Videokaart zonder bios nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Toaby
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 00:26
Lang, lang geleden heb ik geprobeerd de bios van mn Sapphire X1600pro, 256 mb, pci-e, aan te passen. De fan draaide namelijk permanent op volle toeren. Met behulp van ATT was dat makkelijk verholpen, maar het aanpassen van de bios leek mij een elegantere oplossing :)

Met behulp van Atiflash heb ik een backup gemaakt van de bios. Backup opgeslagen, kopietje gemaakt om te editen met die radeon bios editor van Techpowerup. Tot zo ver ging alles prima, geen problemen.

Nieuwe bios op bootable floppy gezet, samen met Atiflash en de backup, en proberen te flashen. Voor zover ik me kan herinneren heb ik eerst de normale -p command gebruikt, maar dat werkte niet, ik kreeg een error. Daarna ben ik heel nauwkeurig alle commands langs gegaan waarmee het wel zou moeten lukken, met als resultaat: de bios werd wel gewist, maar zowel de nieuwe bios als de backup konden niet geflasht worden, steeds een error. Ik kreeg het in ieder geval met geen mogelijkheid voor elkaar.

Uiteindelijk heb ik mn pc gereboot, maar mn X1600pro gaf natuurlijk geen kik meer. Gelukkig heb ik een onboard Intel IGPtje, waarmee ik zelfs nog CounterStrike kan spelen :*) , maar tis verder verre van ideaal.

Daar zat ik dan met een in principe prima werkende kaart, alleen zonder bios. :P Ik heb toen maar andere kaart gekocht.

Nu mijn huidige videokaart RMA is, dacht ik eraan dat ik nog die X1600pro zonder bios had liggen. Ben een middagje bezig geweest, zonder resultaat. Atiflash herkent de kaart namelijk niet, logischerwijs. Ik vraag mij dan ook af: valt er uberhaupt nog wat te redden? Is het mogelijk om op de een of andere manier de bios weer op de kaart te krijgen?

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:44
Eerlijk gezegd vermoed ik dat je kaart dood is en niet meer te reanimeren zal zijn. Hij heeft zijn BIOS nodig om uberhaubt iets te kunnen doen. Net als een BIOS van je moederbord.

Ik begrijp uit je verhaal dat je de kaart ingebouwd heb maar dan via je IGP beeld ophaalt. En als hij dan niet herkend word door Atiflash of via de boot floppy zou ik nogmaals zeggen: Helaas.

En als laaste :) ; Als je via de kaart opstart krijg je dan de POST code dat de kaart niet aanwezig is / defect? (2kort 1 lang meen ik uit mijn hoofd)

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Toaby
Hamersma schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 18:29:

En als laaste :) ; Als je via de kaart opstart krijg je dan de POST code dat de kaart niet aanwezig is / defect? (2kort 1 lang meen ik uit mijn hoofd)
Om beeld te krijgen met de kaart ingeplugd doe ik het volgende:
Eerst start ik zonder videokaart op en stel ik in de bios in dat ik alleen de IGP wil gebruiken. Daarna plug ik de videokaart in, VGA-kabel aangesloten op IGP, en stel ik in het bios in dat hij zowel PCI-E als IGP mag gebruiken (is een standaard optie). En als ik dat opsla en reboot, kan ik met de videokaart in het systeem beeld krijgen via mn IGP. Als ik nog een keer reboot wil 'ie de videokaart gebruiken voor beeld, en krijg ik dus geen beeld.
Ik krijg bij al deze handelingen geen enkele foutmelding van het bios.

De fan op de kaart draait overigens prima als de kaart in de pc zit.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:56
Heb je ATI winflash al geprobeerd? Opstarten met je IGP en dan vanuit windows flashen (als windows je OS is)

• Toaby
Blastpe schreef op maandag 02 maart 2009 @ 05:56:
Heb je ATI winflash al geprobeerd? Opstarten met je IGP en dan vanuit windows flashen (als windows je OS is)
Ik krijg ATI winflash helaas niet werkend onder Windows 7. Compatibility mode wijzigen helpt niet, run as administrator niet... :'(
En XP installeren duurt best lang :P , moet ik nieuwe partitie gaan maken enzo. Heb ik niet echt zin in :$

Verwijderd

bootflop met flasprogramma + goede bios

starten met IGP als primary en je pcie als secondary.

je kan meestal aangeven via het programma welke kaart je wil flashen waarbij primary meestal kaart 0 is en de secondary kaart 1.

zo kon je vroeger (geforce 6800 tijd) je kaart repareren na een slechte biosflash... ik zou zeggen gebruik de search maar eens

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 12:41 ]

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02-2025
Boot inderdaad met je IGP als primary adapter, en gebruik vervolgens een USB stick om in een DOS omgeving te booten. Start vervolgens Atiflash en gebruik vervolgens de volgende command:

atiflash.exe -f -p 1 biosnaam.rom

de -f zorgt voor een forced flash, zodat het programma niet moeilijk zal doen dat hij niet weet welke videokaart erin zit. (met deze command flashen mensen hun videokaarten ook soms naar overclockte versies)

de -p 1 zorgt ervoor dat de flash naar je secundaire videokaart zal gebeuren (0 is primair, en dat is je IGP als je die gebruikt om mee te booten).

Probeer het maar eens uit en laat maar weten of het werkt. :)
Pagina: 1