• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met enige verbazing las ik op nu.nl het volgende bericht, en vooral het gedeelte
. Een ‘magische elektrochemische reactie’ doet de rest, aldus de makers.
Ik weet dat het mogelijk is door middel van water stroom op te wekken, door middel van het omgekeerde electrolyse proces, maar hierbij wordt het potentiaalverschil veroorzaakt door de verschillende hoeveelhoud ionen in 2 waterreservoirs (bijv tussen zout en zoet water) Tenminste da's wat ik er van begrijp.

Ik snap alleen niet hoe dit wekkertje dat doet, en ben ook benieuwd of je zoiets in het groot kunt toepassen. Hoeveel watt verbruikt zo'n wekkertje ? Wat als ik 20 van die wekkertjes neem, de stroomvoorziening eruitsloop, parallel schakel, kan ik dan, noem maar wat, mijn telefoon ermee opladen ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Wikipedia: Blauwe energie

Er komt zo'n ding in het groot in Nederland te staan, maar echt nieuw is het niet.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:11
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:08:
Wikipedia: Blauwe energie

Er komt zo'n ding in het groot in Nederland te staan, maar echt nieuw is het niet.
Volgens mij bij de afsluitdijk:

http://afsluitdijk.blogspot.com/2008/01/centrale-afsluitdijk-werkt-op-water.html

Heb een dergelijk klokje geloof ik een jaar of tien geleden ook al eens gezien, zo bijzonder is het dus niet.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Dus toch omgekeerde electrodialyse. Ik ken het principe, ik weet dat er plannen zijn om dit ergens bij de afsluitdijk te gaan doen. Maar waar ik niet uitkom is, hoe zit dat met het reservoir van het wekkertje, ik zie nergens dat er 2 reservoirs zijn, ik zou dan verwachten dat ze 1 brak- en 1 zoetwater reservoirtje zouden moeten hebben :?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Waarschijnlijk zit er gewoon een blok zout in, dat is de echte brandstof.

Ik heb zoiets ook al ruim 10 jaar geleden gezien.

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 11:09
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:17:

had je vroeger ook niet van die speelgoed auto's die op water reden?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:11
GoVegan schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:19:
[...]

had je vroeger ook niet van die speelgoed auto's die op water reden?
Volgens mij had je zelfs klokjes die je op een aardappel kon laten werken :). Daar moest je dan elektroden in steken.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Dergelijke klokjes kon je indertijd (>10 jaar geleden) ook bij de KIJK krijgen als je abonnee werd. Is gewoon de een of andere redoxreactie tussen elektroden en water, geholpen door zout of zuur, waarbij de elektroden langzaam weggebeten worden. Niet bepaald nieuw en ook niet bepaald duurzaam :z Met een beetje basiskennis scheikunde en de Binas is de "magische elektrochemische reactie" wel te ontleden.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:17:

Maar dan is de concentratie in het hele reservoir toch nagenoeg constant ?
Invisible_man schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:24:
[...]

Volgens mij had je zelfs klokjes die je op een aardappel kon laten werken :). Daar moest je dan elektroden in steken.
Ja, die is bekend. Maar dat werkt volgens het galvanische principe, dat is toch net even anders denk ik.

Edit: @JanPedaal:
Dat zou betekenen dat dit geen omgekeerde electrodialyse (RED) is, maar "normale" galvanische redox of hoe we het ook noemen :P
Is het dan niet vreemd dat je het water (electroliet) af en toe moet bijvullen ? Je zou de electroden moeten vervangen. Of gaat dat zo langzaam dat dat jaren meegaat ? En bijvullen van het water is om de verdamping te compenseren.
Klinkt best aannemelijk zo. :>

[ Voor 23% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-02-2009 15:33 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

Dido

heforshe

u_nix_we_all schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:27:
Maar dan is de concentratie in het hele reservoir toch nagenoeg constant ?
Niet als je het reservoir in tweeen deelt met een membraantje ;)

Wat betekent mijn avatar?

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

u_nix_we_all schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:27:
Edit: @JanPedaal:
Dat zou betekenen dat dit geen omgekeerde electrodialyse (RED) is, maar "normale" galvanische redox of hoe we het ook noemen :P
Is het dan niet vreemd dat je het water (electroliet) af en toe moet bijvullen ? Je zou de electroden moeten vervangen. Of gaat dat zo langzaam dat dat jaren meegaat ? En bijvullen van het water is om de verdamping te compenseren.
Klinkt best aannemelijk zo. :>
Dat dacht ik inderdaad, maar ja, ik roep ook maar wat ;) Op een gegeven moment zijn de elektroden aan vervanging toe. De werkelijke vraag is natuurlijk of de energie die dit oplevert, opweegt tegen de energie die nodig is voor het produceren van het systeem. Misschien zit hem daar de nieuwigheid in, wat dan weer de aanleiding zou zijn voor dit "nieuws".

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Verwijderd

Als in een gewone pan met soep een ijzeren en koperen staaf plaats heb je een batterij die net zo lang werkt tot de elektroden "op" zijn of dat de soep "op" is. . ."op" kan je interpreten zoals je wilt. Zo werkt de het "waterwekkertje". Met een aluminium pan en 1 elektrode werkt het ook tussen de elektrode en de pan. Het werkt trouwens in elk hoop voedsel dat een waterige basis heeft. Dat zijn leuke keuken-experimenten. . .een lagere spanning van een 0,5 volt is haast niet mogelijk :+ . . met de meeste troep krijg je al gauw 1 volt.

De energie centrale die men eventueel bij de afsluitdijk gaat plaatsen werkt op twee waterstromen met verschillende zout concentraties. . .totaal een ander principe.

off topic???
Er is zelfs een fenomeen dat als je twee gasstromen langs elkaar laat stromen je elektrische energie opwekt.
Dat is wat er gebeurd voordat er onweer ontstaat. . .de bliksem is de ontlading van de opgewekte energie. Geheimzinnig is dit ook al niet. Hoe de mate van energieopwekking met de gas temperatuurverschillen verband houd weet ik nog niet. . .ga ik het misschien wel uitzoeken. . . weet iemand toevallig het antwoord?

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Dit wekt net even iets anders dan een paar electrode in een geleidende vloeistof.
Hier gaat het om de concentratieveschil van het zout gehalte van het water.

Ik zal proberen het uit te leggen.

Pak een bak met water en zet er een membraam in dat wel water doorlaat maar geen zout.
Zorg ervoor dat het water aan beide zijde even hoog staat.
Gooi aan 1 kant wat keukenzout in het water.
Als het zout is opgelost zal de hoogte van de zoutoplossing nog steeds even hoog zijn als zonder.
Na verloop van tijd zal het water met zou steeds hoger komen te staan.
Dit komt door osmose, dat wil zeggen dat op natuurkundige wijze het concentratie verschil wordt geprobeerd gelijk te krijgen.
Doordat er alleen water door het membraam heen kan zal de zoutoplossing minder sterk worden en wordt het verschil in concentratie kleiner.

Dit zelfde verschijnsel (osmose) kan er voor zorgen dat je electriciteid uit zout en zoetwater kan maken.
Zout bestaat uit natrium en chloor (natriumchloride).
Als je het zout oplost in water splitst het zout zich in Na+ en Cl- ionen.
Deze ionen zorgen voor de electrische geleiding van de zoutoplossing.

Als je nu een membraam maakt dat maar 1 van deze twee ionen doorlaat dan krijg je bij een concentratie veschil dus een ionen stroom.
Deze ionen-stroom is niks anders dan gelijkstroom.

Ik hoop het een beetje duidelijk uitgelegd te hebben.

Het idee bestaat al heel lang maar het grootste probleem is het maken van het membraam en de duurzaamheid er van.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Met het membraan zijn ze bezig kan ik vertellen. Ik heb bij KEMA stage gelopen en ben daar afgestudeerd, daar waren ze ermee bezig. Zoek maar eens op "Blue energy KEMA" op google (bv http://www.kema.com/nl/co...nd_distributed_energy/be/)
Idee was dan om de afsluitdijk te gebruiken (ene kant zout water, andere kant zoet water)

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1