definitie van partner is, als ik een scharrel er in laat rijden, is dit dan een partner?). Daarnaast staat er een clausule in dat ik altijd financieel verantwoordelijk ben voor de auto.

Als mijn zusje dan dronken in de auto rijd en schade maakt zal ik voor de schade moeten betalen en maar zien hoe ik mijn geld krijg van mijn zusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-01 00:37
remco_k schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 20:17:
[...]

Het is zijn auto, hij bepaalt wat ermee gebeurd en wat jij er wel of niet mee mag doen.
Maar er staat toch nergens schriftelijk vastgelegd wie er mag rijden met de wagen?

Wat zou er gebeuren als TS zijn vriendin toch laat rijden en ze maakt een ongeluk waarbij ze 'niet' in fout is?

[ Voor 41% gewijzigd door makila op 01-03-2009 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op zondag 01 maart 2009 @ 00:18:
Dat de meesten hier als makke schapen de discussie met de werkgever niet eens aan zullen gaan is inmiddels duidelijk, maar waarom niet helpen met het beantwoorden van de vraag wat zoal gebruikelijk is in eender welk geval? Dat de werkgever uiteindelijk beslist is niet im frage, dat stelt ook niemand aan de orde.
Ik moet zeggen dat ik de vergelijking met "makke schapen" niet terecht vind, en ook nogal negatief. Dat suggereert een nogal eenzijdige visie in het voordeel van de werknemer; ik vind de vraag terecht, die is gesteld en beantwoord. Je moet je afvragen wanneer je een antwoord als definitief gaat accepteren, en vanaf welk moment het blijven proberen in de categorie zeuren gaat vallen.
Er is altijd een eerste antwoord en een definitief antwoord. Daartussen is een proces dat zich kenmerkt door discussie en onderhandeling ;)
Onderhandeling suggereert het idee van gelijke partijen, waarbij beiden iets te bieden hebben om de ander over te halen. Hier heeft de werknemer weinig te bieden: hoogstens kan hij zeggen dat hij de wagen niet prive wil gebruiken, maar dat zal voor de werkgever niets uitmaken, en wel voor de werknemer.
Ik kan de werknemer ook goed begrijpen. Ik zou in elk geval geen bijtelling en eventueel eigen bijdrage willen betalen voor een auto waar alleen ikzelf in zou mogen rijden :)
Dat is dan een beslissing van de werknemer, maar heeft ook zijn nadelen. Hij zal dan zelf voor een auto moeten zorgen, en ik neem aan dat hij al wel berekend heeft wat financieel voordeliger is :) .
Als ik daarbij tel dat in veel andere situaties dit wel is toegestaan en dat de feitelijke meerkosten en nadelen (waarschijnlijk met name verzekering, wellicht ook imago als het een bestickerd voortuig is, etc.) voor de werkgever zeer beperkt zijn, is het in elk geval de moeite waard om nog eens op terug te komen.
Vragen staat vrij, maar acceptatie van een beslissing is ook iets belangrijks. Je vraagt het, je krijgt een negatief antwoord, je vraagt uitleg en komt er eventueel nog 1x op terug met argumenten, en dan mag het wel een keer schluss zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 288694 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:06:
In mijn normale contract staat dat ik geen recht heb op reiskostenvergoeding omdat ik gebruik maak van een bedrijfswagen. Verder niets. Dus hij bepaalt helaas dat dit niet mag begrijp ik.
Hier zit je onderhandelingspositie/macht.

Je baas bespaart waarschijnlijk flink wat geld doordat jij gebruik maakt van de bedrijfsauto als vervoer. En zelf heb je een auto van de zaak met bijbehorende voordelen.

Als deze win/win situatie door je baas onder druk wordt gezet kun jij daar tegenin brengen dat voor jou de afspraak dan niet meer interessant is en dat jij bij de volgende mogelijkheid (bijvoorbeeld salaris/functionering gesprek) je contract hierop dan wil (of zelfs moet) aanpassen. Moeten als in: je vriendin heeft af en toe een auto nodig en een 2de auto is niet betaalbaar.
Dan geef je aan dat je naar een reiskostenvergoeding over wil, zodat je een auto kunt rijden waarin je vriendin (en familie/vrienden) wel gewoon kunnen rijden.

Disclaimer: Met een economie die onder druk staat kan het misschien het verkeerde moment zijn om herrie te gaan trappen. Ik heb het idee dat je "onderaan de ladder" begint, waardoor dit soort dingen compleet fout kunnen vallen en dit je relatie met je werkgever kan verstoren. Je hoeft niet alles te pikken van je baas, maar die hoeft ook niet alles te pikken van jou :).

[ Voor 3% gewijzigd door TheGhostInc op 01-03-2009 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik werk hier nu 4 jaar, de baas weet wat ie aan mij heeft.
Ik snap nu dat als het zou gaan om een lease-bak er in een berijderscontract wordt overeengekomen wie je er in mag laat rijden ; vaak partner / directe familie. Ik heb de verzekering even nagekeken en het gaat gewoon om een WA-verzekering, maar op bedrijfsnaam. Een ieder is dan gewoon verzekerd mits rijbewijs lijkt mij.

Een ander punt ter discussie: omdat ik al eerder aangaf dat er zo weinig / nihil over de auto in mijn contract staat heb ik de volgende vraag.

Ik heb een tankpas, ik betaal bijtelling p/m. Word ik geacht de benzine over mijn privé kilometers zelf te betalen of kan dat netjes met mijn tankpas? Nu rijd ik zelf niet zo gek veel, maar als ik eens een tripje wil maken vraag ik me dit toch af? Mondeling is hier nooit iets over gerept. (Behalve dat hij me in een vakantie erop wees dat ik alleen grote bedragen moest tanken [i]na mijn vakantie[/i]) Wat is normaal in zo'n situatie?

:)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 02-03-2009 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Het is gebruikelijk dat de werkgever ook de benzine voor prive gebruik van zakelijke auto's betaald. Als je de benzine zelf betaalt, trek die kosten dan af van de bijtelling. De bijtelling gaat er namelijk van uit dat het privegebruik helemaal gratis is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MSalters schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:56:
Het is gebruikelijk dat de werkgever ook de benzine voor prive gebruik van zakelijke auto's betaald. Als je de benzine zelf betaalt, trek die kosten dan af van de bijtelling. De bijtelling gaat er namelijk van uit dat het privegebruik helemaal gratis is.
Dacht ik dus ook! Dank
Omdat hij vorig jaar (grote vakantie) aangaf dat ik na de vakantie maar grote beurten moest tanken , want de kleine beurtjes zijn duurder (administratiekosten ofzo), vroeg ik mij af of ik privé wel met mijn tankpas mocht tanken.Ik heb in die vakantie alle brandstof zelf betaald. Uiteraard heb ik ook bijtelling betaald over de 3 weken die ik toen vrij was. Zelf de brandstof betalen ga ik nu niet meer doen dus.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 01-03-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

descon schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:27:
De auto zal altijd wel verzekerd zijn (onafhanlijk wie er in rijd ; mits in bezit van geldig rijbewijs en niet onder invloed).
Helaas, dat is dus lang niet altijd het geval. Of tenminste, de auto is wel verzekerd, maar als de verzekeringsnemer de regels van de verzekeraar overtreedt, kan de verzekeraar best de hele vordering indienen bij de verzekeringsnemer.

Zo mag je bijv. niet als 18-jarige je mooie nieuwe auto verzekeren op naam van je moeder omdat die zo lekker veel schade-vrije jaren heeft. Maak je dan 'n ongeluk, kun je 'n onderzoek verwachten - en dan komt 't meestal uit dat niet je moeder, maar jij de regelmatige bestuurder bent.

Zeker met zakelijke contracten en verzekeringen kan er nog meer sprake zijn van afwijkende voorwaarden zoals iemand al noemde. Je verzekeringsbewijs geeft hierover niet genoeg uitsluitsel, dan zul je dus ook alle (algemene) voorwaarden van de autoverzekering door moeten spitten.

Wat betreft die benzine voor privé-kilometers: dat is een afspraak tussen jou en je werkgever. Hij kan in veel vormen een eigen bijdrage van jou vragen voor het gebruik van de auto. Mijn werkgever vraagt voor junioren € 75 eigen bijdragen (die van de bijtelling afgaan, als er bijtelling is) en je mag maximaal 12.500 km per jaar privé rijden. Nou houdt niemand een km-registratie bij, dus het is wat lastig om te zeggen wie nou over die 12.500 privé uit komt.

Het is dus niet automatisch zo dat je je privé km van je bedrijf-tankpas mag betalen: wel is het zo dat als je ze zelf betaald, ze aftrekbaar zijn van de bijtelling. Theoretisch is het dus mogelijk dat je je volledige bijtelling aan je werkgever i.p.v. de belastingdienst betaald.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

MSalters schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:56:
In de tijd dat je aan het eind van het jaar je auto moest opgeven, kón je ook je kosten aftrekken van die bijtelling. Echter tegenwoordig wordt je bijtelling al geregeld via je loon. Ik heb half gezocht op de belastingdiskette maar kon nergens meer een punt vinden voor aftrek van kosten van het rijden van lease auto. Dus volgens mij hebben ze dit slim gedaan, leuker kunnen ze het niet maken, wel winstgevender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@M.I.G: ook de eigen bijdrage staat netjes vermeld op je salarisstrook, en is daar al in verwerkt. Er is dus geen (netto) verschil met voorheen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

Als het een "bedrijfsauto"is die aan jou is toegekend en je hebt hier bijtelling over dan mag je geregistreerd partner / vrouw hier gewoon mee rijden. je hebt het over je vriendin en ik lees hier niet uit of jullie geregistreert partner zijn of niet.

de werkgever kan niet verlangen dat jij als werknemer een extra priveauto erop nahoud opdat je geregistreerd partner/ vrouw anders niet mag rijden. Overige familie zoals ouders/broers,zussen endergelijke zijn vaak wel uitgesloten.

overigens had dit vastgelegt dienen te worden ten tijde dat de auto beschikbaar is gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
In mijn contract staat dat iedereen met een rijbewijs en officieel op hetzelfde adres woont met de wagen mag rijden. Dit is ook een bedrijfswagen aangekocht door het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 239318 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 07:22:
Als het een "bedrijfsauto"is die aan jou is toegekend en je hebt hier bijtelling over dan mag je geregistreerd partner / vrouw hier gewoon mee rijden. je hebt het over je vriendin en ik lees hier niet uit of jullie geregistreert partner zijn of niet.
Waarom zou dit mogen? Bij mijn weten is hier wettelijk niets over geregeld en als de eigenaar van de auto (ongeacht of dit een leasemij of de werkgever is) dit verbied, houdt het volgens mij gewoon op.
de werkgever kan niet verlangen dat jij als werknemer een extra priveauto erop nahoud opdat je geregistreerd partner/ vrouw anders niet mag rijden.
Want?

TS is niet verplicht privé te rijden in die auto. Hij kan ook gewoon een km-registratie bij gaan houden en zo de bijtelling ontlopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 02-03-2009 09:21 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
remco_k schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 20:17:
[...]

Antwoorden op "wat is gebruikelijk in zo'n situatie" kan eigenlijk niet, aangezien iedereen z'n eigen regelsetje heeft. Mijn werkgever leased ook niet, maar mijn vrouw mag de auto gewoon besturen.
Als jij het niet eens bent met die regeling, dan moet je dat gewoon tersprake brengen en 'm zien te overtuigen.
Nou, daar kun je natuurlijk over twisten. Als je een leaseauto ook privé mag gebruiken en je daar dus bijtelling voor betaalt, is (het gebruik van) die auto gewoon loon in natura. De auto zelf blijft dan natuurlijk nog wel eigendom van de werkgever, maar de werknemer krijgt het gebruiksgenot van die auto als verkapt loon. Je mag ook volledig vrij over je geldelijke loon beschikken, dus waarom zou je niet vrij over loon in natura mogen beschikken, bijv. door het 'recht op gebruik van de lease-auto' (waarvoor je dmv. de bijtelling wel degelijk betaalt) aan je vriendin ter beschikking te stellen?

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

M.I.G. schreef op zondag 01 maart 2009 @ 23:28:
[...]
In de tijd dat je aan het eind van het jaar je auto moest opgeven, kón je ook je kosten aftrekken van die bijtelling. Echter tegenwoordig wordt je bijtelling al geregeld via je loon. Ik heb half gezocht op de belastingdiskette maar kon nergens meer een punt vinden voor aftrek van kosten van het rijden van lease auto. Dus volgens mij hebben ze dit slim gedaan, leuker kunnen ze het niet maken, wel winstgevender.
Bijtelling wordt bij je inkomsten opgeteld. Je moet zelf de inkomsten opgeven onder 'Loon', dit bedrag staat op je jaaropgave en daarin is de bijtelling van je leaseauto meegenomen. Je kunt dus van dit bedrag de kosten aftrekken, dat wil zeggen dat je het bedrag vermindert met de kosten waarna je dus een lager bedrag invult bij 'Loon' dan op je jaaropgave vermeld staat :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

"dus waarom zou je niet vrij over loon in natura mogen beschikken, bijv. door het 'recht op gebruik van de lease-auto' (waarvoor je dmv. de bijtelling wel degelijk betaalt) aan je vriendin ter beschikking te stellen?"

hihi ik zie het al voor me je verdient bijv 1500 euro netto per maand en je baas zegt 100 euro hiervan mag je partner niet uitgeven.

dan had idd de werkgever in deze moeten aangeven je mag de "bedrijsauto"alleen voor zakelijk en woonwerkverkeer gebruiker opdat je ook geen bijtelling hebt . werkgever geeft je gebruiksrechts middels de bijtelling dus mag je partner deze ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het kan natuurlijk heel goed een verzekeringskwestie zijn, extra bestuurders = duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 239318 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:16:
werkgever geeft je gebruiksrechts middels de bijtelling dus mag je partner deze ook gebruiken.
De bijtelling is iets tussen de berijder en de belastingdienst. Het enige wat de werkgever hiermee te maken heeft is dat hij deze in moet houden op het loon. Verder heeft de werkgever daar niets mee te maken.

Het betalen van bijtelling zegt imho nog niets over de regeling tussen werkgever en werknemer mbt het rijden door derden in de ter beschikking gestelde auto.
nare man schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:41:
[...]Je mag ook volledig vrij over je geldelijke loon beschikken, dus waarom zou je niet vrij over loon in natura mogen beschikken, bijv. door het 'recht op gebruik van de lease-auto' (waarvoor je dmv. de bijtelling wel degelijk betaalt) aan je vriendin ter beschikking te stellen?
Als ik die redenatie doortrek kom ik tot de conclusie dat ik heel NL in de auto mag laten rijden. 't is immers loon in natura waar al voor betaald is.....

[ Voor 32% gewijzigd door Question Mark op 02-03-2009 14:42 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik denk dat de sleutelvraag in deze is: hoe is die auto verzekerd?
En alleen de eigenaar en/of polishouder kan je dit vertellen.

Mogen anderen verzekerings technisch rijden ben je over hindernis 1 heen, dan blijft nog hindernis 2 over: mag het van de eigenaar (je baas dus)...

In NL is men gewend dat iedereen maar in elke auto verzekerd is, maar dat is natuurlijk niet perse zo...
Sterker nog hier in de UK is dat andersom, daar is standaard alleen de polishouder verzekerd en moet je elke andere toe laten voegen tot de polis.
Voor hetzelfde geld, geld dat ook voor zakelijke polissen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Wat een zotte werkgevers bestaan er toch :N

Hier is het zo dat iedereen met een geldig Nederlands rijbewijs EN mijn toestemming mag rijden. Uiteraard met de wettelijke beperkingen zoals alcohol etc. Het boeit mijn baas helemaal niet, hij vertrouwt op het oordeel van de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

5183 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:12:
Wat een zotte werkgevers bestaan er toch :N

Hier is het zo dat iedereen met een geldig Nederlands rijbewijs EN mijn toestemming mag rijden. Uiteraard met de wettelijke beperkingen zoals alcohol etc. Het boeit mijn baas helemaal niet, hij vertrouwt op het oordeel van de werknemer.
Lijkt me op zich een goede regeling, mits ook iedereen verzekerd is natuurlijk...
Maar als het bijvoorbeeld gaat om een aangepaste bus met gereedschap erin is het natuurlijk een ander verhaal want als er dan iets mis gaat doordat een vreemde erin rijd heeft de baas daar natuurlijk wel schade van omdat hij zijn resource niet in kan zetten..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Klopt, maar dan praat je wel over een eigendom van de baas vaak. Bij een leaseauto kopen ze dat uiteraard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 09-05 22:30

mjl

Ugh

Hier een informatieve link bij Postbus 51

http://www.postbus51.nl/n...auto-van-de-zaak-heb.html
Geen privégebruik
Als u als werknemer niet meer dan vijfhonderd kilometer per kalenderjaar privé rijdt en u kunt dit bewijzen, dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen. U kunt hiervoor een verklaring aanvragen bij de Belastingdienst. Het aanvraagformulier ‘Verklaring geen privégebruik auto’ kunt u downloaden via de website van de Belastingdienst.
Indien je dus niet meer dan 500km prive gebruikt wordt de bijtelling niet aangeslagen. Hiervoor moet je dus zelf wel de betreffende verklaring invullen en opsturen naar de Belastingdienst.

Verder is het gebruikelijk bij prive gebruik dat de werkgever alle benzine kosten in Nederland betaald (daar heb je de tankpas voor), in het buitenland draai je dus zelf voor de kosten op (wellicht dat de baas hiernaar refereerde met de betreffende opmerking). Daarnaast is er afhankelijk van afspraken een aantal regels m.b.t. eventuele andere bestuurders. Hierin is gebruikelijk dat inwonende famlieleden en je partner gebruik mogen maken van de auto (mits rijbewijs, nuchter etc. natuurlijk). Indien de baas dus stelt dat er geen prive gebruik gemaakt mag worden dan zit er dus niets anders op dan een kilometer registratie bij te gaan houden (aantoonbaar werk gebruik) en de bijtelling stop te zetten. Voor prive gebruik moet je dan dus eventueel zelf een auto aanschaffen.

Of het nu gaat om een lease auto van de zaak of auto van de zaak is qua bijtelling geen verschil. Wel is er een verschil m.b.t. de eventuele extra bestuurders. Bij een lease maatschappij is te verwachten dat dit in de lease overeenkomst vast staat (over het algemeen zoals hierboven beschreven). Bij een auto van de baas ligt dit (ondertussen wel duidelijk uit dit topic) anders.

Ik zou de discussie met de baas aangaan (duidelijkheid voor alles anders kun je achteraf natuurlij gezeik verwachten). Indien deze voor jou onredelijke voorwaarden stelt i.v.m. prive gebruik zou ik het prive gebruik dus ook staken. Om een eventuele adminstrative romslomp tegen te gaan zou ik dan een kilometer registratie systeem laten inbouwen (dient door de baas betaald te worden) in de betreffende auto.

Ook interessant leesvoer (betrouwbaarheid van de bron is natuurlijk wat minder dan postus 51):
http://netto.tijd.be/carr...at_niet_.7619163-1765.art
. Firmawagen uitlenen: Dat mag niet
Als jij je bedrijswagen uitleent aan een vriend, die er op zijn beurt vreselijk mee gaat scheuren en hem dan ook nog eens tegen een boom rijdt, dan heb jij een probleem. In de praktijk is het al meer dan eens gebeurd dat de werknemer op staande voet werd ontslagen en dat zelfs de rechter oordeelde dat dit terecht was.

De werkgevers maken meestal een uitzondering voor de partner en kinderen van de werknemer, die mogen er meestal wel mee rijden.
Zo zie je maar: de werkgever bepaald wie er verder nog in mag rijden buiten de betreffende werknemer!

Achteraf gezien was een antwoord op de vraag wel erg makkelijk te vinden met Google .....

[ Voor 15% gewijzigd door mjl op 02-03-2009 16:46 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mjl schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:35:

Verder is het gebruikelijk bij prive gebruik dat de werkgever alle benzine kosten in Nederland betaald (daar heb je de tankpas voor), in het buitenland draai je dus zelf voor de kosten op (wellicht dat de baas hiernaar refereerde met de betreffende opmerking).
Hij wist dat ik in Nederland bleef. Ik heb het idee dat hij de indruk wilde wekken dat ik alleen voor zakelijke doeleinden mocht (mag) tanken.
Ik betaal natuurlijk bijtelling; mag ik ervan uitgaan dat ik ook voor privé mag tanken met de pas of is het niet 'vanzelfsprekend/wettelijk bepaald'.

Ik bedoel mag hij mij ondanks dat ik bijtelling afdraag verbieden om de tankpas privé te gebruiken? Dat het gebruikelijk is dat het privé tanken mag, is er voor mij ook een bepaald recht om dit te doen?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 02-03-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
is het niet zo dat je baas jou een auto geeft om je werk te doen , hij wil dat jij op tijd bij een klant bent en geeft je daarom de beschikking over een nieuwe auto.

Omdat hij ook wel wat voor zijn werknemers wil doen , MAG jij er van hem ook prive mee rijden.
Omdat dat mag zegt de belastingdienst ok , als dat mag dan is het loon in natura.

het moet niet , en als jij wil mag je gewoon je eigen wagen rijden voor je prive. Wil je gebruik maken van het aanbod dat je werkgever je doet : jij mag er ook prive mee rijden , dan zal je je toch gewoon aan zijn voorwaarden moeten houden.

het feit dat je bijtelling betaald heeft niks te maken met je werkgever maar met de staat, waardoor je dus geen extra rechten heb omdat je bijtelling betaald je werkgever ziet daar immers niks van.

als je werkgever zegt , je mag er prive mee rijden , maar dan alleen als jij rijd, dan is dat een voorwaarde waar je voor kiest als je overweegt een eigen of een auto van de zaak te rijden. als je bij mij zou komen eisen dat je vrouw en je scharrel er ook in moet kunnen rijden dan zou ik zeggen , regel je eigen auto.

omdat het zijn auto is mag hij inderdaad zeggen dat je alleen zakelijk mag tanken met je pas. het is dan echter wel onredelijk om een eigen bijdrage prive gebruik te vragen.

ps bijtelling is geen bijdrage prive gebruik
bijtelling -> staat
bijdrage -> werkgever

het enige recht dat je krijgt ( al is dat niet helemaal ) is dat je de wagen prive mag rijden.
eigenlijk is de bijtelling een plicht die je moet betalen als je de wagen prive rijd, dus niet andersom

[ Voor 16% gewijzigd door DaTimMan op 02-03-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaTimMan schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:27:
is het niet zo dat je baas jou een auto geeft om je werk te doen , hij wil dat jij op tijd bij een klant bent en geeft je daarom de beschikking over een nieuwe auto.

Omdat hij ook wel wat voor zijn werknemers wil doen , MAG jij er van hem ook prive mee rijden.
Omdat dat mag zegt de belastingdienst ok , als dat mag dan is het loon in natura.

het moet niet , en als jij wil mag je gewoon je eigen wagen rijden voor je prive. Wil je gebruik maken van het aanbod dat je werkgever je doet : jij mag er ook prive mee rijden , dan zal je je toch gewoon aan zijn voorwaarden moeten houden.

het feit dat je bijtelling betaald heeft niks te maken met je werkgever maar met de staat, waardoor je dus geen extra rechten heb omdat je bijtelling betaald je werkgever ziet daar immers niks van.

als je werkgever zegt , je mag er prive mee rijden , maar dan alleen als jij rijd, dan is dat een voorwaarde waar je voor kiest als je overweegt een eigen of een auto van de zaak te rijden. als je bij mij zou komen eisen dat je vrouw en je scharrel er ook in moet kunnen rijden dan zou ik zeggen , regel je eigen auto.

omdat het zijn auto is mag hij inderdaad zeggen dat je alleen zakelijk mag tanken met je pas. het is dan echter wel onredelijk om een eigen bijdrage prive gebruik te vragen.

ps bijtelling is geen bijdrage prive gebruik
bijtelling -> staat
bijdrage -> werkgever

het enige recht dat je krijgt ( al is dat niet helemaal ) is dat je de wagen prive mag rijden.
eigenlijk is de bijtelling een plicht die je moet betalen als je de wagen prive rijd, dus niet andersom
toon volledige bericht
Ok, dus wat ik even moet uitzoeken is of ik ook een eigen bijdrage betaal naast de bijtelling. Dit weet ik eerlijk gezegd niet. Al met al voor mij een overweging om misschien toch het privé gebruik te laten (<500KM) en een eigen auto te kopen waar mijn vrouw wel in mag rijden. Een opsommetje:

Voordelen van huidige auto:
1. Onderhoud is gratis (wel matig, ik moet er zelf achteraan)
2. ik mag erin rijden (hoef niet met het ov naar werk)
3. ik ben privé mobiel

Nadelen :
1. het is geen lease-wagen, maar een bedrijfswagen (zie punt 4)
2. mijn vrouw mag hier niet in rijden
3. voor privé gebruik mag ik de tankpas niet gebruiken
4. het onderhoud is matig
5. het betreft een vrij oude wagen (7,5 jaar)

Gezien bovenstaande. Wat is jullie reactie hierop? Zouden jullie een eigen auto overwegen?
Ik ga mijn nieuwe salarisstrook er morgen eens bijpakken om te zien wat ik nu eigenlijk betaal over de auto exact ; bijtelling/bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Anoniem: 288694 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:36:
[...]

Ok, dus wat ik even moet uitzoeken is of ik ook een eigen bijdrage betaal naast de bijtelling. Dit weet ik eerlijk gezegd niet. Al met al voor mij een overweging om misschien toch het privé gebruik te laten (<500KM) en een eigen auto te kopen waar mijn vrouw wel in mag rijden. Een opsommetje:

3. ik ben privé mobiel

Nadelen :

Gezien bovenstaande. Wat is jullie reactie hierop? Zouden jullie een eigen auto overwegen?
Ik ga mijn nieuwe salarisstrook er morgen eens bijpakken om te zien wat ik nu eigenlijk betaal over de auto exact ; bijtelling/bijdrage.
toon volledige bericht
Als ik dit topic zo lees zijn een paar punten volgens mij nog onduidelijk voor jezelf, waarom vraag je het niet gewoon na bij je werkgever, die eet je toch niet op? Je kan toch ook afspreken dat je een bijlage voor de auto bij je contract krijgt, waarin staat dat je partner erin mag rijden maar wanneer er iets mocht gebeuren jij aansprakelijk bent, zelf sluit je een wa verzekering af en lijkt mij dat het cirkeltje rond is...

Ga praten en spreek gewoon dingen af, mocht je er niet uit komen laat dan in je contract zetten dat je expliciet niet mag rijden in de auto van je baas prive, dan hoef je ook geen kilometer staat bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe bedoel je zelf sluit je een wa-verzekering af? Sorry ik heb me hier nooit eerder in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

mjl schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:35:
Zo zie je maar: de werkgever bepaald wie er verder nog in mag rijden buiten de betreffende werknemer!

Achteraf gezien was een antwoord op de vraag wel erg makkelijk te vinden met Google .....
Ik heb dit eens gevraagd bij ons tijdje terug, wat er dan moest als ik niet lekker werd of gezopen had. Het letterlijke antwoord: "We hebben liever dat je dan iemand anders met een rijbewijs laat rijden. Dat is veiliger en dus verstandiger".

Maar dat verschilt dus ook nog eens per werkgever.. Dat had ik niet verwacht :D Heb niet zoveel ervaring, is pas mijn 2e leasebak maar bij dezelfde baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 288694 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:36:
[...]

3. ik ben privé mobiel

Nadelen :

toon volledige bericht
de afweging moet je zelf maken. de bijtelling is belasting over de auto niet over de benzine. In jou geval zou ik voor de bijtelling ( geen idee hoeveel je betaald) zelf lekker een auto rijden. een 7 jaar oude auto rijd je zelf ook voor ong 300 euro in de maand. ik reed een oude impreza voor 250 p/m (jaa wel een 1.6 :) )

je betaald bijtelling over de nieuwwaarde ( 25%) dus in 4 jaar tijd heb je de hele auto op je salaris gehad.

in mijn geval is het zo dat ik de auto prive mag rijden , daar dan prive mee mag tanken in nederland , en er alleen mensen in mogen rijden als ik er naast zit( beschonken of nuchter). Ik heb dit uitgezocht omdat ik dus anders mooi zonder bob zat :P.

Het beste kan je het gewoon vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok , stel ik laat de auto voor privé gebruik staan. Dus ga minder dan 500KM met de bedrijfswagen privé rijden. Wordt woon-werkvervoer , dus met deze auto, ook als zakelijk gezien? m.a.w. Mag ik er dan wel mee naar het werk en naar huis?
Het gaat om een kleine auto, cataloguswaarde is 12.500 EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293263

Volgens mij mag je er wel mensen mee vervoeren maar alleen niemand zelf laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 293263 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:05:
Volgens mij mag je er wel mensen mee vervoeren maar alleen niemand zelf laten rijden.
Sarcastisch bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 288694 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:02:
Ok , stel ik laat de auto voor privé gebruik staan. Dus ga minder dan 500KM met de bedrijfswagen privé rijden. Wordt woon-werkvervoer , dus met deze auto, ook als zakelijk gezien? m.a.w. Mag ik er dan wel mee naar het werk en naar huis?
Het gaat om een kleine auto, cataloguswaarde is 12.500 EU
woon-werk valt onder werk verkeer, als je namelijk met je prive auto naar kantoor gaat dan moet je eerst naar huis als je plotseling naar een klant moet :P.

ik gok dat je ong 190 euro betaald aan bijtelling, daar kan je mijn inziens een kleine auto van rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaTimMan schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:09:
[...]

woon-werk valt onder werk verkeer, als je namelijk met je prive auto naar kantoor gaat dan moet je eerst naar huis als je plotseling naar een klant moet :P.

ik gok dat je ong 190 euro betaald aan bijtelling, daar kan je mijn inziens een kleine auto van rijden.
Heb het uitgerekend, betaal 260 Bruto p/m . Netto dus 117 euro. Denk niet dat ik daar een eigen auto van rijd.... Nou ja, verzekering + 1,5 volle tank p/m ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293263

Nee, heb het gehoord van iemand op msn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Anoniem: 288694 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:11:
[...]

Heb het uitgerekend, betaal 260 Bruto p/m . Netto dus 117 euro. Denk niet dat ik daar een eigen auto van rijd.... Nou ja, verzekering + 1,5 volle tank p/m ofzo.
nee daar rijd je geen auto voor, dus zal je het met de voorwaarden van je werkgever moeten doen :)
vooral onderhoud kost veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Anoniem: 239318 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:16:
"dus waarom zou je niet vrij over loon in natura mogen beschikken, bijv. door het 'recht op gebruik van de lease-auto' (waarvoor je dmv. de bijtelling wel degelijk betaalt) aan je vriendin ter beschikking te stellen?"

hihi ik zie het al voor me je verdient bijv 1500 euro netto per maand en je baas zegt 100 euro hiervan mag je partner niet uitgeven.
Helaas zit je met de volstrekt foute aanname dat het loon in natura zou zijn - werkgever heeft een bedrijfsmiddel aan werknemer beschikbaar gesteld en daarbij de coulance getoond privegebruik ook toe te staan. Dat hij vervolgens limiteringen stelt aan hoe ver die coulance gaat mbt het gebruik door derden is secundair. Volstrekt begrijpelijke stellingnames van de werkgever kunnen zijn dat de uitvoering van jouw functie in gevaar komt indien een derde jouw auto gebruikt (dat verhoogt het risico dat jij tijdelijk zonder auto zit) en hij de benzine niet vergoedt om je beste vrienden er doorlopend in te laten rijden.

Mensen vinden het normaal dat van een bedrijfslaptop wordt gezegd dat je deze oftewel niet prive mag gebruiken oftewel alleen binnen strenge gecontroleerde kaders (geen eigen software installeren, geen gebruik door derden, verplicht achter router werken e.d.). Deze kaders zorgen ervoor dat bedrijfsmiddelen en -geheimen geen risico lopen, en de kans vermindert dat de productiviteit door externe oorzaken ingedamd wordt. Waarom zouden vergelijkbare dingen niet voor een auto mogen gelden? Is net zo goed een vitaal en prijzig bedrijfsmiddel.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
curry684 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:29:
[...]
Helaas zit je met de volstrekt foute aanname dat het loon in natura zou zijn - werkgever heeft een bedrijfsmiddel aan werknemer beschikbaar gesteld en daarbij de coulance getoond privegebruik ook toe te staan. Dat hij vervolgens limiteringen stelt aan hoe ver die coulance gaat mbt het gebruik door derden is secundair.
[...]
Als je werkgever iets aan je beschikbaar stelt ben je ook niet meteen verplicht om dat aan te nemen.
Voorbeeldje:
Je moet de auto ergens parkeren, maar dat kan alleen als je daar kosten voor maakt of soms is het zelfs niet eens mogelijk dit te doen.(Parkeervergunningen zijn soms op) In zo'n situatie is een beschikbaar gestelde auto een last, geen voordeel.
Maar ook als je een laptop krijgt, waarom moet dat ding dan mee naar huis? In de auto laten liggen is vaak niet toegestaan ivm. diefstalgevoeligheid, maar je moet wel de voorzieningen treffen om het ding veilig in je huis te kunnen opbergen?

Ik snap goed dat er situaties zijn waarbij het gebruik binnen je taakomschrijving valt en dat een laptop (of zelfs auto) thuis nodig is voor werkzaamheden. Maar bedenk ook goed dat hiermee dingen worden opgedrongen in je privésfeer. Als ik om 8:30 normaal begin op mijn werk, maar ik rij rechtstreeks vanaf thuis, hoe laat begin ik dan? Om 8:30 bij de klant? Of rij ik dan om 8:30 weg? Is dat zakelijk verkeer, of woon/werk verkeer?
Dit soort vragen/kwesties zijn soms vastgelegd, maar coulance kan ook een mooi woord zijn voor opdringen van een bepaalde oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

TheGhostInc schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:35:
[...]

Als je werkgever iets aan je beschikbaar stelt ben je ook niet meteen verplicht om dat aan te nemen.
Indien hij dat uit hoofde van jouw functie noodzakelijk acht is het wel vaak een CLM* om het niet te doen. Niemand verplicht je om prive te rijden in je zakelijke auto en dan is het dus puur een bedrijfsmiddel dat je geen kosten of moeite oplevert. Want je mag 'm gewoon bij de zaak parkeren en met je eigen auto woon/werk rijden.

CLM = Career Limiting Move
In zo'n situatie is een beschikbaar gestelde auto een last, geen voordeel.
Dat is ie nooit. Again, niemand die je tegenhoudt om bij kantoor van auto te wisselen.

Een werkgever kan voor functies met beschikbaarheidseis (denk sysadmins e.d.) wel vereisen dat je mobiel bent en laptop mee naar huis neemt. Maar dat staat dan ook in je functieomschrijving, evenals de monetaire compensatie die je ervoor ontvangt en de grote bonus die je schrijft over die uren. En als je op dat moment de zakelijke auto niet bij hebt mag je bij iedere weldenkende werkgever gewoon 19 cent/km schrijven voor noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:32

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik mag mijn leasebak onbeperkt prive gebruiken. Verder rijden mijn collega's en ik allemaal bij tijd en wijle (?) in elkaars auto's, al naar gelang we daar zin in hebben.
Volgens mn contract mag mijn vaste partner ook mijn auto besturen, echter heb ik nooit ergens mijn vaste partner door hoeven geven...

Mijn baas kennende maakt het hem niet uit mocht ik er een vriend in laten rijden. Hoe de leasemaatschappij daarover denkt weet ik niet.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 17:17:
Mijn baas kennende maakt het hem niet uit mocht ik er een vriend in laten rijden. Hoe de leasemaatschappij daarover denkt weet ik niet.
Leasemaatschappijen maakt het niet uit, die kopen de all-risk premies gewoon af. Zodra een klant echter buitensporig veel schade maakt loopt werkgever wel het risico een andere leasemij te moeten gaan zoeken of extra toeslag te betalen over lopende contracten.

Pagina: 1