Toon posts:

Ene pc trager dan de andere

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorige post heeft helaas geen reacties opgeleverd, maar het probleem van de wegvallende verbinding lijkt opgelost. Maar nu rijst er een ander probleem.

Ikzelf heb een Acer Aspire 5520 laptop, die draadloos verbinding maakt met een Linksys WRT54G router die verbonden is aan een Zyxel modem van Telfort. Ik haal snelheden van 30000kbps en hoger, dus dat is prima in orde.

De pc hier in huis heeft een Realtek netwerkkaart én een draadloze adapter van Icidu. Op deze pc komt de snelheid niet boven de 12000kbps uit.

Ik heb al vanalles geprobeerd. Als ik de pc rechtsstreeks op het modem aansluit, verandert er niets. Als ik mijn laptop op de UTP-kabel van de pc aansluit, haal ik 30000kbps. Dus het zit niet in de kabel. Ook zit het niet in het router, aangezien mijn laptop wel de hoge snelheden haalt. Als ik op beide apparaten tegelijkertijd een test doe, blijft het verschil even groot. Beiden draaien op Vista Ultimate Black Edition, en alle drivers en dergelijke zijn up to date.

Heeft iemand hier nog een helder idee waar het aan kan liggen, want ik ben het beu }:O

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:59

lier

MikroTik nerd

Hahaha...
ik ben het beu
Heb je al gedacht aan caching als oorzaak ?
Hoe heb je getest ?
Heb je verschillende protocollen geprobeerd ?
Is IPv6 aanwezig (en zou je deze eens weg kunnen gooien) ?
CPU gebruik tijdens transfer ?
Software die van invloed kan zijn (conflicterende virusscanners, firewall, enz) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
Zie hierboven. Wat meer informatie m.b.t. je systeem zou handig zijn.
Sommige cheap ass Realtek kaartjes hebben problemen met lange bekabeling, waardoor ze het matig (of soms helemaal niet) doen.

Heb je op je PC een firewall draaien die te scherp staat ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
De realtek zit on board op het moederbord, zit nu achter de laptop en de pc staat uit, dus de gegevens zou ik even moeten nakijken.

Bekabeling ligt er net allemaal nieuw, en is zeker van goede kwaliteit, dus dat kunnen we waarschijnlijk uitsluiten.

Uitschakelen van McAfee heeft ook geen invloed, dat heb ik getest. IP is IPv4. Nou ben ik redelijk goed onderlegd, maar wel van het type monkey see monkey does, dus kun je uitleg geven over die protocollen? En hoe kan ik weten of het aan caching ligt?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Icdu en Realtek blinken niet echt uit in wat meer uitdagende netwerkomgevingen, onboard NIC zijn iets langzamer ook dan dedicated NIC. Nieuwste drivers geprobeerd?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:49:
Beiden draaien op Vista Ultimate Black Edition, en alle drivers en dergelijke zijn up to date.
:+
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:49:
Beiden draaien op Vista Ultimate Black Edition, en alle drivers en dergelijke zijn up to date.
Kijk, het kan aan mij liggen, maar als ik dat gedoe van Vista Ultimate [Plaats hier een naam van een warez-versie-vista], dan heb ik al zoiets van, test het eens met iets anders...
Heeft iemand hier nog een helder idee waar het aan kan liggen, want ik ben het beu }:O
Om minder ingrijpend te zijn zou je bv eens met een off-HDD-boot CD zoals UBCD4Win of Ubuntu oid via google (ken niet direct iets van buiten) kunnen testen of het aan je OS (=software) ligt, of als je test met het CD'tje en je hebt nog steeds slechte snelheden, dat het aan je hardware ligt...

Verwijderd

Topicstarter
Beiden systemen draaien op exact dezelfde OS, dus het lijkt me stug dat het daaraan ligt.
Drivers zijn inderdaad up to date, van de week nog de nieuwste binnengehaald.

Ik kan de Icidu natuurlijk op de laptop testen, niet nu, dat wordt dan morgen over overmorgen.

Iemand nog meer ideeën, mocht het niet aan de kaart cq adapter liggen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat ik mis, en dat is toch erg essentieel om te bepalen of er uberhaupt een probleem is, is hoe je aan die getallen van 30000kbps en 15000kbps komt?
Hoe test je, waar zie je die getallen?

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Speedtest.nl.

en zoals gezegd, als ik de twee naast elkaar zet en dezelfde test op het zelfde moment uitvoer, scheelt het zo'n 20000kbps. Al kloppen die cijfers niet helemaal, er is en blijft natuurlijk een verschil en ik wil weten waar dat in zit. Ben maar lichtelijk koppig :-)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 08:57

TeeDee

CQB 241

Kan het niet zo zijn dat de realtek gewoon niet sneller kan?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
Die opmerking was al geplaatst. Maar dan zou de Icidu, die net nieuw is, ook niet sneller kunnen. Kan natuurlijk. Alles kan :-p

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 08:57

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 00:09:
Die opmerking was al geplaatst. Maar dan zou de Icidu, die net nieuw is, ook niet sneller kunnen. Kan natuurlijk. Alles kan :-p
- En waarom zou de Icidu niet gewoon sneller kunnen zijn?
- Misschien een trafficshaper / QoS of wat dan ook ingesteld?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:57:
Speedtest.nl.

en zoals gezegd, als ik de twee naast elkaar zet en dezelfde test op het zelfde moment uitvoer, scheelt het zo'n 20000kbps. Al kloppen die cijfers niet helemaal, er is en blijft natuurlijk een verschil en ik wil weten waar dat in zit. Ben maar lichtelijk koppig :-)
Zoals ik al eerder zei, test eens met een ander protocol (bijvoorbeeld FTP). Daarnaast is Speedtest niet echt geschikt, beter zou zijn om een "grote" file (vaak heeft je provider een 100 MB file) te downloaden en daarvan de resultaten te vergelijken.

Heb je ook al eens een test gedaan lokaal (op jouw netwerk) met behulp van (bijvoorbeeld) iperf ?

Tot slot zou je eens kunnen spelen met TCPOptimizer om te kijken of je door bijvoorbeeld je MTU aan te passen betere performance te krijgen.

Overigens kan je vrij veel info vinden op GoT over het gebruik van deze software.

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-03 16:50
speedtest.nl is de laatste tijd niet meer wat het geweest is.
Ik haal thuis (10 Mbit) snelheden van 40 Mbit t/m 80 Mbit.
als je het goed wil testen, kun je beter www.speedtest.net proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Archiebald schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 09:27:
Goeie tip Archie, want nu geeft ie op beide apparaten eenzelfde snelheid aan, tijdens een gelijke test.

Probleem lag dus bij speedtest.nl |:(

• lier

lier

MikroTik nerd

Archiebald schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 09:27:
Goeie tip inderdaad, welke provider heb je (ik zou ook wel een vier- tot achtvoudiging willen hebben van mijn abonnement !).

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-03 16:50
Ik heb Ziggo, Alles-in-1 Plus, helaas haal ik alleen 40 tot 80 Mbit
Met usenet download ik toch echt met 10 Mbit :(

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

80-40 Mbit >>>>>> 10 Mbit lijkt me?

Toch geen probleem? :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1