Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Onder andere voor mijn vakantie ben ik van plan ook aan macrofotografie te gaan doen. Ik heb zelf een 450d met 18-55 is en de 55-250 is en doe sinds bijna een jaar aan fotografie. De dubbelzoomkit dus eigenlijk.

Nu ben ik na enig zoeken op de Raynox voorzetlenzen terecht gekomen. Vind het een mooie prijs om mijzelf macro - fotografie aan te leren (te beginnen dan). Nu ga ik op vakantie naar Equador en de Galapagos eilanden. Ik wil graag de macro-fotos schieten (hoe noem je dat?) op onder andere deze eilanden. Dan gaat het om de bijzondere dieren en planten op dit eiland.

Na onderzoek ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat de 150 voor mij waarschijnlijk het meest geschikt is. Ik verwacht dat ik met de 250 de dieren te dicht moet naderen en bovendien verwacht ik als ik al dichtbij kom dat ik veel te weinig tijd heb om met de zeer beperkte dof een goede scherpe foto te krijgen. Met de 150 heb ik wat minder macro maar denk ik in de praktijk veel beter mee overweg te kunnen.

Ik heb overigens nog geen flitser en statief tot mijn beschikking. Thuis wel maar die gaan straks met mijn ouders mee op vakantie (niet waar ik naartoe ga dus).

Wat ik van jullie zou willen krijgen is voornamelijk advies aangaande mijn vakantieplannen. Iets concreter:

- Is de 150 of de 250 voor mij het meest geschikt ? (op internet lijkt 90% de 250 te hebben, over de 150 is veel minder te vinden)
- Het lijkt mij dat ik de voorzetlenzen enkel en alleen op het 55-250 objectief moet gebruiken. Een medewerker van een winkel beweerde dat de 150 alleen voor mijn 18-55 geschikt zou zijn. Klopt dit?
- Hoe essentieel zijn de flitser en het statief? En als dit echt essentieel is hebben jullie hier misschien tips over? Vooral tips over een licht reisstatiefje wat ik gemakkelijk aan op of in mijn mini trekker classic van lowepro kan stoppen zouden dan erg welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 150 heeft als nadeel dat 'ie minder vergroot, en als voordeel dat de afstand tussen lens en onderwerp groter kan zijn. Beide hebben zo hun eigen (deels overlappende) inzetgebied, en het is aan jou om te bepalen waar je de voorkeur aan geeft.
Dat de 150 alleen geschikt zou zijn voor een 18-55 is onzin. Wel kun je met de 150 iets meer groothoek gebruiken, maar in de praktijk zul je dat niet of nauwelijks doen omdat je dan zo ongeveer bovenop je onderwerp moet zitten. Bovendien zal de voorzetlens waarschijnlijk vanaf zo'n 30mm beginnen te vignetteren, want zo dun is zo'n Raynox niet. Beide lenzen zijn overigens ontworpen voor een brandpuntafstand van 50-300mm.

Een flitser is bij close-up net zo essentieel als bij normale fotografie: is er voldoende en goed beschikbaar licht dan heb je 'm niet nodig, anders wel. Flitsen bij close-up is vaak trouwens wel lastiger. Bij het opklapflitsertje van je camera zal de lens vaak een schaduw op je onderwerp werpen, en eenvoudigere opzetflitsers die je niet omlaag kunt kantelen zullen vaak over je onderwerp heen flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
houdt er wel rekening mee dat met een voorzetlens je DOF wel heel erg klein is he?
ik heb zelf eerst een raynox dcr-250 gekocht voordat ik een echte macro lens kocht en je kan er leuke foto's mee maken(mits je niet te ver gaat croppen achteraf) maar de dof is dermate klein dat een insect op afstand 4 cm niet zal lukken haast(tenzij het een hommel zou zijn die blijven zelfs zitten als je ze aanraakt^^)

Ik ben zelf voor de dcr-250 gegaan omdat je meer vergroting ermee kan krijgen en het dus meer het gevoel van macro zou geven. Het zou best kunnen dat de 150 minder last heeft van de DOF maar dat weet ik niet. Je moet er ook rekening mee houden dat op een ongecropt formaat je waarschijnlijk weinig aan scherpteverlies ziet door de lens maar als je een stuk gaat croppen dat je dan tot 40% minder ver kunt gaan dan zonder voorzetlens omdat de foto bij meer inzoomen gewoon niet heel scherp meer is

Maargoed ik ben nu overgestapt op een Tokina 100 macro maar alleen in het verkeerde seizoen dus nog geen insect gezien bijna :P (is wel een wereld van verschil overigens: lichtsterk en ragscherp)

Statiefje en/of flitser zijn trouwens wel heel leuk voor macrofotografie^^

[ Voor 3% gewijzigd door Hrugnir op 27-02-2009 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:17
Statief, verteld iedereen me, is essentieel voor macro. Het lukt mij echter nooit voor insecten.Flitser is verdomde handig en off-camera is een must. Dit is met een sb-600 in m'n linkerhand en m'n camera in de rechterhand.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3050/3312388392_73a1ed94c4_b.jpg

Als een flitser eigenlijk geen reele optie is zou ik in ieder geval een 60 centimeter opvouwbare reflector meenemen. Die dingen zijn niet duur en bij mooi weer ideaal om wat extra zonlicht te krijgen op moeilijke plekken.
http://www.fotosg.nl/index.php?cPath=24_103

Galapagos eilanden... ik zou erg in de verleiding komen om een groothoek prime en een macro lens aan te schaffen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Wijnands schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 09:53:
Statief, verteld iedereen me, is essentieel voor macro. Het lukt mij echter nooit voor insecten.Flitser is verdomde handig en off-camera is een must.
Volgens mij is een statief nauwelijks haalbaar bij macro-fotografie van insecten, tenzij je ze eerst gevangen en gekoeld hebt (ook niet erg praktisch).
Off-camera flitsen is m.i. zeker geen must. Een ringflitser voldoet vaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat is waar, echter een ringflitser is een duurdere oplossing dan een kabeltje voor een flitser die je toch al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Met mn sb-28 heb ik nog niet zoveel ervaring dus met off- shoe of niet kan ik niet meepraten maar afhankelijk van het type insect ben ik er toch wel eens in geslaagd om er een paar vast te leggen. Ik denk dat ik de DOF als losstaand probleem lastiger vind dan een statief, voor insecten is een raynox en statief samen wel teveel dat geef ik toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dichtstbijzijnde afstand is DoF zo ontzettend dun, da's soms niet leuk meer. Reken 't maar 's na. Ik begon, heel optimistisch op F8, daar was ik snel vanaf, deze serie had ik f14 gedaan om niet superveel te hoeven bijlichten maar zelfs dat is krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
wat voor off-shoe kabel gebruik jij eigenlijk Wijnands? ik heb eens zitten kijken en de meeste kabels komen aardig in de buurt voor het bedrag dat ik voor mn flitser betaald heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Dank voor alle reacties, ik ga voor de DCR-150! Mijn zoektocht is nu gericht op een statief. Heb verder berichtje in het [advies] statief - topic geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb zelf een DCR-150. Die heb ik om dezelfde reden als jou gekocht, een 'goedkoop' begin maken met macrofotografie. Echter ben ik niet gecharmeerd van het voorzetlensje. De krappe scherpdiepte is één punt, waar ik zeker nog wel mee kan leven, maar met deze voorzetlenzen komt het er altijd op neer dat je een vaste afstand tot het onderwerp moet aanhouden, dus geen minimale afstand. Het onderwerp moet dus altijd op z'n 30 cm (afhankelijk van mm's van het objectief) van de sensor blijven. Dichterbij werkt niet, verderaf helaas ook niet. Verderaf schieten met een dedicated macrolens is een stuk makkelijker.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
LlamaWereldOver schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 08:39:
wat voor off-shoe kabel gebruik jij eigenlijk Wijnands? ik heb eens zitten kijken en de meeste kabels komen aardig in de buurt voor het bedrag dat ik voor mn flitser betaald heb :P
Een SC-17 die ik 's op marktplaats vond. Waarom ze die ooit vervangen hebben door de Sc-28 snap ik niet en de SC-29 met z'n focus assist light heb ik niet nodig.

Pagina: 1