Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe fietscomputer data wegschrijven

Pagina: 1
Acties:

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede methode om mijn afgelegde weg (en dus snelheid) van mijn motorritten te loggen. Deze logbestanden wil ik graag analyseren op mijn computer.
Nu zijn er fietscomputers die dit kunnen, maar die dingen kosten 200+ euro omdat er nog allemaal GPS (niet precies genoeg voor wat ik wil) enzo bijzit... een gewone goedkope van 12euro heeft ook alle data, alleen die logt niks :(

Nu zou ik graag een simpel fietscomputertje ombouwen zodat hij heel simpel zijn data wegschrijft naar iets, problemen die ik moeilijk vind om op te lossen:
-hoe lees ik de data uit
-waar krijg ik n controller die de data voor mij wegschrijft
-hoe voorkom ik dat 100km rijden een bestand is van 100GB

Kunnen jullie met mij brainstormen?

Ctrl+k

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Weet je zeker dat GPS niet precies genoeg is? Volgens mij weten die op de 10m precies waar je bent, en daardoor ook op de ongeveer 0,1 seconde precies hoe snel je rijdt. Dat een normale TomTom dat slechts 1x per seconde doorgeeft wil niet zeggen dat er niet meer data is.

Mag ik vragen waarom je graag je afgelegde weg/snelheid wilt weten van je ritten, en niet geinteresseerd bent in je locatie of om dit op een kaart te kunnen zien?

• Sibylle
ik heb via mijn telefoon al een GPS logger, en die doet t prima. Alleen bij snelle veranderingen zou ik toch graag 100% zeker willen weten of het klopt. Bij optrekken van 0-50 bijvoorbeeld, of bij inhalen op de snelweg ff terug naar zijn 5e versnelling en dan achteraf kijken of dat nu vele scheelt of niet.
Als eruit blijkt dat GPS idd nauwkeurig genoeg is, dan ben ik blij :) Maar op veel fora lees ik dat GPS zelfs in bochten al verkeerde snelheden aangeeft (waarom snap ik zelf ook ni zo goed :P )

Ctrl+k

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Kijk: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1222013546
Hier leest iemand via obd de snelheid van zijn auto uit en geeft dat weer op een grafisch lcd. Heeft jouw motor ook zo'n interface? Want dan zou je daar mooi gebruik van kunnen maken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Sibylle schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 03:25:
Maar op veel fora lees ik dat GPS zelfs in bochten al verkeerde snelheden aangeeft (waarom snap ik zelf ook ni zo goed :P )
Simpel, stel je rijdt 60km/uur door een bocht met een diameter van 100m en je rijdt een half rond.
Dat is de afgelegde afstand pi*d / 2 en kom je op 157m
Maar de afstand die je hemelsbreed hebt afgelegd is maar 100m.

Een GPS meet hemelsbreed, je rondje doe je ongeveer 9,5 sec over (157m met 60 km/uur), als je gps elke 10 sec meet kan hij dus je rondje missen en een meting van 100m nemen tussen die 2 punten.

Dat betekend dat de berekende snelheid van de gps (v = s/t v=100/9.42) opeens maar 38.2 km/uur is.
Dus meet je gps een snelheid die ruim 35% lager is dan je echt reed.

Volgens mij is het trouwens niet mogelijk dat de GPS een hogere snelheid aangeeft dan je rijdt.

• Sibylle
GPS zal altijd middelen idd, en dat wil ik eigelijk net niet. Ik wil bijvoorbeeld zien hoe mijn snelheid eruitziet bij het schakelen en accelereren (dat is dus meestal <0.5s).
Mijn motor heeft niet zon geavanceerde dingen aan boord helaas, de snelheidsmeter word gevoed door een kabeltje dat aangesloten zit op het wiel, en ronddraait als t wiel ronddraait. Een veer wordt ongedrukt, hoe sneller het kabeltje draait, hoe meer de veer meedraait en mijn wijzertje slaat uit.

Niet echt geavanceerd dus ;)

Ctrl+k

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het is iig erg simpel om zo'n logger zelf te maken, hang gewoon een sloot sensoren aan elk ding wat je wil meten (accelerometer / schakelaar voor de versnelling, iets van lichtsensors voor je snelheid, misschien beide wielen (nauwkeuriger dan zo'n 12 euro dingetje), misschien wat potmeters voor rembeweging en/of gas.

Dat kan je vervolgens prima aan een microcontroller hangen die alles opslaat op bijvoorbeeld een sd-kaart.

Het is niet duur, niet erg moeilijk, maar wel een hoop werk om overal de juiste sensors te plaatsen. Dat het is voordeel van een voertuig met obd (on board diagnostics) erop, al die sensoren zitten er al in ;)

Kan je iig alles loggen wat je zou willen, van rpm van je motor tot snelheid tot g-krachten ;)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

^^^^ met SA007, voor je snelheid kun je bijvoorbeeld een Hall-sensor pakken die naar je remschijf (en de luchtgaten erin) 'kijkt'. Met een microcontroller tel je dan het aantal keer dat een gat voorbij komt, dat deel je door het aantal gaten per omwenteling, en presto -- de hoeveelheid omwentelingen van je voorwiel per minuut/seconde. Daar kun je dan weer je snelheid uit halen, sinds de diameter van je wielen (hopelijk) niet verandert :)

Als je veel wheelies maakt is het gebruik van het achterwiel (bijvoorbeeld het tandwiel van de ketting) aan te raden ;)

Loggen kan dan op een SD-kaart via SPI. Wat je hier doet is vergelijkbaar met het data-acquisitie-systeem dat we nu voor een raceteam aan het bouwen zijn, alleen hangen daar alle sensortjes aan een CAN-bus :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sibylle
Miljaar!

Heb k een mooi computertje gekocht die op normale fietsen kan meten tot 199 km/h of mph (display is dus limiet...).
Bij 24inch wiel:
318km/h / 60cm * pi = 46.9 ticks/seconde die het apparaat meot kunnen meten.
Bij mijn wiel (0.65cm diameter, 2.058m omtrek):
46 ticks/s * 2 = 90m/s = 324km/h

Nu verwachtte ik niet dat te halen, maar ik haal maximaal 118.5km/h met één magneetje, en met twee magneetjes 59.2km/h...
Dat is dus 16 ticks/s die dat apparaat aankan!! noujazeg....dat is wel erg weinig!
Ik heb het draad verleng met een kleine 30cm omdat t anders neit past op mijn motor (goed gesoldeerd!) en kan me niet voorstellen dat t daardoor komt.

Heeft iemand een idee hoe ik toch mijn fietscomputertje kan aanpassen/gebruiken? mocht het echt niet kunnen wil ik graag zelf een computertje/logger maken op de contactjes van de sensor die nu toch op mijn stuur zitten, ik heb alleen niet de kennis daarvoor. wil iemand mij de goede kant op duwen of helpen?

O-)
O+

Ctrl+k

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die dingen zijn niet voor niks gemaakt voor fietsen, boven de 16 tiks zal je toch snel tegen dingen als contact bounce aanlopen met die normale reedcontactjes en dus een onnauwkeurige meting krijgen.
Dus filteren ze alle snelle pulsen (simpelste manier van debouncen) en krijg je dus vrij lage limieten op je snelheid.
Ik denk dat 99.9999% van de mensen liever een meter heeft die niet boven de 50Km/h gaat dan een die regelmatig absurd hoge snelheden aangeeft als je nieteens hard rijdt. Ik bedoel, zie maar 's op een normale consumentenfiets (:P) 50Km/h te halen. Ik heb het idee dat een incorrecte weergave op het display dan het minste van je zorgen is :)

Als je het lukt om met de huidige sensor een stabiel signaal te maken op hogere snelheden (wat ik sterk betwijfel, zie de contact bouncing van reed contactjes) dan zou je misschien een signaaldeler kunnen maken en een grotere wieldoorsnede op te kunnen geven in de fietscomputer.

Ik denk dat je dan toch beter af bent met een hall sensor iets zelf te maken, is wat duurder dan een willekeurige fietscomputer, maar hall-sensors hebben geen last van contact bouncing en geven gewoon een signaal afhankelijk van de hoeveelheid magnetisme in de buurt, is met een simpele comperator te vertalen naar een pulsen/omwenteling iets en je snelheid mee te bepalen.
Lcdtje eraan en klaar.

• Sibylle
SA007 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 20:21:
Die dingen zijn niet voor niks gemaakt voor fietsen, boven de 16 tiks zal je toch snel tegen dingen als contact bounce aanlopen met die normale reedcontactjes en dus een onnauwkeurige meting krijgen.
Dus filteren ze alle snelle pulsen (simpelste manier van debouncen) en krijg je dus vrij lage limieten op je snelheid.
Ik denk dat 99.9999% van de mensen liever een meter heeft die niet boven de 50Km/h gaat dan een die regelmatig absurd hoge snelheden aangeeft als je nieteens hard rijdt. Ik bedoel, zie maar 's op een normale consumentenfiets (:P) 50Km/h te halen. Ik heb het idee dat een incorrecte weergave op het display dan het minste van je zorgen is :)

Als je het lukt om met de huidige sensor een stabiel signaal te maken op hogere snelheden (wat ik sterk betwijfel, zie de contact bouncing van reed contactjes) dan zou je misschien een signaaldeler kunnen maken en een grotere wieldoorsnede op te kunnen geven in de fietscomputer.

Ik denk dat je dan toch beter af bent met een hall sensor iets zelf te maken, is wat duurder dan een willekeurige fietscomputer, maar hall-sensors hebben geen last van contact bouncing en geven gewoon een signaal afhankelijk van de hoeveelheid magnetisme in de buurt, is met een simpele comperator te vertalen naar een pulsen/omwenteling iets en je snelheid mee te bepalen.
Lcdtje eraan en klaar.
klinkt aantrekkelijk :P Vooral het feit dat ik dan gewoon de date zou kunnen wegschrijven naar een geheugenkaartje, is altijd leuk om precies te kijken hoe het rijgedrag er nu uitziet :P

Ben alleen aan t twijfelen, ik weet dat er andere fietscomputertjes zijn die het wel gewoon aankunnen (helft van de motorrijders heeft zon ding)...
Vooral het feit dat ik geen ervaring heb met electronica op het niveau van uC's programeren etc. lijkt een barriere :(

Ctrl+k

Pagina: 1