Contactzijde processor "vies" E6750

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Onlangs via marktplaats een Intel core 2 duo E6750 gekocht. Deze was helaas vrij belabberd verpakt. Daaruit afleiding vermoedde ik dat de verkoper ook niet persee erg voorzichtig in omgang er mee was geweest en bekeek de processor even van dichtbij, met flits. hieronder 2 foto's van het resultaat, met het blote oog en lamp erbij is het niet te zien. Ik heb gezocht naar "onderkant processor schoonmaken" en aanverwante termen maar nergens een oplossing kunnen vinden.

kan ik dit gewoon veilig doen met wc-papier met terpentine en perslucht? Graag advies!

onder een hoek met flits:
Afbeeldingslocatie: http://media.pc-deventer.nl/diversen/TNET%20processor%20E6750%20020.jpg

van boven af is niets te zien:
Afbeeldingslocatie: http://media.pc-deventer.nl/diversen/TNET%20processor%20E6750%20017.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serendipity
  • Laatst online: 10-06 11:43

Serendipity

"No fear, I is here"

Ik dacht dat het gewoon te doen was, als je maar zorgt dat je het middelste stuk niet raakt en alles goed laat opdrogen, maar misschien dat een ander hier al ervaring mee heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
Google!:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-256452_10_0.html
90% Alcohol and a q-tip should suffice. Just be gentle.

[ Voor 37% gewijzigd door Tomfish op 27-02-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Xtresis bedankt, ik hoop alleen op wat onderbouwing :D Maar goed, we gaan het wel proberen!

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ether ? Dat lost de meeste koelpasta op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Iredev, ik ben wel ERG nieuwsgierig naar je bevindingen hierin! Ik heb zelf geen ervaring met het schoonmaken van die kant.

Succes, en we zien graag het resultaat binnenkort? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Isopropylalcohol is het beste voor contactpuntjes. Sowieso geen 'vettige' dingen zoals terpentine, thinner of wasbenzine gebruiken want die laten zelf een laagje achter. Mocht er vuil aanwezig zijn wat de alcohol niet weg kan krijgen, probeer dan wat ammoniak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Dan gaan we daar even naar zoeken! Ik maakte me namelijk vooral zorgen over het kunststof van de PCB, dat dit door bepaalde schoonmaakmiddels wellicht beschadigt / aan kracht verliest.

Ik heb trouwens grootse moeite te vinden waar men isopropanol / Isopropylalcohol verkoopt. Apotheker zie ik vaak genoemd, maar daar schijnt men de prijs 7 x over de kop te doen... Drogist eerst maar eens proberen. Of anders hobby/elektronicazaak, onderstaand wekt wel vertrouwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//alleka-7663-main-Air-DusterAir-DusterAluminium-SprayAluminium-Spray.jpg

Mijn bevindingen post ik sowieso. Ik zal zo eerst een de compressor uit de berging trekken om wat blaaswerk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerro
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 22:03
Droge tandenborstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 22:20
Ik ben wat dit soort dingen betreft nooit zo voorzichtig en doe het altijd met keukenpapier en terpentine. Is tot nu toe nog nooit fout gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Maar... wat is de ''gain'' als hij schoner is? Werkt de CPU dan niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik ben bang dat hij het niet goed gaat doen, dat 'ie kortsluit als ik heb ga inbouwen o.i.d. Wil gewoon zekere voor het onzekere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Kontaktspray kan ook inderdaad, meestal wel duurder dan een klein bruin flesje alcohol van de drogist (hier maar 1,50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let op dat contactspray een bijtend goedje is. Je wilt iets schoonmaken, niet schoonvreten. Het beste schoonmaakmiddel voor dit soort gevoelige electronica is alcohol. Mocht je dat niet hebben of te duur vinden, is wat mij betreft het enige alternatief spiritus of wasbenzine. Spiritus omdat het heel dicht tegen alcohol aanligt, of wasbenzine omdat het heel erg snel verdampt.
Let wel op dat beide stoffen resten achter kunnen laten. De spiritus bevat behalve ethanol en methanol ook een kleurstof. Wasbenzine is een produkt op oliebasis. Ik heb in het verleden beide wel gebruikt om printplaten schoon te maken, maar op de onderkant van een LGA CPU heb ik het nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je hebt zoals ik kan zien bij mijn leverancier goud-kontakt dat speciaal is voor computerprodukten. Het is voor beschermlagen van goud, zilver, tin, rhodium en palladium. dat is heel duur spul maar ik denk dat het wel voor geschikt is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
lredev schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 12:51:
Ik ben bang dat hij het niet goed gaat doen, dat 'ie kortsluit als ik heb ga inbouwen o.i.d. Wil gewoon zekere voor het onzekere nemen.
Nee, jij doet onzeker. Omdat je om onduidelijke redenen bang bent, ga je een handeling met gevoelige hardware doen waar je geen ervaring mee hebt en waar je om onduidelijke reden niet bang voor bent. 8)7

Lees: Eens met jejking en ik had hem er al lang in geknald. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Voutloos schreef op zondag 01 maart 2009 @ 11:21:
[...]
Nee, jij doet onzeker. Omdat je om onduidelijke redenen bang bent, ga je een handeling met gevoelige hardware doen waar je geen ervaring mee hebt en waar je om onduidelijke reden niet bang voor bent. 8)7

Lees: Eens met jejking en ik had hem er al lang in geknald. :P
Ha niet zo sneren man. Lees menig topic maar op paniekvoetbal over gevoelig dit en gevoelig zo. Waarom niet even controleren / navragen in een forum waar men wellicht iemand daar wat meer van weet, al was het maar uit ervaring. Zou zonde zijn als ik niet de moeite neem even paar dagen te wachten, en wellicht van iemand hoor of dit kwaad kan of niet, en mijn processor verneuk.

Maar goed, ik heb het al wel door, ik moet er niet te spannend overdoen 8) Ik typ nu met een E6300 dus mocht het kwaad kunnen dan kan ik altijd nog verder... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 23:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
lredev schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 12:51:
Euhm, die verkoper heeft hem toch waarschijnlijk ook zo gebruikt? Dan is die toch niet kapot (ofja, dat heb je nog niet getest).

Hij heeft als het goed is dan geen koelpasta op metaalbasis gebruikt, maar keramiek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Bolletje92 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:34:
[...]

Euhm, die verkoper heeft hem toch waarschijnlijk ook zo gebruikt? Dan is die toch niet kapot (ofja, dat heb je nog niet getest).

Hij heeft als het goed is dan geen koelpasta op metaalbasis gebruikt, maar keramiek ofzo.
Ik kreeg de processor binnen wel in de originele doos met koeler, waarbij de koeler wel in het originele plastic zat, maar de processor gewoon los door de doos slingerde. Daaropafgaande meende ik te mogen veronderstellen dat de verkoper niet bepaald voorzichtig omspringt met kwetsbare spullen. Maar goed, nog steeds de tijd niet gehad e.e.a te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Thandor

SilverStreak

Jejking schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:09:
Maar... wat is de ''gain'' als hij schoner is? Werkt de CPU dan niet meer?
Alles wat smerig is op die contactpunten kan gaan oxideren. Je kunt daarom het beste nooit aan de pinnen komen.

Zelf heb ik ook wel eens wat LGA775 CPU's gehad die smerig waren van de onderkant. Ik heb dat met WC papier en gedenatureerde alcohol (96%) schoon gemaakt. Eigenlijk maak ik alle 'PC-dingen' schoon met die alcohol en tot nu toe gaat dat perfect :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-07 20:30

Slapstick

Me, myself or I

Thandor schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:34:
[...]
Alles wat smerig is op die contactpunten kan gaan oxideren. Je kunt daarom het beste nooit aan de pinnen komen.

Zelf heb ik ook wel eens wat LGA775 CPU's gehad die smerig waren van de onderkant. Ik heb dat met WC papier en gedenatureerde alcohol (96%) schoon gemaakt. Eigenlijk maak ik alle 'PC-dingen' schoon met die alcohol en tot nu toe gaat dat perfect :).
Gedenatureerd alcohol? Dat is ethanol zonder water. Even voor de duidelijkheid die 4% die over is, is ook gewoon alcohol hoor alleen dat is methanol i.p.v ethanol.

Ik raad aan om ook 96% ethanol te gebruiken. Het verdampt snel en reageert over het algemeen niet met de stoffen die in een pc zitten. Gebruik in ieder geval geen nagellak remover, want dit is echt funest voor je pc het reageert namelijk met kunstoffen. net als een vettig oplosmiddel dit laat een vies laagje achter. Grote vraag is, waar kun je ethanol krijgen? Ik dacht dat het wel gewoon in de apotheek te halen was als ontsmetter en in een hopeloos geval kun je altijd nog jenever halen ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door Slapstick op 01-03-2009 21:49 ]

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is ethanol niet gewoon te koop bij de drogist?
Gelukkig heb ik de schikking over een lab en dus ook over alcohol denat en isopropanol. Zelf gebruik ik altijd isopropanol voor dit soort dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 16:10
Appotheken en Drogisterijen.

[ Voor 0% gewijzigd door Zjosh op 01-03-2009 21:49 . Reden: Spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Heb zelf een ArtiClean kit gehaald in een grijs verleden en doe het er nog steeds mee - daarvoor altijd met wasbenzine of flesje ethanol/alcohol van de drogist. Kost niets en werkt perfect; niet te druk maken en met stofvrije doek goed schoon maken.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IPA kost ook maar een euro of 8 bij nedis, voor een forse spuitbus (doe er al 2 jaar mee). Dus dat is ook echt geen schokkend bedrag, zeker niet als je dat afzet tegen de prijs van je cpu ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

gebruik al jaren mijn moeder nagellak remover met een wattestaafje .
Maar dat gebruik ik om koelpaste van de core af te halen.

Voor anderen dingen gebruik ik een speciaal electro remover.
Dit is van vw\audi (neem ik mee van de zaak) geen idee wat er in zit maar werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom smeert iedereen er random alcoholische/olie meuk op?
Zo van, het stinkt dus is het goed en lost het rommel op? :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

Boudewijn schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:28:
wel eens alcohol in een wondje gehad? dat zelfde effect zeg maar;)
Anoniem: 8819 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:55:
gebruik al jaren mijn moeder nagellak remover met een wattestaafje .
Maar dat gebruik ik om koelpaste van de core af te halen.

Voor anderen dingen gebruik ik een speciaal electro remover.
Dit is van vw\audi (neem ik mee van de zaak) geen idee wat er in zit maar werkt wel
Nagellak remover(aceton) reageert met kunsstoffen, dus goed uitkijken met dit goedje!,

[ Voor 44% gewijzigd door Slapstick op 02-03-2009 11:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Boudewijn schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:28:
Stinken = verdampen => verdwijnt vanzelf. Voordeel van alcohol is dat het nauwelijks residu achterlaat. Wasbenzine/thinner/terpentine wel, maar dat kan weer andere olieproducten (lees: lijm- en verfresten) verwijderen.

Nagellakremover = aceton en dat lost plastic eigenlijk iets te goed op (ook nuttig om plastic te laten 'smelten' om zo te 'lijmen' aan ander plastic) dus zeker niet aan te raden voor electronica!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Nou had vanochtend even de tijd en heb er met wat stevige perslucht wat wind over laten gaan. Nog eens goed gekeken en besloten dat het allemaal wel mee ging vallen.

Zojuist in mijn pc gehangen, rebootte de pc drie keer, waar ik even van schrok, tot ik me realiseerde dat de overclock van mijn E6300 er nog in stond 8)7, maar goed, de p35-ds3 doet dan kennelijk zelf een bios reset en daarna startte het machientje gewoon prima op. Inmiddels even overgeklokt naar 400fsb / 3.2 ghz op standaard voltage, wat prima loopt.

Wat betreft schoonmaken van elektronica is dus volgende van belang:
- niet reageren met materialen van de elektronica, in geval van processor dus goud en kunststof van PCB (wat voor kunststof is dat?)
- residuloos verdampen.

Dus dat ipopropanol, of heel veel volumeprocent alchol does the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

lredev schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:51:
- niet reageren met materialen van de elektronica, in geval van processor dus goud en kunststof van PCB (wat voor kunststof is dat?)
Tegenwoordig meestal epoxy met glasvezel, in de industrie bekend als type FR4. Dit kan redelijk tegen aceton maar veel extra laagjes (wat op zo'n processortje vaak aanwezig kan zijn) niet, dus sowieso niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick

Slapstick

Me, myself or I

lredev schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:51:

- residuloos verdampen.

Dus dat ipopropanol, of heel veel volumeprocent alchol does the trick.
isopropanol is ook een alcohol ;), dus hups naar de apotheker/drogisterij/kennis die werkt in een lab om een beetje alcohol te krijgen, deze alcohol op een doekje doen(mag best een papieren doekje zijn hoor, maar geen wc papier dat is te los) en deppen op de contactpunten. Als dat niet werkt kun je ook voorzichtig een beetje alcohol er overheen gieten

veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
(hij zat al weer in de pc ;)

@jejking complete domheid i guess :P

[ Voor 14% gewijzigd door lredev op 03-03-2009 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

offtopic:
Waarom link je nu naar je eigen MyReact? :?

Edit: fixed, mooi :P

[ Voor 17% gewijzigd door Jejking op 04-03-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:56
Ik had hetzelfde en heb het gewoon schoongemaakt met een paar wattenstaafjes en spiritus. Werkt best ;)
Pagina: 1