Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een character in 3ds max. Deze render ik voor een 2d game. Het probleem is dat voor de game de shaduwen strak zwart moeten zijn. (In verband met de transparantiekleur). Nou heb ik 1 spot om de schaduw te genereren en een skylight om de character zelf licht genoeg te maken. Maar de kleur van de schaduw wordt hierdoor aangetast.

De transparantiekleur is magenta en de schaduw wordt hierdoor donkerpaars. Hoe kan ik dit oplossen?

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v234/ISAF/voorbeeld.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Zet er een plane onder met het Matte/Shadow material, en render naar PNG (met alpha kanaal dus). Dat zou al erg moeten helpen. Wel rekening houden met de background color, want om de een of andere reden wordt die altijf meegerenderd, ook als het transparant moet worden.

Wat trouwens je schaduw probleem nog wat kan verhelpen is om raytraced shadows te gebruiken ipv shadowmaps. Deze kan je erg scherp instellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Senzuboon op 28-02-2009 19:38 ]

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, ik zie ook dat het een goed idee van je was om de paarse transparante kleur als omgeving voor je poppetje te gebruiken... maar dat is niet zo handig als je renderer mooi gaat antialiassen. Want dan krijg je niet je standaardpaars, maar donkerdere tinten erbij en die worden niet transparant gerekend.

PNG zou dus werken, maar op een gegeven moment (bijv. in Photoshop) zal je moeten kiezen welke delen paars (transparant) en welke opaque (gevuld) moeten worden.
Volgens mij werkt het wel als je de plaat eerst al zonder antialias rendert. Probeer dat uit te zetten. Dat geeft je een rafelig poppetje, maar met maar 1 transparantiekleur krijg je dat toch wel. Verder kun je bij je lampen vaak aangeven of ze wel of geen shadows mogen casten. Dat kan je al helpen te kiezen welke schaduwen je wel en niet wil zien. Ook kun je geloof ik van objecten aangeven welke lampen er shadows op mogen casten: ook heel handig. Zo kun je regelen dat je wel schaduwwerking op je poppetje krijgt maar niet op je vloer.

Hoe maak je die schaduw op de vloer dan uiteindelijk: nou, ik zou zeggen, maak een material aan die niet op licht of schaduw reageert, maak een platte shape op de vloer (een waterplas) en geef dat ding die material. In de material laad je een texture met een louter paars-zwart-paars-zwart dambord. De mapping richt je op 'facing camera' of frontal. Je moet iig niet hebben dat de pixels mooi schuin gaan liggen als je er zo in vogelperspectief naar kijkt, ze moeten recht naar je camera blijven wijzen. Ook moet je in het material aangeven dat de texture niet mag worden geantialiassed, hij moet 'ruw' blijven.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
waarom kan je niet gewoon een volledig alpha-kanaal onderhouden in je spel? Met de huidige hardware/software is dat geen probleem meer.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;