• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Hi,

Even korte vraag, heb een haf 932, zitten standaard kabeltjes bij zoals power, hdd activity, reset etc, verschillende daarvan zijn 2 pins, zelfs 2 aparte 1 pins die samenhoren maar er staat niks op van plus of min enkel A en G per pin.
Als ik in moederbord manual kijk staat er wel degelijk + en - , maakt het dan uit hoe ik ze aansluit of loopt het dan fout?
Als ze nu langs 1 kant anders waren bv zoals bij de cpu fan dat er een kleine inkeping of iets dergelijks zou zijn dan vond ik het zo maar wil niks opblazen, vind ook niks terug op Got, bij Coolermaster of google hierover.

Thx

Verwijderd

plaats is een foto's dat maakt het stukken makkelijker;)

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 13:13

Krentenbol

Prutz0r

Plus en min zou niets uit moeten maken. Ik heb wel een keer gehad dat mijn moederbord (AsRock ALiveXFire-eSATA2) kortsluiting maakte als ik het speakertje uit mijn Aerocool ExtremEngine 3T 'verkeerd' aansloot.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

In een review zie ik alleen de volgende kabels:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200810/CMHAF932_fp.jpg

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Theorie: Er is toch gewoon gelijkspanning na dat het je voeding in is gegaan, waarom zou het dan niet uitmaken waar je + en - zit?

Praktijk: Ik houd er nooit rekening mee hoe ik die dingen plaats, en ik heb nog nooit kortsluiting gemaakt. Dus de praktijk wijst uit dat het niet echt uitmaakt.

Wie verlicht ook mij met een mooi antwoord :)

[ Voor 47% gewijzigd door battler op 27-02-2009 22:15 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
g staat waarschijnlijk voor ground, voor de vorm kun je die als - aanhouden, in principe maakt het voor je led's en switches niet uit, als de stroom kring maar rond is, dus een op - ander op +

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:26
nedernakker schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:12:
g staat waarschijnlijk voor ground, voor de vorm kun je die als - aanhouden, in principe maakt het voor je led's en switches niet uit, als de stroom kring maar rond is, dus een op - ander op +
Hmmm voor de leds maakt het wel uit, maar is het niet gevaarlijk.
De leds zullen gewoon geen licht afgeven als je de plus en min zijde wisselt.

De schakelaars zullen gewoon functioneren, daar gaat het inderdaad alleen om het contact maken.

Verder ben ik het wel eens met de G voor ground aanhouden, waar de A voor zou moeten staan weet ik niet.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 16:46
Normaal gesproken is de gekleurde draad de + en de witte of zwarte de massa.

• Graviton12
Kijk, dat noem ik nog eens een forum, met die snelheid van response, thanks, dan ben ik gerust en pleur ik ze er gewoon in, zal allemaal wel werken dan, indien niet draai ik ze om :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12
Dat is op zich een redelijke redenering. Maar als de ene LED met een groen en zwart draadje is aangesloten, de tweede met een blauw en zwart draadje en de derde met geel en zwart, dan kun je er donder op zeggen dat zwart de - is.

Bij je power- en resetknop maakt het niet uit en bij je speakertje in theorie wel, maar in de praktijk ook niet. Bij LEDjes wel, want die laten maar in één richting stroom door. Iets met de D van Diode...

Punctuality is the politeness of kings

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

dreamscape schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:40:
Bij je power- en resetknop maakt het niet uit en bij je speakertje in theorie wel, maar in de praktijk ook niet. Bij LEDjes wel, want die laten maar in één richting stroom door. Iets met de D van Diode...
offtopic:
Ik denk niet dat het hier van belang is, maar diodes kunnen beschadigen door een te grote stroom in de verkeerde richting. Dus het zou in theorie kunnen uitmaken in sommige gevallen. Maar ik weet dat ik nu erg aan het mierenn**ken ben. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12
_the_crow_ schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:54:
[...]
offtopic:
Ik denk niet dat het hier van belang is, maar diodes kunnen beschadigen door een te grote stroom in de verkeerde richting. Dus het zou in theorie kunnen uitmaken in sommige gevallen. Maar ik weet dat ik nu erg aan het mierenn**ken ben. ;)
Daarom zeg ik toch ook dat het bij een LED wel uitmaakt. Maar het risico op defecten is inderdaad nog een goed argument. :)

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 27-02-2009 23:19 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zou de A niet voor anode bij een led kunnen staan? ;).

Met een gewone pc voeding en een geowne led moet je het vrij bond maken wil je hem slopen door hem verkeerd gepolariseerd aan te sluiten. Maar goed, het is zo te zien of hij goed zit ;).

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:26
Boudewijn schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 23:22:
Zou de A niet voor anode bij een led kunnen staan? ;).

Met een gewone pc voeding en een geowne led moet je het vrij bond maken wil je hem slopen door hem verkeerd gepolariseerd aan te sluiten. Maar goed, het is zo te zien of hij goed zit ;).
Hmmm boudewijn dat zou best eens kunnen. Ben ik nu heel erg als ik zeg dat volgens KNAP Kathode Negatief Anode Positief de A dan voor de + staat ?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jep, sowieso is de GND niet positief.
Nu is de GND positief zijn tov een negatieve spanning, maar ik denk niet dat dat bij je pc het geval is.

• Graviton12
We leren dagelijks wat bij (ik in ieder geval) :)
Heb hem nog niet draaien, ben nog bezig met kabels van voeding aan te sluiten :)

• Graviton12
Net systeem geinstalled, alles aangesloten behalve 1 fan van HAF 932 omdat ik dacht dat ik niet voldoende aansluitingen had maar blijkbaar kan je een 4 pins fan gebruiken om een 3 pins op aan te sluiten, dan gebruikt ie simpelweg de functie van fan control niet.

Hij ontploft toch nog niet, alleen maakt ie wel veel lawaai maar dat kan ook komen doordat ik de kast nog open heb staan.

Thanks iedereen.
Pagina: 1