Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP x64] Geluid stottert wanneer er getypt wordt.

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 09:15
Beste medetweakers :)

Ik heb een (klein) probleem wat toch wel begint te irriteren.

Laatst heb ik mijn pc een upgrade gegeven (nieuw mobo/proc/geheugen/vidkaart). Doordat ik 4 gig geheugen gekocht heb ben ik overgestapt naar XP x64 (Vista sla ik over, straks naar W7). Mijn geluidskaart (Audigy 2 ZS) heb ik mee verhuisd.

Alleen komt het probleem nu voor dat wanneer ik typ terwijl ik muziek draai (of een spel speel) dat het geluid dan tikt (laten we zeggen 1x in de 20 seconden ongeveer), er komt ff een 'TIK' door de muziek heen. Best irritant. Van die plopjes, alleen dan meer tikjes.

Nu heb ik google afgezocht maar er zijn geen mensen te vinden die deze versie van XP draaien en die tegen eenzelfde soort probleem aanlopen. Het probleem komt wel vaak voor bij XP maar de oplossing die gegeven wordt (drivers vernieuwen van de 'computer' bij apparaatbeheer) werkt niet voor de 64 bit variant.

Als ik niet typ is er niets aan de hand. Ook onder hoge load is het geluid dan helemaal top.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd als drivers (oude en nieuwe, ook beta drivers van Creative)
De Kx drivers werken helaas niet voor XP64.
Vaak wordt er gesproken over een IRQ conflict, maar dit lijkt ook niet het geval. De geluidskaart deelt het IRQ met de IDE controller.

Een aantal dingen die ik nog kan proberen (maar liever niet wil) zijn:
-XP32/Vista64 testen of het probleem zich dan ook voordoet. (XP32 niet vanwege dat ik dan niet de 4 gig kan adresseren, en Vista niet omdat ik gewoon niet blij word van dat OS)
-USB toetsenbord eraan hangen (tobo hangt nu op PS/2) maar die heb ik niet tot mn beschikking en om op de gok die nou te gaan kopen vind ik ook wat zonde.

Heeft iemand misschien nog een idee wat ik kan proberen om dit probleem te tackelen? Zelf ben ik namelijk best wel 'out of options' namelijk :) ik hoop het!

:)

[ Voor 3% gewijzigd door spokje op 25-02-2009 23:27 ]

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 16:46

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Ben bang dit richting ontacklebaar gaat, bovenstaande is een bekend probleem met audigy/audigy2 kaarten op zowel x86 als x64 platformen.
Kan je zo wel zeggen dat het niet aan je windows ligt, probleem zit hem in de drivers van creative.

Wat je kan proberen is een beetje gaan rommelen met de instelling om te zien of je het zo weg kan krijgen,dingen zoals digital I/O, CMSS-3D, EAX uitschakelen en kijken of het dan nog steeds voorkomt.

In mijn geval kon ik het met een audigy2 in een ouwe kast oplossen door alleen maar analoog te gaan werken, dus gewoon alles met digital I/O uitzetten.

Mocht je meer info willen dan zou ik eens op de creative forums gaan kijken, daar staat ondertussen al een flink aantal threads van mensen met dezelfde problemen en hoe zij er of omheen hebben gewerkt of het hebben opgelost. :)

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

• spokje
Oke, dat belooft dus niet heel veel goeds. Ik ga eens speuren op de Creative forums :)

Maar het is wel vreemd dat het dan eerst altijd op m'n oude configuratie wel prima werkte (met ik gok dezelfde drivers? (dit laatste weet ik niet zeker))

Verwijderd

Aan XP x64 zal het niet liggen lijkt me.

Heb je al een ander tobo geprobeerd? Bij voorkeur met een andere connector dan die je nu hebt.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13
Ik had hetzelfde probleem met mijn Audigy 2 ZS. In 32bit Windows (XP & Vista) gebruikte ik altijd de alternatieve driver van kxproject, die functioneerde -in tegenstelling tot die van creative- wel uitstekend. Maar sinds ik onlangs 6GB RAM heb aangeschaft moest ik ook over naar een x64 systeem. Daarvoor zijn geen kxproject drivers beschikbaar en kwam ik weer uit bij die van creative. Die zijn een groot drama.

Vind het echt ongelofelijk dat zo'n grote speler op de geluidskaartmarkt wel geteld één parttime programmeur in dienst heeft die 1x per jaar drivers uitbrengt, als het hem uitkomt tenminste.

Anyway ik gebruik momenteel mijn ALC885 Realtek HD onboard geluidskaart die ook wel goed klinkt. Mijn audigy 2 ZS ligt nu stof te happen.

Ontspan.

• spokje
Ik heb net nog beta drivers van begin 2009 geprobeerd maar die krijg ik niet aan de praat. Ik zal morgen een usb toetsenbordje halen. Kijken of dat wat oplost :) ik hoop het wel, want heb toch liever de Audigy ipv onboard

• spokje
Even een kickje. Ik heb er een USB toetsenbord aangehangen en het probleem lijkt zich niet meer voor te doen. Het is natuurlijk belachelijk dat die drivers zo brak zijn maarja. Ben toch wel blij dat ik niet naar Onboard geluid over hoef te stappen nu :D

Bedankt voor alle hulp en suggesties allen!
Pagina: 1