Probleem:
Voor school moet ik een programma maken met een inlogsysteem. De gegevens bevinden zich in een database (MS ACCESS) en daar moeten ze dus worden uitgehaald. Ik zoek dus de ingevulde waarden op in de database en bewaar dan de sleutel van de gebruikersnaam en van het wachtwoord. Die 2 worden dan vergeleken of ze gelijk zijn en zoja stuurt hij een boolean true terug.
Maar nu is mijn probleem dat hij telkens een boolean false terug geef en zie echt niet wat er verkeerd is
Code:
Aanmelden:
database gedeelte:
Voor school moet ik een programma maken met een inlogsysteem. De gegevens bevinden zich in een database (MS ACCESS) en daar moeten ze dus worden uitgehaald. Ik zoek dus de ingevulde waarden op in de database en bewaar dan de sleutel van de gebruikersnaam en van het wachtwoord. Die 2 worden dan vergeleken of ze gelijk zijn en zoja stuurt hij een boolean true terug.
Maar nu is mijn probleem dat hij telkens een boolean false terug geef en zie echt niet wat er verkeerd is
Code:
Aanmelden:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| static public void main(String[] args) { Database datacon = new Database(); boolean checkAanmeldGegevens = false; String gebruikersNiveau = "", gebruikersnaam = "", wachtwoord = ""; String uitvoer = "Kies uw taal:\n1. Nederlands\n2. English\n3. Français"; System.out.println(uitvoer); int keuze = scanner.nextInt(); controle_keuze(keuze); Locale currentLocale; ResourceBundle messages; currentLocale = new Locale(taal, land); messages = ResourceBundle.getBundle("MessagesBundle",currentLocale); System.out.println(messages.getString("inloggen_welkom")); do { System.out.println(messages.getString("inloggen_gebruikersnaam")); gebruikersnaam = scanner.next(); System.out.println(messages.getString("inloggen_wachtwoord")); wachtwoord = scanner.next(); checkAanmeldGegevens = datacon.database_start_aanmeldgegevens(gebruikersnaam, wachtwoord); } while (checkAanmeldGegevens != true); if(checkAanmeldGegevens == true) { gebruikersNiveau = datacon.database_start_gebruikersLevel(gebruikersnaam); Navigatie nav = new Navigatie(); nav.bepalenGebruikerNiveau(gebruikersNiveau, taal, land); int keuzeMenu = scanner.nextInt(); nav.keuzeMenu(keuzeMenu, taal, land); } } |
database gedeelte:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| public boolean database_get_aanmeldgegevens(String gebruikersnaam, String wachtwoord) { String sqlGebruikersnaam = "SELECT Persoon_ID,Gebruikersnaam FROM Persoon WHERE Gebruikersnaam='" + gebruikersnaam + "'"; String sqlWachtwoord = "SELECT Persoon_ID,Wachtwoord FROM Persoon WHERE Wachtwoord='" + wachtwoord + "'"; boolean resultaat = false; int checkPersoon_ID_Gebruikersnaam = 1; int checkPersoon_ID_Wachtwoord = 2; try { Statement statement = con.createStatement (); ResultSet rs = statement.executeQuery(sqlGebruikersnaam); ResultSet rs2 = statement.executeQuery(sqlWachtwoord); if(rs != null) { while(rs.next()) { checkPersoon_ID_Gebruikersnaam = rs.getInt ("Persoon_ID"); } } if(rs2 != null) { while(rs2.next()) { checkPersoon_ID_Wachtwoord = rs2.getInt ("Persoon_ID"); } } rs.close (); rs2.close (); statement.close (); } catch (Exception ex) { } if(checkPersoon_ID_Gebruikersnaam == checkPersoon_ID_Wachtwoord) { resultaat = true; } return resultaat; } |