Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel 2007] som van tekst en bijbehorende waarden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Excel bestand dat er simpel gezegd uitziet als het volgende:

A B C <-- kolommen
Opslag 10 120
Inpakken 20 240
Transport 15 180
Opslag 20 240
Inpakken 25 300

Dit Excel bestand heeft dus een ongeorganiseerde opvolging van de ''activiteiten''.
Ik wil nu in dit Excel bestand per activiteit in kolom A de SOM van de waarden in C hebben.
Ik wil dus het SOM bedrag van alle bedragen in C die corresponderen met bijvoorbeeld de activiteit opslag in kolom A de uitslag van deze formule zou dus moeten zijn: 360.

Ik heb al geprobeerd met verticaal zoeken en met DBsom maar ik kom er niet uit.
Kolom A is als tekst getypeerd en kolom C als getal.

Heeft iemand een idee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 21:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen Excel formule voor? Ik heb al even lopen proberen met een draaitabel maar daar krijg ik een chaos.
Uiteindelijk zal een draaitabel wel handiger zijn maar ik wil het zsm weten (de som van de activiteiten) en ik weet nauwelijks iets af van draaitabellen :|

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 22:00 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat alle activiteiten bekend zijn. Voor Opslag:

{=sum(if(a:a="opslag",c:c))}

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:59:
Uiteindelijk zal een draaitabel wel handiger zijn maar ik wil het zsm weten (de som van de activiteiten) en ik weet nauwelijks iets af van draaitabellen :|
Draaitabel is niet handig want die moet je elke x handmatig updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx ik heb het even naar het Nederlands aangepast:

=SOM.ALS(A:A;"opslag";C:C)

Had net wel een vaag iets toen was Opslag met een hoofdletter en werd die niet meegenomen.
Toen heb ik dat veranderd naar en kleine letter toen nam hij hem mee en toen weer terug naar een grote en toen nam hij hem wel ineens mee.

Ik ga morgen wel verder de basis is er nu denk ik :P

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 15:52

nixan

and then?

in cel D1
=SUMIF(A:A;A1;C:C)
deze cel naar beneden kopiëren.

De vergelijking is niet hoofdlettergevoelig.
Wel spatiegevoelig, misschien heb je bij het wijzigen een spatie verwijderd, waardoor de vergelijking wel goed ging.

[ Voor 57% gewijzigd door nixan op 25-02-2009 22:22 . Reden: reactie op voorlaatste post toegevoegd ]

where is my car?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:18:
Tnx ik heb het even naar het Nederlands aangepast:

=SOM.ALS(A:A;"opslag";C:C)
Da's niet de formule die ik noemde hoor, maar het werkt wel i.d.d.

Sum.if is echter niet generiek, je kan maar 1 voorwaarde opgeven. Nu zullen er slimmerds zeggen dat je ook Sum.ifs kan gebruiken in Excel 2007. Ja, heel leuk hoor, totdat je iets anders dan een average, sum of count wil berekenen, dan werkt het opeens niet meer.

Of gewoon opeens met een oude Excel versie moet werken :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de formule gegeven door jou wil invullen krijg ik een foutmelding naamverwijzing.

Ligt het het aan mij of? Dit vul ik in de cel in: =sum(if(a:a="opslag",c:c))

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je moet ctrl-shift-enter gebruiken ipv gewoon enter ('array formule'). Dit soort formules hebben enkel nogal een nadeel: het is traaaag bij veel rijen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

pedorus schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:33:
Je moet ctrl-shift-enter gebruiken ipv gewoon enter ('array formule'). Dit soort formules hebben enkel nogal een nadeel: het is traaaag bij veel rijen.
Hangt ervan af. Als je een rommeltje maakt van je sheets (met veel tussenresultaten) klopt het inderdaad. Maar als je je sheets netjes houdt en direct het resultaat uitrekent levert het geen beperkingen op.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:11:
[...]

Hangt ervan af. Als je een rommeltje maakt van je sheets (met veel tussenresultaten) klopt het inderdaad. Maar als je je sheets netjes houdt en direct het resultaat uitrekent levert het geen beperkingen op.
Nou ja, als het over veel rijen gaat en veel 'opzoekformules' dan worden die array formules gewoon traag. Dat heeft weinig met netheid te maken, maar meer met de manier waarop je aan het antwoord komt. Draaitabellen, macro's of gewoon een echte database gebruiken wordt dan opeens een stuk sneller. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1