goedkope sata controller i.c.m. 1TB schijven

Pagina: 1
Acties:

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik wil voor m'n servertje een goedkope sata controller halen zodat ik 4 HDD's kan hotswappen (voor data opslag: schijf vol -> schijf eruit en nieuwe erin...)
volstaat een Promise TX4 dan gewoon? ik neem aan van wel aangezien sata standaard al hotswap functionaliteit heeft. en aangezien ik (nog) geen raid ga gebruiken is ook het kapot gaan van de controller volgens mij minder erg.

er komen 4 1TB schijven aan te hangen (4x samsung spinpoint F1 HD103UJ)
kan dit nog problemen opleveren i.c.m. OS/de controller? (Windows 2003 Enterprise)

ik wil voor hotswap trouwens de chieftec SNT-3141SATA halen, is dit een goede keus of zijn er betere oplossingen waar ik echt alleen de schijf zelf, zonder het eerst in een bracket te schroeven, in kan schuiven?

[ Voor 7% gewijzigd door mschol op 26-02-2009 13:56 ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
"voor data opslag: schijf vol -> schijf eruit en nieuwe erin..."

Kun je dit even toelichten? Wil je de schijven dan als JBOD benaderen met aparte volumes?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

The Third Man

The Third Jellyfish

SATA heeft standaard geen hotswap. De typenaam 'TX4' zegt ook niks want het gaat juist om het begin van de typenaam. Promise heeft ook de SATA2150TX4 gehad die wel hotswap had (dat bedoelden ze met SATA2) maar niet de hogere doorvoersnelheid (wat ze met 150 bedoelen).

• mschol
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:38:
"voor data opslag: schijf vol -> schijf eruit en nieuwe erin..."

Kun je dit even toelichten? Wil je de schijven dan als JBOD benaderen met aparte volumes?
ik heb 4 x1TB aan opslag..
mocht 1 van die 4 vol zijn en ik heb een nieuwe 1TB schijf wil ik de volle eruit halen, apart leggen en de lege erin.
alle 4 de disks moeten los benaderbaar zijn in windows..
ik neem aan dat er een standaard mode (ik meen ACHI) waarmee ik dit zou moeten kunnen bereiken mits m'n hardware het ondersteund..
Lekkere Kwal schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:40:
SATA heeft standaard geen hotswap. De typenaam 'TX4' zegt ook niks want het gaat juist om het begin van de typenaam. Promise heeft ook de SATA2150TX4 gehad die wel hotswap had (dat bedoelden ze met SATA2) maar niet de hogere doorvoersnelheid (wat ze met 150 bedoelen).
ACHI is toch een standaard mode waarin sata controllers kunnen draaien? daarin zou ik wel moeten kunnen hotswappen...

het betreft deze kaart

[ Voor 45% gewijzigd door mschol op 26-02-2009 15:10 ]

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-02 15:26
mschol schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:54:
[...]

ik heb 4 x1TB aan opslag..
mocht 1 van die 4 vol zijn en ik heb een nieuwe 1TB schijf wil ik de volle eruit halen, apart leggen en de lege erin.
alle 4 de disks moeten los benaderbaar zijn in windows..
Is het dan niet makkelijker om een HD bracket erbij te kopen :)?? dan hoef je niet steeds in je systeem je hd er uit te halen maar dan krijg je wel een grote kast met 4 hd :$ + DVD

• mschol
  • Niet online
Killertjuh schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:58:
[...]

Is het dan niet makkelijker om een HD bracket erbij te kopen :)?? dan hoef je niet steeds in je systeem je hd er uit te halen maar dan krijg je wel een grote kast met 4 hd :$ + DVD
om niet continue de kast in te hoeven heb je dan de chieftec SNT-3141SATA voor..

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-02 20:39
Ik heb zelf erg goede ervaringen met de hotswap functionaliteit die op areca controllers zit. Is misschien wel iets duurder maar volgens mij vallen de 4-poorts nog wel mee in prijs.

• mschol
  • Niet online
dvl-2 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:17:
Ik heb zelf erg goede ervaringen met de hotswap functionaliteit die op areca controllers zit. Is misschien wel iets duurder maar volgens mij vallen de 4-poorts nog wel mee in prijs.
meevallen is erg relatief.. ik vind 300 euro best prijzig voor 1 feature die ik daadwerkelijk gebruik...
die heeft overigens ook alleen maar een PCI-X slot.. en zover ik weet kan ik die dan niet kwijt op m'n Gigabyte GA-MA78GM-S2H

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

mschol schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:54:
[...]

ACHI is toch een standaard mode waarin sata controllers kunnen draaien? daarin zou ik wel moeten kunnen hotswappen...

het betreft deze kaart
AHCI is een manier van communiceren tussen SATA controller en het systeem, niet tussen SATA controller en SATA schijf. Wel is het zo dat bij veel controllers AHCI vereist om hotswap (als de SATA controller die biedt) te kunnen gebruiken. Die kaart die je linkt heeft wel hotswap.

• mschol
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:48:
[...]
AHCI is een manier van communiceren tussen SATA controller en het systeem, niet tussen SATA controller en SATA schijf. Wel is het zo dat bij veel controllers AHCI vereist om hotswap (als de SATA controller die biedt) te kunnen gebruiken. Die kaart die je linkt heeft wel hotswap.
oke.. bedankt alvast _/-\o_

1 laatste vraagje:
een PCI slot heeft maximaal een data doorvoersnelheid van 133 MB/s
ga ik bij torrents/media afspelen vanaf schijven die via die kaart zijn aangesloten een groot performanceverschil merken?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja en die snelheid haal je lang niet altijd op die drukke bus. Daarnaast halen die schijven dat ook niet natuurlijk, maar veel last zal je er niet van hebben aangezien je toch geen RAID draait.
Pagina: 1