Printer verkleurt spontaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Op 20 november vorig jaar heb ik een Brother DCP-145C all-in-one printer aangeschaft. Ongeveer een week geleden ontdekte ik, 3 maanden na aanschaf, dat de kunststof behuizing spontaan verkleurde.

Ik zag koffiebruine vlekken op verschillende delen van de printer, zowel op het lichtgrijze als het donkergrijze kunststof.

De delen die in eerste instantie onaangetast lijkten, waren toch verkleurd toen ik er met een wit LED lampje op scheen.

Ik heb de printer hierna schoongemaakt met Glassex en papieren keukendoekjes, waarbij heel veel bruine troep op de doekjes achterbleven.

Omdat het bruin echter overal zat, ook in hoekjes en kiertjes waar men niet bij kan komen, besloot ik een e-mail te sturen naar Brother zelf. Mede vanwege goede ervaringen in het verleden.

De e-mail naar Brother:
Geachte heer/mevrouw,

Op 20 november 2008 heb ik een Brother DCP-145C all-in-one printer aangeschaft. Het serienummer is: E66107J8F150914

De printer staat in een ruimte waarin niet wordt gerookt, gegeten, gedronken of eten bereidt.

Het viel mij zojuist op dat het plastic aan de buitenkant bruin was verkleurd. Dit op zowel de lichtgrijze, grijze als de donkergrijze stukken kunststof van de behuizing.

Bij het schoonmaken van de behuizing gaf dit veel bruine aanslag op de doekjes af.

Voordat ik het probleem constateerde is de printer nooit vochtig gereinigd. Het euvel kan dus niet zijn ontstaan door een (chemische) reactie op het kunststof.

Mijn vermoeden zegt dat dit een productiefout betreft bij het samenstellen van het kunststof. In het verleden bestond er exact hetzelfde probleem bij een Nintendo spelcomputer, op internet is hier een en ander over te lezen.

Ik wil nogmaals benadrukken dat de printer in een ruimte staat waarin niet wordt gerookt noch gegeten of gedronken. Bij twijfel hierover bent u uitgenodigd voor onderzoek.

In afwachting van uw reactie.
toon volledige bericht
Kort hierna kreeg ik een reactie met het verzoek om te bellen.

Al met al wilden ze de printer graag onderzoeken, dus werd er een afspraak gemaakt om de printer op te halen.

Ik heb de korte e-mailconversatie uitgeprint en deze samen met de printer in de originele doos, plus alle toebehoren gestopt. Tevens een kort briefje erbij met mijn adres en contactgegevens:
De printer is afkomstig van:

Conform telefonisch overleg heb ik het originele factuur toegevoegd. Tevens heb ik de klachtomschrijving die ik eerder per e-mail heb ingediend uitgeprint.

Toevoeging hierop is dat ik de printer al grondig heb gereinigd, maar de klacht is rondom de scharnieren van het scannerdeksel nog zichtbaar. Onder wit (TL of LED) licht is dit het beste te constateren.
Afgelopen maandag werd de printer opgehaald door een koerier van DHL.

Ik had verwacht dat ze het probleem serieus namen en uitgebreid onderzoek gingen doen. Eider bedrijf moet rekening houden met fouten in het productieproces, dus ook dat van het kunststof.

Ik kreeg de printer zojuist retour, met een begeleidend briefje:
Machine schoon gemaakt. Laatste versie firmware geplaatst. Machine getest met cartridges v/d TD op afdrukken en kopiëren: goed * Garantie. ** Kunststof kan verkleuren door o.a. zon licht. Echter verkleuringen van kunststof zijn niet schoon te maken. De bruine aanslag is een vorm van vervuiling waarvan de oorzaak buiten de machine gezocht moet worden.
Brother heeft dus ongevraagd de firmware vervangen en de afdrukkwaliteit getest. Ook hebben ze de printer (aan de binnenkant?) gereinigd. Er wordt immers gezegd dat de verkleuring aan de buitenkant niet schoon te maken is.

De luxaflex zit hier altijd dicht, de zon heeft nooit op de printer geschenen. De printer is nooit in aanraking gekomen met vloeistof. Ook wordt hier niet gerookt en ook geen eten bereid...

Ik wil het hier niet bij laten zitten, ik had namelijk verwacht dat ze mijn probleem serieus namen en mij ook geloofden. Dan hadden ze de printer waarschijnlijk omgeruild voor een splinternieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Ze hebben je probleem toch serieus genomen?
De bruine aanslag is een vorm van vervuiling waarvan de oorzaak buiten de machine gezocht moet worden.
Als het echt aan de printer ligt, dan moeten er toch meer mensen met dit probleem rondlopen? En anders is er blijkbaar toch iets of iemand in de buurt van de printer geweest dat dit heeft veroorzaakt...

Hmzz, je hebt hem in november gekocht dus niet eens een half jaar geleden. Voor de wet moet de bewijslast bij hen liggen (en dus niet bij jou), maar geen idee hoe dit valt te bewijzen

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 204528 op 27-02-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Dat het door iemand anders is veroorzaakt is 100% uitgesloten.

De achterkant die strak tegen de muur stond is nog nooit aangeraakt en was óók verkleurd.

[ Voor 43% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 27-02-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:12
wordt er gerookt in de ruimte waar de printer staat?
je krijgt namelijk een bruine aanslag op je apparatuur van de rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
hensdesk schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:00:
wordt er gerookt in de ruimte waar de printer staat?
je krijgt namelijk een bruine aanslag op je apparatuur van de rook
Lees de startpost eens. :z ;)

Daarin staat tenminste 3 keer dat er niet gerookt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 27-02-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:12
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:03:
[...]

Lees de startpost eens. :z ;)

Daarin staat tenminste 3 keer dat er niet gerookt wordt.
mijn fout

[ Voor 19% gewijzigd door hensdesk op 27-02-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Ik zou nog maar een beleefd mailtje doen waarin je verteld dat verkleuring door zon niet van toepassing is en dat je graag een wat constructiever antwoord zou willen.. Zij kunnen ook bedenken dat je die printer zelf schoon kan maken.. Je geeft duidelijk aan dat er niet gerookt wordt of iets in die geest..

Is er verder niets te vinden op internet over dit probleem? (lees; hebben er meer mensen last van dat je weet?) Je denkt goed mee met ze en ik denk ook dat je hier wel een wat constructiever antwoord voor mag verwachten.. Willen ze ook niet langs komen dan om de situatie/omgeving te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Hier trouwens een interessante constatering en analyse van soortgelijke problemen:
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/189 (flinke lap tekst, maar interessante leesvoer)

Schijnt te maken te hebben met broomhoudende brandvertragers die het plastic aantasten. Dit proces kan versneld worden door zonlicht, warmte of zuurstof, er is dan geen stoppen meer aan. Dus voortaan de printer in het donker, in de kou en in een ruimte met weinig tot geen ventilatie zetten. :X

[ Voor 18% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 28-02-2009 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Heb net de printer maar even uitgepakt, was daar nog niet aan toegekomen omdat ik tussentijds een ongeval heb gehad.

De printer geeft allerlei foutmeldingen.

Twee cartridges zijn helemaal leeg en/of kunnen niet gedetecteerd worden.

Twee cartridges die voor 80% vol zaten bevatten nu nog maar 20% inhoud...

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 15:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:06:
Heb net de printer maar even uitgepakt, was daar nog niet aan toegekomen omdat ik tussentijds een ongeval heb gehad.

De printer geeft allerlei foutmeldingen.

Twee cartridges zijn helemaal leeg en/of kunnen niet gedetecteerd worden.

Twee cartridges die voor 80% vol zaten bevatten nu nog maar 20% inhoud...

Wordt vervolgd.
Ik weet niet hoe het bij Brother is, maar bij Canon en HP wordt er nadrukkelijk gevraagd om de printer zonder cartridges op te sturen. Als dit ook door Brother in hun voorwaarden staat dan kan je er helaas niets tegen in brengen.

Wat betreft de verkleuring, een foto was misschien wel handig geweest. Sowieso als de verkleuring over te dragen is van je printer op een doekje, dan is het zo goed als zeker dat die verkleuring niet uit je printer komt, maar op de een of andere manier op je printer terecht gekomen is. Wellicht is het stof of een andere neerslag. Een keertje door jou of een familielid een blikje cola iets te onvoorzichtig open gemaakt. Een huisdier dat heeft lopen kwijlen of zijn ontlasting heeft gedaan (muis/rat/cavia?). Er zijn een hoop verklaringen voor te verzinnen. Maar één ding is zeker. Het komt niet uit je printer. Dan had je zelfs na het schoonmaken er met je blote oog nog iets van moeten kunnen zien.

edit: P.S. Controleer even je serienummer. Niet dat ze je per ongeluk de verkeerde terug gestuurd hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door E-Vix op 05-03-2009 15:19 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Ik ben de enige die in de ruimte kom waar de printer staat en ik heb geen huisdieren.

Ik heb via de telefoon een afspraak gemaakt. Er werd verzocht om alles in de doos te doen, behalve de voedingskabel.

Kunststof kan als het ware gaan zweten, waardoor het vuil toch afneembaar is.

Ik heb het volgende mailtje gestuurd:
Geachte Brother,

De printer is op maandag 23 februari bij mij opgehaald en op vrijdag 27 februari weer afgeleverd.

Bij de printer zat een bijgeleverd rapport waarin het volgende staat:

Machine schoon gemaakt. Laatste versie firmware geplaatst. Machine getest met cartridges v/d TD op afdrukken en kopiëren: goed * Garantie. ** Kunststof kan verkleuren door o.a. zon licht. Echter verkleuringen van kunststof zijn niet schoon te maken. De bruine aanslag is een vorm van vervuiling waarvan de oorzaak buiten de machine gezocht moet worden.

De firmware is dus ongevraagd vervangen en de afdrukkwaliteit is ook ongevraagd getest. Hier had ik geen problemen mee. Ook hebben ze de printer (aan de binnenkant?) gereinigd. Er wordt immers gezegd dat de verkleuring aan de buitenkant niet schoon te maken is.

De luxaflex zit hier altijd dicht, de zon heeft nooit op de printer geschenen. De printer is nooit in aanraking gekomen met vloeistof. Ook wordt hier niet gerookt en ook geen eten bereid...

Een interessant artikel over het verkleur van kunststof is te lezen op http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/189. Dit is een flinke lap tekst, maar de conclusie is dat het wordt veroorzaakt door brandvertragende middelen in het kunststof. Onder invloed van fluoriserend (zonlicht of TL licht), warmte of zuurstof kan het kunststof dan verkleuren. Al deze invloeden zijn niet van toepassing in mijn situatie. Moet ik als voorzorg de printer dan voortaan in een koude kelder zetten zonder zonlicht en met weinig ventilatie? Ik vind dit absoluut onaanvaardbaar.

Tevens geeft de retour gestuurd printer allerlei foutmeldingen:

- Kan niet detect.
- Langzaam herinst

Toen ik de printer meegaf aan de koerier waren de inktniveau's als volgt:

- Zwart: 25%
- Geel: 50%
- Cyaan: 80%
- Magenta: 80%

Op dit moment is het als volgt:

- De zwarte patroon is helemaal leeg.
- De gele patroon is helemaal leeg.
- De cyaan patroon zit voor 20% vol.
- De magenta patroon zit voor 20% vol.

Al met al zit ik nu met een printer waarbij het probleem waarvoor ik hem heb opgestuurd niet is opgelost. Sterker nog, ik heb nu een totaal onbruikbare printer.

Ik hoop dat u een gepaste oplossing voor deze problemen heeft.

In afwachting van uw reactie.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07 22:21
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:23:
Ik ben de enige die in de ruimte kom waar de printer staat en ik heb geen huisdieren.

Kunststof kan als het ware gaan zweten, waardoor het vuil toch afneembaar is.

Ik heb het volgende mailtje gestuurd:

[...]
Vaak staat er in de voorwaarde van het ter reparatie aanbieden van een product dat deze zonder toebehoren dient te worden geleverd.

Er kan altijd wel eens wat kwijt raken.

Nooit je inkt, kabels enz mee sturen tenzij daar expleciet om gevraagt wordt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
To_Tall schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:32:
[...]

Vaak staat er in de voorwaarde van het ter reparatie aanbieden van een product dat deze zonder toebehoren dient te worden geleverd.

Er kan altijd wel eens wat kwijt raken.

Nooit je inkt, kabels enz mee sturen tenzij daar expleciet om gevraagt wordt.
Zie mijn edit, tweede regel van mijn laatste bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07 22:21
Ja als de leverancier aangeeft alles er bij te doen..

Ik denk toch dat je er weinig aan kan doen.
Je moet Brother zien te overtuigen om langs te komen.

[ Voor 176% gewijzigd door To_Tall op 05-03-2009 15:36 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Inmiddels al een reactie ontvangen van Brother? Is het vuil erger geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
De printer staat hier nog steeds in de doos. Ze hebben een week geleden wel de toezegging gedaan nieuwe cartridges te sturen, maar die heb ik tot op heden nog niet ontvangen.

Als ik de cartridges heb ontvangen dan print ik ze leeg en daarna koop ik weer een nieuwe printer... Soms is dat stukken voordeliger, vooral in dit specifieke geval.

[ Voor 32% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 15-03-2009 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Zojuist het pakketje van Brother ontvangen met daarin vier nieuwe cartridges.

De printer functioneert weer naar behoren. :)

Heb ook het advies gekregen om de printer niet schoon te maken, mocht deze weer verkleuren. in plaats daarvan moet ik meteen bellen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 14:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Goed om te horen dat het uiteindelijk is opgelost :)

En in het kader van beter laat dan nooit, nog even een titelfix verkleurd -> verkleurt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1