Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PWM] Phidget for control of PWM Blower

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Nu eindelijk maar is met mijn volgende project begonnen. De start hiervoor was natuurlijk de documentatie opzoeken met betrekking tot mijn auto waarvoor de blower control gebouwd moet worden. Nadat ik deze gevonden had, had ik een idee waar de schakeling zich in de stroomkring moest bevinden, niet onbelangrijk in verband met PNP of NPN transistors bijvoorbeeld.

Nu heb ik op dit moment de volgende schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/6845/schemapwmhvacweb.jpg

Voor mijn gevoel mis ik nog 2 dingen:
- Vrijloopdiode, waar moet die zitten en hoe sterk!
- Condensator na de zener en voor de LM317 naar GND. Alleen hoe sterk moet die zijn!

Ik heb gekozen voor de zener om nooit meer als 12v over mijn schakeling toe te staan. Spanningsbeperking. Na de zener komt een PTC die de stroom beperklt op 1A max. (Automatisch).

De LM zorgt ervoor dat de kleine wisselingen in spanning worden weggeffend naar 8V, zodat mijn schakeling altijd een mooie stabiele voltlijn aangeboden krijgt.

Enige vraag die ik nog heb is of de IRF540N geschikt is voor de PWM.

De puls word door een carp[c gegenereerd (op basis van een Phidget interface board)

De octocoupler is geplaatst om de systemen van elkaar te scheiden dat op het moment dat iets mocht passeren de computer niet over de flos kan gaan door een overspanning of of overstroom!

Mochten er nog andere dingen zijn die erbij moeten dan hoor ik het natuurlijk graag. Alvast heel erg bedankt.
Misschien is het voor jullier erg basic, maar ja ik heb dan helaas ook geen Electro gestudeerd!

Verwijderd

Wat is precies je bedoeling?
Het toerental van de blower van je auto regelen?

In ieder geval de volgende opmerkingen
- waarom 2 zekeringen van 15A parallel????
- is die 15A een maat voor de stroom die door de blower gaat lopen? Zo ja, dan reken er maar op dat je FET nogal warm zal worden.
- De zener diode zit verkeerd om. Zo'n ding moet normaal gesproken sperren. En aangezien de zener als beveiliging dient, en de accu spanning soms best wel eens boven de 12V komt, moet die zener minstens 15V zijn of zo. Verder moet de zener nu alles boven de 12V (of beter: 15V) af-fakkelen, zonder enige begrenzing. Zet tussen de accu en die zener dus maar een weerstandje van een paar Ohm of zo.
- Je kan over de source-drain van de FET nog een snelle vrijloop diode plaatsen. Deze moet normaal gesproken sperren (in je schema dus met het pijltje omhoog). Maar echt nodig is dat niet omdat een FET al een parasitaire source-drain diode heeft.
- De FET zal niet "uit" gaan, want de gate wordt wel omhoog getrokken door de optocoupler maar wordt niet omlaag getrokken als de optocoupler spert. Aan de gate moet dus nog een weerstandje van 1K of zo naar massa.

- Als die LM317 enkel bedoeld is om de optocoupler en de gate van de FET van een stabiele spanning te voorzien vind ik het nogal een overkill. Waarom wil je daar een gestabiliseerde spanning voor? De 12V van de accu is daar toch prima voor? Dat scheelt ook gelijk een beveligingszener

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 10:22 ]

• BSeB
Ja, door middel van de PWM wil ik het toerental van de blower in de auto regelen. Dit is een onderdeel van de regeling. Echter als dit correct functioneerd, kan ik de schakelspanning van de MosFet gebruiken om ook andere mosfets te laten schakelen, dus eigenlijk vanaf de octocoupler een soort van copy.

Die 2 zekeringen van 15A parallel is hoe het nu in de zekeringkast is ingebouwd. Vanaf de motor heb ik "vrij spel". Zag dat ik dat verkeerd had getekend. Heb nu ook de zener even gedraaid en gewisseld voor een 15V exemplaar.

Hoe bereken ik wat voor vrijloopdiode ik nodig heb?

Die LM317 wil ik daar graag hebben om de spanning gecontroleerd te hebben voor andere aplicaties waarvoor ik deze spanning zou willen gebruiken.

Condensators toegevoegd, omdat dit volgens de LM317 datasheet een betere werking van de LM garandeerd. Verder de 8V niet aangepast, omdat het verschil tussen ingang en uitgang minimaal 3V moet bedragen.

Weerstandje geplaatst. Om de FET terug naar uit te laten gaan. Ik dacht een FET juist niet warm werd doordat er geen "verbruik" plaats vind.

Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/9510/schemapwmhvac.jpg

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

2x15A zekeringen in plaats van 1x30A - zou dat niet kunnen betekenen dat de motor meerdere aansluitingen heeft? Dat de eerste aansluiting is voor werken op een laag toerental, de tweede aansluiting voor een hoger toerental, en beide tegelijk voor maximaal toerental? Indien dit het geval is, leent de motor zich dan wel voor toerental regeling door PWM?

Ik heb hier helaas niet genoeg verstand van om het antwoord te kunnen geven, maar het is iets wat ik me afvroeg en wat mij in ieder geval iets lijkt om even te checken (zou zonde van de moeite zijn als het niet werkt natuurlijk).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• BSeB
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/5858/hatchback.jpg

• BSeB
Dit is een beschrijving uit de service manual. Ik mag hopen dat dit klopt ;)

Btw, het gaat om een Nissan Almera 2003 Model N16
Indien iemand geintereseerd is.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Laat de zener van 15volt maar weg. Zodra de spanning boven de 15 volt komt brand hij weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Part op 27-02-2009 18:07 ]

• BSeB
Niet helemaal, want voor de zener komt nog een PPTC, welke de stroom moet beperken op 1A.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

BSeB schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 18:24:
Niet helemaal, want voor de zener komt nog een PPTC, welke de stroom moet beperken op 1A.
1A dat is minimaal een 15 watt zener. (erg veel) Daarbij de laatspanning van auto is vaak ergen tussen de 14,3 en 14,7 volt, je zit dan al erg dicht tegen de 15 volt aan.

Waarom wil je er een zener in zetten? Die lm317 kan wel wat meer spanning hebben.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:38
Part heeft gelijk: een beetje spanningspiek en die zener knalt er uit, geen PTC die dat bijhoudt.

En verder vallen er nog de nodige kanttekeningen bij je schema te maken:

-Het nut van de zener ontgaat me volkomen, je hebt dat ding hier niet nodig. Als je transients wilt onderdrukken, neem dan een Transzorb diode, geen zener. En zorg voor stroombegrenzing.

-Het nut van de LM317 ontgaat me ook: je hebt echt geen stabilisatie nodig voor die ene optocoupler.

-Los daarvan gaat de LM317 niet werken zoals jij de weerstanden R1 en R2 getetekend hebt.

-De vrijloopdiode is verkeerd getekend: zoals-ie nu in het schema staat, beschermt-ie de MOSFET
tegen negatieve spanningen. Dat hoeft niet. Wat wel nodig is: als de MOSFET uitschakelt, veroorzaakt
de zelfinductie van de motor een zeer hoge POSITIEVE piekspanning op de drain van de FET.
Dat is waar je tegen moet beschermen. De diode moet dus over de motor geplaatst worden, tussen
de drain van de FET en de +12V.

-Als de motor een beetje zelfinductie heeft, kan het erg lang duren voordat de energie die hierin is
opgeslagen verdwenen is na uitschakelen van de FET. De spanning over de vrijloopdiode is immers erg
laag, dus dit gaat langzaam. Dat kan van invloed zijn op de maximale PWM frequentie die je kunt
gebruiken.

-Zoals al eerder opgemerkt door anderen: het is zeer de vraag of je motor geschikt is voor PWM. Je zou ook kunnen overwegen om in plaats van PWM de schakelaar uit de Nissan service manual te vervangen door
4 MOSFET's, en dan gebruik te blijven maken van de fan resistor uit dit schema. Dan weet je in ieder geval zeker dat het met je motor gaat werken.

-Als je toch PWM wilt gebruiken: aan welke frequenties denk je dan? Dit moet zowel kunnen mbt. de vrijloopdiode als de overige elektronika. Een optocoupler met een zwevende basis schakelt ook niet erg snel.

• BSeB
Zou je me willen vertellen waarom die R1 en R2 niet willen werken voor die LM317.

Volgens:

http://users.telenet.be/r...oeding/lm317_voeding.html

En volgens de datasheet:

http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf

Hier wordt het echter weer anders verteld.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/97

De vrijloopdiode zal ik morgen even veranderen op een andere plaats.

Ik zat te denken aan een frequentie van 100Hz

Met de zener kan ik de waarde toch begrenzen op in dit geval 15V komt de waarde hierboven dan gaat de zener geleiden en zal de rest van de kring gewoon op 15V houden ook al wordt er 21V aangeboden. De PPTC zorgt ervoor dat er niet een oneindige stroom door de zener zal gaan lopen. Maximaal 1A.

Als ik hier een verkeerd idee heb hoor ik het natuurlijk graag.

• ReneK
BSeB schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 23:19:
Zou je me willen vertellen waarom die R1 en R2 niet willen werken voor die LM317.
R1 (240 ohm) hoort tussen ADJ en OUT te zitten, en hoort niet naar GND te gaan.
R2 zit bij jou tussen de output en GND, en vormt dus alleen maar een belasting voor de LM317,
maar doet verder niets. Deze weerstand hoort tussen ADJ en GND.
Ik zat te denken aan een frequentie van 100Hz
Ik weet niet of je motor daar tegen kan. Je hebt wel kans dat-ie een hoop herrie gaat maken,
omdat de PWM hoorbaar is.
Met de zener kan ik de waarde toch begrenzen op in dit geval 15V komt de waarde hierboven dan gaat de zener geleiden en zal de rest van de kring gewoon op 15V houden ook al wordt er 21V aangeboden. De PPTC zorgt ervoor dat er niet een oneindige stroom door de zener zal gaan lopen. Maximaal 1A.

Als ik hier een verkeerd idee heb hoor ik het natuurlijk graag.
Er kunnen zich op een boordnet behoorlijke spanningspieken voordoen. Een PTC werkt traag en er
kunnen daardoor toch korte stroompieken optreden die de zener doen sneuvelen.
Een zener is gemaakt voor stabilisatie, als je wilt beveiligen tegen spanningspieken op het boordnet
neem je daarvoor een transzorb diode. Die zijn daarvoor gemaakt.

Maar ik begrijp nog steeds het nut niet van een LM317 stabilisator en een zener als je alleen maar
via een optocoupler een MOSFET aan wilt sturen. Dat is echt allemaal overbodig.
Je hebt voor die MOSFET sowieso niet veel stroom nodig om 'm aan te sturen. Een simpel
RC filter in de voedingslijn naar de optocoupler volstaat, en zal vermoedelijk beter en betrouwbaarder
werken dan een LM317 met een zener. Is daarnaast ook veel simpeler.

• BSeB
ReneK schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 09:24:
R1 (240 ohm) hoort tussen ADJ en OUT te zitten, en hoort niet naar GND te gaan.
R2 zit bij jou tussen de output en GND, en vormt dus alleen maar een belasting voor de LM317,
maar doet verder niets. Deze weerstand hoort tussen ADJ en GND.
Heb het even vergeleken, maar je hebt helemaal gelijk. Stom dat ik dat niet gezien heb. En ik geef nog wel 3 referentie die het precies zo hebben zoals jij aangaf. 8)7
Ik weet niet of je motor daar tegen kan. Je hebt wel kans dat-ie een hoop herrie gaat maken,
omdat de PWM hoorbaar is.
Indien dat het geval is kan ik de frequentie ook verhogen of verlagen. Het is nog geen vast gegeven. Zoiezo zal ik even moeten kijken, aangezien hij bij start even een opstartpuls nodig zal hebben (gok ik)
Er kunnen zich op een boordnet behoorlijke spanningspieken voordoen. Een PTC werkt traag en er
kunnen daardoor toch korte stroompieken optreden die de zener doen sneuvelen.
Een zener is gemaakt voor stabilisatie, als je wilt beveiligen tegen spanningspieken op het boordnet
neem je daarvoor een transzorb diode. Die zijn daarvoor gemaakt.
Wat zou ik dan voor stroom beveiliging kunnen nemen. Die tranzorb is ook alleen voor spanning. Verder zie ik niet iets, aan tranzorb welke ik kan gebruiken, alleen voor extreem hoge spanningen.
Maar ik begrijp nog steeds het nut niet van een LM317 stabilisator en een zener als je alleen maar
via een optocoupler een MOSFET aan wilt sturen. Dat is echt allemaal overbodig.
Je hebt voor die MOSFET sowieso niet veel stroom nodig om 'm aan te sturen. Een simpel
RC filter in de voedingslijn naar de optocoupler volstaat, en zal vermoedelijk beter en betrouwbaarder
werken dan een LM317 met een zener. Is daarnaast ook veel simpeler.
Die zener zou inderdaad kunnen vervallen door de LM317, aangezien deze meer dan 40V kan accepteren. Verder zit hier een protection in. De output die deze kan leveren is ook gelimiteerd aan 1.5A.

De enige reden dat ik graag een fuse erin wil hebben, is op het moment dat er wat gebeurd de fuse doorbrand en ik weet dat er ergens iets kapot is. Misschien dat je hier een interesante oplossing voor hebt.

De LM317 leverd een nette 8V welke ik ook wil gebruiken voor de aansturing van een LCD touch screen en een Phidget servo control. Ik zit er bij die 2 devices niet op te wachten dat er een "overstroom"of spanningspiek gecreeerd word. De display trekt 1200mA maximaal en 12V. De 2 weerstanden zal ik dus moeten aanpassen zodat deze 12V genereren. De servo kan gestuurd worden met 6 tot 15V. Het kan dus zijn dat ik hier nog een regulator nodig heb. Dat zie ik wle als ik de servo heb en dus weet hoe die gevoed moet worden.

Bijgevoegd de aangepaste tekening. Graag zou ik willen weten welke snelle diode er over de motor geplaatst moet worden. Daar er bijvoorbeeld bij display.nl een berg staan.

http://www.display.nl/Hal...iode/Diode-ultrafast.html

Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/9510/schemapwmhvac.jpg

Ps. Ik zie dat de fuse nu nog 1 A is, maar die zal natuurlijk groter moeten worden als de voeding van de LM317 ook gebruik gaat worden voor het TFT screen. Waarschijnlijk zal die dan 2A moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door BSeB op 28-02-2009 10:43 ]

• ReneK
BSeB schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 10:42:
Wat zou ik dan voor stroom beveiliging kunnen nemen. Die tranzorb is ook alleen voor spanning.
Klopt, net als een zener begrenst een transzorb alleen de spanning. Je moet echter zowel een
zener als een transzorb beschermen tegen al te hoge piekstromen, den de door jou getekende
zekerring doet dat niet. Het gaat alleen maar om korte spanningspieken, want de gemiddelde
voedingsspanning zal maximaal rond een volt of 14 liggen.
Een RC of LC netwerkje is i.h.a. prima om korte spanningspieken de kop in te drukken.
Verder zie ik niet iets, aan tranzorb welke ik kan gebruiken, alleen voor extreem hoge spanningen.
Er zijn allerlei tranzorbs verkrijgbaar, ze worden ook wel TVS genoemd (transient voltage suppressor)
Ik denk dat 18V een goede waarde is. Als je die niet kunt krijgen, kan je bv. ook een 12V en 5V
tranzorb in serie zetten, of twee stuks van 12V.
[...]
De enige reden dat ik graag een fuse erin wil hebben, is op het moment dat er wat gebeurd de fuse doorbrand en ik weet dat er ergens iets kapot is. Misschien dat je hier een interesante oplossing voor hebt.
Ik zie dat je nu een optocoupler gebruikt, vermoedelijk om je controller te beschermen tegen het woeste
geweld rond de blower motor. Hoewel niet strikt noodzakelijk, is het wel een veilig idee.
Als je dan toch een LM317 gebruikt om je controller te voeden, zou ik 'm ook uitsluitend daarvoor gebruiken,
en alles rond de MOSFET en de motor direct voeden vanuit het boordnet. Dan heb je ook geen kans
dat er iets misgaat door de hoge schakeltromen.
Bijgevoegd de aangepaste tekening. Graag zou ik willen weten welke snelle diode er over de motor geplaatst moet worden. Daar er bijvoorbeeld bij display.nl een berg staan.
De door jou getekende BMY10-100 lijkt me een goede keuze, dat ding kan 30A pieken verwerken.
Het is wel belangrijk dat je de maximale stroom door de motor van tevoren controlleert.
Als je PWM gebruikt, dan krijgt de diode iedere keer bij het uitschakelen van de MOSFET
even de volledige stroom door de motor te verwerken. Hoe lang dat duurt, hangt af van de
zelfinductie van de motor.
Een snelle diode biedt de beste bescherming tegen pieken. Schottky diodes zijn i.h.a. het snelst
(kennen geen verzadiging). Een nadeel is echter dat de spanningsval over een Schottky diode echter
maar zo'n 0.3V is, dat betekent dat het langer kan duren voordat alle energie uit de spoelen van de
motor is verdwenen. Dat kan je maximale PWM frequentie beperken.
Bij een gewone Si diode heb je meer spanningsval, en gaat het wat sneller. Eventueel zou je nog
een paar Si diodes in serie kunnen zetten.
Een alternatief is de diode vervangen door een transzorb (bv. 24V) die je dan parallel over de MOSFET
zet. Bij uitschakelen van de MOSFET schiet de spanning van de drain dan even door naar 24V, maar
de opgeslagen energie uit de motor is dan zeer snel verdwenen. Je kunt dan hogere PWM
frequenties gebruiken.

• BSeB
ReneK schreef op maandag 02 maart 2009 @ 08:25:
Klopt, net als een zener begrenst een transzorb alleen de spanning. Je moet echter zowel een
zener als een transzorb beschermen tegen al te hoge piekstromen, den de door jou getekende
zekerring doet dat niet. Het gaat alleen maar om korte spanningspieken, want de gemiddelde
voedingsspanning zal maximaal rond een volt of 14 liggen.
Een RC of LC netwerkje is i.h.a. prima om korte spanningspieken de kop in te drukken.
Hieruit maak ik op dat er een condensator VOOR de TVS geplaatst moet worden die de hoge piekspanning kan afvangen. Verder maak ik op dat de PPTC niet snel genoeg kan schakelen. Hoe kan ik dan de stroom toch controleerbaar houden?
Er zijn allerlei tranzorbs verkrijgbaar, ze worden ook wel TVS genoemd (transient voltage suppressor)
Ik denk dat 18V een goede waarde is. Als je die niet kunt krijgen, kan je bv. ook een 12V en 5V
tranzorb in serie zetten, of twee stuks van 12V.
Ik wilde D1 vervangen door de volgende TVS: BZW06-19B
Op jou aanraden zou dit een goede moeten zijn.
Een alternatief is de diode vervangen door een transzorb (bv. 24V) die je dan parallel over de MOSFET
zet. Bij uitschakelen van de MOSFET schiet de spanning van de drain dan even door naar 24V, maar
de opgeslagen energie uit de motor is dan zeer snel verdwenen. Je kunt dan hogere PWM
frequenties gebruiken.
Dus als ik de volgende TVS over de Mosfet plaats: BZW06-26B, dan hoef ik GEEN diode meer over de motor te plaatsen.

In de IRF540N zit overigens ook al een vrijloopdiode.
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf540n.pdf

Moet er dan toch nog een TVS extra overheen?

• ReneK
BSeB schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:04:
[...]

Hieruit maak ik op dat er een condensator VOOR de TVS geplaatst moet worden die de hoge piekspanning kan afvangen. Verder maak ik op dat de PPTC niet snel genoeg kan schakelen. Hoe kan ik dan de stroom toch controleerbaar houden?
Een condensator naar GND (dus parallel over de TVS) is prima. Een PPTC is relatief traag device,
als er een flinke spanningspiek over het boordnet binnenkomt, kan dat een flinke stroompiek
in de TVS veroorzaken. Die dingen kunnen wel wat hebben, maar de stromen in een boordnet
kunnen zeer groot zijn. Een kleine serieweerstand in de 12V lijn of een spoeltje helpen dan om samen
met de condensator dit soort pieken de kop in te drukken.
[...]

Ik wilde D1 vervangen door de volgende TVS: BZW06-19B
Op jou aanraden zou dit een goede moeten zijn.
Ik ken de -19B versie niet, maar ik neem aan dat dit een 19V versie is?
Verder lijkt de BZW06 serie mij een goede keus.
[...]

Dus als ik de volgende TVS over de Mosfet plaats: BZW06-26B, dan hoef ik GEEN diode meer over de motor te plaatsen.
Klopt. De TVS begrenst de drain spanning van de FET dan op 26V, da's veilig genoeg voor de MOSFET
en je bent de energie uit de motor zelfinductie veel sneller kwijt.
In de IRF540N zit overigens ook al een vrijloopdiode.
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf540n.pdf
Dat lijkt meer op een reverse polarity beveiligingsdiode. Kan ook zijn dat deze diode parasitair is
en inherent is aan het fabricageproces van de MOSFET.
Er wordt in de datasheet van de FET gesproken over een drain-source breakdown spanning van
>100V. Dat geeft al aan dat deze diode niet beschermt tegen hoge piekspanningen.
Moet er dan toch nog een TVS extra overheen?
Zou ik wel doen. Je kunt een transistor die belast wordt met een zelfinductie best even
laten "doorslaan" op z'n breakdown spanning, maar dan moet wel de stroom enorm begrensd worden.
In de datasheet wordt de breakdown spanning opgegeven bij Id = 250 uA. De stromen zijn bij jou
vele malen groter, ik weet niet of de MOSFET dat overleeft. Een TVS is daar wel geschikt voor.

• BSeB
ReneK schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:31:
Een condensator naar GND (dus parallel over de TVS) is prima. Een PPTC is relatief traag device,
als er een flinke spanningspiek over het boordnet binnenkomt, kan dat een flinke stroompiek
in de TVS veroorzaken. Die dingen kunnen wel wat hebben, maar de stromen in een boordnet
kunnen zeer groot zijn. Een kleine serieweerstand in de 12V lijn of een spoeltje helpen dan om samen
met de condensator dit soort pieken de kop in te drukken.
Schema is inmiddels weer aangepast. Condensator om piekspanning op te vangen heb ik even open gelaten.
Persoonlijk heb ik daar niet zo'n kaas van gegeten. Zou je hier nog een advies kunnen/willen geven.

Wat bedoel je precies met een kleine serieweerstand?

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/7492/hvacrenewed.jpg

• ReneK
BSeB schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:50:
[...]
Schema is inmiddels weer aangepast.
Schema lijkt me nu goed.
Condensator om piekspanning op te vangen heb ik even open gelaten.
Persoonlijk heb ik daar niet zo'n kaas van gegeten. Zou je hier nog een advies kunnen/willen geven.
In ieder geval een condensator van hoge kwaliteit, met een lage zelfinductie. Dus geen
elco gebruiken! Een waarde van 1 uF of een paar uF lijkt me prima.
Wat bedoel je precies met een kleine serieweerstand?
Een kleine weerstand in serie met F2. Samen met C2 onderdrukt deze storingspieken.
De weerstand moet klein zijn om de spanningsval er over beperkt te houden, maar
verder geldt: hoe groter, hoe beter (=betere onderdrukking van stoorpieken).
De maximale waarde hangt af van de maximale belasting die je aan de LM317 hangt.

• BSeB
Gezien het feit ik de stroom niet te veel wil beperken, aangezien ik wil dat ik met de LM317 nog 1,5A kan leveren en ik ga uit van 12V in de ideale wereld, dan zou ik uitkomen op een weerstand van 8Ohm, daar er nog wel eens pieken kunnen zijn in het net zit ik te denken aan een weerstand van 12Ohm.

Piher koolweerstand 12E 0,25W 5%

Verder inderdaad een normale condensator voor het opvangen van de stroompieken.

• ReneK
Je berekening klopt niet, je mag niet uitgaan van 12V over de weerstand:

De minimale spanningsval over de LM317 (Vi - Vo) is 3V.
Bij een uitgangsspanning van 8V betekent dat een minimale Vi van 8+3 = 11V.

Bij een 12V voedingsspanning mag er over de serieweerstand maximaal
12 - 11 = 1V staan. Bij een maximale stroom van 1.5A mag je serieweerstand
dus maximaal 0.67 ohm zijn.

In de praktijk zelfs minder, want die 12V kan wel eens wat lager uitpakken.
0.67 ohm is een erg lage waarde, en voor goede ontstoring zou je liever een
wat hogere waarde nemen.

Je moet je dus afvragen of je die 1.5A werkelijk nodig hebt. Als dat in de praktijk
veel minder is, heb je meer ruimte om een grotere weerstand te kiezen.

Alternatieven:

-Een spoel gebruiken ipv. een weerstand. Deze moet dan wel een
DC weerstand < 0.67 ohm hebben, en 1.5 A aankunnen. En je wilt
toch wel enige mH's aan zelfinductie hebben. Dat wordt een hele
flinke spoel, lijkt me.

-De LM317 vervangen door een low voltage drop regulator. Er zijn types
die met veel minder genoegen nemen dan die 3V.

-De uitgangsspanning van de LM317 lager kiezen. Kan het niet met 5V out?
Heb je die 8V echt nodig?

• BSeB
Vervangen door een:

http://www.linear.com/pc/...1,C1003,C1040,C1055,P1879

Type: LT1963A

Zou het probleem op moeten lossen en dus de mogelijkheid moeten bieden om gewoon met een weerstand te werken.

• ReneK
Lijkt me een goede keus.
Let er wel even op dat dit ding maximaal 20V kan verwerken, dus minder
dan de LM317. Dat lijkt me echter geen probleem, als je ontstoring maar goed
is.

NB: Ik ga stoppen met dit topic, het heeft me al meer tijd gekost dan ik eigenlijk
heb. Ik denk dat je zo voldoende op weg bent geholpen. Succes.

• BSeB
Heel erg bedankt, zonder je kennis was het nooit een dergelijk mooie schakeling geworden. Nogmaals mijn dank. :)

• ReneK
Graag gedaan ;-)

• BSeB
Zo, inmiddels ben ik een tijdje verder, vakantie gehad en mijn programma geprogrammeerd (was eerst gecrashed dus moest opnieuw schrijven). Nadien alle electronica die ik in de auto wilde gaan aansluiten bekeken en geanalyseerd. Ik ben er nu achter gekomen dat ik de volgende spanning/stroom nodig heb:

1- 6V/8A -> Aansturen van 2 quaterscale servo's die maximaal 4A kunnen trekken tijdens verstellen en vasthouden. In rus verbruiken ze geen 4A per stuk natuurlijk.

2- 12V/1A -> Voeding voor een in car LCD van lilliput

3- PWM schakelspanning -> kan 1 van de 2 bovenstaande zijn.

Voor 1 heb ik een LDO gevonden met een Iout van 10A, dus dat is niet het probleem. Hiervoor kan ik bovenstaande schakeling gebruiken. Tevens in plaats van een weerstand een spoel genomen voor het oppikken van de hoogfrequent.

Voor 2 echter heb ik een probleem. De Vin-Vout is te klein om een LDO te gebruiken. De stationaire spannig is welliswaar 14V minimaal in de auto. Echter als het contact open staat en de motor uit is deze spanning nog maar 12V.

Naar mijn idee 2 dingen mogelijk:
RC netwerkje, en dan met zeners de spanning op 12V beveiligen. Kan ik het eerst deel tot de LDO van bovenstaande schakeling vor gebruiken en dan met Zeners beveiligen op 12V.

DC-DC convertre naar 14V en dan via een LDO terug naar 12V -> Zonde van het verlies en de warmte/ruis!

Zou iemand mij event een ander alternatief kunnen aandragen.

De spoel die op de plaats van de kleine weerstand voor de LDO zou moeten komen is een:
Visatron - 3613 - 10mH - rond de 0,6Ohm

En de LDO:
LT1581

In ieder geval lijkt het me niet wijs om de 14,6V boordspanning op de LCD te zetten!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Van 12 -> 6V bij 8A is een kleine 48w aan warmte. Ga er maar van uit dat die regelaar van jou dat niet leuk vind. En koelen gaat ook een probleem worden. Op zoek naar een fatsoenlijke dc dc convertor.

Voor je pwm schakel spanning gewoon de boord spanning pakken.

Ik zou een mosfet driver tussen je opto en de fet zetten. Een opto is niet geschikt om een fet aan te sturen. En zeker bij 8A wil je dat je fet goed open gaat, anders is ie flink aan het verstoken. Een simpel drivertje zoals http://www.microchip.com/...es.aspx?dDocName=en010657 kost niks en doet het prima.
Pagina: 1