Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Dom... Driveletters verneukt.

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:35

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een Pc'tje geregeld voor mijn oma. Daarop heb ik de originele Dell restore CD gebruikt om Windows XP Pro EN te installeren, so far, so good.

De harde schijf uit haar oude pc heb ik als Cable Select op de 2e poort van de IDE kabel naar de DVD-speler gehangen. De bios herkent de eigen 40gb schijf uit de Dell netjes als primaire schijf op kanaal 0, de DVD-speler netjes als primair device op kanaal 1 en de oude schijf als secundair device op kanaal 1.

Tijdens de XP installatie gaf ik aan dit te willen doen op de 40gb schijf, welke daartoe ook geformatteerd werd.

Welnu, na installatie blijkt de originele schijf uit de Dell driveletter F toebedeeld te hebben gekregen, de oude schijf uit de oude pc bleek natuurlijk nog partitieindelingen te hebben gehad, te weten schijf C en schijf D. Toen kwam de DVD drive en toen de Dell schijf...

Zelfs na het verwijderen van de oude schijf en rebooten met alleen de Dell schijf erin, blijft de Dell schijf driveletter F hebben. Ik heb natuurlijk via Disk management geprobeerd dit te wijzigen, maar die geeft aan dit niet te kunnen doen op een primair bootmedium...

Zijn er andere manieren of kan ik nu de hele installatie overnieuw doen? :X

Verwijderd

Wat is het probleem? In plaast van C:\ heet de schijf F:\? Dat moet toch geen probleem zijn?

Verwijderd

Als het goed is staat de Boot-info op je eerste schijf. Je moet een kopie maken op je 2de schijf waarop windows staat. Vervolgens trek je de eerste schijf eruit en moet het gewoon werken. Een nieuwe MBR maak je aan met herstelconsole van Windows via de CD. :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:32
Aanpassen van die letter is - in dit geval - niet aan te raden...

Zie ook hier:
Warning Do not use the procedure that is described in this article to change a drive on a computer where the drive letter has not changed. If you do so, you may not be able to start your operating system. Follow the procedure that is described in this article only to recover from a drive letter change, not to change an existing computer drive to something else. Back up your registry keys before you make this change.
Doe gewoon even een nieuwe installatie als je er last van hebt, da's met 3 kwartier weer klaar toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 26-02-2009 23:23 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:07:
Wat is het probleem? In plaast van C:\ heet de schijf F:\? Dat moet toch geen probleem zijn?
Nou, mijn oma volgt wel eens computercursussen, ik wil het haar niet nodeloos moeilijk maken door de enige te zijn op cursus die geen 'C' schijf heeft :P

• ari
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 00:06

ari

Op eigen risico, als je snapt waarom het wordt afgeraden maar het dan toch wilt doen:
Configuratiescherm (klassieke weergave) > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer (onder opslag)

Daar kun je met een rechtsklik op de partitie de letter veranderen. Succes, en vergeet de backup niet. ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:32
ari schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:23:
Op eigen risico, als je snapt waarom het wordt afgeraden maar het dan toch wilt doen:
Configuratiescherm (klassieke weergave) > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer (onder opslag)

Daar kun je met een rechtsklik op de partitie de letter veranderen. Succes, en vergeet de backup niet. ;)
Dat werkt dus niet op de systeemschijf hè? ;)

De TS had het zelfs al geprobeerd:
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:05:
Ik heb natuurlijk via Disk management geprobeerd dit te wijzigen, maar die geeft aan dit niet te kunnen doen op een primair bootmedium...
Het kán wel overigens (die procedure staat ook achter het linkje in mijn vorige post), maar zoals ik al zei: ik zou het niet doen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
ari schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:23:

Heeft hij al geprobeerd zoals in de TS staat ("Disk management" is de Engelstalige variant op Schijfbeheer ;) )..
Als de installatie verder nog helemaal leeg is, zou ik opnieuw installeren. Minste risico, 100% succesvol. En zo heel veel werk is dat toch niet??

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou ik heb die guide uit jouw linkje dus gevolgd, en je had gelijk, ik had het niet moeten doen, XP boot nu niet meer voorbij het Windows welkom-scherm :')

*restore cd er weer bijpakt

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Ik heb al eens eerder met dit bijltje gehakt, en de enige oplossing was om Windows opnieuw te installeren.

En extra schijven voeg ik meestal pas toe nadat Windows is geïnstalleerd, juist om dit soort gezeik te voorkomen. Hang gewoon alleen de drive waar je Windows op gaat installeren aan de PC, en koppel als Windows is geïnstalleerd de overige schijven aan.

P.S Waarom eigenlijk een Engelse Windows versie? Ik denk dat de meeste oudjes op die computerclub een Nederlandse versie hebben, dus dan word het alleen maar lastiger voor je oma. Tenzij ze heel goed is in Engels natuurlijk

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:30:
Ik heb al eens eerder met dit bijltje gehakt, en de enige oplossing was om Windows opnieuw te installeren.

En extra schijven voeg ik meestal pas toe nadat Windows is geïnstalleerd, juist om dit soort gezeik te voorkomen. Hang gewoon alleen de drive waar je Windows op gaat installeren aan de PC, en koppel als Windows is geïnstalleerd de overige schijven aan.

P.S Waarom eigenlijk een Engelse Windows versie? Ik denk dat de meeste oudjes op die computerclub een Nederlandse versie hebben, dus dan word het alleen maar lastiger voor je oma. Tenzij ze heel goed is in Engels natuurlijk
Ik kon deze pc voor 10 euro mee krijgen van een klant van mij welke wat oude pc's van de hand deed. De keuze was doorwerken op een oude Pentium 3 met Windows 98 (waar ze haar bankzaken op deed! Met als enige bescherming AVG Free!) of een nieuwere PC met Windows XP die mijn inziens toch nét iets veiliger is. De oude had ook al een Engels OS, dus dat was geen achteruitgang.

In totaal kreeg ik voor die 10 euro een P4-2ghz met 40gb schijf en DVD/CDrw mee. Lan/sound/video onboard, 'tis een Optiplex GX260. Moest er alleen zelf even wat geheugen, 512mb á 10 euro insteken.
Pagina: 1