Toon posts:

Homeplug: Stabiel genoeg voor stream Full HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een WNAS en een Wireless media streamer, maar dat loopt niet zo lekker, zeker niet als ik in de toekomst HD will gaan streamen.

Ik zoek daarom een oplossing om een bedrade verbinding te maken tussen mijn router (waar NAS en PC's via UTP aanhangen) en de media streamer in een andere kamer, zonder dat ik UTP kabels door mijn huis hoef te trekken.

Daarom heb ik 2 vragen, waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

M'n PC zit op een andere groep in de meterkast dan m'n TV

De servicedesk van Informatique zegt dat een homeplugsetje zoals deze kan worden aangesloten op twee stopcontacten van verschillende groepen, en toch een netwerkverbinding tot stand kan brengen die snel en stabiel genoeg is om streamen van vista pc en NAS met mediaserver naar een mediaplayer zoals IcyBox

Weten jullie:
1. of een homeplug goed werkt op verschillende groepen; en
2. of homeplug snel en stabiel genoeg is om HD te streamen.

Ik hoor heel graag hoe jullie hier over denken. Als iemand een ander goed idee heeft om HD te streamen op mijn TV dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Thanks

Verwijderd

je zou het kunnen proberen of met 802.11n ik vind UTP toch sneller;) >:)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 14:02 ]

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-03 19:47
Cat6 is nóg sneller ;)

Ontopic, ik heb zelf hele verschillende verhalen gehoord over homeplugs en de stabiliteit ervan. Qua theoretische snelheid zou een bijv. Linksys 200mbps setje voldoende moeten zijn, toch?

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb een highspeed plug van Devolo, 3 jaar geleden gekocht. Op verschillende stopcontacten geprobeerd door het huis heen, haal gemiddeld 600~800kbyte/s, op vaste utp haal ik 1400kbyte/s. Ben er wel tevreden mee en nooit storingen/stotteringen gehad.

Overigens denk ik dat de nieuwere homeplugs wel iets beter presteren. Toevalligerwijs was ik gister langs de infocentrum geweest van KPN Glasvezel in Almere. Zij bieden ook de homeplug aan voor iptv, setopbox moet via ethernet aangesloten worden, aangezien niet iedereen een ethernetaansluiting in de woonkamer hebben wordt dit vaak toegepast vanuit de meterkast de ene homeplug naar de ander in de woonkamer.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

14 / 85 / 200 MBit zijn in omloop, in jouw geval zou het moeten werken met een 200 setje, wat mijn ervaring wel is altijd bij een vendor blijven anders kan het wel es misgaan.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Een kabel is nooit sneller dan een andere kabel.
Alleen de specificaties van bijv Cat 5e en Cat 6 geven aan wat voor frequenties haalbaar zijn voor die standaard.
En het aantal mbps dat je er door heen stuurt wordt niet bepaald door de kabel, maar door de aktieve componenten die je kiest. Ik zou mijn deurbel prima kunnen laten werken met een Cat6 kabel, als ik dat zou willen.

Mijn ervaring met Homeplug is goed.
Kies wel voor de Homeplug AV standaard, en stop de adapter in een wandcontactdoos op de muur, en niet via 6 verlengsnoeren.

Ik gebruik zelf de Zyxel Powerline serie, en die gaat tot 200 mbps.
Meer dan voldoende.

Bedenk je wel dat het, net als Wifi, een shared medium is.
Als je op 5 tv's full HD naar andere films zou willen kijken, dan heeft dit invloed op de snelheid die je max nog kunt halen met bijv je pc. Maar volgens mij heb je geen 40 mbps nodig voor HD.

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 28-02-2009 14:15 . Reden: linkje added ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

voor HD content gebruik je 24mbps! dus dat zou moeten kunnen;)

Verwijderd

Topicstarter
Ha, het lijkt het proberen waard! :)

En weten jullie iets over die verschillende groepen? Ik heb wel eens gehoord dat die homeplugs op dezelfde groep zouden moeten zitten...

• HendrikN
Volgens mij springt het wel over groepen heen, als je maar binnen dezelfde aardlekschakelaar blijft :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:18:
voor HD content gebruik je 24mbps! dus dat zou moeten kunnen;)
dat is helemaal niet zo gezegd, de theoretische max kan nog zo hoog zijn 't gaat er hier om wat je minimum snelheid is die je sowieso haalt

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Ik bedoel de streaming snelheid van HD content is 24mbps;) trouwens ik zei het toch;)
ik HD gebruikt 24mbps 1080p...

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:00
Volgens de reviews die ik op internet heb gevonden blijken de Home-plugs ook niet het beoogde te halen wat ze pretenderen. In de reviews ook nog gezocht op HD streaming en daarin zijn de meningen sterk verdeeld. Het gros van de mensen die het hebben getest kwamen tot een 1080i zonder problemen, maar bij 1080p begon het toch wel wat minder bij sommige...

Helaas is het weer een kwestie van meningen en heb ik helaas nergens harde cijfers kunnen ontdekken. Ik zou dit ook wel willen weten want zit met een zelfde soort issue in mijn nieuwe appartement.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• HendrikN
En waarom probeer je het niet gewoon? Bij de landelijke computerwinkelketen waar ik werk is het gewoon mogelijk om een product te retourneren binnen 8 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door HendrikN op 02-03-2009 12:20 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Het is heel afhankelijk van de lokale situatie.
Als je "last" hebt van oude bedrading, zeg uit een jaren 30 woning, dan heeft dat invloed.
Ook extra verdeeldozen / verlengsnoeren kunnen tot lagere snelheden leiden.
En als je een drie fasen setup hebt werkt het alleen binnen dezelfde fase.

Maar over het algemeen werkt het, voorzover ik gezien heb, met de Zyxel apparatuur, goed.

Abort, Retry, Quake ???

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02 13:33

rajackar

Blood Minister

Hmm, dit is al een ouder topic maar sluit goed aan bij mijn vraag. Ik heb een router en switch van zyxel gekocht met homeplug ondersteuning en ik krijg idd een signaal van a naar b. Nu zegt hij te syncen op 200 mbps maar ik krijg geen snellere verbinding dan 1,5 MB p/s. Voor HD media streaming dus te weinig. Inmiddels heb ik wer een UTP kabel gelegd maar ik was benieuwd of er tweaks zijn voor dit soort apparatuur om de verbinding wat te tunen. Google heeft me nog niet echt iets opgeleverd dus tips en trucs zijn zeer welkom.
Uiteraard heb ik geen stekkers en verlengsnoeren gebruikt.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:15
rajackar schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:09:
Hmm, dit is al een ouder topic maar sluit goed aan bij mijn vraag. Ik heb een router en switch van zyxel gekocht met homeplug ondersteuning en ik krijg idd een signaal van a naar b. Nu zegt hij te syncen op 200 mbps maar ik krijg geen snellere verbinding dan 1,5 MB p/s. Voor HD media streaming dus te weinig. Inmiddels heb ik wer een UTP kabel gelegd maar ik was benieuwd of er tweaks zijn voor dit soort apparatuur om de verbinding wat te tunen. Google heeft me nog niet echt iets opgeleverd dus tips en trucs zijn zeer welkom.
Uiteraard heb ik geen stekkers en verlengsnoeren gebruikt.
Mijn ervaring met de Linksys PLK200 (of PLE200) zijn niet zo goed voor HD-streaming. De bandbreedte die ik met FTP meet is wel ok - ongeveer 5 MB/s. Het probleem is echter dat netwerk-schijven bijna altijd SMB of NFS protocollen gebruiken, en die protocollen kunnen een stuk slechter tegen latency. Die powerline doosjes voeren namelijk wel wat extra latency toe. Op SMB/NFS haalde ik ongeveer 2.5 MB/s, na het tweaken van dingen als TCP window sizes kwam ik nog uit op 3 MB/s.

Nu zou je denken, dat is genoeg voor 1080p streaming, maar helaas, dit is maar 24 mbit, en er zijn genoeg films die peaks hebben van >30 mbit...

Wat mij betreft is powerline een no-go, net als 802.11N trouwens. Het enige wat goed werkt voor reliable 1080p streaming is good old cat5e/cat6.

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02 13:33

rajackar

Blood Minister

Tnx voor het geven van jouw ervaring. Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik kom tot net boven de 2 MB/s maar met pingen zie ik al dat de latency te ver oploopt. Ik hou de kabel dus maar in ere.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Pagina: 1