Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2007] Hoe met som.als een bepaalde maand sommeren? *

Pagina: 1
Acties:

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Goedemiddag,

Ik heb een excelsheet met 2 kolommen.
In Kolom A staan getallen die een datum voorstellen (opmaak 'Getal', bijv. 20090101)
In Kolom B staan bedragen (opmaak 'Financieel', bijv €250,00)
Nu wil ik alle bedragen uit de maand januari optellen.
Volgens mij zou dat moeten kunnen met de volgende formule:
code:
1
=SOM.ALS(A1:A100;"200901*";B2:B100)

of met
code:
1
=SOM.ALS(A1:A100;"200901??";B2:B100)

Excel geeft geen foutmelding, maar het resultaat in de cel met de formule blijft 0, wat ik ook doe.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Verwijderd

=SOM.ALS(A1:A100;"1-1-2009";B1:B100)

Probeer bovenstaande datum indeling eens, ongeacht hoe ik de datum indeling in kolom A doe, werkt deze wel( met Vista, wat heb jij?)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 16:51 . Reden: typo ]

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Je gebruikt * en ? als wildcard, maar dit zijn wildcards voor tekst, niet voor getallen en dus match nooit.

Je zou gebruik kunnen maken van
code:
1
SOMMEN.ALS(B2:B100;A1:A100;">=20090100";A1:A100;"<20090200")

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Je probeert een wildcard te gebruiken waar dat helemaal niet kan. neem dan "gewoon" groter dan 20090100 en kleiner dan 20090200. (edit: hmmm, ik ben spuit 11 :P )

IMHO: neem een hulpkolom en splits jaar/maand en dag uit met =LINKS(A1;6)

Ik pas trouwens de topictitel even aan (was: 'som.als probleem'), z.d.d. zowel Excel als de eigenlijke vraag even worden genoemd. Maak de titel een volgende keer ajb wat duidelijker, dat je een probleem hebt volgt wel uit het feit dat je een topic met een vraag ipv. een discussie opent ;)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 28-02-2009 16:59 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wtrdk
Bedankt voor jullie snelle reactie!
Ik heb beide suggesties geprobeerd, maar het resultaat blijft 0
Op dit moment gebruik ik windows XP met Office 2007. Ik heb deze sheet ook ingeladen in OpenOffice onder Ubuntu, en daar krijg ik het ook niet aan de praat. Ik snap er helemaal niets van... :?

• Wtrdk
Ik pas trouwens de topictitel even aan (was: 'som.als probleem'), z.d.d. zowel Excel als de eigenlijke vraag even worden genoemd. Maak de titel een volgende keer ajb wat duidelijker, dat je een probleem hebt volgt wel uit het feit dat je een topic met een vraag ipv. een discussie opent ;)
Ik was daar zelf ook al achter, maar ik kon de titel achteraf niet meer wijzigen (of heb ik iets over het hoofd gezien?
In ieder geval bedankt!

• thegeronimo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 15:30

thegeronimo

Ich bun ut mer....

w.d schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:03:
Bedankt voor jullie snelle reactie!
Ik heb beide suggesties geprobeerd, maar het resultaat blijft 0
Op dit moment gebruik ik windows XP met Office 2007. Ik heb deze sheet ook ingeladen in OpenOffice onder Ubuntu, en daar krijg ik het ook niet aan de praat. Ik snap er helemaal niets van... :?
Ik zou een extra kolom maken met daarin <JAAR><MAAND> met LINKS(A1;6)
En dan van de bedragen kolom en deze kolom een pivottable (draaitabel) maken. Klaar.

The only thing to fear is fear itself

• Wtrdk
thegeronimo schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:07:
[...]

Ik zou een extra kolom maken met daarin <JAAR><MAAND> met LINKS(A1;6)
En dan van de bedragen kolom en deze kolom een pivottable (draaitabel) maken. Klaar.
Kijk, dit werkt wel! Thanks allemaal! _/-\o_
Er mag een slotje op.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zei ik al O-)

Maar het topic hoeft niet op slot, zakt wel weg. Slotjes zijn er alleen maar voor topics die niet aan de policies voldoen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1