Toon posts:

CRT Monitor kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb 3 maanden geleden een CRT Monitor gekocht: Sony CMD G420 Multiscan.
Ik heb er altijd fijn gebruik van gemaakt, alleen nu heb ik er sinds gister problemen mee gekregen.
Ik had altijd 120 Hz op de afmetingen van 1024 x 768. Nu deed ik mijn afmetingen veranderen naar 1280 x 1024 maar mn refreshrate stond nog op 120 en dat kan deze monitor niet aan op die afmetingen, dus is ie overrated(mn beeld werd ook even zwart, en er stond dat ie dat niet aankon) en sindsdien hapert mijn beeld(hoe langer hij aanstaat hoe erger het wordt), lijkt het net of ik shocken krijg op mn beeld ofzo. Ik heb al mijn oude settings teruggezet, andere settings geprobeert, alle magneten weggehaald, boxen enzo weggedaan, andere VGA kabel, etc.(Ik gebruik windows xp 32-bits)

Wie kan me helpen het probleem op te lossen? Of is hij gewoon kapot en moet ik een nieuwe kopen? Of wat te doen?

Thanks in advance!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 11:33 ]

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Probeer eens op te starten in de VGA modus

Bij het opstarten na de bios op F8 en ga dan met de pijltjes naar Enable VGA Mode.
Zijn dan je problemen opgelost? Dan lag het aan de resolutie van je scherm dat die het aantal Hz niet aan kon.
Heb ik ook wel eens gehad, toen gaf mijn scherm gewoon geen beeld meer na het windows logo. (Ik nam aan dat je windows xp/vista gebruikt.)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is nu niet opgelost. Ik heb het ook alweer op mijn oude settings staan(1024 x 768 @ 120Hz)

• Gleighton
  • Niet online
Probeer je scherm eens op een andere computer, doet ie het dan wel normaal? Dan zoul het niet aan je scherm liggen maar je instellingen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Offtopic
Wat heb je voor die monitor betaald?

Verwijderd

Probeer de stroomkabel er eens voor een paar uur uit te halen. Dit werkt nog weleens bij TV's.

• Games
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:28
Degauss al geprobeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet echt heel veel verstand van deze monitoren, maar weet wel dat ik hem graag wil houden :P
uhm, ik zal dat van die stroomkabel eens proberen, en ook op andere pc. Ik heb wel al andere monitor gebruikt, en dan haper ik ook(niet duidelijk te zien, dus is moeilijk te zeggen). PS: Hij kostte me 100 euro, maar het is gruwelijk moeilijk om aan een nieuwe te komen!

Thanks in advance! (wat is degauss?)

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 23:35
Als je het weer goed aan het werk krijgt, moet je onder 'Eigenschappen voor beeldscherm' > 'Geavanceerd' > 'Beeldscherm' even 'Modi verbergen die dit beeldscherm niet kan weergeven' aanvinken.
Dan weet je zeker dat je niet de verkeerde instelling gebruikt.

Er staat daar ook het volgende bij:

"Als dit selectievakje is uitgeschakeld, kunt u een beeldschermmodus instellen die mogelijk niet correct kan worden weergegeven. Dit kan leiden tot een niet-bruikbaar beeldscherm en/of beschadigde hardware."

Volgens mij, als ik die uitschakel bij mijn oude DELL CRT-monitor, dat 120Hz er ook bij komt te staan.
Alleen het hoogste wat er staat als ik onbruikbare frequencies laat verbergen is 100Hz.
Dus het is speciaal voor dit soort gevallen.
Jammer als het niet standaard ingesteld zou staan.
Dat weet ik niet zeker, maar he zou wel veiliger zijn.

• DamageInc.
(wat is degauss?)
Volgens mij is dat iets van een anti- magneetveld iets... :P
Meestal zit er een knop voor op of een functie in de menus.
Moet je gewoon even indrukken of activeren, dan zie je het beeld "resetten".
Niet schrikken als je heel het beeld even ziet golven, dat hoort er bij. XD

[ Voor 4% gewijzigd door DamageInc. op 27-02-2009 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gedaan, schrok me de ***** :P, maar wat doet dat precies?
Ik ga vanavond mn stroomkabel es eruit halen. Ik wilde net een andere vga kabel gebruiken, maar zie dat dat niet kan want deze vga kabel zit in het beeldscherm vastgemaakt/ingebouwd, er zit wel een andere aansluiting naast voor mn vga kabel, kan ik hem dan gewoon daarin stoppen of wat moet ik precies doen?

Thanks in advance!

• Koen75
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-05-2024
probeer maar gewoon een andere VGA ernaast te doen en de "vaste" niet aan te sluiten, kan geen kwaad, maar als ik het zo beluister heb je je beeldbuis wel naar de gallemiezen geholpen, jammer, zeker omdat je er gewoon blij mee was

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 12:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nou, als je ht probleem met een andere monitor óók hebt, zou ik niet meer tijd verspillen aan het zoeken naar de oorzaak bij je monitor, er is dan iets met je pc aan de hand! Wát, zou ik helaas niet weten, maar probeer alle mogelijke oorzaken te isoleren en stuk voor stuk uit te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad vervelend, maar mn andere monitor is een tft en daar kan ik het niet goed zien omdat de beeldkwaliteit echt gwn slecht is, en ik die trilling niet goed kan zien. Ik heb nu gister weer gespeelt en nu zag ik nog weinig schocken(geen idee hoe dat kan), mss dat het vandaag wel weer erg is maar dat moet ik vanavond even bekijken. Ik zie wel dat mijn videokaart op het moment van trillen(ook niet altijd), FPS drops geeft, dus dan schiet hij in 1x omlaag. PS: Hoe zou ik mijn beeldbuis kunnen laten maken, of is dat niet mogelijk? Want ik wil als deze monitor kapot is graag een Ilyama 22" vision master pro CRT monitor :P
Maarja daar is bijna niet meer aan te komen, zeker niet omdat ik in den bosch(vlak bij eindhoven) woon.

Thanks in advance!

• DamageInc.
Eheh... daar woon ik ook.
Ik heb die DELL CRT nog staan, net vervangen met een TFT, met tegenzin...
Maar breedbeeld en de scherpte is een wereld van verschil.
Die CRT is namelijk een 17" 4:3, trouwens erg bekrast jammer genoeg.
En die "nieuwe" is een Samsung 20" 16:10.

In ieder geval, als het mogelijk is en als je er een hebt, zou ik ook even een andere videokaart proberen.
Meestal heb je wel een oudere liggen, handig voor gevallen als dit.
Want ik heb wel eens storingen gehad, dat gebeurde toen bij die oude videokaart niet.

Het kan ook zijn dat de videokaart de verversing niet ondersteunde.
En dat die het met die instellingen het gewoon niet deed, of de videokaart is misschien beschadigd geraakt.

Trouwens nog een voordeel aan LCD/TFT:
Zoals je al zei, een lagere frequentie valt bijna niet op.
Ik had al last van 82/85Hz nadat ik gevonden had dat 100Hz ook werd ondersteund.
Deze TFT kan alleen maar op 60Hz en ik heb er geen last van.
Ja, misschien zie ik het soms in m'n ooghoek sinds dat gevoeliger is, maar gewoonlijk niet.

Hier is trouwens een stukje uitleg over dat degauss en specifiek over monitoren ook:
Wikipedia: Degaussing
Blijkbaar gebeurt hetzelfde ook al tijdens het aanzetten, vandaar dat zware geluid, zoals daar beschreven.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ah, degaussing, ik schrok me de eerste keer lam toen ik mijn vision master aanzette. Dacht dat die ontplofte. Toevallig (hint) laatst eindelijk vervangen door een 24` LCD en ik moet zeggen dat ik de beeldkwaliteit toch best vond meevallen.

Het lijkt me overigens niet aan de videokaart liggen 12*10@120 hz is toch al veel jaren niet bijzonder meer?

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 28-02-2009 11:10 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• DamageInc.
bombadil schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:09:
Het lijkt me overigens niet aan de videokaart liggen 12*10@120 hz is toch al veel jaren niet bijzonder meer?
Ah, ja ik dacht dat het misschien wat hoog zou zijn voor 1280 x 1024.
Maar dan heb ik zelf nogal matige kaarten gehad.
Het zal er misschien ook aan liggen welke kaart je hebt, de nieuwere zullen meer kunnen.

Ik zou voor de zekerheid even naar wat documenten van beide de monitor en videokaart zoeken.
En kijken wat voor instellingen ze ondersteunen,
misschien heb je dan een beter beeld (lol) van aan welk apparaat het moet liggen.

Want ik denk namelijk aan die tabellen die ze meestal op die grote videokaart-dozen zetten.
Wat voor resoluties en wat voor frequencies ze in combinatie kunnen weergeven.
Het lijkt me niet dat ze dat er voor niets op zetten.
Software wil ook wel eens instellingen forceren, vooral met sommige tweak-software als je dat gebruikt.

• Gleighton
  • Niet online
DamageInc. schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:47:
Als je het weer goed aan het werk krijgt, moet je onder 'Eigenschappen voor beeldscherm' > 'Geavanceerd' > 'Beeldscherm' even 'Modi verbergen die dit beeldscherm niet kan weergeven' aanvinken.
Dan weet je zeker dat je niet de verkeerde instelling gebruikt.

Er staat daar ook het volgende bij:

"Als dit selectievakje is uitgeschakeld, kunt u een beeldschermmodus instellen die mogelijk niet correct kan worden weergegeven. Dit kan leiden tot een niet-bruikbaar beeldscherm en/of beschadigde hardware."
[...]
Had ik bij mij al standaard aangevinkt staan, maar volgens Windows kan mijn TFT 85Hz aan. Daar heb ik een tijdje terug nog veel problemen mee gehad. Opgelost met die VGA-methode die ik eerder beschreef.

• DamageInc.
Gleighton schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:52:
[...]

Had ik bij mij al standaard aangevinkt staan, maar volgens Windows kan mijn TFT 85Hz aan. Daar heb ik een tijdje terug nog veel problemen mee gehad. Opgelost met die VGA-methode die ik eerder beschreef.
Da's lekker als dat er niet goed staat. -_-
Gelukkig staat er bij mijn maar 1 op het moment, lekker duidelijk. :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ATI Radeon HD4870 videokaart, en kan weinig daarop aanmerken. Hij kan heel veel aan en is één van de weinige videokaarten die DDR5 hebben. Ik ga dadelijk eens deze monitor op de andere computer aansluiten en eens zien wat er gebeurt. Maar denk dat de beeldbuis toch te erg beschadigd is. Ik ben eigenlijk op zoek naar een 22" Iiyama vision master pro(geef me maar een private message als iemand er 1 heeft staan die hem kwijt wil).

Ook heb ik zitten kijken voor een LCD TV te kopen van 24" ofzo en die dan als monitor te gebruiken, die dingen kunnen ook 120Hz aan. Maar het schijnt weer dat die beelden bij verzinnen, dus ik moet even kijken wat ik wil doen.

Thanks in advance!

• DamageInc.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:07:
Ik heb een ATI Radeon HD4870 videokaart, en kan weinig daarop aanmerken. Hij kan heel veel aan en is één van de weinige videokaarten die DDR5 hebben. Ik ga dadelijk eens deze monitor op de andere computer aansluiten en eens zien wat er gebeurt. Maar denk dat de beeldbuis toch te erg beschadigd is. Ik ben eigenlijk op zoek naar een 22" Iiyama vision master pro(geef me maar een private message als iemand er 1 heeft staan die hem kwijt wil).

Ook heb ik zitten kijken voor een LCD TV te kopen van 24" ofzo en die dan als monitor te gebruiken, die dingen kunnen ook 120Hz aan. Maar het schijnt weer dat die beelden bij verzinnen, dus ik moet even kijken wat ik wil doen.

Thanks in advance!
Nja, bij LCD-TVs doen ze er een techniek bij zoals "Motionflow".
Dat is inderdaad dat er beelden bij komen wat ik persoonlijk erg irritant vindt.
Want dan worden bijv. films meer TV-show achtig, te "live" in plaats van filmachtig.
Maar de meeste TVs hebben dat dan ook optioneel, kun je gewoon aan en uit zetten.

Alleen dan denk ik dat TVs ook een stukje duurder zijn.
Misschien scheelt het wel wat met een kleinere maat, maar toch.

Waarom wil je trouwens per se die ene Iiyama?...
Ik ken 'm niet maar is die zo speciaal dan?
Er zullen toch wel meer zijn voor dezelfde prijs en net zo goed.
Misschien zelfs van hetzelfde merk ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het liefst een 22" CRT(of 19" maar die heb ik nu zelf op t moment, is iets te klein), toen is mij aangeraden door iemand die er verstand van heeft(voor gamen, waar ik hem voor gebruik), ik wil dus graag een 22" en toen werd mij aangeraden om voor een Iiyama vision master pro te gaan of nog een ander merk, maar dat ben ik alweer vergeten. Maar Iiyama was de beste is mij aangeraden, en ik hoop dat er nog mensen zijn die een 510 of 514 ofzo nog hebben, die zou ik dan graag overnemen. Hij heeft makkelijk 120hz op 1280 x 1024, en is lekker groot.

Thanks in advance!(Ik ga 1-3 Mei naar Enschede CC6, is een LANparty waar ik wat geld hoop te gaan verdienen :P)

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die toevallig nog een 19" of 22" CRT Monitor wegdoet voor een mooi prijsje?(stuur me een private message dan a.u.b).

En hoe zit het dan met die dure TFT monitoren? die boven de 400 euro zijn ofzo? Wat is daar het probleem mee? of zijn die wel goed? Ook kreeg ik een aanrader om voor de Samsung Syncmaster 226BW te gaan, geen idee waarom maar dat is mij aangeraden.

PS: Ik zoek eigenlijk ook een CRT Monitor die Dot Pitch / Pixel Pitch beneden de 0.23 mm heeft(maar kan er geen vinden op internet)

Thanks in advance!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 10:21 ]

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:36
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2009 @ 10:17:

PS: Ik zoek eigenlijk ook een CRT Monitor die Dot Pitch / Pixel Pitch beneden de 0.23 mm heeft(maar kan er geen vinden op internet)

Thanks in advance!
.23 is erg fijn, zal niet makkelijk te vinden zijn zeker omdat in het CRT tijdperk deze schermen ook vaak duur waren en weinig mensen dit kochten.

Leuk om te zien hoeveel mensen er nog "oog" voor mooi beeld hebben, CRT schermen vind ik de mooiste kleur echtheid hebben, toen ik van mijn iiyama CRT over ging op een Samsung LCD had ik meteen spijt en na 2 maanden had ik zoiets van hier kan ik niet aan wennen gewoon wat een bagger kleurweergave toen een iiyama LCD en die was al wat beter maar ook daar ben ik binnen 1 jaar al vanaf gestapt en een Eizo scherm neergezet toen was ik pas tevreden.

Bij LCD kom je weinig schermen tegen met een .25dp of lager.. meeste zitten tussen de .25 en .30 in waarom ze dat nog niet meer verfijnen snap ik niet...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is bijna opgelost, het schokken is nu minder. Ik heb de stroomkabel er een aantal uur uitgehaald en ook heb ik de VGA kabel verandert. Maar ik ben er zeker van dat de beeldbuis toch zover is beschadigt dat ik binnenkort voor een andere CRT ga kijken(22" Iiyama Vision Master pro 510/514 ofzo).
De schokken die nu nog worden veroorzaakt zijn mijn FPS drops(mijn beelden per seconde gaan van 125 in één keer naar 40 beelden per seconde). Dit wordt veroorzaakt door mijn videokaart(ATI Radeon HD4870). Hier zou niks mis mee moeten zijn, ik heb al nieuwe drivers geïnstalleerd, nog andere opties om dit te voorkomen? Ik had hier normaal geen last van, misschien dat mijn videokaart is beschadigt?

Thanks in advance!
Pagina: 1