Google traffic -80% drop mysterieus *

Pagina: 1
Acties:

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 20:40
Mensen,

ik heb een onverklaarbaar probleem waar ik ondertussen al 3 dagen mee bezig ben maar waar ik niet uit kom.

Ten eerste wil ik even vermelden dat ik niet teveel op exacte cijfer in ga puur om niet alle gegevens zo op straat te gooien, mocht iemand meer info nodig hebben hoor ik het graag maar ik ga m`n best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Voor m`n werk houd ik 3 websites bij die allemaal betrekking hebben op hotels. Voor alle 3 de websites beschik ik over statistieken van AW Stats en maar bij 1 van de 3 is ook Google Analytics beschikbaar.

Nu is de hotel sector een redelijk concurrerende markt online en scoren de keywords "hotel + locatie" het beste. Daarom is ook op die keywords de nadruk gelegd binnen de websites en heeft dit de afgelopen maanden zijn vruchten afgeworpen.

Maar afgelopen maandag viel het mij op dat bij de website die in Google Analytics beschikbaar is de bezoekersaantallen via Google erg terug vielen, overall is dit op dit moment 22,61% (01-02 t/m 25-02 vergeleken met 01-01 t/m 25-01 visits via search engines).
Ik ben dus verder gaan kijken in Google Analytics en kwam tot de conclusie dat deze terugval exact op 7 februari is begonnen. Overall: 35,29% (07-02 t/m 25-02 vergeleken met 07-01 t/m 25-01 visits via search engines)

Na een vergelijking te hebben gemaakt in AW Stats bleek dat de overige 2 websites ook een terugval hadden. Een exacte hoeveelheid is moeilijk te zeggen omdat AW Stats niet zo gedetailleerd is als Google Analytics maar over de periode 01-02 t/m 25-02 vergeleken met 31-01 is het grofweg 10%.

Verder in Google Analytics gedoken kwam ik er uiteindelijk achter dat alleen de keywords "hotel + locatie" sinds 7 februari een val laten zien, andere keywords zijn vrijwel gelijk gebleven maar de "hotel + locatie" laten een daling zien van 82,03% (07-02 t/m 25-02 vergeleken met 07-01 t/m 25-01)

Het volgende heb ik gedaan:

• Controleren waar de website staat in Google: Pagina 2 tussen plaats 11 en 15, dit is hetzelfde als begin januari en is in de periode ertussen ook niet veranderd.
• Kijken of er geen ban of panalty is uitgedeelt: site:www.website.nl laat de home pagina als eerste zien.
• Google Webmaster Tools controlleren: Geen enkele fout, het enige wat ik daar wel zie onder "Meest uitgevoerde zoekopdrachten > Verkeer" is dat de keywords "hotel + locatie" niet meer op plek 1 staan maar op plek 9 met een verkeerspercentage van 3. (bijgewerkt tot 18 feb.) (dit was voorheen overigens 17%)
• Google Trends checken: Deze laat wel een kleine daling zien ten opzichte van januari maar staat nog altijd boven "1".
• Pagerank checken: Nog netjes hetzelfde; 4 Ook nog een aantal "live checkers" gedaan en ook die geven 4 aan.

Ik heb op dit moment echt geen flauw idee meer waar ik moet zoeken waardoor dit kan komen. Het rare eraan is dat op de andere keywords wel nog gewoon dezelfde hoeveelheid traffic blijft komen.

Als iemand mij hiermee kan helpen heel graag!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als ik me niet vergis hebben juist heel veel mensen deze week vakantie. Dan lijkt het me nogal logisch dat er niet meer zo veel naar hotels gezocht word.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• digital-IMEI
The Dolf schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 04:51:
Als ik me niet vergis hebben juist heel veel mensen deze week vakantie. Dan lijkt het me nogal logisch dat er niet meer zo veel naar hotels gezocht word.
Dat is inderdaad waar maar normaal gesproken zien we in de vakanties een daling tussen de 5 á 15% en nooit zo`n grote daling die van één op de andere dag ontstaat.

In vakanties zie je duidelijk een dalende lijn, in dit geval is het een constante lijn > een val van 80% en daarna weer een constante lijn. Overigens blijven de overige website bezoekers (direct) niet weg, deze zijn vergelijkbaar met vorige maand dus daar kan het eigenlijk niet inzitten.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47

André

Analytics dude

Je zegt dat je rankings niet veranderd zijn, weet je dat zeker? Heb je personalized search uit staan als je dat checkt? Wanneer het echt niet aan de rankings ligt is het gewoon een dip in het aantal zoekopdrachten. Dit kan bijvoorbeeld aan seizoen/vakantie/weer liggen.

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Sjengcity schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 04:09:
• Controleren waar de website staat in Google: Pagina 2 tussen plaats 11 en 15, dit is hetzelfde als begin januari en is in de periode ertussen ook niet veranderd.
Stonden al jullie keywordvarianten van 'hotel+ locatie' op deze plekken dan? Of heb je het nu alleen over bv. een keyword met je organisatienaam erin?

Ik zou inderdaad hier nog even goed naar kijken. Een penalty hoeft namelijk niet site-breed uitgedeeld te worden, maar kan ook op specifieke pagina's of termen betrekking hebben.

• digital-IMEI
Millennyum schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:40:
[...]Stonden al jullie keywordvarianten van 'hotel+ locatie' op deze plekken dan? Of heb je het nu alleen over bv. een keyword met je organisatienaam erin?

Ik zou inderdaad hier nog even goed naar kijken. Een penalty hoeft namelijk niet site-breed uitgedeeld te worden, maar kan ook op specifieke pagina's of termen betrekking hebben.
Ik heb het hier puur over de keywords "hotel + locatie" (en "locatie + hotel") alle keywords waar of "hotel" óf "locatie" in zitten, eventueel met nog andere keywords doen het wel nog gewoon normaal.

Ook de keywords met de organisatienaam erin doen het nog prima (allemaal plaats 1).

wbt de penalty, hier wordt niets over aangegeven in Google Webmaster Tools. Daarbij komt dat (nog steeds) de home pagina als eerste zichtbaar is in Google als er gezocht wordt op "hotel + locatie" wat voorheen ook het geval was en die ook als eerste zichtbaar is op een aantal andere keywords.

edit: de rankings heb ik de laatste tijd bijgehouden met zowel Google Analytics (filters), Google Chrome (Incognito Venster - niet ingelogd) en met Rank Checker voor Firefox

[ Voor 10% gewijzigd door digital-IMEI op 26-02-2009 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
kick... sorry maar begin erg wanhopig te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
Tja, als je rankings niet veranderd zijn dan lijkt me de verklaring inderdaad gewoon een terugname in het zoekvolume.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je je rankings bv. alleen in Google.nl hebt gechecked, maar dat je ook veel bezoek uit bijvoorbeeld Google.com of .be kreeg en je daar wel in bent gedaald...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zijn er niet gewoon veel minder mensen die zoeken op n hotel gezien de 'kredietcrisis' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Ik heb de stats van een aantal grote hotelboeren voor je bekeken en zie eigenlijk geen dip in de bezoeken op "hotel + locatie" woorden. Het is zelfs zo dat februari het iets beter gedaan heeft ten opzichte van januari.

Dit kan aan de locaties liggen, maar ik denk ook dat er nog iets anders aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ah ok, was maar een wilde gok ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
André schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:40:
Ik heb de stats van een aantal grote hotelboeren voor je bekeken en zie eigenlijk geen dip in de bezoeken op "hotel + locatie" woorden. Het is zelfs zo dat februari het iets beter gedaan heeft ten opzichte van januari.

Dit kan aan de locaties liggen, maar ik denk ook dat er nog iets anders aan de hand is.
Hoi André, thx voor je vergelijking. Google trends laat overigens wel een kleine dip zien maar die zou op het niveau moeten zitten van de eerste helft van januari.

Hier een voorbeeld van 1 keyword:
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/7351/gadropsmall.jpg
groter

Voor mijn gevoel is hier ook nog iets anders aan de hand, zeker omdat de keywords die nog andere woorden als "hotel en/of locaties" bevatten het wel nog gewoon goed doen en dezelfde hoeveelheid traffic genereren.

[ Voor 0% gewijzigd door digital-IMEI op 28-02-2009 15:47 . Reden: link naar grotere afbeelding werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zijn er misschien recent een aantal hotels bij gekomen in jouw locatie? Waardoor het aantal bezoekers verdeeld wordt over meerdere hotels?

Zo maar een gok, ik heb er verder geen verstand van.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
Motrax schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:36:
Zijn er misschien recent een aantal hotels bij gekomen in jouw locatie? Waardoor het aantal bezoekers verdeeld wordt over meerdere hotels?

Zo maar een gok, ik heb er verder geen verstand van.
niet voor zover ik weet, in ieder geval geen grote hotels (50+ kamers), en dan nog zou ik deze terug moeten kunnen zien in Google, ook hier zie ik helemaal niets veranderen....

Thx voor de moeite! Liever 10x een wilde gok waardoor ik er uiteindelijk toch achter kom dan het nietkunnen verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjengcity schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:40:
[...]
niet voor zover ik weet, in ieder geval geen grote hotels (50+ kamers), en dan nog zou ik deze terug moeten kunnen zien in Google, ook hier zie ik helemaal niets veranderen....

Thx voor de moeite! Liever 10x een wilde gok waardoor ik er uiteindelijk toch achter kom dan het nietkunnen verklaren
Heb je Google al gecontacteerd? Als je een goede klant bent zullen ze je wel best willen helpen denk ik.
Het is echt vreemd hoe abrupt de daling is, er moet wel een speciale oorzaak zijn die aanhoudt, want de daling blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:55:
[...]

Heb je Google al gecontacteerd? Als je een goede klant bent zullen ze je wel best willen helpen denk ik.
Het is echt vreemd hoe abrupt de daling is, er moet wel een speciale oorzaak zijn die aanhoudt, want de daling blijft.
Goed idee! Hier had ik nog eigenlijk helemaal niet bij nagedacht, ik schat de kans niet groot in dat ze hier veel over kunnen zeggen maar het valt zeker te proberen!

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
Laat de keywords eens los en ga eens kijken op paginaniveau. Als je je landingspagina's neemt, zijn er dan pagina's waarvan het bezoek ook zeer drastisch is gedaald? Of blijven deze pagina's goed vindbaar op andere termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:55:
[...]

Over SEO zaken kun je dat vergeten, daarover kun je geen contact opnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Zie nergens in je cijfers een drop van 80%, enkel op Nederlandse zoekers zullen de resultaten inderdaad al weken lager moeten zijn. Merk het ook voor bepaalde grote consumentenwebsites die wij beheren dat het bezoek met zo'n 40% is terug gelopen.

Een daling van 80% heb ik echter alleen nog maar kunnen zien in Google traffic als ik de verkeerde periodes met elkaar aan het vergelijken was. Check je instellingen dus eens, een kleine muisfout kan je een berg hoofdpijn veroorzaken (in dit geval was het een n00b collega die de instellingen had veranderd).

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Bel of mail met je account-manager bij Google. Heb ook wel eens gehad dat met een bepaalde combinatie zoekwoorden m'n site "opeens" gedaald was. Een mailtje naar je Google account-manager om het te laten uitzoeken is dan wel handig, dan weet je direct hoe-en-wat.
Pagina: 1