Prestatie Sweex PU102 valt dramatisch terug

Pagina: 1
Acties:

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 10:18
Ik heb een oude HP tc2110 server (P4, 2,0 Ghz) ingericht als media server. Ik kwam diskruimte te kort, dus heb ik er dmv een Sweex pci SATA-controller (pc102, Silicon Image SiI 3512 http://www.sweex.com/PU102 ) een WD SATA-schijf van 1 GB ingehangen.

Alles doet het, maar de kopieersnelheid bij grote bestanden van de IDE schijf naar de SATA schijf blijkt dramatisch: in het begin lijkt het nog wel ergens op (15000 kbytes/sec), maar al snel valt de snelheid terug tot 500 kbytes/sec. De snelheden lees ik af van het pop-up venster dat verschijnt na het starten van de kopieeropdracht met Total Commander.

Ik heb de laatste drivers geinstalleerd en de schijf lijkt (gecontroleerd met HD tune) goed te functioneren.

Na het wijzigen van de latency (ne gezet op maximaal) van het PCI slot is de snelheid wel iets verbeterd, maar het komt nog niet in de buurt bij wat ik zou verwachten. Ik weet ook niet of dit de goede weg is.

Uit het feit dat ik in eerste instantie wel een hoge snelheid zie, meen ik op te mogen maken dat alles het wel doet, maar dat er ergens een bottleneck optreedt.

Heeft iemand suggesties waar ik de oorzaak van het probleem zou kunnen vinden?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Draai eens een benchmark van de schijf, bijvoorbeeld met HD-Tune. Neem ook de tool van WD erbij en controleer de schijf op fouten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:38
Probeer je schijf ook eens te limiteren op SATA150 met een jumper of een tooltje van de fabrikant. Je hebt hier te maken met een SATA150 controller, die willen nog wel eens bokken met SATA2 schijven.

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 10:18
@ Fauna: HD Tune dad ik al gedaan: geen gekke zaken tegengekomen. Grafiek zie er goed uit.

@ JGC: Gedaan, maar helaas geen verbetering.

Wel heb ik zo nu en dan de volgende foutmelding (gekopieerd uit windows logboek): Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt : Kan niet alle gegevens voor bestand S:\$Mft opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan.

Begin me toch af te vragen of alles in die controller wel goed zit....

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heeft dat kaartje ook firmware die je kunt flashen? Even in apparaatbeheer checken. Ik heb een SATA RAID controller die ook op een 3512 chip draait en die kon ook niet overweg met een 1 TB drive met de 'originele' firmware. Met de laatste versie er in geflasht werkt het wel.

Gaat het ook even snel/langzaam als je met de Verkenner kopieert? Voor het geval Total Commander er iets mee te maken heeft (Copy/Delete instellingen).

8)

CJS