Op 20 november vorig jaar heb ik een Brother DCP-145C all-in-one printer aangeschaft. Ongeveer een week geleden ontdekte ik, 3 maanden na aanschaf, dat de kunststof behuizing spontaan verkleurde.
Ik zag koffiebruine vlekken op verschillende delen van de printer, zowel op het lichtgrijze als het donkergrijze kunststof.
De delen die in eerste instantie onaangetast lijkten, waren toch verkleurd toen ik er met een wit LED lampje op scheen.
Ik heb de printer hierna schoongemaakt met Glassex en papieren keukendoekjes, waarbij heel veel bruine troep op de doekjes achterbleven.
Omdat het bruin echter overal zat, ook in hoekjes en kiertjes waar men niet bij kan komen, besloot ik een e-mail te sturen naar Brother zelf. Mede vanwege goede ervaringen in het verleden.
De e-mail naar Brother:
Al met al wilden ze de printer graag onderzoeken, dus werd er een afspraak gemaakt om de printer op te halen.
Ik heb de korte e-mailconversatie uitgeprint en deze samen met de printer in de originele doos, plus alle toebehoren gestopt. Tevens een kort briefje erbij met mijn adres en contactgegevens:
Ik had verwacht dat ze het probleem serieus namen en uitgebreid onderzoek gingen doen. Eider bedrijf moet rekening houden met fouten in het productieproces, dus ook dat van het kunststof.
Ik kreeg de printer zojuist retour, met een begeleidend briefje:
De luxaflex zit hier altijd dicht, de zon heeft nooit op de printer geschenen. De printer is nooit in aanraking gekomen met vloeistof. Ook wordt hier niet gerookt en ook geen eten bereid...
Ik wil het hier niet bij laten zitten, ik had namelijk verwacht dat ze mijn probleem serieus namen en mij ook geloofden. Dan hadden ze de printer waarschijnlijk omgeruild voor een splinternieuwe.
Ik zag koffiebruine vlekken op verschillende delen van de printer, zowel op het lichtgrijze als het donkergrijze kunststof.
De delen die in eerste instantie onaangetast lijkten, waren toch verkleurd toen ik er met een wit LED lampje op scheen.
Ik heb de printer hierna schoongemaakt met Glassex en papieren keukendoekjes, waarbij heel veel bruine troep op de doekjes achterbleven.
Omdat het bruin echter overal zat, ook in hoekjes en kiertjes waar men niet bij kan komen, besloot ik een e-mail te sturen naar Brother zelf. Mede vanwege goede ervaringen in het verleden.
De e-mail naar Brother:
Kort hierna kreeg ik een reactie met het verzoek om te bellen.Geachte heer/mevrouw,toon volledige bericht
Op 20 november 2008 heb ik een Brother DCP-145C all-in-one printer aangeschaft. Het serienummer is: E66107J8F150914
De printer staat in een ruimte waarin niet wordt gerookt, gegeten, gedronken of eten bereidt.
Het viel mij zojuist op dat het plastic aan de buitenkant bruin was verkleurd. Dit op zowel de lichtgrijze, grijze als de donkergrijze stukken kunststof van de behuizing.
Bij het schoonmaken van de behuizing gaf dit veel bruine aanslag op de doekjes af.
Voordat ik het probleem constateerde is de printer nooit vochtig gereinigd. Het euvel kan dus niet zijn ontstaan door een (chemische) reactie op het kunststof.
Mijn vermoeden zegt dat dit een productiefout betreft bij het samenstellen van het kunststof. In het verleden bestond er exact hetzelfde probleem bij een Nintendo spelcomputer, op internet is hier een en ander over te lezen.
Ik wil nogmaals benadrukken dat de printer in een ruimte staat waarin niet wordt gerookt noch gegeten of gedronken. Bij twijfel hierover bent u uitgenodigd voor onderzoek.
In afwachting van uw reactie.
Al met al wilden ze de printer graag onderzoeken, dus werd er een afspraak gemaakt om de printer op te halen.
Ik heb de korte e-mailconversatie uitgeprint en deze samen met de printer in de originele doos, plus alle toebehoren gestopt. Tevens een kort briefje erbij met mijn adres en contactgegevens:
Afgelopen maandag werd de printer opgehaald door een koerier van DHL.De printer is afkomstig van:
Conform telefonisch overleg heb ik het originele factuur toegevoegd. Tevens heb ik de klachtomschrijving die ik eerder per e-mail heb ingediend uitgeprint.
Toevoeging hierop is dat ik de printer al grondig heb gereinigd, maar de klacht is rondom de scharnieren van het scannerdeksel nog zichtbaar. Onder wit (TL of LED) licht is dit het beste te constateren.
Ik had verwacht dat ze het probleem serieus namen en uitgebreid onderzoek gingen doen. Eider bedrijf moet rekening houden met fouten in het productieproces, dus ook dat van het kunststof.
Ik kreeg de printer zojuist retour, met een begeleidend briefje:
Brother heeft dus ongevraagd de firmware vervangen en de afdrukkwaliteit getest. Ook hebben ze de printer (aan de binnenkant?) gereinigd. Er wordt immers gezegd dat de verkleuring aan de buitenkant niet schoon te maken is.Machine schoon gemaakt. Laatste versie firmware geplaatst. Machine getest met cartridges v/d TD op afdrukken en kopiëren: goed * Garantie. ** Kunststof kan verkleuren door o.a. zon licht. Echter verkleuringen van kunststof zijn niet schoon te maken. De bruine aanslag is een vorm van vervuiling waarvan de oorzaak buiten de machine gezocht moet worden.
De luxaflex zit hier altijd dicht, de zon heeft nooit op de printer geschenen. De printer is nooit in aanraking gekomen met vloeistof. Ook wordt hier niet gerookt en ook geen eten bereid...
Ik wil het hier niet bij laten zitten, ik had namelijk verwacht dat ze mijn probleem serieus namen en mij ook geloofden. Dan hadden ze de printer waarschijnlijk omgeruild voor een splinternieuwe.