Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Hallo,

8 dagen geleden precies kreeg ik mijn upgradeset binnen, een AMD X3 720BE, Gigabyte MA790FXT-UD5P en OCZ Platinum PC12800 2x2Gb. Geinstalleerd en geen problemen. In principe ondersteunt de Phenom II's nog geen 1600MHz geheugen, maar het Gigabyte geeft aan dat het moederbord het wel aankan, het is zelfs één van de verkooppunten op de site en onder memory support staat: 1666MHz(OC).

Nadat Vista draaide en drivers geinstalleerd waren heb ik direct in de BIOS het voltage op 1.9V gezet (komt van OCZ), memory multiplier op 8 voor 1600 en timings (7-7-7-24) van OCZ ingevoerd. Dit werkte meteen, nog getest maar was 100% stabiel. De computer heeft daarna 5 dagen zonder problemen gewerkt, waarbij met een enkele reboot zowat 24/7 aanstond wegens stresstesten voor OC van de proc, hierbij Prime95 gebruikt in blend, RAM werd dus ook daar nog getest, geen problemen.

Woensdag plots een bluescreen, na het opstarten zei mijn videodriver dat ik de crossfire brug verwijderd zou hebben (geen idee of dat van belang is verder). Na nog een reboot en BIOS reset was alles weer goed (getest). Na die test toch weer het geheugen op 1600 MHz (BIOS resette het naar 1066), en wederom stresstest aan, maar niet al te lang laten draaien. Geen fouten. Later die dag toch weer BSOD. Zie ook mijn topic daarover voor debug logs e.d.

Inmiddels heb ik het probleem dus getraceerd naar het geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://i604.photobucket.com/albums/tt123/vendettahhh/memtest_fail_thumb.jpg

In die screen staat overigens 1T @ command rate, 2T maakte geen verschil. Nu is dit verder het geval: Als ik twee sticks draai dan heb ik geen kans dit te screenen, dat bij een fout krijg ik binnen 5 seconden een BSOD. Bij het gebruik van 1 stick crasht het systeem niet direct (onafhankelijk slot), maar 1 stick wil het ook weleens gewoon rustig voor 5 uur doen (onafhankelijk welke), waarna ik het uitzet zonder fout. Soms (zoals bij de screen) krijg ik dus wel degelijk fouten

Gebruik ik 2 sticks, maakt het niet uit of ik slots 1&2 of 3&4 gebruik. Maar op 1333MHz met zelfde timings (7-7-7-24) krijg ik geen fouten (10 uur gedraaid) en op 1600MHz met soepelere timings (8-8-8-25) krijg ik ook geen fouten, in beide gevallen draaide het ook 1T.

Als laatste aanmerkingen: OCZ blijft garantie geven tot 1.95V. Omdat ik met 1.9 ingesteld 1.87 kreeg in speedfan, heb ik ook de 1.95V geprobeert, wat resulteerde in 1.94 in speedfan. Ook dit maakte geen verschil.

De vraag waarmee ik nu dus zit: Moet/Mag ik concluderen dat het geheugen niet goed is of zie ik iets totaal over het hoofd?

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Probeer ook eens te testen met MemTest86(+) en stresstest hiermee eens een uur of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
alex3305 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 01:01:
Probeer ook eens te testen met MemTest86(+) en stresstest hiermee eens een uur of 10.
Normaal zou dat het eerste zijn wat ik erbij zou pakken, maar memtest86 support nog niet mijn mobo chipset/proc. USB boot werkte niet iig.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb nochtans op een GA-EX58-UD4P met succes via een USB stick Memtest86+ gedraaid en dat is ook een erg nieuwe chipset. Let wel op het plusteken achter Memtest86+. Dat is een doorontwikkeling van Memtest86 om ook nieuwere chipsets te ondersteunen.

[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-02-2009 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Goed toch maar op CD gebrand dan en het werkte wel, behalve dat ik een Athlon64 zou hebben met bijvoorbeeld geen L3 cache en het geheugen zou DDR1 zijn dat op 467 MHz draait. Ik weet daarmee niet of het dus betrouwbaar is.

Vannacht laten draaien op 7-7-7-24 en 1600MHz, geen errors daarmee:

Afbeeldingslocatie: http://i604.photobucket.com/albums/tt123/vendettahhh/memtest_thumb.jpg

Update:
Na de memtest Prime95 maar eens aangegooid, met 7-7-7-24 @ 1600, BSOD binnen 15 minuten. Toen ook 8-8-8-24 maareens geprobeerd, crashte ook, maar pas na 1/1,5 uur. 7-7-7-24 @ 1333 lijkt stabiel, 3 uur gedraaid.

Vraag me nu af of het de 1600 MHz is dat het probleem geeft of de x8 multiplier van bus naar memory speed. Moederbord ondersteund in principe de snelheid wel.

[ Voor 29% gewijzigd door the_RJ op 28-02-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Mocht hier iemand ooit met hetzelfde punt zitten (credit naar OCZ mensen):

Gigabyte pakt niet de goede trfc setting voor de slots bij manual input voor de memory. De BIOS geeft 110ns per module weer, als je manual klikt staan ze zelfs op 90. Op 110 kan dit nog steeds onstabiliteit opleveren blijkbaar, bij de volgende stap (160 bij mij) is het wel stabiel.

Stom als ik was had ik overigens de 90 laten staan, 110 nog niet getest, direct 160 gezet en eerst maar eens kijken of dat het was en het antwoord is dus ja.

[ Voor 18% gewijzigd door the_RJ op 03-03-2009 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik heb precies dezelfde setup, AMD X3 720BE, Gigabyte MA790FXT-UD5P en OCZ Platinum PC12800 2x2Gb

Memory timing:
Multiplier naar 8x
voltage op 1.9

en de timings volgens OCZ:
CAS - 7
tRCD - 7
tRP - 7
tRAS - 24
twtr - 7
command timing - 1T
trfc0/1 - 160ns
tRW - 7
precharge time - 3
tRC - 27
tRRD - 7

Als ik prime95 (Blend) nu aanzet krijg ik binnen 5min blue screen...staan mijn timings nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
tRC heb ik in ieder geval 26, wordt ook aanbevolen, maar dat zal het verschil niet maken. 1.95v valt ook onder de warranty, dus dat kan je nog proberen, ik weet niet wat 1.9v daadwerkelijk geeft bij jou, kwam op 1.87v hier uit. Anders de trfc op 300 proberen, maakt dat verschil?

Edit: Ter naslagwerk:
mijn topic @ OCZ forum
vergelijkbaar topic @ OCZ forum

[ Voor 29% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Ik weet niet of je het al gefixed hebt rcheung, maar dit kwam de persoon van het eerder gelinkte OCZ forum topic mee:
Ok, so I think I have it under control. The individual sticks running at the setting that had minor instability were unable to load windows at all, so I started looking at my options in the bios. As you might have guessed, several of the number ranges I originally posted are incorrect for what actually happens in the bios.

I noticed you told me to set Row Cycle Time to 26T, which was the highest my post said it went, but in the bios is says the chip says 28, and auto is 33. So I set it to 28, functional, but failed stress test.

Set it to 33, at 110ns Trfc, and I seem to be stable, passed my magic stress test at 1600 with these settings.

Does this sound reasonable? I could probably mess around with the RCT some more to see if I can get it lower, but right now I'm thrilled that it seems to work.
Hoop dat het je helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Ik kamp dus met hetzelfde probleem, ook Gigabyte + OCZ (+ Phenom II 940). Echt bedankt!
Vanavond kan ik hiermee aan de slag, kudo's voor the_RJ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
trfc op 300 maakt geen verschil. 1,9v geeft bij mij 1,88v. Heb ook nog 1,95 geprobeerd maar geen succes.
ik zal vanavond memtest86+ nog eens proberen en wat met die timings doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Ja thanks had het al gecheckt op die forum. Ga vanavond ermee aan de slag. Hoop dat het lukt...wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Het lijkt er helaas op dat memtest86+ niet te vertrouwen is, je zult geen errors krijgen met de OCZ settings, of zelfs sneller, zo had ik het op 740 per module lopen op 6-6-6-18, dat had geen errors na paar passes, maar in prime95 kreeg ik eerst geen fouten, maar toen ik toch een crash kreeg, weer getest, binnen 15 minuten 2 van de 3 workers met errors. ik heb talloze settings door memtest86+ laten lopen, maar niets gaf errors.

Ik weet nog steeds niet of dat misschien te maken heeft met het feit dat mobo/chipset eigenlijk nog niet ondersteund wordt, memtest86+ geeft dan ook niet de correcte hardware weer. Het lijkt me dat het niet uitmaakt, maar memtest86+ geeft geen errors dus denk dat we op prime95 of vergelijkbaar af moeten gaan, bij mij lijkt het wel gewoon stabiel nu op 1600 7-7-7-24, 160ns trfc, 26 trc @ 1.9v, bij mij lijkt de trfc het dus opgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer anders eens een ander geheugentestprogramma? Er zijn er nog veel meer te vinden dan Memtest86+ of Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 11:57:
Probeer anders eens een ander geheugentestprogramma? Er zijn er nog veel meer te vinden dan Memtest86+ of Prime95.
Heb ik gedaan, zie startpost waar ik de hcidesign memtest gebruik, het was puur een opmerking dat memtest86+ resultaten geen uitsluitsel geven aangezien rcheung daarmee test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Ah niet zoveel tijd gehad om het e.a. te proberen, maar tRC opschroeven heeft voor mij ook geen zin. Vista boot wel maar errors in memtest (hcidesign). Ik kwam het verst met deze setting 7-7-7-24-4-1-160ns-10-3-26-6, na 10 min error in memtest...vanavond maar weer eens verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Heb het volgens mij stabiel (memtest 3hours nog geen error) gekregen met volgende settings:

CAS - 7
tRCD - 7
tRP - 7
tRAS - 24
twtr - 5
command timing - 2T
trfc0/1/2/3 - 160ns
tRW - 8
precharge time - 3
tRC - 33
tRRD - 5

NB VID +0.1v
DQS Training Control: enabled <-- schijnt dat dit helpt...
1. Enable DQS training, the way Memclk works with the DDR3 controllers now is that even the slightest of changes requires DQS/Memory training routines. If you are using a windows based program to change HT ref clocks, do it one or two steps at a time in order to let the system reset Memclk values correctly. You will get a lot further with the memory clocks in this fashion. The best way is to simply go as far as you can in the BIOS and use a Windows utility to get that last extra increase in clock speeds.
Bron

Ik ga nog even verder testen...later nog wat meer overclocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Hmm interessant, zal morgen die link eens doorlezen.

Bij mij is het nog altijd stabiel met enkel de trfc op 160ns ingesteld, maar heb nog niet geprobeerd of 110 ook werkt, zal deze post morgen nog wel even editen met al mijn memory settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Hey the_RJ, ben benieuwd naar je overall settings, aangezien ik delzefde setup heb wil ik het wel eens gaan vergelijken. Ik heb memtest (hcidesign) aangezet en ga na werk maar eens checken.

Het rare is dat met stock settings, dus memory stock, cpu stock etc. in Prime95 blend het binnen 15min gaat hangen en ook voor 1333 en 1600. Small FFT met stock settings en 1600 gaat goed, draaide 10uur stabiel. Ik begrijp het allemaal niet echt meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Zo, mijn settings dan even zoals ze nu staan:

CAS - 7
tRCD - 7
tRP - 7
tRAS - 24
twtr - 7
command timing - 1T
trfc0/1/2/3 - 160ns
tRW - 12
precharge time - 3
tRC - 26
tRRD - 7

DQS inderdaad aan, ik heb geen NB VID voltage increasement.

Sinds het stabiel is heb ik nog niet gekeken of er nog iets strakker kan, sowieso zijn de meeste settings meer voor stabiliteit dan performance.

* the_RJ is nu even onbereikbaar, RJ moet Vista herinstalleren om SP1 op de C: schijf te passen, iets met een 36Gb Raptor en te weinig schijfruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Grappig genoeg kwam ik via iets heel anders op het volgende:

Gigabyte heeft een nieuwe BIOS uitgegeven die de "ACC opties fixed", ofwel we kunnen met de nieuwe BIOS onze 4de core unlocken (werkt bij mij en iig één iemand anders op GoT, voor hem stabiel, voor mij helaas niet). Echter na de BIOS flash wilde ik direct het geheugen goed zetten, dus multi op x8, voltage omhoog, ik zet manual settings aan en verdomd, de BIOS pakt nu wel de SPD waardes. trfc automatisch op 110ns, tRC zette de BIOS op 40 ineens (tja dat was dan weer de JEDEC waarde).

Het zal geen verschil maken voor de stabiliteit, maar voor andere mensen die tegen dit probleem aanlopen en niet heel bekend zijn met geheugentimings: BIOS F3B lijkt een hoop op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Hi,

Heb zelfde mobo, cpu en geheugen, daarbij een Coolermaster HAF 932, Coolermaster Ultimate 900W, Sapphire HD4870 1GB en een Arctic Cooler Xtreme.

Mijn vraag is nu, wat mag ik allemaal aanpassen voor te overklokken?
Zijn zoveel instellingen op dat bord, wil niks opblazen :)
Of moet ik gewoon alles telkens met 1 setting verhogen tot er rook uitkomt ? 8)

Wil niet tot het uiterste gaan, gewoon een stabiele overclock, mocht het systeem wat traag worden dan zal ik wel verder gaan natuurlijk.
Gaming hoofdzakelijk bedoelt.

Dan heb ik nog iets raars (zo raar is het nu ook weer niet bij Windows maar ja :) ), als ik pc 's nachts laat draaien dan is ie niet meer op te starten 's morgens.
Vista Ultimate 64bit.

[ Voor 18% gewijzigd door Graviton12 op 13-03-2009 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Even een aanmerking over wat ik over de BIOS zei: Bij mij bleek de F3B BIOS Windows onbruikbaar te maken, ga je die BIOS dus proberen voor het geheugen of het unlocken van de 4de core, hou een USB stick met de F3 of F4D BIOS bij de hand.
Graviton12 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 17:58:
Hi,

Heb zelfde mobo, cpu en geheugen, daarbij een Coolermaster HAF 932, Coolermaster Ultimate 900W, Sapphire HD4870 1GB en een Arctic Cooler Xtreme.

Mijn vraag is nu, wat mag ik allemaal aanpassen voor te overklokken?
Zijn zoveel instellingen op dat bord, wil niks opblazen :)
Of moet ik gewoon alles telkens met 1 setting verhogen tot er rook uitkomt ? 8)
Hallo,

Ik kan jouw nickname nog altijd herinneren, geloof dat ik je 1600MHz geheugen aangeraden heb.

Qua overclocken ligt eraan wat je precies wil, het geheugen lijkt niet verder te kunnen dan de aangevegeven 1666MHz, althans bij mij clockt het bord automatisch terug daarboven.

Dan blijven er (excl GPU) twee overclockmogelijkheden over, de NorthBridge (NB) speed en de CPU speed. Omdat je een Black Edition processor hebt is de CPU overclock vrij simpel, je kan in je BIOS de multiplier verhogen (standaard x14) waardoor je een hogere snelheid krijgt (HTT Bus = 200, x14= 2800MHz, x15=3000MHz). Je NB speed is vooral van belang voor je L3 cache, vroeger ook voor de memory controller, maar die zit als ik het goed heb nu in de CPU ingebakken, geloof dus niet dat de NB speed daar nog invloed op heeft maar dat weet ik niet zeker. Je NB sneller laten draaien zou in games/benchmarks wel iets voordeel op moeten leveren en de Ultra Durable 3 series van Gigabyte blinken vooral uit in lagere NB temperaturen, dus daar zit wat headroom!

Over het overclocken van beiden verwijs ik je naar de zoekfunctie hier op GoT, topics om in ieder geval te bekijken: link & link
Wil niet tot het uiterste gaan, gewoon een stabiele overclock, mocht het systeem wat traag worden dan zal ik wel verder gaan natuurlijk.
Gaming hoofdzakelijk bedoelt.
Je zult vrij simpel de processor richting de 3.3 a 3.4 GHz kunnen tillen, met een beetje mazzel is hier geen extra voltage voor nodig.
Dan heb ik nog iets raars (zo raar is het nu ook weer niet bij Windows maar ja :) ), als ik pc 's nachts laat draaien dan is ie niet meer op te starten 's morgens.
Vista Ultimate 64bit.
Daar kan ik je niet zo mee helpen (ik snap het probleem ook niet zo), wederom zoek eens rond en als het een probleem is dan kan je je vraag op GoT stellen bij de OS topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
the_RJ schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 20:37:
Je NB speed is vooral van belang voor je L3 cache, vroeger ook voor de memory controller, maar die zit als ik het goed heb nu in de CPU ingebakken, geloof dus niet dat de NB speed daar nog invloed op heeft maar dat weet ik niet zeker.
De NB-speed (waar ook de L3 op loopt) heeft wel degelijk effect op de memory-controller. De hele keten tussen L2 cache en het geheugen wordt 'iets korter'. Dwz dat de hoeveelheid klokslagen gelijk blijft, maar dat door de hogere frequentie die klokslagen korter duren. Dat betekent niet dat je plots meer bandbreedte naar je geheugen krijgt (wel naar je L3), maar het betekent wel dat je latency naar het geheugen 'iets' naar beneden gaat.
Je NB sneller laten draaien zou in games/benchmarks wel iets voordeel op moeten leveren
Die kan ik bevestigen uit tweede hand (benchmarks gelezen).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Yus, die tweede wist ik wel zeker, het eerste niet 100%, maar nu wel dan.

In ieder geval gaat het topic hier niet over, gaat om OCZ geheugen samen met de nieuwe AM3 borden van Gigabyte die elkaar niet helemaal lief lijken te vinden.

Red-Front, als jij hier nog eens langskomt, kan jij jouw timings eens posten misschien?

Nieuwe settings die stabiel lijken te zijn:

CAS - 7
tRCD - 7
tRP - 7
tRAS - 24
twtr - 6
command timing - 1T
trfc0/1/2/3 - 110ns
tRW - 12
precharge time - 3
tRC - 26
tRRD - 6

DQS uit, 1.9v op DDR in BIOS, 1.87v speedfan, geen andere voltage increasement. Dit lijkt Prime95 blend stabiel, moet nog wel even zien of dit ook zo is in verder gebruik, de eerste problemen ontstonden waarom ik het topic startte ontstonden ver nadat een overclock 10 uur Prime stabiel was...

Toch weer BSOD, terug op oude settings, ga ze daar laten.

[ Voor 62% gewijzigd door the_RJ op 13-03-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
hoi,

dat de f3b bios windows vista niet meer boot kan ik hier ook bevestigen, gelukkig dat ik de oude bios versie nog op usb stick had.
mijn geheugen zijn dus echt brak, op 1600 en 1333mhz krijg ik in memtest86+ erg veel errors.
Heb ook de timings van the_RJ geprobeerd zonder succes.
Inmiddels RMA aangevraagd, ach ja heb ik weer... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Vervelend... Maar als je op 1333 in memtest86+ al fouten krijgt dan had ik je dat al eerder kunnen vertellen, ik had het idee dat jij ook met timings in de knoop zat.

In ieder geval Gigabyte maar even een mail verstuurd over de BIOS, kunnen ze er eens naar gaan kijken ^^.

@ rcheung: Ben jij trouwens faijai op het OCZ forum? Kreeg die net toevallig uit een google search op die F3B BIOS :p

[ Voor 18% gewijzigd door the_RJ op 14-03-2009 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
the_RJ schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 02:27:
Vervelend... Maar als je op 1333 in memtest86+ al fouten krijgt dan had ik je dat al eerder kunnen vertellen, ik had het idee dat jij ook met timings in de knoop zat.
Ik zat inderdaad te stoeien met die timings, maar zelfs als ik jou timings gebruik, was het een no go. Had echt het idee dat het aan mij lag. Ben nu twee weken verder, heb het echt ff gehad met testen. En omdat het bij jou wel werkt en bij een andere persoon op ocz-forum, kan het toch niet anders...
the_RJ schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 02:27:
@ rcheung: Ben jij trouwens faijai op het OCZ forum? Kreeg die net toevallig uit een google search op die F3B BIOS :p
Ja, dat ben ik :P Gare bios, kan niet eens windows booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Keek net in cpu-z, deze geeft aan dat het maximum PC3-8500F (533 Mhz) is met partnummer van OCZ3P16002G, draait op 1600Mhz opt moment.
Komt dit omdat het overklokt geheugen is of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Graviton12 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 13:39:
Keek net in cpu-z, deze geeft aan dat het maximum PC3-8500F (533 Mhz) is met partnummer van OCZ3P16002G, draait op 1600Mhz opt moment.
Komt dit omdat het overklokt geheugen is of?
CPU-Z waardes kloppen (bijna) nooit, onder de SPD tab dan. Het geheugen draait zoals je het instelt in de BIOS en het ligt aan het geheugen of het die instellingen ook aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Dat geeft ie bij mij ook aan.
Graviton12, ben wel benieuwd naar jou timings. Loopt het stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
rcheung schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 13:51:
Dat geeft ie bij mij ook aan.
Graviton12, ben wel benieuwd naar jou timings. Loopt het stabiel?
Ik heb nog niks aan de timings gedaan en loopt stabiel op 1600Mhz met 1.9V

Ondertussen ook alles terug op 'auto' gezet bij de andere onderdelen omdat na die ACC eens op auto gezet te hebben crashte ie telkens, wat is daar de standaard setting? off topic :)

Ben al uren achter elkaar aan het gamen geweest (Brothers In Arms, Farcry2) laatste dagen, geen enkel prob gehad behalve na de crashes door ACC dat Farcry2 na 10-20 sec eruit ging met BSOD maar das nu ook gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Graviton12 op 14-03-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
the_RJ schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 13:49:
[...]

CPU-Z waardes kloppen (bijna) nooit, onder de SPD tab dan. Het geheugen draait zoals je het instelt in de BIOS en het ligt aan het geheugen of het die instellingen ook aan kan.
Dat dacht ik al aangezien het OCZ is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
kan je in CPU-Z een screenshot maken van de memory tab en die hier posten Graviton12? Of de getallen onder/achter elkaar zetten, geeft wel een indruk van hoe het ingesteld staat, "Auto" zal verder de JEDEC specs pakken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
the_RJ schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:00:
kan je in CPU-Z een screenshot maken van de memory tab en die hier posten Graviton12? Of de getallen onder/achter elkaar zetten, geeft wel een indruk van hoe het ingesteld staat, "Auto" zal verder de JEDEC specs pakken gok ik.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1397/3353762722_ab2cc9de39.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1124/3352937473_35816c26e9.jpg?v=0

Voel me altijd noobish als ik hier op het forum rondlees terwijl ik toch al 23 jaar met PC's bezig ben :+

[ Voor 22% gewijzigd door Graviton12 op 14-03-2009 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Maar ik dacht dat je zei dat je geheugen op 1600MHz loopt, in je screenshot staat 533, ofwel 2x533 = 1066, dat is dus geen 1600 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
the_RJ schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 18:15:
Maar ik dacht dat je zei dat je geheugen op 1600MHz loopt, in je screenshot staat 533, ofwel 2x533 = 1066, dat is dus geen 1600 :p
Dat gaf ie dus niet aan de laatste keer dat ik het geheugen aanpastte.

Blijkbaar als je van manual naar auto herzet blijft ie 1666 tonen terwijl ie wel degelijk naar 1066 gaat.

Dus ... ik dacht ik zet hem ff terug op 1666 na een herstart ... miljaarde !!!!! :X :X :X :( :( :(

Na saven van BIOS komt het opstart scherm van Gigabyte terug en blijft ie daar staan, moest via start knop afsluiten ... herstart en wat gebeurt er ... identiek hetzelfde als de 1ste keer dat ik Vista install deed en met BIOS begon te werken ... bijna geen enkele applicatie start nog op, alleen sommige Vista appli doen het nog.
Browsers (IE7 en FF), antispyware, GPU-Z, CPU-Z, Catalyst etc starten gewoon niet, heel even zie je het rondje van Vista dat ie bezig is en dan niks meer.
sfc /scannow geeft geen fouten, als ik in taskmanager ga zien draait ie een paar minuten een searchhostapplication.dll of zoiets en verdwijnt dan.

Systeem al eens van de power afgehaald, optimized settings gezet, last known via F8, registry teruggezet van paar dagen terug ... niks hielp.

Begin toch echt wel te denken dat Giga bordje - OCZ geheugen nog wat issues hebben of het zou al Vista 64bit moeten zijn?

Ondertussen dus maar voor de 3de keer Vista opnieuw installen met optimized settings BIOS.

Geen overklokken meer voor mij op dit systeem totdat ik meer info heb, geen zin om elke week een reinstall te doen.

Rare is maar ik kan me vergissen, steek de cd Vista64 erin en hij zegt upgraden, geen repair functie of iets dergelijks dus hij ziet het systeem als een oudere versie?

[ Voor 9% gewijzigd door Graviton12 op 14-03-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Hij geeft altijd upgraden weer in Windows wanneer je een Vista CD erin stopt.

Voor je geheugen @ 1600 (tja misschien heeft het met de F4D BIOS te maken, maar probeer deze settings:
multiplier x8
voltage 1.9v

CAS - 7
tRCD - 7
tRP - 7
tRAS - 24
twtr - 7
command timing - 1T
trfc0/1/2/3 - 160ns (per slot dus instellen)
tRW - 12
precharge time - 3
tRC - 26
tRRD - 7
Mocht je niet exact weten welke waarde wat is in je BIOS, deze staan in de volgorde die ik hier ook gehanteerd heb. Verder kan je proberen wat rcheung eerder opmerkte, je kan DQS aanzetten, het zou kunnen helpen, maar daar hebben wij geen bewijs van. De DQS optie verschijnt pas na Ctrl+F1 in te drukken in het startscherm van het BIOS, en staat dan onder de andere memory settings.
bijna geen enkele applicatie start nog op, alleen sommige Vista appli doen het nog.
Browsers (IE7 en FF), antispyware, GPU-Z, CPU-Z, Catalyst etc starten gewoon niet, heel even zie je het rondje van Vista dat ie bezig is en dan niks meer.
Je uitleg net daarvoor snap ik niet helemaal, maar ik had exact hetzelfde! Dan was het rebooten totdat het weer werkte (soms wel 5x). Dat was met een Nederlandse Vista 64bit, zonder SP1 (ik kon hem niet installeren wegens te weinig ruimte op de C: schijf). Toen heb ik er een Engelse Vista met SP1 ingebakken erop gezet (en verder geupdate) en sindsdien geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Is een Vista 64 Ultimate met alle updates tot eind januari ingebakken.

Dat 5X herstarten heb ik niet gedaan :) och ja, hij is bijna klaar.

Voorlopig toch maar niet overklokken, als het een bekend probleem is waar een oplossing voor komt, ok of als het systeem wat trager begint te worden door nieuwere software ... :)

Je bedoelt de tekst van hij toont 1600 maar staat op 1066?
Als ik in BIOS de setting van DDR3 terug op auto zet dan blijft hij aangeven dat het geheugen op 1666 staat met 8X terwijl ie wel degelijk teruggezet wordt op 5.33X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Ja, maar als je het geheugen op 1600MHz wil laten draaien dan moet hij ook niet op Auto staan, toen met je eigen aanschaftopic had ik ook al gezegd: "je moet het zelf instellen om het dusdanig te laten draaien". Auto gaat dat dus niet doen ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Inderdaad, maar ik geloofde wat het BIOS aangaf, tis pas na een herstart dat ie de juiste waarde geeft, daarmee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
memory draait nu wel stabiel op 1333 met dezelfde timings als voorheen :?
ik krijg het maar niet stabiel op 1600 :(
Begin toch echt wel te denken dat Giga bordje - OCZ geheugen nog wat issues hebben of het zou al Vista 64bit moeten zijn?
Volgens mij zijn er idd nog wat issues met gigabyte bordje en ocz geheugen, aangezien er meerdere mensen last van hebben. Bij the_RJ loopt het wel stabiel, dus heb maar voor zekerheid rma aangevraagd mocht het echt aan de geheugen liggen.

En toch nog bezig geweest met overclocken en met de NB en CPU speed gespeeld.

Draai het nu stabiel (Prime95, 4 hours) op:
CPU 3400, 1.376v
NB 2400 (NB voltage control +0.1v, NB/Pcie +0.1 en NB CPU vid +.01)
HT link 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
trfc zou zelfs erg belangrijk zijn als ik wat artikelen lees.
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/products/dram/downloads/applicationnote/app_note_trfc_20040506.pdf
Is van 2004 en voor DDR2 maar geeft aan dat hoe groter de sticks hoe hoger deze waarde moet zijn.

Anand heeft er nog een interessant artikel over.
http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Dat klopt, de SPD/JEDEC spec geeft 110ns aan bij onze OCZ's, maar het lijkt niet stabiel op 110 te kunnen draaien @ 1600MHz. Op 160ns hier dus wel.

Dat Anandtech artikel laat precies zien waarom ik dit topic opende:
JEDEC provides different tRFC minimum value specifications for each device density, but they are generally ignored by most overclockers when it comes to achieving maximum system performance.
Tja ik was inderdaad niet gewend dat ik met tRFC problemen zou krijgen en toen ik hem op de SPD/JEDEC spec zette, wat BIOS aangaf althans, ging dat nog steeds niet goed.

[ Voor 60% gewijzigd door the_RJ op 15-03-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Na lange wachten en RMA op mem en moederbord (na bios update belandde het in een restart loop, kwam niet eens in Bios en POST dus ook niet...) heb ik gisteravond mijn systeem weer inelkaar kunnen zetten.

En natuurlijk ff me mem getest op 1600Mhz. Werkte niet in unganged mode, kreeg enorm veel fouten na het uitvoeren van Test 5 van Memtest86+. Vervolgens op ganged mode gezet, trfc 350 en ja hoor draaide hele avond stabiel. _/-\o_

Uiteindelijke settings (met bios versie F5c)
Ganged mode, multiplier x8, voltage 1.9v, CAS - 7, tRCD - 7, tRP - 7, tRAS - 24, twtr - 4, command timing - 2T, trfc0/1/2/3 - 350ns, tRW - 10, precharge time - 3, tRC - 26, tRRD - 4. Perform DQS Training Control.

Vanavond nog wat uitproberen met OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
jij hebt je tRW, twtr en tRRD nog lager gekregen :o, daarentegen draai ik dan wel trfc 160, 1T command rate en unganged.

Geen idee hoe het verschil in performance zal zijn tussen jouw en mijn settings, gok nihil :p.

Mooi dat het werkt nu!

[ Voor 6% gewijzigd door the_RJ op 08-04-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Dacht dat ganged enkel nodig was wanneer je 4 reepjes draaide?
Och weer wat bijgeleerd vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
"ganged" is two sticks of RAM at:

Ch1:|128-bit| Ch2:|128-bit|

"unganged" is four sticks of RAM at:

Ch1:|64-bit|+|64-bit| Ch2:|64-bit|+|64-bit|
Maar unganged werkt ook prima met 2 sticks, zelf beter met multicores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Nieuwe BIOS uit voor Gigabyte ivm voltages geheugen.

http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=3005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
blijf voorlopig maar even op de F4D (of F4 noemen ze hem nu) hangen, die werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Hey, ff weer een update...in ganged mode krijg ik BSOD in Vista :X
Dus heb ik het maar weer teruggezet naar 1333Mhz. Misschien kan mijn CPU er minder goed mee overweg, tenminste dat denk ik...
Maar ik hou het zo voor nu, vind het wel best.

Alleen ik vond wel dit, een AMD editie geheugen:
OCZ OCZ3P1600LVAM4GK

laag voltage, de rest is het zelfde...misschien ga ik die wel eens proberen, als het al verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Maar waarom draai je niet gewoon unganged? Dat doe ik ook, heb altijd begrepen dat unganged met maar 2 sticks prima was als je een triple/quadcore had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Ja unganged 1333Mhz nu, alleen unganged 1600 wil niet werken somehow...weet echt niet waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-08 13:08

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Ik heb hetzelfde mobo en geheugen besteld. Als ik het hier goed lees ontstaan de "problemen" pas als het geheugen wordt ingesteld op 1600mhz.
Aangezien ik voorlopig nog niet volop aan het overclocken ga wil ik het geheugen eerst wat langzamer laten draaien.
Waarop kun je dit geheugen dan het beste instellen, 1066 of 1333? En welke snelheid pakt dit moederbord eigenlijk als je het op auto zet?
Alvast bedankt.

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Auto zal die wel 1333 pakken denk ik, en daarop zal je ook geen problemen krijgen. Wat nou de problemen veroorzaakt op 1600mhz is niemand hier nu echt duidelijk. Mijn uiteindelijke oplossing was de "secondary" timings vrij slap te zetten, maar daardoor kon ik dan weer wel 1T command rate draaien.

Ik weet niet of het mobo eigenlijk welke timings het mobo pakt met auto settings, dus misschien wil je die uiteindelijk nog wel aanpassen, maar dat zal ook geen problemen moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

the_RJ schreef op maandag 27 april 2009 @ 20:04:
Auto zal die wel 1333 pakken denk ik, en daarop zal je ook geen problemen krijgen. Wat nou de problemen veroorzaakt op 1600mhz is niemand hier nu echt duidelijk. Mijn uiteindelijke oplossing was de "secondary" timings vrij slap te zetten, maar daardoor kon ik dan weer wel 1T command rate draaien.

Ik weet niet of het mobo eigenlijk welke timings het mobo pakt met auto settings, dus misschien wil je die uiteindelijk nog wel aanpassen, maar dat zal ook geen problemen moeten geven.
Ik ben nog redelijk nieuw wat geheugen en moederbordinstellingen betreft (dat had je waarschijnlijk al door), maar voor een eventuele instelling op 1333 hoef je toch alleen de multiplier op 6,66 te zetten of niet?
Is het in dat geval niet nodig de timings aan te passen?
Is er eigenlijk een groot prestatieverschil tussen 1333 en 1600Mhz?

[ Voor 3% gewijzigd door Skarloc op 27-04-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Ik ben nog redelijk nieuw wat geheugen en moederbordinstellingen betreft (dat had je waarschijnlijk al door), maar voor een eventuele instelling op 1333 hoef je toch alleen de multiplier op 6,66 te zetten of niet?
Ja, auto is 1066 en als je 6.66x gebruikt dan wordt het 1333mhz.
Is het in dat geval niet nodig de timings aan te passen?
Uhm, je kan het op auto houden, maar als je performance increase wil dan kan je een beetje spelen met de timings. Ik zal stap voor stap beginnen en wel eerst met de timings zoals aangegeven door OCZ 7-7-7-24.
Is er eigenlijk een groot prestatieverschil tussen 1333 en 1600Mhz?
Ter info: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=55369
Hij test met een MSI mobo, maar in principe zelfde idee.
Ik heb mijn timings nu op 6-6-6-21-1T, 1333mhz met NB speed 2400Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

rcheung schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:30:
[...]

Ja, auto is 1066 en als je 6.66x gebruikt dan wordt het 1333mhz.

[...]

Uhm, je kan het op auto houden, maar als je performance increase wil dan kan je een beetje spelen met de timings. Ik zal stap voor stap beginnen en wel eerst met de timings zoals aangegeven door OCZ 7-7-7-24.

[...]

Ter info: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=55369
Hij test met een MSI mobo, maar in principe zelfde idee.
Ik heb mijn timings nu op 6-6-6-21-1T, 1333mhz met NB speed 2400Mhz
Heb je die NB speed behaald door enkel de multiplier te verhogen of ook het voltage?
Indien je 1333 7-7-7-24 draait kun je de NB speed neem ik aan op auto laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Voltage verhoogd en multiplier verhoogd.
cpu-nb vid - +0.1
nb/pcie/pll - +0.1
nb voltage - +0.1
De NB speed kan je op auto laten staan, maar dan krijg je minder performance increase.
Je kan ook eens kijken in de Phenom II overclock topic op de forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 18:07
Ik heb net een nieuwe Asus M4A78T-E & OCZ3P13334GK. Nu heb ik ongeveer dezelfde problemen als de TS heeft/had. Kan ik dan beter ene nieuw topic openen omdat het niet precies dezelfde onderdelen zijn of kan iemand me hier helpen?
Ik heb het idee dat dit probleem dus niet alleen aan Gigabyte of OCZ1600 geheugen ligt, maar aan de combinatie van de nieuwe AM3 moederborden/cpu's en DDR3 geheugen (en wellicht OCZ als merk).

Mijn pc werkt perfect, boot normaal, ik kan zelfs 3Dmark Vantage en FarCry 2 benchmarks draaien zonder problemen, maar met prime95 blend hangt mij systeem binnen een minuut. Een echte freeze, geen BSOD.

Ik heb alles auto geprobeerd, alles met de hand ingesteld zoals mensen in dit topic aangaven en op het OCZ forum, maar niets lijkt te helpen tot nu toe.
Memtest geeft geen fouten.

Het rare is dat dit geheugen op de QVL van Asus voor dit moederbord staat. Mede daarom heb ik voor deze kit gekozen en niet de 1600 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Ik krijg als het goed is morgen mijn bestelling binnen met daarin het volgende moederbord en geheugen:

Gigabyte GA-MA790FXT
OCZ Platinum DDR3 pc12800 (OCZ3P1600EB4GK)

Nu lees ik net (lekker op tijd) dat dit type geheugen het "enhanced bandwidth" geheugen betreft dat speciaal voor Asus moederborden zou zijn ontwikkeld. Op een Asus moederbord zou het op 7-7-6-24 moeten kunnen draaien. Er is ook nog een ander type OCZ3P16004GK.
Denken jullie dat het geheugen dat ik nu heb toch compatible is met het Gigabyte moederbord, of zal het problemen gaan geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Skarloc op 05-05-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Ok ik heb mijn nieuwe set binnen. Na een update van de bios naar F3L wordt mijn CPU wel goed herkend door het Mobo. In eerste instantie werd de Vcore op 0.978 volt gezet en de multiplier op 4. Schoot niet echt hard op dus.
Wat instellingen voor de cpu betreft heb ik alles op auto laten staan. Cool&Quiet staat af.
Geheugen staat ingesteld op 1600mhz 7-7-7-24 Ik kan alleen mijn precache niet lager zetten dan 4. Voor het overige heb ik alle instellingen gezet zoals door the_RJ beschreven.

Alles lijkt stabiel te lopen. Spellen werken prima en 3dmark is geen probleem 14680 Vantage en 18353 3dmark2006. Lijken me normale waarden.

Wanneer ik echter prime95 start stoppen 3 van de 4 cores er gemiddeld na 2 minuten mee, met de melding:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Vcore staat op 1.345 Volt
Processor X4 955 @ stock
Gigabyte ma-ga790fxt ud5p
2x2GB OCZ pc12800 ddr3 @ 7-7-7-24

Is mijn processor nu stuk of kan het ook aan het geheugen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
denk dat het toch een setting van je geheugen is, waar de kans bij 3dmark/games 0,00x is dat het voorkomt en bij vol stressen van prime het wel opduikt. Memtest86+ draaien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Waar staat het DRAM voltage op? Die OCZ modules hebben minimaal 1,8v nodig en DDR3 gebruikt standaard (volgens de SPD) 1,5v, wat dus te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ik heb vandaag nieuw geheugen van OCZ teruggekregen, OCZP1600LVAM4GK gekregen in plaats van OCZP13334GK _/-\o_

Dit is speciaal AM3 geoptimaliseerd geheugen wat maar 1,65v nodig heeft in plaats van 1,8v voor het "normale" OCZ Platinum geheugen.
Het kwam rechtstreeks van OCZ uit Amerika en is nog niet in de winkel verkrijgbaar. 8)
Prime95 draait nu al anderhalf uur stabiel met 1600 @ CAS 7-7-7-24 @ 1.65v

Ik denk toch dat het geheugen, net als bij mij het geval was, defect is als iemand geheugen op standaard timings niet stabiel wil lopen.

Je kan het testen door eerst met alleen het ene bankje te testen en dan met alleen het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheung
Nice!!! Ik was al aan het wachten voor die Animal geheugens, ik ga ook maar eens RMA proberen, bij mij wil hij idd niet op stock timings lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
De OCZP1600LVAM4GK gebruikt inderdaad dezelfde chips als het Animal geheugen. Alleen dan krijg je ze per twee bankjes (AM3) in plaats van per drie (Core i7).

Ik heb het nu op 1333Mhz @ 6-6-6-24 @ 1,66v draaien. Dat is net ietjes sneller dan 1600 @ cas 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Heb gisteren de F5 BIOS van UD5P gigabyte in combinatie met PC12800 OCZ geflashed, draait nu op 1333Mhz zonder ook maar ergens iets te moeten aanpassen qua voltages en dergelijke.
Met eerdere biossen ging dit altijd mis net na opstart of binnen half uurtje gebruik.
Pagina: 1