Toshiba claimt onderzoekskosten binnen garantie

Pagina: 1
Acties:

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-01 12:03
Mijn broertje heeft op mijn advies ongeveer een half jaar geleden een Toshiba laptop gekocht. Na een tijdje startte de laptop niet altijd gelijk op. Er kwamen dan bios piepjes en de laptop startte weer opnieuw op, na een paar keer piepen was hij volledig opgestart. Ik heb zelf het probleem proberen op te lossen, maar door gebrek aan informatie op het internet over dit probleem, heb ik tegen mijn broertje gezegd: "gewoon opsturen is garantie".

De laptop is netjes opgehaald en na 2 weken leek het ons wel eens tijd om op te bellen met de vraag wat de status was. Ze konden het probleem niet vinden en ze kregen ook geen bios reboot. Ondertussen kreeg mijn broertje wel de rekening thuis van € 92,- en of hij dit bedrag even zou betalen (via andere partij). Hij begreep eerst niet waar deze rekening is op gebaseerd, maar naar telefonisch contact te hebben gehad met Toshiba, kreeg hij te horen dat het onderzoekskosten waren. Na veel geouwehoer en weinig antwoorden gingen ze nog een keer goed kijken.

Nu een week later blijkt dat ze niks hebben gevonden en mijn broertje krijgt pas zijn laptop terug als hij die € 92,- heeft betaald. Toshiba heeft wel toegegeven dat het normaal gesproken gewoonlijk is dat ze mensen laten tekenen voor de kosten indien er niks defect is, maar mijn broertje heeft nooit wat getekend laat staan gelezen. De manager heeft ook toegegeven dat dit hun fout is.

We zijn nu op een punt dat Toshiba eigenlijk niks meer toegeeft en gewoon de laptop niet terug geeft. Ze zeggen dat we maar schriftelijk een klacht moeten indienen bij de ombudsman.

Kortom, ik vind dit erg vervelend. Ik zelf heb altijd asus laptops gehad en heb dit nog nooit meegemaakt. Heeft iemand nog eventuele tips? want we staan op dit moment machteloos. Tenslotte, je bent bakken met geld kwijt aan dat 0900 nummer

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Verwijderd

Waar is de laptop gekocht? Winkels in nederland zijn verplicht defecte producten terug te nemen in het eerste jaar van de aankoop. Daarnaast mag een bedrijf geen kosten doorrekenen als het product in de garantie periode valt. Ik heb zelf ook soortgelijken problemen gehad met Toshiba daar naast vind ik de kwaliteit van de producten ver onder de maat. 15 laptops bestel 11 zijn er al terug geweest.

• isomis
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:10:
Waar is de laptop gekocht? Winkels in nederland zijn verplicht defecte producten terug te nemen in het eerste jaar van de aankoop. Daarnaast mag een bedrijf geen kosten doorrekenen als het product in de garantie periode valt. Ik heb zelf ook soortgelijken problemen gehad met Toshiba daar naast vind ik de kwaliteit van de producten ver onder de maat. 15 laptops bestel 11 zijn er al terug geweest.
Het probleem is dat hij het direct via toshiba heeft geregeld. Ook best logisch, want alle documentatie die je bij een lapotp krijgt verwijst naar toshiba op het gebied van service. Ze zeggen dat er niks defect is en daarom moeten ze onderzoekskosten in rekening brengen.

Je zit nu gewoon in een positie waarbij ze gewoon je laptop niet teruggeven, we dienen eerst die € 92,- te betalen. Ik zelf ben nu zo boos dat ik tegen mijn broertje het voorstel heb gedaan: € 92,- betalen en daarna filmpje maken van het probleem en een domeinnaam claimen toshiba-slechte-service.nl en daarop alles beschrijven. De website gaat dan pas offline als alle kosten zijn betaald inclusief de realisatie van de website. Uurtarief: € 110,-

[ Voor 22% gewijzigd door isomis op 26-02-2009 14:18 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:00
Ik snap het standpunt van Toshiba eerlijk gezegd wel, als er geen defect is ze zijn toch tijd kwijt. Indien ze een defect hadden gevonden binnen de garantie hadden ze geen kosten mogen tellen overigens. Als je bij een winkel deze laptop hebt gehaald, kun je het beste de rekening voldoen, en mocht het probleem zich nogmaals voordoen, dit probleem laten zien in de winkel en het daar verder af laten handelen.

Eventueel nog even kijken op www.consuwijzer.nl of contact opnemen met je rechtsbijstand om te verifiëren of je moet betalen.

Natuurlijk indien het probleem nog steeds bestaat en je dit meteen detecteert, eventueel met hulp van de winkel waar je het gekocht hebt, je geld terug proberen te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door asfaloth_arwen op 26-02-2009 14:18 ]

Specs

• isomis
asfaloth_arwen schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:17:
Ik snap het standpunt van Toshiba eerlijk gezegd wel, als er geen defect is ze zijn toch tijd kwijt. Indien ze een defect hadden gevonden binnen de garantie hadden ze geen kosten mogen tellen overigens. Als je bij een winkel deze laptop hebt gehaald, kun je het beste de rekening voldoen, en mocht het probleem zich nogmaals voordoen, dit probleem laten zien in de winkel en het daar verder af laten handelen.

Eventueel nog even kijken op www.consuwijzer.nl of contact opnemen met je rechtsbijstand om te verifiëren of je moet betalen.

Natuurlijk indien het probleem nog steeds bestaat en je dit meteen detecteert, eventueel met hulp van de winkel waar je het gekocht hebt, je geld terug proberen te krijgen.
Ik zelf vind € 92-, euro best veel om aan een consument te vragen. Tevens dien je zoiets te communiceren en dat het probleem zich niet heeft voorgedaan betekend niet dat het er niet is. Ze gaan er vanuit dat de klant zijn klacht verzint. Daarnaast kan ik niet controleren wat voor expert zich bezig heeft gehouden met de laptop.

Het is wel een goede tip om het via de webwinkel af te handelen.

Verwijderd

isomis schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:14:
Het probleem is dat hij het direct via toshiba heeft geregeld.
Dit is eigenlijk een fout van je broer(tje). Bij aankoop van een product raad ik het altijd aan om bij de winkel van aankoop garantie kwesties te regelen zij mogen dit namelijk niet weigeren.
En die onderzoekkosten kwestie kan vervelend uitpakken. In de garantie regeling van Toshiba moet vermeld staan of onderzoekskosten buiten de garantie vallen of niet. Kijk dit nog even na. In het geval van wel buiten de garantie zal je moeten betalen en anders niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 14:25 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:15
-> SF

Dit is een garantie probleem/conflict, niet een probleem van de laptop zelf ;)

* Titelfix

• asfaloth_arwen
Kijk verder eens in RMA wordt niet getest zoals ik dat "wil" een soortgelijk probleem met een moederbord :)

Specs

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
Gewoon die 92 euro betalen. Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn, even een filmpje maken van het probleem, die op een cdtje branden en die meesturen de 2e keer. Blijkt hij dan toch inderdaad een defect te hebben volgens Toshiba, dan nog even hopen die 92 euro terug te krijgen.
(nu ik er nog een keer over nadenk mss niet de beste methode omdat het filmpje dat je dan maakt niet voor het eerste voorval is gemaakt...)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Verwijderd

asfaloth_arwen schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:17:

je snapt het? hij heeft garantie maar de monteur bij toshiba kan het defect niet vinden dus moet hij maar dokken?

dacht het niet ;) zou wel erg cru zijn , dan moeten ze maar beter personeel aanschaffen of de laptop vervangen

• asfaloth_arwen
@racer13, ja ik snap het. Hardware defecten zijn normaal niet van tijdelijke aard. Indien de laptop volledig door de test komt hebben ze toch tijd geïnvesteerd in een, in hun visie, niet defect apparaat. Deze tijd hebben ze dan graag vergoed. Daarom is het slim om het via de verkoper te spelen, zodat je zelf het defect daar aan kan tonen, en de verkoper dit kan doorgeven aan de fabrikant. Deze heeft ook net iets meer overtuigingskracht richting de fabrikant dan een enkele consument. Wat je verder nog kunt proberen is erachter proberen te komen wat ze precies getest hebben en of ze nog een laatste specifieke test willen uitvoeren.

Indien de fout uiteindelijk toch gevonden word en het onderzoek wel terecht blijkt te zijn aangevraagd, zou je wel het geld terug moeten krijgen.

Nogmaals, neem even contact op met je directe verkoper of je rechtsbijstand. Kijk ook even op www.consuwijzer.nl en in je garantievoorwaarden, of ergens iets staat over onderzoekskosten binnen de garantieperiode.

[ Voor 22% gewijzigd door asfaloth_arwen op 26-02-2009 14:34 ]

Specs

Verwijderd

Ja, eigenlijk is het niet zo slim van je broertje. Normaal gesproken hoor je altijd te gaan naar de partij die als verkoper is opgetreden, in dit geval de winkel waar hij zijn laptop heeft gekocht. Je gaat pas naar de fabrikant als de fabrieksgarantie langer is dan de garantie die de verkoper je geeft. Zo ben ik in mijn geval voor support op mijn EOL CRT aangewezen op de support van Viewsonic en niet meer op die van de verkoper (drie jaar fabrieksgarantie vs. één jaar gewone garantie, overigens handelt Viewsonic dit perfect af zonder enige contractuele band met me te hebben, en dat terwijl het toestel al bijna drie jaar oud is. Zo kan het dus ook).

Als je naar de fabrikant stapt, laat je dan vantevoren goed voorlichten over de kosten. Kennelijk heeft de manager hier toegegeven dat dat niet is gebeurd en dat er een fout is gemaakt. Ik zou eerst nog een brief sturen naar het adres waar ze hun klachten in behandeling nemen, stellen dat jouw broertje die laptop nooit aan Toshiba had gestuurd als hij had geweten dat de onderzoekskosten € 92 zouden bedragen, dat hij omwille van de goede vrede bereid is om de verzendkosten terug te betalen maar dat de laptop dan wel per omgaande moet worden teruggestuurd omdat je anders in rechte je gelijk haalt.

Die laptop is gewoon zijn eigendom, hij heeft nooit ingestemd met betaling van onderzoekskosten, dus het is naar mijn oordeel in feite het eigen risico van Toshiba geweest om dat ding te gaan onderzoeken zonder dat ze deugdelijk op schrift hadden dat de klant in kwestie akkoord ging met het betalen van onderzoekskosten als de laptop niet defect zou blijken te zijn.

• isomis
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:59:
Ja, eigenlijk is het niet zo slim van je broertje. Normaal gesproken hoor je altijd te gaan naar de partij die als verkoper is opgetreden, in dit geval de winkel waar hij zijn laptop heeft gekocht. Je gaat pas naar de fabrikant als de fabrieksgarantie langer is dan de garantie die de verkoper je geeft. Zo ben ik in mijn geval voor support op mijn EOL CRT aangewezen op de support van Viewsonic en niet meer op die van de verkoper (drie jaar fabrieksgarantie vs. één jaar gewone garantie, overigens handelt Viewsonic dit perfect af zonder enige contractuele band met me te hebben, en dat terwijl het toestel al bijna drie jaar oud is. Zo kan het dus ook).

Als je naar de fabrikant stapt, laat je dan vantevoren goed voorlichten over de kosten. Kennelijk heeft de manager hier toegegeven dat dat niet is gebeurd en dat er een fout is gemaakt. Ik zou eerst nog een brief sturen naar het adres waar ze hun klachten in behandeling nemen, stellen dat jouw broertje die laptop nooit aan Toshiba had gestuurd als hij had geweten dat de onderzoekskosten € 92 zouden bedragen, dat hij omwille van de goede vrede bereid is om de verzendkosten terug te betalen maar dat de laptop dan wel per omgaande moet worden teruggestuurd omdat je anders in rechte je gelijk haalt.

Die laptop is gewoon zijn eigendom, hij heeft nooit ingestemd met betaling van onderzoekskosten, dus het is naar mijn oordeel in feite het eigen risico van Toshiba geweest om dat ding te gaan onderzoeken zonder dat ze deugdelijk op schrift hadden dat de klant in kwestie akkoord ging met het betalen van onderzoekskosten als de laptop niet defect zou blijken te zijn.
Ben het met je eens dat hij het beter via de winkel had kunnen doen. Gezien die meer overtuigingskracht hebben naar de leverancier. Echter via hun flyers die je bij de laptop krijgt staan mooie verhaaltjes over pick-up garantie. Het is best logisch dat iemand het dan direct via Toshiba doet.

In ieder geval mijn broertje heeft contact gehad met consuwijzer en gaat morgen de winkel bellen waar hij hem heeft gekocht.

Tenslotte, wat is service en garantie? Dat is toch dat extra wat een bedrijf onderscheid van de rest? Het is toch belachelijk dat als de consument garantie vraagt en één fout in dat proces maakt gelijk afgestraft wordt. Op het moment dat ik een stukje vlees koop bij de slager en ik ga terug naar de slager met de mededeling dat het bedorven is gaat de slager toch ook niet controleren of het ook echt zo is?. Het is belachelijk dat Toshiba geen kosten willen maken op het gebied van service. Ze hebben een 0900 nummer en laten klanten opdraaien voor fouten die ze niet kunnen vinden. Dit is bekend bij techniek. Mijn vader repareert televisies en we hebben soms ook een klant met een klacht dat niet voorkomt, dat is techniek. Een los contactje kan er al voor zorgen dat het soms wel en soms niet doet.

p.s. lijkt wel t-mobile met de iphone haarscheurtjes........

[ Voor 16% gewijzigd door isomis op 26-02-2009 17:57 ]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:07
Heb je misschien nog een update hiervan?

Mijn 1 maand oude toshiba laptop heeft ook problemen zijn RAM is dood. Dus twijfel of ik hem laat ophalen door Toshiba of dat ik een half uurtje richting de mediamarkt ga...

--edit--
Laptop is gekocht bij de mediamarkt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door xminator op 07-03-2009 18:21 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou hem laten ophalen door Toshiba. Misschien zit er meer achter en gaan die stripjes die je gaat kopen dan ook weer kapot.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:07
ThinkPadd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:11:
Ik zou hem laten ophalen door Toshiba. Misschien zit er meer achter en gaan die stripjes die je gaat kopen dan ook weer kapot.
Nee, sorry heb het verkeerd opgeschreven. De laptop komt van de mediamarkt vandaan :). Dus of het slimmer is om de garantie via mediamarkt of via toshiba te regelen.

Verwijderd

http://nl.computers.toshi...RIC/key/TISBnbpag1/z/254/

Garantie is naar mijn idee altijd kosteloos, ook al kunnen ze het euvel niet reproduceren.

Wat ik anders kan bedenken is dat de notebook niet online is aangemeld met registratienummer waardoor er dus kosten in rekening worden gebracht :

http://nl.computers.toshi...me.do?service=NL&LNG=null

Ik heb dit probleem oon wel eens met Acer aan de hand gehad, wel online geregistreerd maar was niet in hun "systeem" terug te vinden. Uiteindelijk na indienen van alle papieren kosteloos gerepareerd. Mogelijk dat er hier hetzelfde probleem is. Zo niet dan zou ik een aangetekende brief sturen naar het Toshiba hoofdkantoor in Europa met duidelijke uitleg en een dwingend verzoek om binnen 2 weken met een oplossing te komen voor het ontstane probleem waarbij je niet akkoord gaat voor het betalen van de rekening.

Succes

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:00
Mediamarkt duurt alleen maar langer, als je hem snel terug wilt hebben kun je het beste zelf de toshiba support lijn bellen.

Verwijderd

dominator schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:44:
Mediamarkt duurt alleen maar langer, als je hem snel terug wilt hebben kun je het beste zelf de toshiba support lijn bellen.
Waarschijnlijk stuurt de MM hem zelf ook weer op naar een Toshiba-servicecenter, dat is juist. Het belangrijke verschil is alleen dat als jij je laptop rechtstreeks naar Toshiba stuurt, en je krijgt gezeik met Toshiba in de trant van onderzoekskosten betalen, disputen over het al dan niet defect zijn et cetera, je een veel moeilijker bereikbare partij tegenover je hebt waarmee je ook nog eens geen contractuele band hebt. De MM zit in Nederland, is beter bereikbaar en is bovendien jouw verkopende wederpartij. Dat zou voor mij een overweging zijn om het via de MM te regelen, gewoon omdat je dan meer mogelijkheden hebt om er druk achter te zetten als het proces niet snel genoeg of niet goed verloopt.

Verwijderd

Niet betalen garantie = garantie en schakel een advocaat van rechtsbijstand in, als je dat niet hebt is dat niet slim ;)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:00
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:35:
[...]

Waarschijnlijk stuurt de MM hem zelf ook weer op naar een Toshiba-servicecenter, dat is juist. Het belangrijke verschil is alleen dat als jij je laptop rechtstreeks naar Toshiba stuurt, en je krijgt gezeik met Toshiba in de trant van onderzoekskosten betalen, disputen over het al dan niet defect zijn et cetera, je een veel moeilijker bereikbare partij tegenover je hebt waarmee je ook nog eens geen contractuele band hebt. De MM zit in Nederland, is beter bereikbaar en is bovendien jouw verkopende wederpartij. Dat zou voor mij een overweging zijn om het via de MM te regelen, gewoon omdat je dan meer mogelijkheden hebt om er druk achter te zetten als het proces niet snel genoeg of niet goed verloopt.
Heb je zeker een punt, daarom ook de keuze zelf laten maken. In 99,9% van de gevallen is er ook geen vuiltje aan de lucht, maar daar lees je natuurlijk niks over. :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

dominator schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:44:
Niet doen! Als je je bij garantiekwesties gaat richten tot de fabrikant, kun je in een later stadium dit niet meer via je verkoper doen! Zie www.consuwijzer.nl, daar staat alles (behoorlijk) helder uitgelegd.
Toshiba mag dus onderzoekskosten in rekening brengen als blijkt dat er ten onrechte garantie is geclaimd. Dat laatste is nou juist het punt van discussie hier.

@TS: Succes overigens, want gelijk hebben en gelijk krijgen zijn zoals we allemaal weten 2 compleet verschillende dingen!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
Sorry hoor maar ik kan me helemaal vinden in de reactie van toshiba. Je stuurt hen een laptop op waar helemaal niets mis mee is. Wat wil je dan dat ze zeggen? "bedankt voor het verdoen van onze tijd en we betalen met alle plezier de verzendkosten voor u, ookal is het een product in perfecte staat dat u ons toestuurt!" Als iedereen dat zomaar doet dan kost ze dat nogal wat. Op deze manier voorkomen ze dat iedereen voor elk wissewassje zijn laptop zomaar opstuurt en ze op kosten jaagt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Maverick schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:25:
Sorry hoor maar ik kan me helemaal vinden in de reactie van toshiba. Je stuurt hen een laptop op waar helemaal niets mis mee is. Wat wil je dan dat ze zeggen? "bedankt voor het verdoen van onze tijd en we betalen met alle plezier de verzendkosten voor u, ookal is het een product in perfecte staat dat u ons toestuurt!" Als iedereen dat zomaar doet dan kost ze dat nogal wat. Op deze manier voorkomen ze dat iedereen voor elk wissewassje zijn laptop zomaar opstuurt en ze op kosten jaagt.
Ik weet niet wat jij van de gemiddelde consument denkt, maar die stuurt echt niet een laptop op waar geen problemen mee zijn. Denk dat de gemiddelde consument betere dingen te doen heeft. Hij zal namelijk gedurende de tijd dat het apparaat in reparatie is zonder laptop zitten. Vind ik een beetje een arrogante houding als Toshiba zo zou reageren. Sommige problemen zijn lastig te reproduceren en er bestaat een kans dat bij Toshiba iemand even de laptop opstart en een keertje rond klikt in Windows en hem dan aftekent als "Geen problemen" en vervolgens de consument op kosten jaagt.

Binnen de garantie termijn moeten ze niet zo zeuren. Als ik een nieuwe auto koop en het idee hebt dat er iets niet lekker is aan die auto ga ik ook naar de garage om er naar te laten kijken, knappe garage die mij dan een gigantische rekening gaat geven.

Dit is getuigt niet echt van "de klant is koning/heilig". En 92€ is best een flink bedrag. Stel dat het "onderzoek" een uur heeft geduurd dan is dat best heftig en een pakketje verzenden kost ook geen fortuin.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

Maverick schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:25:
Een beetje eigen servicelijn neemt eerst een aantal zaken met met de klant door om te kijken of het niet ergens anders aan ligt danwel kan liggen. 10 minuten een medewerker aan de lijn is voor het bedrijf goedkoper en klantvriendelijker.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:40:
[...]

Een beetje eigen servicelijn neemt eerst een aantal zaken met met de klant door om te kijken of het niet ergens anders aan ligt danwel kan liggen. 10 minuten een medewerker aan de lijn is voor het bedrijf goedkoper en klantvriendelijker.
En als het opgelost wordt hoeft de klant zijn laptop niet te missen. Dus is naast het bedrijf (vanwege de lage kosten) ook de klant blij. En welk bedrijf wil nou geen blije klanten. :P

Zelf zou ik het ook prettiger vinden als je telefonisch of aan een balie geholpen wordt en daar een oplossing wordt gevonden, komt een stuk beter over dan iemand die achter de balie zegt: "Ik heb geen idee, heb er niet veel verstand van, maar we sturen hem wel op naar de fabrikant, dit zal wel enkele weken duren maar goed je wilt natuurlijk wel dat je apparaat werkt".

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Pagina: 1