Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Gluwc
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 10:36
In Juni 2008 heb ik een huis gekocht met een hypotheek van rond de 200.000 euro. Nu ben ik best een leek met alles wat met belasting en hypotheken te maken heeft, dus heb ik een vraag over de hypotheekrenteaftrek van 2008.

Vandaag was ik bezig met het invullen van de belasting aangifte van 2008 en kwam uit op een terug te krijgen bedrag van maar 643 euro.
Wordt de hypotheekrenteaftrek hier niet bij opgeteld, of is dit alleen maar voor inkomstenbelasting?

Ik heb nog geen voorlopige teruggaaf aangevraagd, maar dat ga ik voor dit jaar wel aanvragen aangezien ik sinds kort weer alleen woon en nu al mijn vaste lasten zelf moet betalen.
Misschien heb ik iets verkeerd ingevuld of begrijp ik niet helemaal hoe dit werkt.
Als iemand mij hier mee kan helpen zou ik dat zeer op prijs stellen.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Met het totaalbedrag kunnen we uiteraard vrij weinig omdat we de rest van de posten niet kennen.

Heb je in het aangifteprogramma 2008 onder het kopje 'Box1: werk en woning' een vinkje gezet bij 'eigen woning' en vervolgens het nieuw verschenen item 'eigen woning' onder 'Box1:...' en 'loon ed.' ingevuld?

• Gluwc
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 10:36
Volgensmij heb ik het probleem al gevonden. Verkeerd ingevulde Loon ZVW.
In ieder geval erg bedankt voor de reactie Rakapul.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:59
Aftrekposten zijn samengevat alle kosten die in direkt verband staan met je eigenwoningschuld. Denk aan:

- rente en eventuele administratiekosten hypotheek
- afsluitprovisie en advieskosten voor het aanvragen van een hypotheek
- akte van hypotheek (notaris) inclusief bijkomende kosten voor deze akte
- taxatierapport wanneer dat nodig is voor verkrijging van de lening
- premie voor NHG

Daartegenover staat het eigenwoningforfait a 0.55% van de WOZ-waarde per heel kalenderjaar. Onder de streep hou je dan een aftrekpost over, vermenigvuldigen met je marginale tarief IB (meestal 42%) en dat is wat je terugkrijgt. Minus wat je eventueel als voorlopoge teruggaaf hebt ontvangen.

t_captain wijzigde deze reactie 28-02-2009 12:21 (13%)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Ik moet dit ook nog invullen. Hoe zit het met de recherche kosten en BTW van de hypotheekakte?

En stel dat een klein deel van de hypotheek contant is uitbetaald of gespendeerd is aan niet aftrekbare zaken zoals een bankgarantie. Mogen deze posten alsnog tot de eigen woningschuld gerekend worden waarvan de rente aftrekbaar is, omdat er aantoonbaar verbouwingskosten zijn gemaakt? Er is geen sprake van bouwdepot, etc. De (aftrekbare) kosten zijn er, de hypotheek is er, alleen de papertrail suggereert in eerste instantie wat anders.

Puur even voor de weet, want financieel is het allemaal knakenwerk.

Rukapul wijzigde deze reactie 28-02-2009 11:45 (81%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:59
quote:
Rukapul schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:35:
Ik moet dit ook nog invullen. Hoe zit het met de recherche kosten en BTW van de hypotheekakte?

En stel dat een klein deel van de hypotheek contant is uitbetaald of gespendeerd is aan niet aftrekbare zaken zoals een bankgarantie. Mogen deze posten alsnog tot de eigen woningschuld gerekend worden waarvan de rente aftrekbaar is, omdat er aantoonbaar verbouwingskosten zijn gemaakt? Er is geen sprake van bouwdepot, etc. De (aftrekbare) kosten zijn er, de hypotheek is er, alleen de papertrail suggereert in eerste instantie wat anders.

Puur even voor de weet, want financieel is het allemaal knakenwerk.
Volgens mij mag je alle notariskosten inzake de hypotheekakte (dus niet de transportakte) opvoeren. Dat is ook de reden dat de Kadastrale leges worden uitgesplitst (hypotheek/transport) op de factuur van de notaris.
Ook de BTW, want dit zijn ook kosten die op jou drukken voor verkrijging van de hypotheek.

De bankgarantie zie ik in 1 lijn met de kosten van de transportakte. Het zijn naar redelijkheid beschouwd kosten voor verkrijging van je eigen woning, dus eventueel te financieren als eigenwoningschuld. De rente over dat bedrag is dan aftrekbaar zoals ook de rente over de aankoopprijs van de woning zelf. Overigens alleen de rente en niet de kosten zelf. Je trekt immers de aanschafprijs van je huis ook niet af ;)

Ik heb ook altijd alle hypotheekrente opgegeven (sinds 2001) en nooit opmerkingen gehad van de inspecteur. Op mijn eerste appartement was er zelfs een paar honderd gulden overgebleven, wat de notaris aan mij heeft overgeboekt. Ook over dat bedrag heb ik nooit de hypotheekrente afgesplitst van de rest. Het ging namelijk maar over 0.1% van de totale hypotheekom, dus dat was de moeite van de administratie niet waard. Minder dan een euro per maand aan voordeel door HRA over dat bedrag.
Vermoedelijk is er sprake van een stukje coulance wanneer de bijkomende kosten die je meefinanciert maar klein genoeg blijven.
Ik heb later de persoon "belastinginspecteur" leren kennen bij het afwikkelen van de erfenis van mijn opa en bij het opheffen van een bedrijf van mijn vader. Mijn indruk is dat het echt niet zulke cententellers zijn die een naheffing opleggen voor 10 euro. Als de grote lijn maar correct is en je niet met opzet probeert om de zaken onvolledig of verkeerd voor te stellen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True