Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gecombineerde interconnect over STP

Pagina: 1
Acties:

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
't Is alweer een tijdje geleden dat ik vanuit lurkpositie in de pen ben geklommen, maar ik zit met het volgende:

Kamer 1 > H/K AVR135 (B&W DM580 front, DM570 rear)
Kamer 2 > H/K 550vxi (analoog, B&W DM570 front) / PC / Roland mengpaneel

De bedoeling is om een aantal signalen van 2 naar 1 te krijgen, te weten:
Coaxiaal Sp/dif over rca; stereo analoog over (2x)rca; composiet video over rca.

De digitale bron is een Roland mengpaneel (gewoon 2.0, nothing fancy) en/of een SB Live! 5.1 (voor incidentele DD/DTS films) . Composiet is een uitgang van mijn nog altijd hippe 9200SE. Analoge bron is de stereo uitgang van datzelfde mengpaneel.

De (kabel)afstand tussen beide kamers is circa 8 meter. Nu wil ik graag weten of deze signalen fatsoenlijk via STP te vervoeren zijn. Uitvoering zou dan zijn: twee kleine zelfbouw kastjes met de nodige rca/rj-45 terminals, intern bedraad naar de 8 aders van STP. Om het digitale signaal maak ik me niet zo'n zorgen, maar ik ben voornamelijk benieuwd naar de invloed van interferentie tussen de analoge signalen (gezien de beperkte afscherming). Het composiet signaal is het minst belangrijk van allemaal, ik gebruik nu een budget audio interconnect van 10 meter en kwalitatief voldoet zelfs dat voorlopig.

Cat7 zou wel meer afscherming moeten bieden, maar ik denk dat dat meer in het heelveel MHz spectrum is.
Wat ik gevonden heb is dat voor de composietvideo- en audiosignalen kabel met een impedantie van 75Ω gebruikt dient te worden. UTP is echter 100Ω. Vraag is dan of dat op een afstand van 10m veel uit gaat maken. Daarnaast zet ik nog mijn vraagtekens bij de interferentie tussen de verschillende signalen.

Graag uw helder licht.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
wat voor stp kijk je naar?

je hebt namelijk een hoop soorten, van een stukje folie om de kabel als geheel heen tot gevlochten mantel om elk paar appart....

Ik denk dat als je een draad heb met folie om elk paar en een shield om alles heen (s/ftp heet dat volgens mij) dat je je signalen wel overkijgt.
Als je alleen een folie om de hele kabel hebt kan het nog wel 's krap worden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
IVM impedantie:voor het digitale signaal zal dat wellicht geen probleem zijn. Het beeld echter, composiet is al zo'n slecht signaal, als je daar nog eens wat reflecties bij gaat gooien dan zal het helemaal slecht zijn, zorg voor een impedantie-aanpassing aan beide uiteinden.
IVM afscherming: twisted pair zal geen/nauwelijks storingsverminderend effect hebben als je niet differentiëel werkt. Wellicht zal alweer het digitale signaal niet echt last hebben van instraling, maar vooral uitzenden, terwijl je composiet beeld vol storing zal zitten.

Wat je wellicht zoekt, is een balun aan beide uiteinden, dat is een schakeling (meestal een transformator) die zowel een impedantie-aanpassing als een omzetting van single-ended naar differentiële signalen kan maken. (edit: met die dingen dus: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15981 )

Reken er echter niet op om goeie kwaliteit te behouden, je zit met een aantal verliezen en zwakheden. Betere oplossing is volledig zelf gaan designen van zenderkant (oa met wat versterking voor de verliezen, ga niet versterken bij de ontvanger want dan versterk je storing) en de ontvangerkant, maar een perfect resultaat zal je niet bekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 28-02-2009 11:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Ik heb net dit gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.yourtronic.nl/spider2/spider/images/SEC-UTS20.jpg
Verstuur S-Video en geluid over één twisted pair CAT5 kabel. Perfect voor grote afstanden. Tot 300m. Elimineert en bespaart dure bekabeling.

Per set

Input: 1x S-Video (4-pin mini DIN), 2x RCA for audio
Output: 1x RJ45
Bandwidth: DC to 8MHz (480I and 480p)
Output cable: Twisted Pair CAT5 AWG24 (UTP, FTP, best result: STP)
Transmission range: 300m Colour
Power: not required
Dimensions: 110x77x24mm

Included 2x S-Video cable

Prijs:
Aantal 1-1: € 127.75

Lijkt aardig op wat ik wil, alleen s-video mini DIN i.p.v. nog 3x RCA en best prijzig. Maargoed, is meer ter illustratie want het word sowieso zelfbouw. Hier spreken ze dus over CAT5 STP als beste.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/TwistedPair_S-FTP.jpg/800px-TwistedPair_S-FTP.jpg
Gezien de niet heel hoge prijs verkies ik dan deze S/STP boven gewoon STP, die extra shielding om alle aders samen zal geen kwaad doen. Nu ben ik nog benieuwd naar de karakteristieken van deze kabel als je er drie verschillende signalen overheen laat lopen. Iemand een idee in welke bandbreedtes mijn signalen zitten, en of dat wat uitmaakt? Verdere tips meer dan welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door ACID-dude op 28-02-2009 11:38 . Reden: lang bezig geweest met post ]

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:14:
IVM impedantie:voor het digitale signaal zal dat wellicht geen probleem zijn. Het beeld echter, composiet is al zo'n slecht signaal, als je daar nog eens wat reflecties bij gaat gooien dan zal het helemaal slecht zijn, zorg voor een impedantie-aanpassing aan beide uiteinden.
IVM afscherming: twisted pair zal geen/nauwelijks storingsverminderend effect hebben als je niet differentiëel werkt. Wellicht zal alweer het digitale signaal niet echt last hebben van instraling, maar vooral uitzenden, terwijl je composiet beeld vol storing zal zitten.

Wat je wellicht zoekt, is een balun aan beide uiteinden, dat is een schakeling (meestal een transformator) die zowel een impedantie-aanpassing als een omzetting van single-ended naar differentiële signalen kan maken. (edit: met die dingen dus: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15981 )

Reken er echter niet op om goeie kwaliteit te behouden, je zit met een aantal verliezen en zwakheden. Betere oplossing is volledig zelf gaan designen van zenderkant (oa met wat versterking voor de verliezen, ga niet versterken bij de ontvanger want dan versterk je storing) en de ontvangerkant, maar een perfect resultaat zal je niet bekomen.
Dank! Als ik jouw woorden juist interpreteer dan zou het apparaat in mijn vorige post een vrij belabberd resultaat geven? Zij gebruiken immers geen actieve versterking en gewone STP. Zouden zij wel aan impedantie-aanpassing en omzetting naar differentiële signalen doen? Zou de indiviuele aderpaarshielding van S/STP (die ik wil gebruiken) nog iets uitmaken?
Klopt het dat die reflecties (composiet) optreden door de te hoge impedantie van de aders?
Ik moet dus in ieder geval wat doen aan de analoge a/v signalen. Een voedingsspanning aan de zendende kant is te realiseren, zou je nog iets willen uitweiden over dat zelf designen? Ik wil geen kant-en-klare apparaten kopen, maar simpelweg draadjes knopen gaat dus ook niet werken. Voor een paar tientjes (excl. kabel) wil ik iets maken dat voldoende functioneert, perfect hoeft niet.

Tot dusverre heb ik dit gevonden:
This circuit does not use shielded twisted-pair cable because of its high distributed capacitance, which contributes to the RC time constant.

[ Voor 6% gewijzigd door ACID-dude op 28-02-2009 12:35 ]

• naftebakje
Dat toestel uit je vorige post is vergelijkbaar met dat van dealextreme uit mijn post (die voeding ervan wordt niet gebruikt), impedantieaanpassing en omzetting single-ended naar differentiëel, en beide zullen met trafo's werken, voornaamste verschil zal de kostprijs zijn (ik zou de goedkoopste nemen). Storingen zullen beperkt blijven (omdat je diffentiëel werkt), en reflecties zullen normaal niet voorkomen (die worden veroorzaakt door sprongen in impedantie, die heb je niet doordat er impedantieaanpassing wordt gebruikt).
Wellicht zal dit voldoen als je geen perfectie wil.
Dat met die hogere capaciteit bij S/STP klopt wel, door je differentiële signalen heb je veel minder storingen dus is er wel kans dat de nadelen van extra schielding niet opwegen tegen de storingsreductie. Als je de afscherming niet correct kan aarden, heeft die toch geen/weinig invloed op storing, dus dan kan je zeker beter gewone UTP kabel gebruiken.

Blijf je overtuigd van zelfbouw, dan is dat schema van EDN een goed startpunt, maar onderschat niet wat er allemaal bij komt kijken, er moet nog wat aangepast worden aan dat schema (hoe je de impedantie gaat kiezen, dat is een kunst en er komt veel bij kijken), je hebt aan beide zijden een heel nette voeding nodig (je wil geen storing via je voeding binnenkoppelen) die qua massa niet teveel afwijkt (anders moet je koppelcondensatoren gebruiken om het DC-niveau aan te passen), connectoren en een goed gedesigned printje kost je ook wat, tot welke frequenties moet je gaan, ...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Dank voor je uitleg, probeer te antwoorden. Heb zelf slechts havo natuurkunde, dus ik was een halve dag verder voor ik dit had:
Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/balun.gif

Gebaseerd op http://www.atmel.com/dyn/...rod_documents/doc8113.pdf
Schema en grafiek komen uit qucs

Wat is het uiteindelijke verschil in werking tussen dit en dat schema van EDN?

[ Voor 4% gewijzigd door ACID-dude op 28-02-2009 20:22 ]

• naftebakje
Het schema hierboven is berekend op 1 frequentie (4MHz), ga je daar teveel van afwijken (bijvoorbeeld door blokgolven te gebruiken, zoals bij spdif) dan verandert het hele geval. Dat van EDN is frequentie-onafhankelijk, daar kan alles van DC tot het maximum wat de gebruikte opamps aankunnen door gejaagd worden.

Pagina: 1