Switch achter router, type bekabeling?

Pagina: 1
Acties:

• CoDe-ReD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10-2022
Hallo,

Ik ben bezig met thuis een netwerkje op te zetten. Mijn setup is nu zeer simpel:

Kabelmodem -> Linksys WRT54GL Router -> PC's

Echter wil ik nu een van de aansluitingen achter de router splitsen d.m.v. een Linksys EZXS55W switch.

Mijn netwerk wordt dus voor een aantal PC's als volgt:

Kabelmodem -> Linksys WRT54GL Router -> Linksys EZXS55W switch -> PC's.

Mijn vraag is: hoe bekabel ik de switch vanaf de router, een normale straight of een crossover kabel?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 24% gewijzigd door CoDe-ReD op 26-02-2009 11:32 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Een normale straight kabel.

Money for nothin' and your chicks for free

• CoDe-ReD
Dit zorgt 100% zeker niet voor snelheidsvertraging o.i.d.?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Bovendien is moderne netwerkapparatuur auto sensing, dwz dat je probleemloos zowel straight als crossed kabels kunt aanskuiten.

• CoDe-ReD
Henk007 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:35:
Bovendien is moderne netwerkapparatuur auto sensing, dwz dat je probleemloos zowel straight als crossed kabels kunt aanskuiten.
Ok perfect! Bedankt voor de reacties.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 22:51
CoDe-ReD schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:33:
[...]

Dit zorgt 100% zeker niet voor snelheidsvertraging o.i.d.?
Dat sowieso niet. Eigenlijk maakt het ook vrij weinig uit wat voor bekabeling je gebruikt. Het meeste hedendaagse networkspul is allemaal auto-sensing en zal dus vanzelf merken wat voor kabel er gebruikt is en zich daar op aanpassen.

Volgens mij had je voorheen altijd switches met een uplink poort die je kon gebruiken met een straight kabel indien er geen autosensing was. Dat is niet echt meer van toepassing.

EDIT: Traag typen... :|

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Hee hoi.

Ik heb een zelfde soort vraag, die nu al deels beantwoord is. Toch heb ik nog een paar vragen.

Ik wil dus hetzelfde als de originele vraagsteller.

Dus ook kabelmodem->Netgear WGR614r2 router->8 poorts switch->pc's. Het is duidelijk dat de switch bedoelt is om 1 van de poortjes op de router te splitsen. De router beschikt over auto sensing, maar moet ik verder nog iets configureren in de router zelf? Want de pc's die dan weer achter de switch aangesloten worden krijgen wel een connectie, maar limited, dus ze krijgen zo'n intern windows ip nummer 168.xxx.xxx.xxx (of wat dat ip ook weer moge zijn). Ik heb al meerdere poortjes op de switch geprobeerd, maar dat heeft hetzelfde tot gevolg.

Heeft dit te maken met een waarschijnlijk brakke switch of moet ik toch iets instellen op de router?

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 22:51
Waarschijnlijk gaat het over een 169.254.x.x adres. Dit wil gewoon zeggen dat er geen adres ingesteld is en ook geen DHCP server gevonden kan worden om een adres van te krijgen. Naar alle waarschijnlijkheid staat er dus geen DHCP service aan op jouw router (hoewel dat default wel het geval is).

Een switch doet niks meer als pakketjes doorsturen. Hij deelt geen IP adressen o.i.d. uit. Daar is de DHCP server (in jouw geval je router) verantwoordelijk voor. Je zou dus switch op switch op switch enzovoorts kunnen hangen, dat mag geen probleem zijn mits ze allemaal auto-sensing zijn of je de juiste bekabeling gebruikt.

Wat voor adres krijg je als je een PC direct aan de router hangt. dus zonder tussenkomst van die switch?

PS: Houd er rekening mee dat de ingebouwde LAN-poorten van gewone consumentenrouters ook gewoon switch-poorten zijn. Dit is dus ook meer dan een router alleen maar vaak een router + switch (+ in veel gevallen een Access Point).

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Hoi

Het is een 4 poorts router. Op 3 poorten zitten al pc's, maar ik heb dus meer poorten nodig. Op het 4de poortje wil ik de switch hangen (het 5de poortje is het poortje waarop de kabelmodem zit aangesloten). Op de overige 3 poortjes, waar dus die pc's op zitten, die krijgen gewoon een ip-adres uitgedeeld door de router, dat werkt prima., alleen zodra ik dus die switch aansluit op het 4de poortje en dan op de switch weer een pc aansluit, dan krijgt die betreffende pc zo'n intern windows ip. Hij ontvangt dan wel data, maar send niets uit. Windows geeft in dat geval ook aan dat er een gelimiteerde verbinding is.

Op de internetpoort van de router is trouwens gewoon DHCP actief.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb net de situatie hier op m'n werk nagebootst, middels eenzelfde config alleen dit keer de standaard switch vervangen door een SureCom 24 poorts gigabit rackmount switch. Nu werkt het wel goed, dus ik ga die switch ook even in m'n thuis situatie inzetten om te kijken of het daarmee gaat werken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nou, edit 3. Ik heb met de surecom switch geprobeerd, en deze werkt prima. Helemaal zoals ik graag wilde.

[ Voor 40% gewijzigd door TheWizzard op 27-02-2009 22:39 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Pagina: 1