Wat is, als ik een video wil gaan maken de beste resolutie en FPS om op te werken? Het idee is dat ik het op DVD wil hebben, maar later ook nog op YouTube of Vimeo kan zetten. Ik heb tot dusver in After Effects altijd maar wat een leuke HD resolutie gepakt. Maar gezien TVs zo veel verschillende resoluties hebben tegenwoordig vraag ik me af of hier dus eigenlijk een soort vuistregel voor is
hangt er natuurlijk sowieso vanaf of je het HD wilt hebben of niet...
Mja dat is een beetje tegenstrijdig als ik het over DVD en HD heb. Over DVD staat dit op wikipedia:
Ik wil het wel graag HD hebben ja, dat het op HD TV's er mooi uit ziet[...]stored at a resolution of 720×480 (NTSC) or 720×576 (PAL) at 29.97 or 25 FPS
Heb je dan een HD cam? Anders kan je nog steeds een HD filmpje maken. Maar dat zal dan onwijs uitgerekt worden
Daarnaast welke applicatie wil je gaan gebruiken denk dat je daar mee moet beginnen. aan de hand daarvan kan je de settings met previews aanapssen tot dat deze helemaal naar jou zin zijn
Daarnaast welke applicatie wil je gaan gebruiken denk dat je daar mee moet beginnen. aan de hand daarvan kan je de settings met previews aanapssen tot dat deze helemaal naar jou zin zijn
A Soldiers manual and a pair of boots.
Verwijderd
Maar HD past niet op DVD.
Dus eerst bepalen welke media je wilt gebruiken.
Kies je voor HD dan kan je nog kiezen uit 1920x1080 of 13..x786
Deze kan je wel nog omzetten naar DVD, maar dat is zonde van je render tijd. Vooral bij complexe projecten
DVD = 720 x 576 25fps, let wel op of je breedbeeld of niet wilt, dit zou je ook aanmoeten geven in after effects.
Dan nog de kennis dat dvd's die zijn gemaakt met aftereffect en premiere op tv rondom altijd nog beeld missen. (Op de pc kan je deze wel zien)
Youtube kan later nog worden gedaan. (kost ook wel tijd maar dat moet niet je uitgangspunt worden)
Deze kan je wel nog omzetten naar DVD, maar dat is zonde van je render tijd. Vooral bij complexe projecten
DVD = 720 x 576 25fps, let wel op of je breedbeeld of niet wilt, dit zou je ook aanmoeten geven in after effects.
Dan nog de kennis dat dvd's die zijn gemaakt met aftereffect en premiere op tv rondom altijd nog beeld missen. (Op de pc kan je deze wel zien)
Youtube kan later nog worden gedaan. (kost ook wel tijd maar dat moet niet je uitgangspunt worden)
Nee dat is waar, maar ik wil wel op HD kunnen afspelen. Dus ik maak hem op HD, en voor DVD kan ik hem omzetten naar een lagere resolutie. Dus ik zoek eigenlijk min of meer een goeie vuistregel voor een resolutie/fps waarop ik moet werken met zoiets. Ook voor eigen demoreels bijvoorbeeld 
To_Tall >> het gaat niet om HD camera materiaal. Ik wil 3D renders, applicatie captures etc er in zetten. Vaak kan ik zelf bepalen hoezeer ik die oprek.
To_Tall >> het gaat niet om HD camera materiaal. Ik wil 3D renders, applicatie captures etc er in zetten. Vaak kan ik zelf bepalen hoezeer ik die oprek.
Editen in de hoogste resolutie mogelijk en exporteren naar je project toe. Zelfde als wat ik doe met foto's.
Bewerken in de hoogste details( voor de minste detailverlies) en dan op formaat brengen voro het medium waar je het op wilt serveren.
Bij videoconversie heb je altijd verlies namelijk, om dit in te perken ( of onmerkbaar te houden ) moeten de conversie resoluties altijd hoger liggen dan de presenteerresolutie(s).
Bewerken in de hoogste details( voor de minste detailverlies) en dan op formaat brengen voro het medium waar je het op wilt serveren.
Bij videoconversie heb je altijd verlies namelijk, om dit in te perken ( of onmerkbaar te houden ) moeten de conversie resoluties altijd hoger liggen dan de presenteerresolutie(s).
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Verwijderd
Maak hem dan op 1920x1080 25fps.
Dan verlies je geen frames bij het omzetten
let wel op dat je voor je dvd een mpg2 profiel aanmaak die lijkt op de dvd mpeg profiel ivm error rendering (aangezien ik niet weet welke versie je van after effects gebruikt)
Good luck
Maar ga niet eerst je HD renderen en hiervan uit je dvd renderen want dan ben je onnodig aan het kl#ten.
Het is en blijft trail and error.
Dan verlies je geen frames bij het omzetten
let wel op dat je voor je dvd een mpg2 profiel aanmaak die lijkt op de dvd mpeg profiel ivm error rendering (aangezien ik niet weet welke versie je van after effects gebruikt)
Good luck
Maar ga niet eerst je HD renderen en hiervan uit je dvd renderen want dan ben je onnodig aan het kl#ten.
Het is en blijft trail and error.
_Apache_ dat principe snap ik op zich wel, maar het gaat mij meer om een goed uitgangspunt 
Vex thanks daar kan ik wat mee! Ik pak dat. Waarom de keuze voor 25fps? Ik zie daar vaak variaties in, en die lijken niet echt PAL of NTSC gebonden. Dus 25fps, 29.nogwat of 30fps. Waarom specifiek die keuze voor 25?
Vex thanks daar kan ik wat mee! Ik pak dat. Waarom de keuze voor 25fps? Ik zie daar vaak variaties in, en die lijken niet echt PAL of NTSC gebonden. Dus 25fps, 29.nogwat of 30fps. Waarom specifiek die keuze voor 25?
Verwijderd
Bij SD was er nog het onderscheid tussen PAL en NTSC. De framerate van PAL is 25fps, die van NTSC 29,97 en die van film 24. Die framerates zie je ook bij HD terug (en de dubbele waardes ervan wanneer je interlaced opneemt). Een deel van de wereld hanteert het PAL systeem, waaronder wij in Nederland, en dan wil je dus werken met 25fps.
Wat betreft SD resoluties: let op de pixel aspect ratio. PAL resolutie is 768x576, maar de PAL-DV resolutie (wanneer je bijvoorbeeld video van een SD camera inlaadt) is 720x576 met een pixel aspect ratio van 1,067 (voor 4:3) of 1,422 (16:9), waarbij de pixels in de lengte worden uitgerekt.
Wat betreft SD resoluties: let op de pixel aspect ratio. PAL resolutie is 768x576, maar de PAL-DV resolutie (wanneer je bijvoorbeeld video van een SD camera inlaadt) is 720x576 met een pixel aspect ratio van 1,067 (voor 4:3) of 1,422 (16:9), waarbij de pixels in de lengte worden uitgerekt.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 16:44:
Maar HD past niet op DVD.
offtopic:
Tuurlijk past HD op een DVD (wel geen uren beeldmateriaal natuurlijk).
Vóór ik m'n Popcorn Hour A-110 had, brandde ik m'n 720p tv-afleveringen als AVCHD op een DVD-R en die stak ik in m'n Samsung BD-P1400 standalone Blu-ray speler en presto!
Tuurlijk past HD op een DVD (wel geen uren beeldmateriaal natuurlijk).
Vóór ik m'n Popcorn Hour A-110 had, brandde ik m'n 720p tv-afleveringen als AVCHD op een DVD-R en die stak ik in m'n Samsung BD-P1400 standalone Blu-ray speler en presto!
▀ BBQ ▀ BBQ 2 ▀ Opendeurdag ▀ LED Cat Feeder
Pagina: 1