Dat heb ik een dikke week geleden naar Gigabyte gestuurd, in de hoop dat zij mij konden helpen. Gelukkig zijn ze erg snel in de support, dus de volgende dag las ik ditBeste Gigabyte,
Ik heb problemen met de geheugensloten (specifiek de dual-channel) van het moederbord. Ik heb vandaag ieder geheugenstickje apart getest met SiSandra. De stickjes waren allemaal goed. Daarna heb ik alle sloten getest en die waren ook allemaal goed.
Toen heb ik 2 stickjes in dual-channel gezet (dus in sloten 1 en 3). Toen crashte mijn systeem, wat ik al erg lang heb. Het geluid valt weg en het beeld blijft hangen. De enige optie is een hard reset.
In de andere dual-channel mogelijkheid (sloten 2 en 4) crashte het systeem ook. In een andere opstelling (1 en 2, of 3 en 4) werkte het prima.
Ik weet dus dat het geheugen goed zijn en de geheugensloten ook. Aangezien er alleen crashes zijn als ik dual-channel gebruik, moet daar iets fout zitten. Het enige dat ik van dual-channel weet is dat het sneller is, maar daar schiet ik bij deze fout niets mee op.
Hopelijk is dit een fout die ik zelf op kan lossen, want het zou jammer zijn als ik mijn moederbord (dus heel de pc) moet missen voor een paar weken. Ik hoop dat u mij verder kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Lennart
Dat had ik dus al en dat heb ik ze zo goed (en aardig) mogelijk proberen uit te leggen. Daarna nooit meer iets van ze vernomen... Van je moederbordfabrikant moet je het dus maar weer hebben...Beste Meneer,
Dank U voor uw interesse in GIGABYTE producten.
DDRII Moeten altijd in hetzelfde gekleurde slot.
Dus als je dual-channel wilt gebruiken moet je eerste geheugen module in GEEL/GROEN/ROOD en dan het tweede geheugen module in hetzelfde kleur(zie bijlage)
Met vriendelijke groet,
Opzich niks mis mee. Jammer van de dual-channel zou ik zeggen. Het probleem is nu alleen dat ik 4 keer 1GB heb. En nu kan ik maar 2 stickjes gebruiken (of ik crash op momenten dat ik het niet wil). Is dit een simpel geval van garantie claimen? Of is er misschien nog iets dat ik kan doen? Zoals ik al zei in het mailtje, ik weet nauwelijks iets af van dual-channel. Voor hetzelfde geld kan het een instellinkje zijn in de BIOS. Als ik iets vergeten ben te zeggen dat kan helpen bij het oplossen, dan hoor ik het graag
Alvast bedankt!