Toon posts:

ATI AMD 9850BE + Radeon HD4870

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe computer, en wilde met mijn quad core processor de boel een beetje overclocken. Volgens het boekje zou ik dit gewoon kunnen doen bij mn bios en dan de multipler van 12.5x naar 13x en dan hoger proberen etc. Maar op het moment dat ik die multipler omhoog heb gedaan en mn computer wil restarten valt mn beeldscherm uit en geeft de videokaart een foutmelding aan. Ik heb toen mijn moederbord gereset met zon dingetje(ben ff de naam kwijt :P). En daarna deed mijn computer het weer, maar als ik dan ik mn bios ga kijken dan zie ik dat de multipler weer op 12.5x staat, dus is hij niet overclocked. Ik heb geen idee wat het probleem zou kunnen zijn, want als ik hem gewoon met het programmatje van ATI overclock dan kan ik hem makkelijk naar 2.9/3.0 overclocken zonder dat mn systeem problemen heeft. Dus hoe kan ik dit oplossen?

Thanks in advance!

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 18:20

Proximus

100% OC

offtopic:
Een jumper?

Wanneer je hem reset worden alle settings gewist, dus het is niet verwonderlijk dat hij weer op 12.5 staat.

Je zou eerst kunnen kijken of je met de FSB kunt overclocken in plaats van je multiplier. Dan zou je de 3GHz moeten kunnen halen met wat tweaken. De multiplier naar een hogere zetten (13.5~14?) kan dat wel?

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij kan tot 15x volgens mij. En moet ik nog ergens op letten als ik met de FSB wil overclocken?

Thanks in advance!(en ja, het was een jumpertje :P, was ff de naam kwijt)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 10:22 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:09
Als je je FSB omhoog gooit, dan zal de PCI-e bus ook omhoog gaan. Je videokaart en harde schijven hebben die liever niet, dus je locked de bus best op 100MHz.
Probeer eens je multiplier zo laag mogelijk in te stellen en je FSB slechts een beetje omhoog. Zo kan je testen of alles nog stabiel werkt met een hogere FSB, zonder dat je processor onstabiel wordt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
Malantur schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:15:
Als je je FSB omhoog gooit, dan zal de PCI-e bus ook omhoog gaan. Je videokaart en harde schijven hebben die liever niet, dus je locked de bus best op 100MHz.
Probeer eens je multiplier zo laag mogelijk in te stellen en je FSB slechts een beetje omhoog. Zo kan je testen of alles nog stabiel werkt met een hogere FSB, zonder dat je processor onstabiel wordt.
Harde schijven zitten nog altijd onder de PCI bus, en niet de PCIe bus. PCIe bus locken op 100, en PCI bus locken op 33,33Mhz is een must. :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

alleen bij 99 van de 100 borden zit pci ook al automatisch aan de pci-e gelocked ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde eigenlijk gewoon de multipler alleen verhogen, want dan houd ik nog de garantie van de fabriek. Maar weet iemand waarom dan mijn hele systeem uitvalt? Mijn videokaart geeft dan een foutmelding en sluit het hele systeem af. Maar geen idee waarom, want als ik het gewoon doe met zon programmatje van de ATI site dan kan ik hem zonder problemen verhogen naar 3.0Ghz, dus hoe zou ik dit kunnen weghalen, en de multipler gewoon verhogen? Ik heb hem ook al verlaagt, maar dat heeft niet geholpen.

Thanks in advance!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:09
Een foutmelding... Een programmaatje... Het boekje... Een nieuwe computer met een quad core processor...
Je zal toch wel specifieker moeten zijn, mijn kristallen bol werkt niet met zulke vage beschrijvingen ;).
Je hebt de multiplier verlaagd (voor de rest niets?), en nog steeds dezelfde foutmelding?
Als het met het programma werkt, wat is dan eigenlijk het probleem?
Ik krijg ook het gevoel dat je niet echt weet waarmee te bezig bent, ben je zeker dat je wel wilt doorgaan met OCen? Er wordt toch wel verwacht dat je eerst wat OC guides leest in plaats van alleen maar 'het boekje' (ik neem aan die van je moederbord) te lezen.

Trouwens, foutmelding van je videokaart bij overclock van een processor doet me toch echt richting de PCI-e bus denken. Locken op 100MHz!

[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 02-03-2009 22:17 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1