Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tweakers,

Ben toevallig bezig met het aansluiten van een elektra kabel (rubber) en toen ik hem ontdeed van zijn mantel (om hem aan te sluiten op een CEE 16-3p stekker) kwam ik de volgende aders tegen :

Wit
Groen
Zwart

Nu weet ik dat ik het gewoon kan doormeten met de aansluiting van de andere kant maar zit toch een beetje met de vraag waar komen deze kleuren vandaan en wat is daar het beleid voor ?

Hoop dat iemand me kan helpen.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Denk dat dit het antwoord op je vraag is:
http://www.klibo.de/en/50...rs%20and%20Code%20Colours
Wikipedia: Industrial and multiphase power plugs and sockets

Maar met zo'n voltages zou ik iemand vragen die er verstand van heeft, want ik heb dit alleen maar via google gevonden :P

☻/
/▌
/ \

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:41
Kixtart schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:36:

Maar met zo'n voltages zou ik iemand vragen die er verstand van heeft, want ik heb dit alleen maar via google gevonden :P
Dat is de kleur van de CEE-stekker (hij moet blauw hebben omdat het hem om 230V gaat volgens mij), maar het gaat hem om de aderkleuren. Die aderkleuren die de TS noemt zijn de oude kleuren die voor het blauw/bruin/groen-geel tijdperk gebruikt werden.

Edit:
Hier een wikipediaartikel waar de oude kleuren ook bijstaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

Grote valkuil hier is dat de aarde nu niet groen is, maar grijs. Groen is nu de fase!!! Maar je doet er niet verkeerd aan om eerst alles te meten wat wat is.

[ Voor 18% gewijzigd door Invisible_man op 27-02-2009 14:45 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kixtart schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:36:

Het is gewoon een 240V/16A stekker dus zo spannend is het niet.

Die kleuren:
Wit
Groen
Zwart

Lijken me kleuren van 1500 voor christus. Ik ken ze niet meer uit het hoofd.
Toch maar beter even controleren waar ze op de andere kant zitten en gewoon even zo aansluiten.
Controleer even of de kabel niet te oud is (beschadigd, scheuren), vervang 'm anders meteen voor een nieuwe met de huidige kleuren standaard; bruin (fase), blauw (null), geel/groen(aarde).

Alles kan stuk.

• BlueKeenan
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegt dat de kabel niet eens zo oud, hij ziet er nog erg goed uit en zo (behalve de kleuren dan) gewoon als nieuw verkocht kunnen worden.

Maar blijkbaar niemand die het kent, de oude lichtnet kleuren zijn ook met rood en die heb ik er niet tussen.

Aan de andere kant van de kabel zit overigens z'n connector :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZYh0rOt5y0bjiDxFKcrVVgWf/full.jpg

C19 stekker, en dat is verdomt moeilijk om daar een meetprobe in te krijgen, maar we blijven proberen.

Verwijderd

White, back, green. Het is gewoon een moderne kabel met buitenlandse kleurtjes. Black is hot, white is neutral en green is earth. Zwart de fase, wit de nul, groen de aarde.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:41
Inderdaad, je hebt geen rood. Als je geen groen was het nog logisch geweest (ipv groen een zwarte schakeldraad). Maar kijk hier eens (vond ik net), daar hebben ze de zelfde kleuren voor in Amerika.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 27-02-2009 15:23 ]

Verwijderd

Invisible_man schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:22:
Inderdaad, je hebt geen rood. Als je geen groen was het nog logisch geweest (ipv groen een zwarte schakeldraad). Maar kijk hier eens (vond ik net), daar hebben ze de zelfde kleuren voor in Amerika.
Idd, Amerikaanse kleurtjes.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_5/chpt_2/2.html

• remco_k

remco_k

BlueKeenan schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:16:
C19 stekker, en dat is verdomt moeilijk om daar een meetprobe in te krijgen, maar we blijven proberen.
Openschroeven doet wonderen.

Alles kan stuk.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als het een aangespoten steker is, valt er weinig te schroeven. Maar aan de andere kant; dan heb je wel verdomd dikke meetpennen als je ze niet in een C19 krijgt. :P

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allemaal antwoorden, de meeste hoe correct ook, hebben echter betrekking op installatiedraden. Die zijn voor het 230/400V net inderdaad de bekende bruin, blauw, zwart en geel/groen. Geen misverstanden over.
Maar TS voert een snoer ten tonele. En een snoer is geen onderdeel van de installatie. Een echte norm is er niet voor, tenzij het kleuren zijn van installatiedraden. Maar dan nog, bruin=fase, blauw=nul, maar met de stekker andersom in het stopcontact zijn fase en nul toch verwisseld. Geen echte norm dus en soms lastig, maar het is niet anders. De een doet het zus, de ander doet het zo. Uitspraken als doorgaans de lichtste kleur is aarde (in dit geval dus wit) of welke andere uitspraak ook, groen is oude fasekleur voor installatiedraad etc, zijn geen garantie dat het ook zo gemonteerd is.
Zit dus echt maar één ding op, kijken (of indien mogelijk meten) hoe de andere kant is aangesloten.
Niet gokken!

• remco_k

remco_k

@hierboven, je verhaal klopt.

Maar toch is het redelijk lastig om zo'n blauwe stekker andersom in een stopcontact te steken.
Fase en Null zou bij deze stekkers wel degelijk moeten kloppen.

Alles kan stuk.

• Techneut
  • Niet online
Dat is waar natuurlijk, ik dacht even aan een gewone stekker die je op twee manieren kan plaatsen. Je moet echter bij zo'n stekker die je noemt, wil het inderdaad kloppen, wel weten wat je doet, welke pen aan de fase moet en welke aan de nul, anders tast je alsnog in het duister.
Alleen als aan de andere kant van het snoer een gewone stekker zit?

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 27-02-2009 23:22 . Reden: Laatste zin toegevoegd. ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wat voor apparaat hangt er aan als ik vragen mag?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Gezien het feit dat er een C19-contrasteker aan zit, en hij er een CEE-form steker aan wil schroeven, is mijn eerste gedachte een UPS van een christelijk formaat. :)

• Techneut
  • Niet online
Waarom? Op de getoonde foto zie ik een doodgewone apparatenstekker met aarding. Kan dus elk willekeurig apparaat zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
C19 stekker heb ik eigenlijk alleen nog maar aan een UPS gezien.

• Techneut
  • Niet online
Dat wil nog niet zeggen dat ze alleen daarvoor worden toegepast. Het is een apparatenstekker, alleen eentje van 16A. En die kom je gewoon wat minder vaak tegen, omdat bij de meeste huishoudelijke apparaten boven die 10A het snoer vast bevestigd is. Het 10A model ziet er iets anders uit, en die zul je doorgaans het meest tegenkomen (zoals bij een PC, monitor etc.).

Even terzijde: Een lichter apparaat kun je zonder bezwaar met een zwaardere stekker voeden, dus de stekker van 16A kun je wel in het apparaatdeel van 10A duwen, maar die van 10A niet in een apparaatdeel (of contrastekker) van 16A. Dat laatste past gewoon niet.

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 22:35

T1psY

Dumo-Technics

offtopic:
Ooit al eens computer power cables doorgeknipt ? Daar zit iig ook (bij de meeste die ik doorknipte toch) een wit / groen / zwart aderpaar in.

http://www.dumo-technics.com

• BlueKeenan
  • Niet online
Um om maar even te gaan bedenken waar wij die stekkers allemaal voor gebruiken :

UPS
PDU
STS
Grotere Routers (3com, cisco, foundry e.d.)

Ik les het toevallig net even over en kwam een verhaaltje tegen over fase en null.
Het is voor de UPS'en die wij hebben toch redelijk belangrijk dat ze goed zijn gewired dus wil ik ook echt fase en null juist hebben (anders beginnen ze behoorlijk te kermen (faulty site wiring))

Maar ik ben er nu dus uit, het zijn gewoon de buitenlandse kleuren en ze kloppen ook met de pennen in de C19. Welk ik overigens niet open kon schroeven, en de meetpennen van een goedkopere multimeter paste wel :).

Al met al bedankt voor de hulp

Overigens @ Techneut

Beweer je nou dat de C19 apparaat stekker in een 10A versie past, vind ik knap gezien het feit dat ze veel groter zijn. Dat je ze kan voeden begrijp ik wel maar dan moet je ook al een contrastekker hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueKeenan op 02-03-2009 19:58 ]

• Techneut
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met de C19, wel met de wat oudere modellen apparatenstekkers. Die had je in twee uitvoeringen, de 10A en de 16A. De 10A-uitvoering paste onmogelijk in de 16A-contra, omdat de laatste (de contra) was voorzien van een ribbel en die ribbel paste in een uitsparing in de apparatenstekker. Verder had de buitenkant dezelfde afmetingen. Hierdoor paste de ene (16A) wel in de andere (10A), die aan die kant gewoon vlak was, maar niet andersom.
Zou kunnen dat dit bij de C19 niet meer opgaat, weet ik niet.

Rest van mijn vorige betoog, het is maar net wat zich aan de andere kant van het aansluitsnoer bevindt, als dat niet een vaste aansluiting heeft, maar zit daar een gewone (16A model) randgeaarde stekker aan, dan tast je toch nog in het duister.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

OK, gevalletje klok en klepel. :)
Wat jij bedoelt is een reguliere C13(vrouwtje)/C14(mannetje)-combi; die kunnen 16 Ampére aan.
De sleutel (die ribbel) in de aansluiting heeft niets met stroomsterkte te maken, maar alles met de vraag of het een "koud" of "warm" apparaat betreft. Wordt ie in normaal bedrijf warmer dan 70 graden Celsius, dan kom je op een C13 met sleutel. Apparatuur met een bedrijfstemperatuur beneden de 70 graden hebben die sleutel niet, waardoor je een warme kabel wel in een koud apparaat kunt steken, maar niet andersom.

Apparaatstekers met sleutel zijn van een ander, meer warmtebestendig materiaal gemaakt, vandaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Kaj. op 03-03-2009 09:17 ]

• BlueKeenan
  • Niet online
Kaj. schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 09:16:
OK, gevalletje klok en klepel. :)
Wat jij bedoelt is een reguliere C13(vrouwtje)/C14(mannetje)-combi; die kunnen 16 Ampére aan.
De sleutel (die ribbel) in de aansluiting heeft niets met stroomsterkte te maken, maar alles met de vraag of het een "koud" of "warm" apparaat betreft. Wordt ie in normaal bedrijf warmer dan 70 graden Celsius, dan kom je op een C13 met sleutel. Apparatuur met een bedrijfstemperatuur beneden de 70 graden hebben die sleutel niet, waardoor je een warme kabel wel in een koud apparaat kunt steken, maar niet andersom.

Apparaatstekers met sleutel zijn van een ander, meer warmtebestendig materiaal gemaakt, vandaar.
En iedere dag weer leer ik hier. Wat een uitvinding
Pagina: 1