Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een probleem bij een nieuwe zelf geassembleerde comp, en het probleem bij msi voorgelegd, waar ik na een aantal weken nog geen antwoord heb gekregen.

Bij een koude start boot hij niet door naar windows. Hij geeft 1 pieptoon, en blijft hangen op het moederbord scherm waar je kunt kiezen of je naar POST of Setup wilt. (Is dit sowieso een scherm wat je normaal gesproken moet krijgen tijdens het booten ??) POST hangt, en setup wilt hij gewoon niet in.

In principe dacht ik memory probleem, maar ik heb de modules 1 voor 1 geprobeerd, en het probleem blijft. Het lijkt me sterk dat ze allebei kapot zijn. (heb geen floppies of cd's dus kan geen memtest draaien)

Na gemiddeld een keer of 8 harde resets krijg ik de volgende melding: The previous overclocking had failed, and system will restore its default setting.. Keep current BIOS setting Y/N.. Dan gaat hij weer tot en met 4096MB Ok! en Entering Setup.. wat hij niet dus niet doet.

De volgende restart gaat dan soms WEL naar Windows, en dan werkt voor zover ik kan zien alles naar wens.
Warme starts werken vervolgens ook zonder probleem. Kent iemand dit probleem of suggesties ?

Besturings Systeem : Windows XP home SP3

Mobo: P45D3 Platinum Gaming Series
Proc: Intel Core 2 CPU E8500 3.16GHz
RAM: Corsair 2x2048GB DDR3 533MHz Dual channel (slot 1+3)
Video: ATI Radeon HD4870
Voeding: Antec 500W Earthwatts
Grafische Kaart: Sapphire Radeon HD4870, PCI-E
Geluidskaart: XFI Gamer, PCI
Overige Kaarten: Dlink Wireless Network PCI
Primary Master Samsung F1 Spinpoint 750 GB S-ATAII 32MB

Logitech G5 USB-2.0
Moederbord Stuurprogramma: MS-7513 1.0 Intel P45 rev A2
Grafische Kaart Stuurprogramma: catalyst 08.12

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Wat voor pieptoon? De toon die je normaal krijgt bij 90% van de computers of meer een foutmelding. Je kunt opzoeken wat de pieptoon betekent mocht het dat laatste zijn. Waar precies hangt de POST?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:13:
Wat voor pieptoon? De toon die je normaal krijgt bij 90% van de computers of meer een foutmelding. Je kunt opzoeken wat de pieptoon betekent mocht het dat laatste zijn. Waar precies hangt de POST?
Het lijkt me een kortere pieptoon dan normaal, wat zou duiden op memory.
De POST geeft nog weer 4096MB Ok! En thats it.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Als het goed is heb je dergelijke LEDs op jouw moederboard zitten?

Afbeeldingslocatie: http://i240.photobucket.com/albums/ff102/jackthenewbie/LEDs-1.png

[ Voor 37% gewijzigd door Kixtart op 28-02-2009 11:20 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Yes 4 maal groen

edit: Nu hij opgestart is. Ik zal m nog eens koud laten starten en kijken of er iets verandert.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer hij blijft hangen op het moederbord scherm, branden de volgende LEDs

G
R
G
R

Bij de (om de 5/6 resets) terugkomende overclock failure message branden de volgende LEDs

G
G
R
G

Waarna hij soms dan wel naar de setup kan, en doorboot, en dan branden ze dus 4 maal Groen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 11:59 ]

Verwijderd

Eén van de dingen waar ik aan denk, het 533MHz geheugen, draait het niet op 667MHz toevallig?
Normaal na een 5/6 keer reset worden bepaalde defaults geladen. Dus mss een divider.

Kb kan ook wel eens lastig doen, maaar denk het hier niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:53:
Eén van de dingen waar ik aan denk, het 533MHz geheugen, draait het niet op 667MHz toevallig?
Normaal na een 5/6 keer reset worden bepaalde defaults geladen. Dus mss een divider.

Kb kan ook wel eens lastig doen, maaar denk het hier niet.
CPU-Z zegt 534.7 Mhz, maar dat is dus ook een meting van nu de computer gewoon draait.

Kb ? Wat is dat ?

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Even wat anders. Kan je uizoeken welke versie bios je hebt en welke processor precies?
http://global.msi.com.tw/...no=1480&maincat_no=1#menu

De 8500 E0 heeft de 7513v13 bios nodig.

Ik zou ook niet weten eigenlijk wat voor vage fouten je allemaal zou krijgen mocht de CPU eigenlijk niet ondersteund worden. Je kunt verder eens een echte CMOS clear proberen zodat alle settings zeker naar factory defaults zijn gegaan, want heel misschien bewaart "will restore its default setting" wel nog iets.

edit:
Trouwens vraag ik me ook af of de pc kan hangen tijdens de bios-update mocht je dat doen wanneer er een andere CPU in zit. Je hoeft de pc trouwens niet perse doorgestart te hebben voor update: http://www.msicomputer.com/support/BIOS_AMI_Recovery.asp <-- Ligt eraan of het een AMI-bios is.

[ Voor 21% gewijzigd door Kixtart op 28-02-2009 12:17 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Kb, Keyboard. USB of PS/2 aansluiting kan wel eens problemen geven.

Lijkt me een goed idee om idd je bios versie te checken en indien nodig te flashen. Clear CMOS altijd doen, ook na een bios flash, en defaults laden in bios.
Volgens mij loopt je geheugen op de goede snelheid.
http://global.msi.eu/inde...cat2_no=170&prod_no=1480#

Als dat niet werkt zul je toch moeten gaan troubleshooten, dus onderdelen uitsluiten op defekt...:)

Verwijderd

Topicstarter
Via de jumpers op het mobo heb ik de bios al gereset naar factory defaults, maar ik heb versie 1.0, niet 1.3
Bios flashen is dus een optie. Maar in principe komt het niet overeen met de fouten die ik krijg lijkt me. Moet even een diskettestation gaan halen dus :s

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ligt eraan welke processor je hebt of het nodig is. Het lijkt er een beetje op dat het moederbord gewoon gaar is, maar zou toch nog altijd het geheugen kunnen zijn volgens mij. Maar ik zou ook eerst dit uitproberen als ik jou was:
Als dat niet werkt zul je toch moeten gaan troubleshooten, dus onderdelen uitsluiten op defekt...:)

[ Voor 10% gewijzigd door Kixtart op 28-02-2009 13:33 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via MSI live update mn bios geflasht naar 1.6

Resultaat is dat hij windows niet meer laadt. De boot verloopt aardig tot hij op CMOS checksum Bad eindigt. Hij heeft 1 keer 2 piepjes gegeven ook tijdens het opstarten. Ik kan dan setup in of doorbooten ofzo, maar zowel in normale start als in safe mode gaat hij windows niet in. (Ik zie nog dat opstartschermpje met windowslogo opkomen, maar er bewegen dan geen balkjes)

Kan het zo zijn dat dit vanaf het begin af aan een probleem met de batterij is of moet ik beter verder zoeken ? mobo is nieuw.. misschien defect :/

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Na flash zou je een CMOS clear d.m.v. de jumpers kunnen doen. Er kunnen oude settings zijn die problemen opleveren en dit wordt eigenlijk altijd aangeraden.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:34:
Na flash zou je een CMOS clear d.m.v. de jumpers kunnen doen. Er kunnen oude settings zijn die problemen opleveren en dit wordt eigenlijk altijd aangeraden.
Ja heb ik gedaan, was ik vergeten te melden, zonder resultaat weliswaar.
(alhoewel die 2 piepjes sindsdien wel verdwenen zijn, krijg CMOS checksum Bad ook niet meer)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de archieven....:

* Voor het flashen startte hij niet soepel op, waarschijnlijk dan door gebrek aan ondersteuning van processor (E0) of ram of weet ik wat.

* Na het flashen van de bios bootte hij dus wel door maar hing op het windows logo..

* Waarschijnlijk heeft het flashen wat conflicten opgelevert met drivers of weet ik wat, lekker vaag. Na een format (windows reparatie werkte niet) doet alles het naar wens. Ik heb ook het idee dat de computer wat vlotter werkt. Ennuh dat korte piepje tijdens het booten is op dit moederbord dus blijkbaar geen errorbeep.

Case closed ==>>> Hoogste tijd voor een gamepje ! bedankt voor de hulp Kixtart en dree !

Verwijderd

Daar komt het toch vaak (bijna altijd) op neer, na een bios flash, zeker als de bios een flinke update module heeft gehad, moet je windows opnieuw installeren voor de beste prestaties. In jou geval wilde het OS niet eens starten.

Die piepjes kunnen USB en PS/2 apparaat detectie van het moederbord zijn, 2 piepjes voor een USB keyboard, 1 piep voor PS/2. Lichte snelle piepjes. Errors pieps zijn luide pieptonen.

Overigens een format is altijd het beste, reparatie is handig, in dien het werkt, om via die PC nog aan je bestanden te komen.
Nog veel plezier. :)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas.. Hij heeft het een paar dagen gedaan, een tiental koude starts zonder problemen uitgevoerd, maar hetzelfde probleem is weer teruggekomen :/ Blijft hangen op het DrMOS scherm waar je kunt kiezen uit POST of Setup. Groen Rood Groen Rood is wederom de laatste code van de leds op het mobo.

Troubleshooten op onderdelen alle sata/ide devices inclusief HD afgekoppeld, geheugen 1 voor 1 geprobeerd in verschillende sockets, (heb geen vervangend DDR3 geheugen liggen om te checken) alle PCI kaarten eruit gehaald, keyboard afgekoppeld en verwisseld, nogmaals via jumpers de bios (v1.6) gereset. :?

Iemand nog een ideetje ? Of ik wat gerichter kan zoeken, iets ben vergeten of wellicht is het mobo halfdood ?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

heb je trouwens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen ?

trek voor de grap eens alle overbodige hardware er uit , zodat er 1 plankje RAM over blijft en voor de rest alleen een processor en een hdd :)

dus geluidskaarten en nic's en dergelijke ..

EDIT : kun je in de BIOS komen ?

[ Voor 43% gewijzigd door BGB4rn op 11-03-2009 10:41 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
hi, de opstartproblemen troubleshooter heb ik niet voor de volle 100% doorgenomen, sommige dingen zijn technisch wat te gecompliceerd voor me.

alle overbodige hardware eruit trekken heb ik ook geprobeerd. (zonder resultaat)

Ik kan in principe niet in de BIOS komen. Ik kan eventueel kiezen voor setup, en dan zegt hij ook "Entering Setup..." wat hij dus NIET uitvoert.

Na een keer of 6 restarten kreeg ik ooit een "overclocking failed" (zonder dat ik ooit iets heb geprobeerd over te klokken, laat staan ook maar gekloot met any bios setting, gewoon fail safe defaults) Na die error kwam hij eerst wel eens bios, maar dat is nu ook verleden tijd volgens mij. Tis nu gewoon resetten tot in het oneindige.. Als ik dan die errormessage weer krijg weigert hij ook om de setup in te gaan.

dus ja.. what to do ?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Mobo retour leverancier zou ik denken, je hebt zo'n beetje alles al gedaan om de boel aan de praat te krijgen. Laat ze maar een nieuw correct werkend mobo leveren, deze is een RMA/ DOA.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1