• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-02 23:56
hey mensen,
Ik heb helaas een zware virus op me pc, en weet niet meer wat ik moet doen.
ff een korte uitleg, ik heb een Dell pc.
Wanneer je het opstart brand er een oranje lampje, dat lampje veranderd later in Groen (dan heeft hij de muis printer scherm toetsenbord ect gevonden) en start de pc op.

wat er nu is gebeurd:
k kreeg een virus melding, maar moest helaas snel weg. 3 weken later ben ik terug thuis. en merk ik het volgende.

Als de pc aan gaat blijft het lampje op oranje branden.
Dus de muis toetsenbord en scherm worden niet geactiveerd..
Hierdoor is het voor mij ook niet mogelijk om windows CD erin te plaatsen omdat ik niks zie.. , en volgens mij de Pc ook niet verder opstart.

Heb ergens gelezen dat wanneer het lampje oranje blijft er iets mis is met de voeding?

Weet iemand hoe ik de pc zodanig 'fabriek' reset kan geven of is er toch en manier om de pc weer aan het werk te krijgen?

alvast bedankt

Wierie

pc= Dell dimension C521

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Kast open maken en CMOS reset jumpertje even heen en weer zetten.

Of het BIOS batterijtje er even uithalen.

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Inderdaad even een BIOS-reset. Verder lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het aan een virus ligt, de pc zou dan op z'n minst moeten booten. Het virus kan pas actief worden wanneer het van de harde schijf is geladen. Hij zou het boot proces dus gewoon door moeten komen.

• AlphaWierie
heb zo een platte batterij eruit gehaald en weer erin (neem aan dat dat de bios batterij is)

Maar het probleem is niet verholpen.
nogsteeds blijft het oranje lampje (ipv groen) branden en nogsteeds werken de T-bord buis scherm nog niet.

edit wat me ook opvalt is: de Fan blaast een heel stuk harder als normaal.

[ Voor 13% gewijzigd door AlphaWierie op 28-02-2009 12:47 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Batterij eruit en erin is volgens mij te kort om deze te legen. Er zit volgens mij ergens een condensatortje die er voor zorgt dat de settings niet weg zijn als je de batterij vervangt. Een CMOS clear is het beste of anders de batterij er een stuk langer uit laten.

de Fan blaast bij veel pc's wat harder bij boot.

☻/
/▌
/ \

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:09
Meet de spanning van je voeding even uit met een multimeter.
Probeer ook eens zo kaal mogelijk op te starten (dus 1 latje ram, geluidskaart eruit, netwerkkaart eruit, harde schijven los en dvd stations los). Eventueel ook toetsenbord, muis en scherm los.
Als het lampje dan groen wordt kan je weer dingen opnieuw installeren (eerst uitschakelen natuurlijk :)) en zo kom je automatisch bij het kapotte onderdeel uit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Ik zou eerst even de stekker uit het stopcontact halen en de AAN/UIT knop minimaal 20 sec. ingedrukt houden. Hierna stekker er weer in en proberen aan te zetten. Werkt dat niet, dan zou ik de eerder genoemde oplossingen gaan proberen.

• AlphaWierie
update:

net ff batterij eruit gehaald.
kon de CMOS niet echt vinden dus heb gewoon alle stekkers eruit gehaald (a)15min laten staan. (waar onder een power bundel met iets van 20kabeltjes)
stekkers aangesloten aan.uit knop 30sec ingedrukt. stroom sterkker erin gedaan en vervolgens aangezet.

helaas geen resultaat..

[ Voor 9% gewijzigd door AlphaWierie op 28-02-2009 13:40 ]

• Malantur
Normaal zit er een jumper vlak bij de batterij. Op het PCB van je moederbord staat normaal een bijschrift CLR_CMOS oid.
Anders moet je eerst opzoeken welk moederbord er in je Dell dimension C521 zit en dan de handleiding daarvan downloaden.

• AlphaWierie
kep de cmos reset gevonden. rtst_cmos ofzo heet het. het zijn 2 pinnetjes.. wat moet ik ermee doen :p ze zitten aardig vast.

kep ook een pswd reset gevonden, die lijkt er heel erg op (maar daar zit een blauw hoesje op (dat eraf kan worden gehaald en op de cmos past)

[ Voor 36% gewijzigd door AlphaWierie op 28-02-2009 14:29 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:27
Welk type dell pc heb je?

hoeveel lampjes staan er op? en staat er 1234 omgeschreven bij de lampjes? (abcd kan ook)

zoja, dan ga je naar de dell site.
Pagina support en zoek daar jou pc op. daar kan je een handleiding downloaden van je pc.
daar staat in omschreven wat de lampjes betekenen. Zo weet je sneller wat er met je pc aan de hand is.

test evt. door al het geheugen eruit te halen. daarna video kaart. kijk of er piepjes uit de pc komen.

pswd restet is om het password uit de bios te wissen. dat blauwe ding is een jumper.
blijft maar even van de bios af. het lijkt er nu op dat er gewoon hardware dood is

[ Voor 15% gewijzigd door Speedfightserv op 28-02-2009 14:32 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

kep de cmos reset gevonden. rtst_cmos ofzo heet het. het zijn 2 pinnetjes.. wat moet ik ermee doen ze zitten aardig vast.
Je moet die pinnetjes natuurlijk laten zitten ;), maar er moet een jumper anders overheen of eraf, althans die zou er al op moeten zitten. Je zou je handleiding van je moederbord er beter bij kunnen pakken. Maar wat ik denk (heb wel eens wat Delletjes zien kuchen zoals jij beschrijft...) is dat de processor kaputt is. Als je nog garantie hebt zou ik m wegbrengen.

• AlphaWierie
handleiding is al doorgenomen. kep een dell dimension C521.

ben bij dit topic gekomen:
Pagina 49
Constant oranje Er is mogelijk een pre-POST-fout
opgetreden. Het systeem heeft het
signaal Power Good ontvangen

Voor meer informatie zie
“Controlelampjes” op pagina 50.
Als dit geen oplossing voor het probleem
biedt, kunt u contact opnemen met Dell

dan ga ik door naar pagina 50.
resultaat: geen van de 1234 lampjes branden wanneer de pc aan is.
uitleg:
De computer functioneert normaal
of er is mogelijk een pre-POST-fout
opgetreden.
Zie “Aan/uit-lampje” op pagina 49.

K word in de handleiding beetje rondjes gestuurd =_=

Computer is van 2007 zit geen garantie meer op

[ Voor 3% gewijzigd door AlphaWierie op 28-02-2009 14:45 ]

Verwijderd

Hmz :/ Een andere oorzaak kan zijn dat de videokaart los is gaan zitten, wat je meestal niet 123 ziet. Plaats die eens opnieuw in het gareel.
edit: Of probeer een andere videokaart als je die hebt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 14:48 ]

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Neem dit topic door en meld even waar je vastloopt

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Malantur
AlphaWierie schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:25:
kep de cmos reset gevonden. rtst_cmos ofzo heet het. het zijn 2 pinnetjes.. wat moet ik ermee doen :p ze zitten aardig vast.
Die pinnetjes moet je verbinden, ofwel met een jumper (blauw hoesje) of even met een schroevendraaier verbinden.

Heb je al eens kaal opgestart?
De voeding al nagekeken?

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:09:
[...]

Die pinnetjes moet je verbinden, ofwel met een jumper (blauw hoesje) of even met een schroevendraaier verbinden.

Heb je al eens kaal opgestart?
De voeding al nagekeken?
Yep, de pinnetjes met een jumper verbinden of met een schroevendraaier tegelijk aanraken. Wel eerst even de batterij eruit halen, pinnetjes voor 10-20 seconden verbinden en dan weer batterij erin. Daarna zo kaal mogelijk opstarten - dus alleen processor, videokaart (mits het een losse videokaart is) en 1 geheugenmodule (als je meer dan 1 module hebt, die eruit halen). Dus alle andere kabels (van hardeschijf, CD, USB etc) losmaken. Daarna de computer aanzetten. Zie je dan wel de POST?

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 21:57
Meestal is het de voeding die niet meer opstart.

Voeding controleren en indien nodig vervangen.

Johan

• AlphaWierie
heb de pc kaal opgestart.
usb dvd HD kabels eruit
pinnetje 20 sec verbonden
batterij na 1 minuut erin gedaan.
3 van de 4 geheugen bars eruit gehaald.

maar helaas geen verschil.

denk zelf dat hij gewoon kapot is (en dat precies 2 maanden na de garantie)

zo een voeding? hoe controleer ik dat precies.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Had je 1 jaar of 2 jaar garantie?

• Malantur
Schaamteloze quote van mijzelf:
Malantur schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 12:51:
Meet de spanning van je voeding even uit met een multimeter.
Dus neem een multimeter en meet de spanning tussen een gele draad en en zwarte draad van een molex (= harde schijf plug).
Geel - zwart zou +12V moeten zijn, rood - zwart moet +5V zijn.

En bij deze nog maals een verwijzing naar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, daar staat alles uitgelegd wat je moet testen en hoe.

[ Voor 16% gewijzigd door Malantur op 28-02-2009 15:49 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-05 10:49

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

batterij eruit en die er omgekeerd in doen. dit noemen ze een batteryflip bij dell. zet dan je pc aan en kijk of er wat gebeurt. mocht dit geen effect hebben en t oranje lampje blijft branden is je voeding waarschijnlijk gewoon defect. check ook ff of je aan en uit knop goed aangesloten zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Hubert op 28-02-2009 16:26 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• AlphaWierie
battery flip heeft ook niet geholpen.
Ik ga maandag ff met Dell bellen. kijken wat hun te melden hebben.
Heb zelf geen flauw idee hoe k de voeding moet checken, zie een doos met iets van 20 schroeven erin stuk of 10 kabeltjes die erin lopen met een grote sticker dat waneer het open word gemaakt de garantie vervalt.
die laat k maar dicht.

• Malantur
Met mijn methode van 2 posts boven jou moet het bakje helemaal niet open...
Lees ook gewoon eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter (derde keer dat dit gelinkt wordt...) en vertel ons waar je vast loopt.

Pagina: 1