• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:20
Ik ben sinds 2 dagen bezitter van een XPS 430 met daarin:
Intel Q9550
4 Gb DDR3 1066Mhz
ATI Radeon 3870 X2 1Gb
Creative X-FI Extreme Gamer
2x WD Velociraptors 150Gb RAID 0
1x Samsung HD501LJ
1x Samsung brander
Dit alles aan een 425w voeding van DELL (hoger is niet leverbaar)

Nou heb ik een dag erover gedaan om erachter te komen dat ie mijn setup met 2 branders niet zo goed wou trekken. Dikke artifacts en onder de maat presteren als gevolg. Brander eruit gehaald en t beeld is weer normaal _/-\o_ Benchmarkscores lijken ook enigzins normaal. 8808 3DMark Vantage score.
Nou viel t me wel op dat t soms lijkt alsof de kaart onder load even 'op moet starten'
Race Driver GRID is een mooi voorbeeld in dit geval.
Sta aan de start van de race en je rijd weg. De eerste 5 tot 10 sec stottert t met enige regelmaat om vervolgens zn werk supervloeiend voort te zetten.Bij Spa in dit geval, de S bocht vlak voor de start hapert ie weer even en de bocht voor t rechte stuk weer. En dan pompt ie weer vrolijk door. De inzakkertjes zijn niet van hele lange duur, maar wel dusdanig storend en van invloed op de gameplay dat k me toch af ga vragen waar ik t probleem moet zoeken.
GTA 4, hapert eigenlijk constant en draait minder dan mn oude 8800 GTX. Tot je bij cutscenes komt, dan loopt t ineens supervloeiend. Heel vreemd.Settings staan lager dan mn 8800 GTX, terwijl dit op papier de mindere kaart moet zijn.
De framerate is niet lekker op de minder drukke stukken, terwijl t op de drukke stukken wel goed gaat.

Iemand die hier meer over weet en mij kan vertellen waar ik t probleem moet zoeken en hoe ik t opgelost moet krijgen?
Ligt t nog steeds bij de voeding? (gebrek aan sap?)
Ook is HD materiaal kijken (VC-1, H256/AVC) een drama, beeld spingt ook en lijkt soms net of t versneld (te snel) afspeelt :S

[ Voor 5% gewijzigd door Lampuhkap op 26-02-2009 17:04 ]

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 16:57
Ik heb een soort gelijk probleem gehad met een nvidia kaart, het topic staat hier ergens nog (van de laatste paar dagen) 6000+x2 en een 280gtx. Het probleem bleek hem in de doorvoer snelheid van de hdd te zitten. Dus advies: hdtune even draaien en kijken wat voor grafieken je krijgt.

[ Voor 1% gewijzigd door cossy nl op 26-02-2009 17:06 . Reden: typo ]

• Lampuhkap
mja :S met 2 Velociraptors in RAID mag dat toch ook t probleem niet zijn lijkt me?
Maar k zal eens ff laten draaien :)

• cossy nl
hmm nee lijkt me ook niet en wat doet je processor en dergelijke tijdens het spelen?

Bij mijn 6000+ was hetnamelijk zo dat de processor gewoon op 90%+ zat en het beeld om de zoveel tijd happerder bij farcry en andere spellen.

Mijn 160gb disk zat toen op 60mb gemiddelde doorvoer snelheid met constant drops naar beneden, dus naar 5mb. Schijf vervangen door een 250gb liep alles beter. Het verschil tussen de schijven: de cache grote (en natuurlijk de totale capaciteit).

[ Voor 70% gewijzigd door cossy nl op 26-02-2009 17:18 ]

• Lampuhkap
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=fk3341&s=5

het HDtune rapport, accuracy op maximaal,verder standaard test.
Geen fouten/bad sectors op de HDD.

Wat de CPU betreft, is een Quad Core van 2,8 GHz en 12 mb cache. Ook snelheid zal daar t probleem niet zijn, mijn oude Q6600 had namelijk t hele gedoe niet.

Temperatuur idle zit rond de 35 a 40 graden onder load nog geen 50
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2193vwx&s=5

• cossy nl
Je hardeschijf lijkt me inderdaad prima.
Zo'n processor moet het inderdaad makkelijk kunnen.

Is het een schone installatie?

Alles geupdate? ook toevallig geen moederbord update voor deze problemen?

Daarnaast kan het dan misschien niet verstandig zijn om even de voeding a te kijken

[ Voor 39% gewijzigd door cossy nl op 26-02-2009 20:20 ]

• Lampuhkap
ja, PC is net 3 dagen oud :D Install is vers ja
9.2 Catalyst, Win Vista Ultimate x64

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-05 09:16
Betere voeding nodig..

• Lampuhkap
dan draait er dus alleen een CPU, RAID array, dataschijf brander en videokaart op en dat trekt ie al niet?:S

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Hoeveel A leveren de voedingslijnen?
Heb je de goede chipset drivers geinstalleerd?
Misschien een jongere/oudere CCC driver?

• Lampuhkap
cossy nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:17:
Je hardeschijf lijkt me inderdaad prima.
Zo'n processor moet het inderdaad makkelijk kunnen.

Is het een schone installatie?

Alles geupdate? ook toevallig geen moederbord update voor deze problemen?

Daarnaast kan het dan misschien niet verstandig zijn om even de voeding a te kijken
Ja alles is up to date ;)
Voeding nakijken kan ik weinig aan doen, kan er namelijk niets beters inhangen :(

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 11:09
Ook eventuele updates voor alle games geinstalleerd ?
Zoals gta 4 staat nou niet echt bekend om zijn goeie graphics ( bij de launch iig )
En zoals GRID ? Ook al geprobeert te updaten ?
Misschien dat het helpt :)

gewoon nee.

• cossy nl
Speedlink schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:23:
[...]

Ja alles is up to date ;)
Voeding nakijken kan ik weinig aan doen, kan er namelijk niets beters inhangen :(
Er past dus geen normale atx voeding in? :O

• Lampuhkap
BlackWhizz schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:22:
Hoeveel A leveren de voedingslijnen?
Heb je de goede chipset drivers geinstalleerd?
Misschien een jongere/oudere CCC driver?
ja die heb k :)

Poeh, via Everest
GPU1: GPU VRM 6.32 A
GPU2: GPU VRM 5.42 A

GPU1: GPU VRM 1.25 V
GPU2: GPU VRM 1.25 V

alle games zijn up to date, drivers zijn allemaal up to date, windows heeft alle updates, bios is up to date, chipset bevat juiste drivers :)

[ Voor 16% gewijzigd door Lampuhkap op 26-02-2009 20:26 ]

• Lampuhkap
cossy nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:24:
[...]

Er past dus geen normale atx voeding in? :O
BTX platform ;)

Kan dat nu niet zien, zal daar morgen wel ff naar kieken :) t zou toch wel voldoende moeten zijn? ik bedoel, zoveel hangt er nou toch ook weer niet aan :S mijn 8800 GTX liep op bijna zelfde setup met een brander meer nog zelfs goed :| en dat was exact dezelfde voeding

[ Voor 41% gewijzigd door Lampuhkap op 26-02-2009 20:38 ]

• cossy nl
Hmm btx, paste daar niet gewoon atx meuk in? Qua voedingslijnen bedoelt hij waarschijnlijk wat de voeding kan leveren. staat vaak op de voeding

Een atx voeding zou moeten passen, zorg alleen voor lang genoege kabels er aan

[ Voor 12% gewijzigd door cossy nl op 26-02-2009 20:54 ]

• Lampuhkap
cossy nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:27:
[...]

Hmm btx, paste daar niet gewoon atx meuk in? Qua voedingslijnen bedoelt hij waarschijnlijk wat de voeding kan leveren. staat vaak op de voeding

Een atx voeding zou moeten passen, zorg alleen voor lang genoege kabels er aan
Het vervelende is dat dit een DELL systeem is en daar mn garantie dus ook nog minimaal een jaar bij loopt. Pc is net 3 dagen oud en ik vind t zelf nogal vreemd dat dell een PC levert die eigenlijk alleen in staat is de GPU, CPU en een RAID array en brander te draaien. Er komt nog bij dat ik die data hdd erbij gewoon nodig heb en als ie dat niet trekt, ik zou het echt van de zotte vinden als dat echt t probleem (alweer) zou moeten zijn :S

Ik had met mn vorige setup ook wel problemen met de voeding, maar daar hingen 2 branders en mn data hdd extra aan.Voeding werd dusdanig heet dat ie gewoon verbrand begon te ruiken op de erg drukke momenten en na een tijd gamen.
Hier meurt de voeding niet,maar hij liet met de extra brander wel weten t niet helemaal eens te zijn met mn config door de rare beelden :S

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verschil met je oude GTX is dat dat geen dualgpu kaart is.

Dat maakt een behoorlijk verschil. En ondanks dat OEM voedingen vaak van een goede fabrikant afkomen zijn ze niet zaligmakend. Er zijn meestal niet zoveel molexen en dergelijke voorhanden.

specs

• Lampuhkap
J0J0 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:09:
Verschil met je oude GTX is dat dat geen dualgpu kaart is.

Dat maakt een behoorlijk verschil. En ondanks dat OEM voedingen vaak van een goede fabrikant afkomen zijn ze niet zaligmakend. Er zijn meestal niet zoveel molexen en dergelijke voorhanden.
En deze zou zuiniger moeten zijn dan de 8800 GTX? Athans, dat lees ik wel overal :S Daarom verbaast t me zo. Ik weet ook wel dat OEM voedingen niet hemels zijn, maar zo tekort komen vind ik dan weer raar :S

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:35
Bel gewoon even naar Dell toe. De service daar is erg goed en vooral als je een XPS systeem hebt gekocht. Waarschijnlijk als je vandaag belt, staat er maandag een monteur op de stoep die je kan helpen met problemen.

Geef ook aan dat je artifacts hebt en draai de self test eventueel eens een keer.

• Lampuhkap
ja, ik heb nu al 3 dagen de hele dag aan de lijn gehangen met de XPS support, ze herkennen mn stem al, zo veel contact heb ik met die gasten. Die kunnnen me echt geen stap verder helpen wat dit betredt :)

• cossy nl
Maar ik bergijp het dus goed als ik zeg dat het een orginele dell xps is?
Dus je hebt er gewoon garantie op, dan is het inderdaad dell bellen voro garantie, toch?

• Lampuhkap
Het is idd een originele DELL XPS, maar er word maximaal (wat voor setup je ook neemt) een 425w in gestopt. En tot zover ik t hier begrijp is dat echt wel veeel te karig (ook door mn eigen ervaring)
Dus ik zit er gewoon mee, want een zwaardere voeding is er niet :S

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hmm dit lijkt me een probleem met je videokaart, processor, moederbord, of zelfs een PCI-insteekkaart die niet goed in het slot zit (ja, dat kan). Het is iig niets wat met een specifiek spel te maken heeft. Een schopje van Spielerij - Problemen & Vragen naar Complete Systemen & Laptops dus :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:14

Thandor

SilverStreak

Probleemtopics horen eigenlijk niet in CSL thuis. Ik schop het daarom even naar VB omdat het probleem met de nieuwer videokaart wel voorkomt en met de oude niet :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Lampuhkap
Goed, k heb maandag een monteur die de voeding komt vervangen. Die denkt ook dat de voeding niet zn maximale vermogen haalt.En word dus vervangen. Vandaag wel nagevraagd bij de mensen van ikbenstil, wat eigenlijk een beetje gangbare scores zijn met mijn setup. Krijg toch te horen dat 13k 3DMark Vantage best normaal te halen valt. Daar zit ik nog een behoorlijk eind onder :S Ik scoor nu zon 8808.Na lang pielen krijg ik ook de vreemde haperingen er niet uit.

Kan met gamen gelijk al vanaf begin zijn, of tijdens t gamen ineens uit t niets, een paar seconden lang. Net of ie aan t bufferen is ofzo...heel vreemd :S

[ Voor 21% gewijzigd door Lampuhkap op 27-02-2009 19:37 ]

• Lampuhkap
na een poosje lezen, kom ik erachter dat t mogelijk aan ATI PowerPlay kan liggen. Die naar 2D Clocks oversrpingt tjdens 3D applicaties terwijl dat dus niet moet. Dat zou mogelijk de stotteringen en framedrops en tegenvallende performance in de benchmarks verklaren.

Nu ben ik dus overal aan t rondneuzen voor een fix voor die powerplay, maar k kom eigenlijk bar weinig tegen dan BIOS flashes enzo :S

Iemand die me hier wat meer over kan vertellen?

Betreft hier een 3870 x2 1Gb overigens. Tis een gloednieuwe kaart van DELL.

[ Voor 8% gewijzigd door Lampuhkap op 01-03-2009 16:04 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Mocht je dit topic op dit forum niet gevonden hebben...

Hier staat aangegeven hoe je ati powerplay kunt uitschakelen door je eigen clockspeeds in te stellen.
Het is wel een engelstalig forum.

Als je je ergens in vastbijt kom je er vrijwel altijd uit, dat is mijn ervaring in ieder geval.

[ Voor 20% gewijzigd door J0J0 op 01-03-2009 17:50 ]

specs

Pagina: 1