• andreasfc
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 10:25
Wij hebben een tal EVPN verbindingen welke gekoppeld zijn via een tussen lokatie, mijn vraag is nu hoe moet ik de bepaalde poorten op de Cisco switches zetten:
Lokatie 1 : Cisco 6500 --> staat nu op trunk
Lokatie 2 : inkomend vanuit lokatie 1 : switchport access vlan123 (dacht ik, cisco 2950 gi1 poort)
Lokatie 2: uitgaand naar lokatie 3(Cisco 2950 gi2 poort), staat niks op dacht ik
Lokatie 3: Cisco 3750, switchport vlan123.
EVPN lokatie 1 naar 2 is 20Mbit, Lokatie 2 naar 3 is 50Mbit
Het e.e.a. werkt, maar mijn inziens beetje traag met bestanden kopieren.

Thanx

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
Het e.e.a. werkt, maar mijn inziens beetje traag met bestanden kopieren.
bestanden copieren over VPN tunnes is altijd traag. Een hoop overhead zit in het CIFS protocol.
En wat is een beetje traag? Dit is het zelfde als, "Mijn computer doet het niet meer." Je post in Professional Networking & Servers. Dus wat meer info kan geen kwaad. Heb je bv al eens gekeken met wireshark, of je MTU toevallig niet te groot staat in gesteld?
Wat doet bv FTP gaat dat sneller? of als je de site er tussen neemt, en vanuit daar eens wat tests doet?

Maar belangrijker wat is traag? En hoe ben je tot die conclusie gekomen :?.

PS een tekening zegt meer dat 8 regels.

[ Voor 19% gewijzigd door Rolfie op 28-02-2009 10:58 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 08:05

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Gebruik je een vorm van shaping (L3) of Policing(L2)?
Je zegt dat de je een 20MBit en een 50 MBit verbinding hebt; waarschijnlijk zijn dat dan 100 MBit koppelvlakken.
TCP sliding window size zal zeggen hey lekker 100MBit; dus 100MBit sliding window size.
Terwijl je maar 20 en 50 aan de andere kant tot je beschikking hebt. Wireshark zal jou een flinke berg retransmits laten zien (my 2 cents).

Mijn gevoel zegt: routed ports van maken (als je hardware dat toelaat natuurlijk) en dan shapen op 98 of 99% van de bandbreedte ter plaatse.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Als je per se laag 2 connectiviteit nodig hebt dan zou ik er mee beginnen om alle poorten hetzelfde te configureren.

Bij voorkeur al je poorten omzetten naar routed ports (no switchport en IP adres toekennen aan de poort). Wat wel een vereiste dan is dat alles op een Layer3 switch wordt aangesloten.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:44:
Je zegt dat de je een 20MBit en een 50 MBit verbinding hebt; waarschijnlijk zijn dat dan 100 MBit koppelvlakken.
TCP sliding window size zal zeggen hey lekker 100MBit; dus 100MBit sliding window size.
Terwijl je maar 20 en 50 aan de andere kant tot je beschikking hebt. Wireshark zal jou een flinke berg retransmits laten zien (my 2 cents).

Mijn gevoel zegt: routed ports van maken (als je hardware dat toelaat natuurlijk) en dan shapen op 98 of 99% van de bandbreedte ter plaatse.
:^

En kun je je traagheid onderbouwen ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:44:

^^Wat hij zegt.

Naast TCP sliding window, moet bij TCP, IP packets acknowledged worden.
Op lijnen met hoge latency zit je dus te wachten packets van A naar B, maar ook op de acknowledgment van B naar A. (Voordat men weer packets kan sturen.) Daarnaast is, zoals eerder aangegeven, het windows CIFS file sharing protocol redelijk chatty en heeft het veel overhead.

Probeer eens data met FTP te sturen. Sniffen met Wireshark leverd ook een hoop info op.
Daarnaast kan je met het programmaatje Iperf je verbinding benchmarken.
( Probeer dan zowel TCP als UDP IP packets te sturen, i.v.m. het latency verhaal. )

Als je de oorzaak hebt van je traagheid kan je aan een oplossing denken, zoals sleutelen aan je TCP/IP parameters en traffic shaping. Mocht dit onvoldoende resultaat op leveren, dan kun je denken aan WAN optimalisatie, zoals Cisco WAAS.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1