[Macbook Pro] Garantie verloopt, waar rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Nog een paar weken en dan is mijn Apple Macbook Pro één jaar oud. Helaas heb ik dan ook geen garantie meer. Ik heb er voor gekozen om geen Applecare te nemen. De laptop werkt goed en die 350 euro kan ik ook zelf goed gebruiken.

Nu is bij mijn vorige Apple White Macbook verschillende mankementen boven tafel gekomen een paar weken nadat de garantie was verlopen. Gelukkig was Apple zo aardig om toch al die problemen voor mij op te lossen buiten de garantie. Ik kan er niet altijd van uitgaan dat Apple dit jaar ook aardig zal zijn als ik alsnog een mankement ga ontdekken.

Ik wil de laptop de komende weken door een door testen om te zien naar eventuele verborgen gebreken. Paar dvd's branden. Eens de laptop aansluiten op een bedraad netwerk. Visueel zoeken naar eventuele problemen.

Ik had het er hier gister over met een andere apple gebruiker en die gaf mij ook nog als tip dat ik het scherm onder alle mogelijk hoeken moet bekijken naar beginnende lichtvlekken. Als dat eenmaal begint ben je ook snel de sigaar aldus de andere gebruiker. Daar had ik dus nog helemaal niet aan gedacht.

Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere Apple gebruikers over onderdelen die ik de komende weken extra goed in de gaten moet houden. De laptop moet wel de drie jaar halen :p

Mankementen die ik tot nu toe heb gevonden maar nog niet weet of ik ze laat repareren
  • De Q toets tikt als je er aan komt.
  • De lijm van de topcase laat aan de linkerbovenkant los. Dit probleem heeft de laptop altijd al gehad.
  • De topcase heeft zwarte vlekken. Heeft de laptop altijd al gehad.
  • De brander heeft moeite met vier jaar oude DVD-R schijven van Philips. Binnenkort even nieuwe proberen.
  • Het stoot rubbertje aan de rechterkant van de sluiting is verdwenen. (rechts naast de isight)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik T
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 13:19
Even nog voor de duidelijkheid. De fabrieksgarantie is na 1 jaar meestal voorbij, maar dat betekent niet dat je daarna geen recht meer op herstel hebt! Zie http://www.consuwijzer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:57
Tip: op Ebay kan je Applecare kopen voor ongeveer 100 euro. Kan je er in ieder geval weer 2 jaar zonder zorgen mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik heb de titel aangepast. "Help! Het grote mijn garantie verloopt topic" lijkt me wat overdreven. Het gaat immers om jouw situatie ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

4POX schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:04:
• De Q toets tikt als je er aan komt.
• De lijm van de topcase laat aan de linkerbovenkant los. Dit probleem heeft de laptop altijd al gehad.
• De topcase heeft zwarte vlekken. Heeft de laptop altijd al gehad.
• De brander heeft moeite met vier jaar oude DVD-R schijven van Philips. Binnenkort even nieuwe proberen.
• Het stoot rubbertje aan de rechterkant van de sluiting is verdwenen. (rechts naast de isight)
Hebben we het wel over een macbook?

1: De rand (bezel) om het scherm zit vastgeklikt. Als 'ie wijkt kun je 'm weer vastklikken, tenzij je 'm een keer onvoorzichtig opengemaakt hebt, dan breken de nokjes. Nieuwe bezels zijn te bestellen en zitten er in een paar seconden op.
2: Het scherm heeft geen rubber, maar een plastic ribbel op de bezel.

3: Er is een vlekkenprobleem geweest, maar dat komt neer op gele of oranje plekken op het plastic waar ook je toetsenbord in zit, links en rechts van je mousepad. Vlekken op de buitenkant heb je er echt zelf op gemaakt. Probeer eens of je ze met een zachte gum kunt verwijderen.

4: Er zijn een aantal handleidingen te vinden over hoe je koekkruimels etc uit je toetsenbord verwijderd.

5: Branders hebben helaas een beperkte levensduur. Als je het echt een probleem vind en een losse drive geen optie is kun je voor een paar tientjes een vervanger vinden en het plaatsen is twee uur werk.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Hoedje schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:28:
Ik heb de titel aangepast. "Help! Het grote mijn garantie verloopt topic" lijkt me wat overdreven. Het gaat immers om jouw situatie ;)
Dat is oude economie gedachte, nu delen we de informatie. Het is een probleem waar meedere mensen in mijn omgeving mee zitten.
burne schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 21:24:
[...]

Hebben we het wel over een macbook?

1: De rand (bezel) om het scherm zit vastgeklikt. Als 'ie wijkt kun je 'm weer vastklikken, tenzij je 'm een keer onvoorzichtig opengemaakt hebt, dan breken de nokjes. Nieuwe bezels zijn te bestellen en zitten er in een paar seconden op.
2: Het scherm heeft geen rubber, maar een plastic ribbel op de bezel.

3: Er is een vlekkenprobleem geweest, maar dat komt neer op gele of oranje plekken op het plastic waar ook je toetsenbord in zit, links en rechts van je mousepad. Vlekken op de buitenkant heb je er echt zelf op gemaakt. Probeer eens of je ze met een zachte gum kunt verwijderen.

4: Er zijn een aantal handleidingen te vinden over hoe je koekkruimels etc uit je toetsenbord verwijderd.

5: Branders hebben helaas een beperkte levensduur. Als je het echt een probleem vind en een losse drive geen optie is kun je voor een paar tientjes een vervanger vinden en het plaatsen is twee uur werk.
Het is een Macbook Pro , geen macbook. Staat heel duidelijk in de eerste regel.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kan aan mij liggen hoor, maar als je nu al kleine mankementen hebt laat je die toch repareren?
Verder heb je in NL dat je mag uitgaan van een bepaalde levenstduur van producten, en bij een laptop is dat geen 1 jaar dus al gaat hij na bijna 2 jaar kapot dan maak je gewoon aanspraak op coulance van Apple, want die staan niet boven de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Rik T schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:07:
Even nog voor de duidelijkheid. De fabrieksgarantie is na 1 jaar meestal voorbij, maar dat betekent niet dat je daarna geen recht meer op herstel hebt! Zie http://www.consuwijzer.nl
In theorie wel. De praktijk is altijd anders.
Apple herstelt/vervangt alleen kosteloos na de garantie als het probleem veel voorkomt.

Zoals het probleem met de topcase van de MB White. Daarnaast is het altijd nog zo in NL en de EU dat je je recht moet behalen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 08:46
Ik zou op eBay Applecare halen. Het 1/3 van de nederlandse prijs en werkt uitstekend. Voor meer info moet je maar even elders o pdit forum kijken.

Maarrrr! Mijn vorige macbook, de mac mini van mijn moeder en de iMac van mijn vader zijn allemaal een keer stuk gegaan in de tijd dat ze nog geen 3 jaar oud waren. Telkens is het weer de logic board. Het vervangen van een logic board kost 400 - 700 euro. Aan jou de keus, maar ik begin niet aan een Apple machine zonder Applecare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 14:03
jzn21 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:23:
Ik zou op eBay Applecare halen. Het 1/3 van de nederlandse prijs en werkt uitstekend. Voor meer info moet je maar even elders o pdit forum kijken.

Maarrrr! Mijn vorige macbook, de mac mini van mijn moeder en de iMac van mijn vader zijn allemaal een keer stuk gegaan in de tijd dat ze nog geen 3 jaar oud waren. Telkens is het weer de logic board. Het vervangen van een logic board kost 400 - 700 euro. Aan jou de keus, maar ik begin niet aan een Apple machine zonder Applecare.
Applecare is eigenlijk natuurlijk gewoon een wassen neus, als je apparaat binnen drie jaar defect raakt zonder jouw toedoen dan valt dit gewoon onder garantie in mijn ogen. Niets 1 jaar garantie, gewoon de levensduur van het apparaat, en die moet wel langer meegaan dan ±3 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:18
Red Nalie schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:26:
[...]

Applecare is eigenlijk natuurlijk gewoon een wassen neus, als je apparaat binnen drie jaar defect raakt zonder jouw toedoen dan valt dit gewoon onder garantie in mijn ogen. Niets 1 jaar garantie, gewoon de levensduur van het apparaat, en die moet wel langer meegaan dan ±3 jaar...
Helaas is er een onderscheid tussen recht hebben op, en recht krijgen.. dat kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Voor mij ook geen Mac meer zonder AppleCare!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
Red Nalie schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:26:
[...]

- En jij hebt de tijd en zin om dit "recht" te claimen in een winkel?
- Jij kan meteen (na het eerste jaar) aantonen dat het dan ontdekte defect niet je eigen schuld is? (vanwege de omgekeerde bewijslast).
- Je bent bereid om in ieder geval een deel van de kosten te betalen?
- En je hebt zin om in discussie te gaan met de winkel/online store om vervolgens een email/brief te schrijven naar de winkel/online store met daarin verwijzingen naar Wets artikelen (vnl. boek 7 van het BW - nonconformiteitsbeginsel doet het altijd heel goed 8)7 )? Waarna je vervolgens een afwijzing krijgt van de winkel/online store.
- Je vervolgens alsnog bereid bent om rechtsbijstand in te schakelen...die je wel moeten helpen aangezien je gewoon maandelijks netjes premies betaald, maar zij heel goed weten dat het toch nergens naar toe gaat leiden.

Kort samengevat:
Je bent bereid om weken/maanden lang zonder mac te zitten, aangezien je geen Apple Care hebt genomen en jij je "recht" toch wel krijgt. 8)7 |:( en je alsnog kosten maakt door tijd en energie in bovenstaande te steken. Terwijl je er op zijn meest een reparatie uithaalt waarvoor je alsnog dik voor mee moet betalen. Succes bij deze... :|
"Recht hebben op..." en je recht krijgen zijn niet hetzelfde!
Amen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 10:25
jzn21 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:23:

Mijn imac20 inch uit oktober 2006 heeft nog 0 problemen gegeven.
Heb zelf geheugen keer vervangen door GEIL geheugen, maar nooit problemen.
Hij staat bijna elke dag en nacht aan.

Dus heb je wel veel pech gehad.

Heb geen apple care zelf gekocht en ben blij dat ik het kon uitsparen.

Ik zal je mac book pro gewoon laten maken.
Het hebt een hoop geld gekost dus zal hem lekker een opknapbeurt laten geven. :)
Heb je voor de rest nog andere problemen, of is bovenstaande enige wat je ooit had??

[ Voor 10% gewijzigd door Erwinvz1 op 11-03-2009 10:28 ]

Pagina: 1