Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gigabyte,

Ik heb problemen met de geheugensloten (specifiek de dual-channel) van het moederbord. Ik heb vandaag ieder geheugenstickje apart getest met SiSandra. De stickjes waren allemaal goed. Daarna heb ik alle sloten getest en die waren ook allemaal goed.
Toen heb ik 2 stickjes in dual-channel gezet (dus in sloten 1 en 3). Toen crashte mijn systeem, wat ik al erg lang heb. Het geluid valt weg en het beeld blijft hangen. De enige optie is een hard reset.
In de andere dual-channel mogelijkheid (sloten 2 en 4) crashte het systeem ook. In een andere opstelling (1 en 2, of 3 en 4) werkte het prima.

Ik weet dus dat het geheugen goed zijn en de geheugensloten ook. Aangezien er alleen crashes zijn als ik dual-channel gebruik, moet daar iets fout zitten. Het enige dat ik van dual-channel weet is dat het sneller is, maar daar schiet ik bij deze fout niets mee op.
Hopelijk is dit een fout die ik zelf op kan lossen, want het zou jammer zijn als ik mijn moederbord (dus heel de pc) moet missen voor een paar weken. Ik hoop dat u mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Lennart
Dat heb ik een dikke week geleden naar Gigabyte gestuurd, in de hoop dat zij mij konden helpen. Gelukkig zijn ze erg snel in de support, dus de volgende dag las ik dit
Beste Meneer,

Dank U voor uw interesse in GIGABYTE producten.

DDRII Moeten altijd in hetzelfde gekleurde slot.
Dus als je dual-channel wilt gebruiken moet je eerste geheugen module in GEEL/GROEN/ROOD en dan het tweede geheugen module in hetzelfde kleur(zie bijlage)

Met vriendelijke groet,
Dat had ik dus al en dat heb ik ze zo goed (en aardig) mogelijk proberen uit te leggen. Daarna nooit meer iets van ze vernomen... Van je moederbordfabrikant moet je het dus maar weer hebben...

Opzich niks mis mee. Jammer van de dual-channel zou ik zeggen. Het probleem is nu alleen dat ik 4 keer 1GB heb. En nu kan ik maar 2 stickjes gebruiken (of ik crash op momenten dat ik het niet wil). Is dit een simpel geval van garantie claimen? Of is er misschien nog iets dat ik kan doen? Zoals ik al zei in het mailtje, ik weet nauwelijks iets af van dual-channel. Voor hetzelfde geld kan het een instellinkje zijn in de BIOS. Als ik iets vergeten ben te zeggen dat kan helpen bij het oplossen, dan hoor ik het graag ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
check je geheugen eens met memtest86 onder msdos, laat dit meerdere runs draaien.,

ik denk niet dat sisoft goed genoeg test om uit te sluiten dat je geheugen stuk is

ik moest mijn Northbridge voltage, geloof bij gigabyte MCH voltage iets verhogen met 4x1 GB geheugen om hem stabiel te krijgen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook iets onder de naam Memtest gedraaid onder Windows. Zal vast niet het "echte" zijn, maar genoeg om te crashen.
En dan alleen ook als er geheugen in dual-channel staat. Ieder apart stickje doet het prima (alle sloten ook trouwens). Alleen als er geheugen in dual-channel staat crashed de pc (altijd op hetzelfde moment).
Het leek mij daarom wel uitgesloten dat er iets mis is met het geheugen (die twee zelfde stickjes niet in dual-channel werkt prima), maar ik wil Memtest86 best proberen. Sterker nog, dat wilde ik eigenlijk al, maar ik heb geen floppy-drive en ik heb niet kunnen vinden hoe ik het op een usb moet krijgen (alleen m.b.v. een floppy, maar dat schiet natuurlijk ook niet op).

Ik heb trouwens ook (voordat ik wist dat er iets met dual-channel was) m'n geheugen +0.2V gegeven. Ik kon niet vinden wat 'standaard' is op het moederbord (en exacter dan dat geeft de BIOS niet weer) en m'n geheugen heeft 2.1V nodig. Maar dat hielp helaas ook niet. Maar dan weer, dan zou hij het toch nooit moeten doen? Dual-channel of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Memtest86+ kan je downloaden voor een bootable CD. Namelijk hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je lost het zelf al op denk... gigabyte standaard geheugen voltage is 1,8
met jouw +0,2 geef je dus 2,0 volt, dit is dus niet genoeg. zet hem dus op +0,3

memtest 68+ kun je ook vanaf een bootable usb stick doen of vanaf een bootable cdtje, gemoeg over te vinden op google. be creative

test alle modules afzonderlijk, geeft dit geen probleem, test er dan 2 in dual channel. test daarna alle 4. en verget je mch voltage niet even 0,1 volt hoger te zetten

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is niet zozeer de Gigabyte standaard die 1.8V is, dat is gewoon de JEDECstandaard, alleen wijken sommige dimmen daar nogal wat vanaf. Dus je moet inderdaad naar de +0.3 wil je het stabiel krijgen en dit wil de geheugencontroller nog wel eens wat belasten met vier dimmen, dus inderdaad het voltage op de MCH ook wat omhoog zetten (niet teveel, die dingen worden vrij snel vrij warm).

Verder hangt het een beetje van de setup af of je dual channel ook daadwerkelijk nodig hebt, als je geheugen erin hebt zitten dat dezelfde bandbreedte heeft als je cpu dan zou het kunnen (maar dan heb je waarschijnlijk flink snel geheugen en een vrij lage FSB).

Probeer het desnoods even met dimmen die wel aan de JEDECspecs voldoen, zeker bij Intel chipsets is dit vrij belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 21:35:
Het is niet zozeer de Gigabyte standaard die 1.8V is, dat is gewoon de JEDECstandaard, alleen wijken sommige dimmen daar nogal wat vanaf. Dus je moet inderdaad naar de +0.3 wil je het stabiel krijgen en dit wil de geheugencontroller nog wel eens wat belasten met vier dimmen, dus inderdaad het voltage op de MCH ook wat omhoog zetten (niet teveel, die dingen worden vrij snel vrij warm).
Voltage verhoogt naar 2.1V. Helaas geen effect. De MCH wat omhoog gezet, maar hierdoor crashte alles nog sneller. Toen ik het op +0.2V zette, crashte de pc zelfs zonder in dual-channel te zitten. +0.1V niet getest in non-dual-channel (wel in dual-channel, crashte sneller). Het lijkt me trouwens sterk dat het aan de temperatuur ligt, want tijdens deze tests lag de zijkant van m'n pc eruit, om makkelijker bij het geheugen te kunnen.
Verder hangt het een beetje van de setup af of je dual channel ook daadwerkelijk nodig hebt, als je geheugen erin hebt zitten dat dezelfde bandbreedte heeft als je cpu dan zou het kunnen (maar dan heb je waarschijnlijk flink snel geheugen en een vrij lage FSB).
Het geheugen zou op 800MHz moeten draaien (het is DDR2), m'n FSB is 333MHz (multiplier x9). Als het niet nodig zou zijn en het zou uit kunnen (maar ik nog wel alle 4 de geheugenstickjes kan gebruiken), dan zou dat prima zijn.
Probeer het desnoods even met dimmen die wel aan de JEDECspecs voldoen, zeker bij Intel chipsets is dit vrij belangrijk.
Wat bedoel je daar precies mee? Volgens Gigabyte zou m'n moederbord het geheugen dat ik heb moeten ondersteunen.

EDIT: @Nerdernakker: Ik heb iedere geheugenstick al apart getest, maar dan wel zonder de (extra) voltage verhogingen. Toen deed alles het prima. Ook 2 sticks niet in dual-channel wertke prima op 2.0V en een standaard MCH voltage. Moet ik het toch nog maar even testen met de nieuwe voltages? Of is dat vrij zinloos?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als ze het los op 2,0 al deden, dan is je geheugen iig goed, dan kunnen het 2 dingen zijn: a je geheugen is niet compatibel met je moederbord: staat het geheugen op de QVL? andere optie is dat je moederbord niet in orde is, om dit uit te sluiten zal je toch een ander geheugen moeten proberen op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn de enige 2 opties?
Ik kan namenlijk niet komen aan "goed" geheugen (na de QVL beter bekeken te hebben blijkt het dat er een 'U' teveel zit in de naam van mijn geheugen >.< ).

Bedoelde Terw_Dan nou dat ik dual-channel uit kon zetten? En zo ja, hoe dan precies? Dat kleine beetje snelheid heb ik dan wel over voor zo'n groot ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

4 geheugenbankjes vol werkt vaak niet zo goed, heb je trouwens ook al met 3 geheugenbanken tegelijk geprobeerd?

[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 03-03-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog niet met 3 geprobeerd.
Met 2 in dual-channel gaat het al mis, dus ik neem aan dat 3 sticks (dual-channel + 1 losse?) ook mis gaat. Of is er alleen dual-channel zonder "losse" sticks? Ik zal het wel eens proberen, niet meer vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dual channel werkt idd alleen als er 2 of 4 modules in zitten, ik denk toch dat je te maken hebt met incompatibiliteit. zul je of 2 modules in niet dual channel moeten draaien, of je huidige modules verkopen en er andere voor terugkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het vanmiddag als ik thuis kom dan wel eens proberen met 3 sticks. Als dat werkt, laat ik het voorlopig maar zo (met 3GB), aangezien ik toch geen 64-bit Windows heb.
Tenminste, het is dus heel onwaarschijnlijk dat m'n moederbord kapot is? Dan koop ik wel nieuw geheugen als ik (eind van het jaar ofzo) upgrade naar Windows 7 64-bit (en dan gelijk 8GB ofzo :9 Want die heb ik wel zien staan op de QVL)

Allemaal al heel erg bedankt voor de hulp! Jammer dat het niet 100% op te lossen is, maar dan had ik maar beter op moeten letten bij het kopen van m'n RAM.

EDIT:
Zenix schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:58:
4 geheugenbankjes vol werkt vaak niet zo goed
Ook niet als het geheugen op de QVL staat? Of mag ik er dan vanuit gaan dat ze hebben getest met 4 slots vol?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als 4 volle banken op de qvl staat, dan moet het werken, als de timings en het voltage ervan maar goed is ingesteld. anders eventueel weer dat mch verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de QVL staat alleen maar 'single-channel' of 'dual-channel'. Niks over 4 sloten. Maar even navragen dan bij de fabrikant (in de hoop dat ik dit keer wel een zinnig antwoord krijg)?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend even geprobeerd met 3 sticks. Systeem crashte helaas ook. Het ligt dus niet aan de dual-channel (maar toch ook weer wel... bij 2 sticks). Incompatibiliteit probleempje dus?
Of misschien toch een kapot moederbord? Ik kan het helaas niet testen, want ik heb geen supported geheugen liggen / leenbaar bij een kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 09:16:
Vanochtend even geprobeerd met 3 sticks. Systeem crashte helaas ook. Het ligt dus niet aan de dual-channel (maar toch ook weer wel... bij 2 sticks). Incompatibiliteit probleempje dus?
Of misschien toch een kapot moederbord? Ik kan het helaas niet testen, want ik heb geen supported geheugen liggen / leenbaar bij een kennis.
Om wat voor geheugen gaat het precies ? (Dus merk, snelheid etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen is van GeIL, GX22GB6400UDC, 800MHz (hier).
GeIL GX22GB6400DC (zonder 'U' dus) staat wel in de supportlist van gigabyte.
Pagina: 1