hoe een vastlopende laptop te back-uppen?

Pagina: 1
Acties:

• spooky6900
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05-2021
Hallo allemaal,

Ik heb er te weinig verstand van om goed te zien of iemand deze vraag ook al gesteld heeft, sorry dus daarvoor als het antwoord ja is.
Een collega van mij heeft een Acer 7720 Aspire laptop op Vista. Waarschijnlijk heeft hij ergens een virus binnengehaald, sinds enkele dagen geeft hij telkens foutmeldingen en blauweschermen, waardoor de computer vastloopt en opnieuw gestart moet worden.
Op deze computer staan een aantal erg belangrijke gegevens, die mijn collega nu op een externe harde schijf wil zetten. Dit lukt echter niet omdat de computer vrijwel direct na het opstarten weer afsluit. Ook de veilige modus doet hetzelfde, waardoor het onmogelijk wordt gegevens te kopiëren.
Dan is nog de vraag: waar zitten de foutmeldingen in? Want als hij de gegevens kopiëert, neemt hij dan niet een mogelijk virus mee?

Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Mijn collega wil zo snel mogelijk de gegevens van deze harde schijf afhalen. Wie kan me helpen? En zou het mogelijk zijn dit in korte, duidelijke stappen te omschrijven? Ik word in mijn omgeving wel als een "computernerd" gezien, maar in de wereld van GoT ben ik een echte leek. ;)

Alvast bedankt!

Intel pentium 4 3.0 Ghz, 512 Mb DDR, 160 Gb HDD, Ati Radeon 9800XL, Windows XP

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Schijf er uit halen en als extra schijf in een andere computer plaatsen die een zeer goede virusscanner heeft. Dan de andere computer opstarten en de data kopieren.

Als je dat als "leek" te "eng" vind, dan dit door iemand anders laten doen, die wel verstand van zaken heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Gé Brander op 27-02-2009 17:25 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• o_Omgwtf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-02 11:43
De schijf demonteren en met een SATA/IDE naar USB adapter extern (of gewoon intern) op een andere machine aansluiten en zo de data overkopieren lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing.

Met zoiets dus:
http://www.sataadapter.co...ata-drives-ide-drives.jpg

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even booten vanaf een linux-cd? Bijvoorbeeld ubuntu. Dan omzeil je de halfgare windowsinstallatie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Ik heb zoiets laatst gedaan met een linux live cd.
Deze geboot op een niet werkende windows pc en de benodigde gegevens gekopieerd naar een usb stick.

Werkte feilloos

(te laat)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 17:28 . Reden: te laat ]