Meerdere accesspoints, all clients connecten naar zelfde.

Pagina: 1
Acties:

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik heb 3 grote hallen die met wireless accesspoints gedekt worden. Het gaat hier om een 14-tal Linksys WAP4400N's PoE gevoed met Linksys WUSB600N receivers aan de client kant. Security is WPA2 Personal AES.De clients zijn allemaal Vista Business SP1 x86.

De accesspoints zijn roaming ingesteld, namelijk op de channels 1, 6 en 11. Ze hebben uiteraard hetzelfde SSID en dezelfde security ingesteld.

Nu blijkt dat op alle afdelingen de clients naar hetzelfde accesspoint staan te kijken. Namelijk het accesspoint met het meest gunstige channel, in mijn geval steeds channel 1.
Zelfs wanneer een client onder een accesspoint staat met channel 6 of 11, dan nog legt hij verbinding met een channel 1 30mtr verderop.

Is hier een verklaring voor?

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het misschien kan helpen.
Als je naar apparaatbeheer gaat, eigenschappen neemt van je adapter en daar het tab geavanceerd. Daar heb je verschillende instellingen, misschien staat deze vast ingesteld.

Ook zit er bij die usb dingen een cd. Misschien kan je de setup die daarop staat doorlopen om te kijken of daar niets in te vinden valt.

exop.io

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Als je die ene accespoint nu eens uitzet, wat gebeurd er dan?

• BP_LOZ
eXop schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:08:
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het misschien kan helpen.
Als je naar apparaatbeheer gaat, eigenschappen neemt van je adapter en daar het tab geavanceerd. Daar heb je verschillende instellingen, misschien staat deze vast ingesteld.
Het volgende staat daar ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Linksys WUSB6440 Dual-Band Wireless-N USB Network Adapter
     Property                   Value
Country Region 11A      Ch(36 - 64,149 - 165)
Country Region 11G      Channel 1 - 11
HT Capable              Enable
Radio On/Off            Enable
RDG                     Enable
Ook zit er bij die usb dingen een cd. Misschien kan je de setup die daarop staat doorlopen om te kijken of daar niets in te vinden valt.
Dit ga ik nog eens proberen.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-03 10:31
de WUSB600N ondersteund geen roaming. kan er niks over vinden in de manual.
helaas moet ook de client adapter roaming ondersteunen.

• BP_LOZ
Master_duck schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:02:
de WUSB600N ondersteund geen roaming. kan er niks over vinden in de manual.
helaas moet ook de client adapter roaming ondersteunen.
Hmm.. Ben ik toch verkeerd voorgelicht. Maar dat de receivers dit niet ondersteunen, betekend dat dus ook dat ze "zelf" het beste channel er tussen uit pikken en daarmee verbinden?

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-03 10:31
BP_LOZ schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 09:12:
[...]

Hmm.. Ben ik toch verkeerd voorgelicht. Maar dat de receivers dit niet ondersteunen, betekend dat dus ook dat ze "zelf" het beste channel er tussen uit pikken en daarmee verbinden?
nee, meestal wordt dit door de AP zelf onderling geregeld.
AP A en AP B zien een client X. AP a is de holder van de client en AP B wordt de reciever van de client X.
dan zal AP A een pakt sturen naar client X en client X zal verplaatst worden naar AP B.

de WUSB200 ondersteund wel multi channel roaming.
meschien zijn er wel meer opties.

Verwijderd

Er moet wel een reden zijn voor een client om te roamen (en dat betekent niet perse dat als er een beter AP boven zijn hoofd hangt, dat de client zal roamen)

Op hoeveel Mbit is de client geconnect met het AP 30 meter verder op? Meestal zal een client eerst "rate adapten" dus op lagere transmissie snelheden gaan werken zodra er retransmissions optreden.

Waarschijnlijk zijn de AP's niet aware of elkaar, en zullen dus ook niet een client de-authenticaten om geforceerd te laten roamen.

Wat bedoel je met meest gunstige kanaal? Waarop is dat gebaseerd?

Als laatste, roamt de client wel als je verder doorloopt vanaf het AP?

• BP_LOZ
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:15:
Wat bedoel je met meest gunstige kanaal? Waarop is dat gebaseerd?
Met het meest gunstige channel bedoel ik in dit geval channel 1. Dit geeft in onze test omgeving ook de hoogste snelheden. Channel 6 presteerd het slechts, gevolgd door 11. Slecht is trouwens een groot woord. Het verschil in snelheid zal ongeveer 100KB zijn denk ik.
Als laatste, roamt de client wel als je verder doorloopt vanaf het AP?
Dat dus weer wel, als ik het gebouw door loop (200mtr hemelsbreed, 500mtr als je door de gangen loopt)
dan blijf ik netjes verbinding houden met het netwerk. Je ziet de snelheid zakken terwijl je loopt, vervolgens pakt hij weer een ander signaal op.
Pagina: 1