Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding Acer AL707 TFT defect

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik heb via Marktplaats een Acer AL707 scherm gekocht, adapter is defect (scherm is al getest via de 12V van een ATX voeding, scherm werkt goed).

Volgens Circuits Online zou het aan 1 van de elco's liggen (C906) die heb ik vervangen (wel voor een 50V model ipv 25V, elektroshop had geen 25V model), maar de voeding doet nogsteeds niks.

Toen ik de voeding aansloot (voordat ik er uberhaupt wat mee had gehad) zag het er als volgt uit:

LEDje op voeding brandde niet
Voeding zoemde heel lichtjes als ik m'n oor erop legde
Ik heb 1x een spanning gehad, maar die ging langzaam helemaal naar 0V, en sindsdien heb ik er geen spanning meer uitgehad.

Ik heb toen de voeding open gemaakt (achterkant schroevendraaier paar flinke tikken werkte goed) en de C906 vervangen voor een 100uF 50V.

Maar de voeding doet nogsteeds niks, 0V output, LED brand ook niet, voeding zoemt ook niet, gebeurt helemaal niks dus.

Ik heb nog wel even wat solderingen opnieuw gesoldeerd (oa de pootjes van dat witte blokje bij de 230V aansluiting, die zat nogal los)

De zekering is heel.

Hier nog een linkje naar het plaatje waarop ik wat dingen omcirkeld heb:

http://www.uploadarchief....derkant_voeding_klein.jpg

(Foto van de bovenkant: http://www.uploadarchief....%282021%20x%201085%29.jpg )

Groen: 0 Ohm
Blauw: Oneindige weerstand
Rood: Heb ik opnieuw gesoldeerd, 1 van de pootjes zat nogal los.

Geel, is de diodebrug, heb deze doorgemeten op weerstand meting (multimeter op 2000k):

1-2: ~1170 (hij loopt langzaam omhoog )
2-3: Oneindige weerstand
3-4: ~1085 (schommelt een beetje tussen 1083 en 1087)

Wat is er aan de hand/wat moet ik vervangen ?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik heb al een andere oplossing gevonden.

Heb het TFT scherm gewoon op de computervoeding aangesloten.

Mooi een snoertje wat in het TFT scherm past gezocht, daar een molex contrastekker op en hij kan zo op de PC worden aangesloten.

Wat ook wel handig is, is dat hij dan tegelijk met de PC aan en uit gaat. Scheelt weer stroom in standby verbruik (TFT gaat naar m'n broertje en die wil nog wel eens vergeten om scherm uit te zetten)

Opzich wel een aardige oplossing, maar het werkt natuurlijk alleen omdat het scherm op 12V werkt. Nieuwere schermen werken op hogere voltages (14V, 16V, 19V enzo) en dan kun je dit geintje niet uithalen.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2009 23:19 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Hoi, je zou het ding stap voor stap even moeten nalopen.
Let wel op dat er 400V DC over die grote elco staat, die kan flink bijten.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2hp3w3c.jpg
Het ding werkt als volgt:
AC komt binnen, gaat door zekering, wordt beetje gefilterd (passive PFC wss), daarna gaat het door gelijk richter, dan krijg je 400V DC op die grote elco, vervolgens gaat die ene FET daarmee een blokgolf op de trafo zetten (dit is HF, meestal >100kHz) dan komt er aan de andere kant een leuke blokgolf wandelen, vervolgens gaat dat door een Schottky diode en wat C en L filtering en tada je hebt weer DC.

Wat ik zou doen --> meet of er 400V over de grote elco staat --> meet of de primare zijde (de FET) goed oscilleeert --> meet of er aan de andere kant wat uit komt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ThinkPadd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:14:Heb het TFT scherm gewoon op de computervoeding aangesloten.
Heb hier hetzelfde gedaan met een 15 inch LCD van Medion. Kreeg 'm tweedehands van m'n schoonouders, helaas hadden ze tijdens een grote schoonmaak de voeding weggegooid. Eerst nog gezocht naar een nieuwe, maar die kostte me 40 euro (voor 2.5x dat bedrag heb je een mooier, nieuwer en groter scherm met garantie).
Dus het scherm een tijdje aan m'n labvoeding gehad met een multimeter ertussen. Oorspronkelijke voeding was (voorzover ik na kon gaan) een 12V / 5A (= 60W) exemplaar, maar ik heb het scherm nog niet eens 2A kunnen laten trekken (zelfs niet met max. brightness, contrast en een volledig zwart scherm). Had nog wel 2A over op m'n 12V rail van m'n voeding, en inderdaad, erg makkelijk dat het scherm nu met m'n pc uitschakelt :)

Voor nieuwere schermen die inderdaad nog wel eens op een hoger voltage werken, mocht je ergens een oude laptopvoeding tegenkomen dan kan het de moeite lonen om daar eens de specs van te checken, je weet maar nooit :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als dat blauwe stuk oneindig meet, dan zit daar wellicht de fout. Aan de andere kan zie je dat daar een "trafo" op zit, das een common mode choke, dat zijn 2 spoelen die op dezelfde kern zijn gewikkeld en die er helpen voor zorgen dat een hoop storing tegengehouden worden (de exacte werking maakt nu niet uit). Beide spoelen zijn relatief weinig wikkelingen van relatief dikke draad, dus hebben normaal een erg kleine DC-weerstand.
Blijkbaar is nu een van de spoelen onderbroken geraakt (wellicht slecht contact), waardoor de netspanning niet in de voeding geraakt (of soms een beetje met een vonkje of een schok waardoor toch even contact is). Als je hetzelfde type vind is die gemakkelijk te vervangen (je moet wel ws wat langer solderen dan normaal, er kan veel warmte in de spoelen kruipen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
En als je een goedkope adaptor nodig hebt, 12V 5A kost bij DX iets van $16.....

Maar idd, vanuit de PC voeden heeft ook zo z'n voordelen
Pagina: 1