Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Flister: Handig hulpmiddel of bron van ergernis?

Pagina: 1
Acties:

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn ervaringen met het Flister systeem, wil ik in dit topic een discussie starten over de ervaringen van andere mensen.

Wat is Flister?
Flister is een systeem dat begin dit jaar in gebruik is genomen door de hulpdiensten. Het is ingebouwd in de voertuigen van hulpverleners, als deze met zwaailichten en sirene aan rijden wordt er in een straal van 200-400m een FM-signaal uitgezonden waardoor er een ALARM boodschap in de RDS van je autoradio komt te staan en je een drietonig geluidssignaal krijgt te horen over je speakers. Als je de Traffic Alert functie aan hebt staan worden ook CD's onderbroken.

Klinkt handig, maar vanwaar die ergernis?
Het begon allemaal hier mee: MadMarky in "Het Grote Wegmisbruikers Topic! Part 9"

Vandaag had ik weer zo'n zelfde ervaring, dat was echter gewoon hier in het dorp en ging minstens 15 minuten zo door. Ik reed bij huis weg: meteen al een ALARM bericht op de RDS en Radio4 die met een redelijk volume door kwam. Radio zachter gezet, terug op 538 en de weg opgedraaid. 200m verder: precies hetzelfde verhaal. Rond om me heen gekeken voor sirenes of zwaailichten: niets. Na de derde keer heb ik een CDtje aangezet. Toen ik een kwartier later weer wegreed in het dorp 4km verderop zette ik de radio weer op FM, binnen 10s begon dat gezeik weer! :X

Is de autoradio van m'n Seat Ibiza extreem gevoelig? Zijn de zenders in de hulpverleningsvoertuigen heel veel sterker dan nodig en is het bereik geen 200m, maar bij vlagen zelfs 10KM? Zit de overheid te kloten en komt dit signaal soms per ongeluk over de gewone zendmasten in de ether?

Zijn er meer mensen met deze ervaringen? Zoals het er nu naar uitziet schiet het hele Flister gebeuren z'n doel voorbij: de zenders zijn veel te krachtig en veroorzaken in de regio een hoop onnodige overlast.

Misschien tijd om aangifte te doen bij het agenschap telecom wegens zendpiraterij? :P

🖥️ | 🚗

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb het (nog) niet mee mogen maken.
Maar het lijkt me wel vervelend. Echter vind ik het zo dat het wel een goed concept is, en de verkeersveiligheid bij goede toepassing kan verbeteren.

Ik vraag me af of ook iedereen snapt wat er aan de hand is als je het mee maakt. (Oude mensen bijv, die ineens hun Radio 4 (hehe) kwijt zijn, en ALARM zien staan, denken voor hetzelfde geld dat er iets met hun auto is?)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:17
Kecin schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 18:06:
Maar het lijkt me wel vervelend. Echter vind ik het zo dat het wel een goed concept is, en de verkeersveiligheid bij goede toepassing kan verbeteren.
Het concept is misschien goed, ja. Maar de implementatie laat toch wat te wensen over...

Ik gok zo dat MadMarky de volgende keer niet alerter is op voorrangsvoertuigen. Misschien juist het tegenovergestelde: "He, alweer?!" *pruts pruts aan radio*. Dat kan niet de bedoeling zijn... :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Is het erg om een kwartiertje hinder te hebben op je radio, waardoor er misschien wel een extra mensenleven kan worden gered omdat alle automobilisten extra opletten? Omdat er mensen zijn die het 1x horen, niks zien en dan bij zichzelf denken 'het zal wel'?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 18:18:
Is het erg om een kwartiertje hinder te hebben op je radio, waardoor er misschien wel een extra mensenleven kan worden gered omdat alle automobilisten extra opletten?
Nee, maar een kwartiertje hinder op je radio zonder ook maar een voorrangsvoertuig in de omgeving lijkt me toch behoorlijk irritant...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24

St@m

@ Your Service

Is het erg om een kwartiertje hinder te hebben op je radio, waardoor er misschien wel een extra mensenleven kan worden gered omdat alle automobilisten extra opletten? Omdat er mensen zijn die het 1x horen, niks zien en dan bij zichzelf denken 'het zal wel'?
Ja, wel als er niets in de buurt is..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Xander schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 18:19:
[...]

Nee, maar een kwartiertje hinder op je radio zonder ook maar een voorrangsvoertuig in de omgeving lijkt me toch behoorlijk irritant...
irritant is tot daar aan toe. Het kan ook gewoon regelrecht verwarrend werken.
Ik heb ooit eens bijna bij iemand in de achterbak gezeten omdat de persoon opeens snoeihard op de rem ging na het horen van een sirene die op de tegemoetkomende helft van een rijweg kwam (en waarvan beide banen fysiek gescheiden waren).
Mensen reageren soms overmatig paniekerig/gehaast op het moment dat ze sirenes horen.

uiteraard zijn er ook mensen die overmatig ongehaast reageren

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zelf nog niet meegemaakt.

Maar als je regelmatig vals alarm krijgt negeer je tenslotte een echt alarm he?

Ik neem aan dat je een mailtje aan info@filtster.nl al op die site hebt gestuurd me tje ervaringen.

[ Voor 32% gewijzigd door leuk_he op 27-02-2009 18:32 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:42
Kan MadMarky's bericht in "Het Grote Wegmisbruikers Topic! Part 9" ook hier even gepost worden? Is wel zo duidelijk voor de mensen die geen HK-access hebben (zoals ik).

PV Output

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Quincy5 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:53:
Kan MadMarky's bericht in "Het Grote Wegmisbruikers Topic! Part 9" ook hier even gepost worden? Is wel zo duidelijk voor de mensen die geen HK-access hebben (zoals ik).
U vraagt, wij draaien:
MadMarky schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:33:
Vandaag heb ik me flink zitten ergeren aan de flister die hulpdiensten sinds kort gebruiken.
Het idee is simpel, zodra een ambulance, politie- of brandweerwagen de sirene aan heeft wordt de FM ontvangst van de autoradio's in de nabije omgeving weggedrukt en komt er ALARM in de RDS te staan. Klinkt als een goed idee, maar in de praktijk...

Ik reed vanavond op de A12 bij Bunnik en had zoals gewoonlijk 3FM opstaan. Ineens sprong m'n radio op klassieke muziek (Radio 4) en kwam er ALARM op het scherm te staan. Ik kijk eens rond, geen ongeluk of hulpdiensten te zien dus ik zet hem weer op 3FM. Op de afrit naar de A27 weer hetzelfde verhaal. En nog een keer. En nog een keer... :(

Het komt er op neer dat in 10 minuten tijd een keer of zes m'n muziek weggedrukt is zonder dat er hulpdiensten te zien waren. Bij Vianen was ik het zo spuugzat dat ik maar een CD opgezet heb. En die zenders zouden zwak zijn die ze gebruiken? MY ASS! Elke keer als je radio een vlaag van zo'n signaal oppikt verspringt ie van zender en krijg je die tekst in je display. En dit was dus over een stuk van >10KM 8)7

Of zouden ze soms een sponsordeal hebben met radio 4?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Persoonlijk vind ik het werkelijk belachelijk. Ik moet zeggen dat ik RDS ook gewoon uitgezet heb omdat veel zenders dit veel te overmatig gebruiken. Verder is het nut vaak door bronnen als Internet en matrixborden boven de weg vaak al verdwenen. Imo zouden ze een dergelijke alarmfunctie echt alleen mogen gebruiken voor bijvoorbeeld spookrijders of echt acute zaken (tijdje terug was er een rookbom op de snelweg).

Tijdens de spits is het vrijwel altijd mogelijk om een vluchtstrook te gebruiken en de ambulancechauffeurs weten op welke plekken deze niet toereikend is en kunnen deze wegen mijden.

De gebruikers van dit systeem dit het 10 minuten lang aan laten staan mogen ze wat mij betreft direct ontslaan. Dit gaat alle fatsoensnormen te boven en is absoluut niet voor herhaling vatbaar.

Gezien de radio-ontvangst in Nederland al tamelijk bagger is kan dit wel eens de druppel zijn om maar helemaal te stoppen met die ellende.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 08:43
Ik had dus exact hetzelfde op de A28 vrijdag t.h.v. afslag staphorst... Ineens een klassieke zender, ALARM in het scherm, maar hij ging dus niet automatisch terug naar de vorige zender...

Ook zag ik op de A28 de hulpdiensten niet

Heb het eind vorig jaar ook een keer gehad op de A12 t.h.v. Driebergen. Hier ging ook hetzelfde weer, en ik zag dit keer WEL de ambulance rijden, maar geen zwaailichten/toeters/bellen en hij reed netjes 130 km/u, echter toen hij verder weg was ging de radio toen weer netjes naar 3FM :)

Ik vind het idee prima, maar de uitvoering laat nog te wensen over ;)

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Paar dingen:
- Het kan zijn dat het vermogen van die zenders ietsje te hoog staat.
- Ondanks reflectie (gebouwen die in de weg staan) kan radio signaal toch altijd vrij ver komen.
- Maar het kan ook een nerd zijn geweest die net zijn RDS-encoder van de dealextreme in elkaar gesoldeert had, en die even aan het uittesten was ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Zo, weer terug van vakantie :)

Een mailtje sturen naar info@flister.nl is eigenlijk nog helemaal niet zo'n gek idee. Zal ik eens doen.

🖥️ | 🚗

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

gezien het volume van de autoradio van sommige mensen en de onopletzaamheid van sommige automobilisten is dit in theorie wel een goed idee..

Maar het moet natuurlijk wel goed geimplementeerd zijn en geen vals alarm geven want dat werkt alleen maar averechts..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

MadMarky schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 23:13:
Zo, weer terug van vakantie :)

Een mailtje sturen naar info@flister.nl is eigenlijk nog helemaal niet zo'n gek idee. Zal ik eens doen.
Ja, als ze een nieuw systeem implementeren is het te verwachten dat er wat hobbels zijn te nemen bij de implementatie en finetuning ervan, dus dan is een mailtje aan de beheerder van het systeem dat je problemen ermee ondervindt inderdaad nog helemaal niet zo'n gek idee :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 17:19 ]

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 06:25
Toen ik zaterdagmiddag in de auto zat en 3FM op had staan. Hadden ze het er over op de radio, er kwamen telefoontjes uit het hele land van mensen die er last van hadden, dus er zal wel iets (goed) fout zijn gegaan, ik had er zelf gelukkig geen last van.

Bij 3FM hadden ze overigens geen goed antwoord op de vraag wat het betekende als er 'Alarm' op je schermpje kwam te staan. Ik had ook niet geweten wat het betekende dus, ik denk dat wat voorlichting aan autorijdend Nederland wel op z'n plaats is.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Jammer dat ik dit topic niet eerder gezien heb ; Nieuwjaarsdag/ochtend luisterde ik dus lekker naar een CD'tje op de A35 in Enschede, totdat het geluid ineens totaal wegviel, en er groot ALARM in het display kwam te staan.

Heel even flitste er dingen als gifgas, ontploffingen, en andere rampspoed aan me voorbij.
Ik probeer om van CD naar radio over te schakelen of daar iets te horen valt, ik bedoel deuren en ramen sluiten en de radio aan, toch ?, mooi niet dus, RDS uitschakelen ging niet. pas een paar kilometer verderop werkte plotseling alles weer.

Misschien een goed idee om iets meer info mee te sturen dan " ALARM " speel dan ook ff een mp3'tje af met "Er nadert U waarschijnlijk een hulpvoertuig !" of wat dan ook van toepassing is.

En inderdaad, zoals heinjeput al zegt : waar is de voorlichting ? Overal zie je wel een onduidelijk oranje mannetje, waarvan nu pas langzaam de betekenis tevoorschijn komt, iets met recycling oid.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Als ik niet op nu.nl een artikel had gelezen over Flister zou ik ook niet weten waarvan het was.

Is er eigenlijk wel iemand die daadwerkelijk ook een 3-tonige sirene uit z'n speakers heeft horen komen, zoals zou moeten? Tot nu toe heb ik alleen nog maar gehoord dat zenders verspringen en dat het geluid wegvalt, niet dat mensen ook de sirene uit hun speakers horen.

🖥️ | 🚗

• MEN-O
Overigens vind ik het wel een erg goed idee ; moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat er een keer een ambulance achter mij zat met zwaailicht en sirene, en dat ik vrolijk aan het meezingen was met de radio..

Ennne.. alstublieft helemaal geen sirene door m'n luidsprekers, en al helemaal niet als je het niet af kunt zetten !

edit : misschien is het een idee om ambulances e.d. met een zender uit te rusten ?

[ Voor 11% gewijzigd door MEN-O op 11-03-2009 19:57 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ja, want na 3x een kwartiertje hinder ga je niet denken van "dit keer is het wel een voorrangsvoertuig".

Alarmen moeten nooit een vals alarm geven, juist omdat de gebruikers dan niet meer alert zijn wanneer het alarm afgaat, een fout als dit kan echt niet.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
MadMarky schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:50:
Als ik niet op nu.nl een artikel had gelezen over Flister zou ik ook niet weten waarvan het was.

Is er eigenlijk wel iemand die daadwerkelijk ook een 3-tonige sirene uit z'n speakers heeft horen komen, zoals zou moeten? Tot nu toe heb ik alleen nog maar gehoord dat zenders verspringen en dat het geluid wegvalt, niet dat mensen ook de sirene uit hun speakers horen.
Ja ik heb het een keer om 6 uur 's ochtends meegemaakt bij Assen. De toon was iig heel schel, niet om aan te horen. Toen de ambulance weer 100 meter afstand was denk ik ging het weer weg.

Punt is trouwens dat ik niet die optie aan heb die mijn radio aanzet bij verkeersmeldingen enzo, ik een cd op had en toch sprong mijn autoradio over op de sirene, heel vaag. Heb toen trouwens niet ALARM gezien op mijn RDS maar het kan zijn dat ik dat gemist heb.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

Dersan schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:40:
[...]

Punt is trouwens dat ik niet die optie aan heb die mijn radio aanzet bij verkeersmeldingen enzo, ik een cd op had en toch sprong mijn autoradio over op de sirene, heel vaag. Heb toen trouwens niet ALARM gezien op mijn RDS maar het kan zijn dat ik dat gemist heb.
Ik dacht dat die flisters net iets anders meesturen dan de klassieke RDS dingen. Er is wat voorzien voor dingen als rampen enzo waardoor radio's waar het uit staan alsnog overspringen op die alarm-stand.
Je radio kan op die manier het verschil zien tussen het nieuws, file-info (TA), ... Dat is eigenlijk allemaal RDS, maar er wordt wat meegestuurd waardoor je radio het verschil ziet.
Zo heb je dacht ik ook radio's voor thuis die enkel reageren op het nieuws (en op zo'n alarmbericht).

[ Voor 19% gewijzigd door DinX op 13-03-2009 15:53 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• tdw
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

MEN-O schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:55:
edit : misschien is het een idee om ambulances e.d. met een zender uit te rusten ?
Daar gaat dit gebrabbel dus over :z

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
DinX schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:50:
[...]

Ik dacht dat die flisters net iets anders meesturen dan de klassieke RDS dingen. Er is wat voorzien voor dingen als rampen enzo waardoor radio's waar het uit staan alsnog overspringen op die alarm-stand.
Je radio kan op die manier het verschil zien tussen het nieuws, file-info (TA), ... Dat is eigenlijk allemaal RDS, maar er wordt wat meegestuurd waardoor je radio het verschil ziet.
Zo heb je dacht ik ook radio's voor thuis die enkel reageren op het nieuws (en op zo'n alarmbericht).
Volgens de website zou het alleen CD's kunnen wegdrukken als mensen ook de Traffic Alert functie van de radio aan hebben staan, anders werkt het alleen wanneer mensen naar FM luisteren. Maargoed dit kan natuurlijk per radio verschillen.
MEN-O schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:55:
[...]
Fijn dat je ook doorhebt waar dit topic over gaat :P

🖥️ | 🚗

• MEN-O
Ehrm, tsja 'k had niet door dat die dingen dus idd in die voertuigen zitten :/ , vroeg me al af hoe het nou zat, maar goed hebben jullie je lolletje ook weer gehad...

• Gonadan
  • Laatst online: 15:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Flister waarschuwt voor ambulance

Het lijkt er nu toch van te gaaan komen.
Een goed idee, mits het goed uitgevoerd wordt uiteraard maar laat dat maar aan de politiek over. :+
Ik merk regelmatig dat ik in mijn spiegels een voorrangsvoertuig aan zie komen maar dat ik hem bij lange na niet hoor.
Nu heb ik een 10 jaar oude (lees: niet-geisoleerde) auto en kijk regelmatig in mijn spiegels, hoe zit het dan met een moderne (lees: geluiddichte) auto en iemand die blind voor zich uit staart?
Ik zeg: doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 18:08

Matis

Rubber Rocket

* Matis vindt dit een prima oplossing

Vooral omdat het op de weg steeds drukker wordt en de bestuurder ook veel meer op het verkeer voor hem moet letten.

Zelf heb ik overigens nooit de FM-radio aanstaan in de auto, maar TA heb ik dan wel weer ingeschakeld. Als ze slim genoeg zijn bij Flister, dan zorgen ze dat ook het TA-signaal meegezonden wordt :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zoals gesteld kan dit alleen maar goed werken als er niet teveel valse alarmen zijn en gezien dit topic vind ik dat nog niet voldoende bewezen.

• Gonadan

Gonadan

LauPro schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:03:
Zoals gesteld kan dit alleen maar goed werken als er niet teveel valse alarmen zijn en gezien dit topic vind ik dat nog niet voldoende bewezen.
Je bedoelt dit topic van ruim een jaar oud op internet, dat bekend staat om meer negatieve dan positieve berichten? ;)
Ik heb er wel vertrouwen is, liever te vroeg gewaarschuwd dan te laat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het is inderdaad te hopen dat mensen niet als een gek op de rem gaan staan als ze een melding krijgen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Als je een enigzins positief bericht wilt: sinds vorig jaar maart heb ik er geen last meer van gehad.
Dat kan betekenen dat ze niet meer getest hebben (op hun site hebben ze het over "afgelopen najaar"?) of dat ze nu in ieder geval wat terughoudender zijn geworden met het zendvermogen.

We zullen zien, als men het landelijk gaat invoeren valt in dit topic vast te merken of het dan wel goed gaat...

🖥️ | 🚗

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
*schop*

Sirene komt niet op autoradio
DEN HAAG - Automobilisten krijgen de sirenes van politie, brandweer en ambulances niet te horen op hun autoradio. Een proef om weggebruikers met een radiosignaal te waarschuwen voor een naderende hulpverlener is op niets uitgelopen.

[...]

Maar uit de proeven is onvoldoende gebleken dat politie en brandweer met het systeem sneller ter plekke zijn. Daar komt nog eens bij dat het radiosignaal van Flister ook terechtkomt bij omwonenden en autorijders die verderop rijden.
Precies mijn klacht dus, ik zal er niet rouwig om zijn dat het uiteindelijk niet ingevoerd wordt :)

🖥️ | 🚗

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Geweldig, echt een totaal onzinnig systeem :) . Ze leggen maar extra busbanen/calamiteitenbanen aan.

[ Voor 36% gewijzigd door LauPro op 16-09-2010 23:44 ]

• Gonadan

Gonadan

Het is een geweldig idee, echter niet goed uitvoerbaar op de huidige manier. Je wilt niet weten hoeveel slaapkoppen een ambulance ophouden omdat ze niet spiegelen en een goed geisoleerde auto hebben of de radio staat te hard. Je moet er dan, zoals je al eerder postte, wel zeker van zijn dat je alleen terechte waarschuwingen krijgt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 08:13:
Je wilt niet weten hoeveel slaapkoppen een ambulance ophouden (...) of de radio staat te hard.
Dit onderzoek laat dus juist zien dat dat geen enorm probleem is:
Maar uit de proeven is onvoldoende gebleken dat politie en brandweer met het systeem sneller ter plekke zijn.

• Gonadan

Gonadan

ValHallASW schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:49:
[...]

Dit onderzoek laat dus juist zien dat dat geen enorm probleem is:

[...]
Dit onderzoek laat zien dat deze oplossing weinig verschil maakt, je kunt er niet uit concluderen dat het geen probleem is. Als het namelijk geen probleem was zouden ze niet naar een oplossing zoeken lijkt mij? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb drie keer meegemaakt dat er bij mij <SIRENE> in beeld kwam te staan en het geluid ook daadwerkelijk in de auto hoorde. Het geluid was echter zachter dan de zender waar ik naar luisterde en gelijktijdig reed de ambulance zo'n beetje naast mij. Toen hoorde ik de sirene zelf ook al en had ik blauwe lampen ook al lang en breed gezien.
Ik kan me dus best voorstellen dat het systeem geen succes is gebleken, alhoewel ik het principe best heel interessant vind.

This too shall pass

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gonadan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 08:13:
Het is een geweldig idee, echter niet goed uitvoerbaar op de huidige manier. Je wilt niet weten hoeveel slaapkoppen een ambulance ophouden omdat ze niet spiegelen en een goed geisoleerde auto hebben of de radio staat te hard. Je moet er dan, zoals je al eerder postte, wel zeker van zijn dat je alleen terechte waarschuwingen krijgt.
Waarom niet gewoon gemeentes verplichten om calamiteitenbanen aan te leggen als het echt zo belangrijk is? Volgens mij zijn verder alle belangrijke verkeersaders wel uitgerust met busbanen en kruisingen die lastig door te komen zijn moeten misschien calamiteitenbanen krijgen.

Tevens helpt het ook enorm om de stoplichten op kruisingen anders af te stellen als er een ambulance aan komt.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

LauPro schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:06:

Tevens helpt het ook enorm om de stoplichten op kruisingen anders af te stellen als er een ambulance aan komt.
Naar mijn weten gebeurt dit al.

This too shall pass

• Gonadan

Gonadan

LauPro schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:06:
[...]
Waarom niet gewoon gemeentes verplichten om calamiteitenbanen aan te leggen als het echt zo belangrijk is? Volgens mij zijn verder alle belangrijke verkeersaders wel uitgerust met busbanen en kruisingen die lastig door te komen zijn moeten misschien calamiteitenbanen krijgen.

Ten eerste is het zonde om zoveel asfalt neer te leggen als je het niet gaat gebruiken, het is nu al een ramp om het er door te krijgen om wegen uit te breiden, hoe lastig zal het dan worden om extra stroken aan te leggen die niet eens voor het reguliere verkeerd bedoeld zijn? En kijk daarbij naar de kosten, dat weegt echt niet op tegen de voordelen. En ja, bij het redden van levens wordt helaas ook gewoon naar kosten gekeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:23:
Dit onderzoek laat zien dat deze oplossing weinig verschil maakt, je kunt er niet uit concluderen dat het geen probleem is. Als het namelijk geen probleem was zouden ze niet naar een oplossing zoeken lijkt mij? :)
Laat ik het even anders formuleren: uit dit onderzoek blijkt dat het probleem niet veroorzaakt wordt door radioluisterende weggebruikers: dan zou de flister namelijk wél effect hebben gehad op de snelheid.

• tdw
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Gonadan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:22:
[...]

Ten eerste is het zonde om zoveel asfalt neer te leggen als je het niet gaat gebruiken, het is nu al een ramp om het er door te krijgen om wegen uit te breiden, hoe lastig zal het dan worden om extra stroken aan te leggen die niet eens voor het reguliere verkeerd bedoeld zijn? En kijk daarbij naar de kosten, dat weegt echt niet op tegen de voordelen. En ja, bij het redden van levens wordt helaas ook gewoon naar kosten gekeken.
Daarnaast is in drukke steden niet eens ruimte om de weg breder te maken zonder gebouwen te verplaatsen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Gonadan

Gonadan

ValHallASW schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:22:
Laat ik het even anders formuleren: uit dit onderzoek blijkt dat het probleem niet veroorzaakt wordt door radioluisterende weggebruikers: dan zou de flister namelijk wél effect hebben gehad op de snelheid.
Ook dat is niet te concluderen zonder verdere informatie. Het enige wat we kunnen concluderen is dat Flister niet helpt om de tijd te verkorten door meer ruimte te creeren. Dat kan zijn omdat het probleem niet de slecht luisterende automobilisten betreft, maar dat is niet meer dan een loze aanname. Er is namelijk al eerder aangegeven dat Flister pas erg laat in werking trad en niet hard genoeg klonk. De enige conclusie die je dus kunt trekken is dat Flister in zijn huidige vorm weinig toegevoegde waarde heeft. Dat staat helemaal los van de oorzaak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1