• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 12:49
Ik heb al verscheidene programma's geprobeert waaronder bulletproof, voormalig u-serv en quick n easy ftp server lite. Bij geen van allen kunnen mensen in de server komen om iets van me te downloaden. Poort 21 en nog wat poorten die in de server programma's stonden geopend in de router.. helpt niks. Ik heb Eset Nod32 internet security suite en heb op de desbetreffende programma's temporarly allow traffic gekozen. Nog geen resultaat. Ik ben ten einde raad, iemand enig idee wat het probleem is?

Als je er naar toe gaat komt er na een tijdje "de pagina kan niet worden weergegeven".

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Doe eens Windows Firewall uit, heel Nod32 uit en eventueel wat je mogelijk nog op je router heb staan, al is dat waarschijnlijk niks uit en dan nog eens proberen :)?

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Je moet op je router niet alleen de poort open zetten, je moet ook een route aanmaken.

Basically, je moet je router vertellen dat poort 21 verkeer toegestaan is (open zetten in firewall) en vervolgens moet je aangeven waar dat verkeer heen moet. (een static route aanmaken)

Is dat gebeurt ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• maarud
  • Laatst online: 17:01
ik zou ook xampp overwegen, makkelijk alles in één pakket (als je met server ook webserver etc bedoeld, ander sla dit maar over ;) )

Dan, je firewall uit -> geen succes? in router poorten open zetten
Wel succes? -> Firewall configureren

[ Voor 30% gewijzigd door maarud op 25-02-2009 20:42 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Blueflame_Core schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:40:
Ik heb al verscheidene programma's geprobeert waaronder bulletproof, voormalig u-serv en quick n easy ftp server lite. Bij geen van allen kunnen mensen in de server komen om iets van me te downloaden.
Dan zal het vast niet aan de gebruikte software liggen :)
Poort 21 en nog wat poorten die in de server programma's stonden geopend in de router.. helpt niks. Ik heb Eset Nod32 internet security suite en heb op de desbetreffende programma's temporarly allow traffic gekozen. Nog geen resultaat. Ik ben ten einde raad, iemand enig idee wat het probleem is?
Het lijkt me raar dat alle ftp programma's dezelfde passive portrange gebruiken. Je zal dus in de settings van de gebruikte software moeten kijken welke range je openzet
Als je er naar toe gaat komt er na een tijdje "de pagina kan niet worden weergegeven".
Ten eerste test je ftp niet met je browser, maar een degelijk ftp programma.
Daarnaast moet je altijd iemand laten testen vanaf een ander ip adres. Gaan lopen testen vanaf je eigen pc/netwerk is niet zo vruchtvol.

Nog een aantal tips om je opweg te helpen.
Schakel alle firewalls uit. Zorg ervoor dat je de poorten mapt naar het juiste LAN ip adres.
Zorg ervoor dat je de juiste portrange mapt.
Zorg ervoor dat je de boel test vanaf een ander ip adres
Zorg ervoor dat je de boel test door te verbinden met het juiste ip adres (je WAN adres dus).

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:53

BHQ

Fastex schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:42:
Basically, je moet je router vertellen dat poort 21 verkeer toegestaan is (open zetten in firewall) en vervolgens moet je aangeven waar dat verkeer heen moet. (een static route aanmaken)
Zoiets wordt al ages gewoon een portmap genoemd in een consumentenrouter :z

• Mike2k

Mike2k

Yapser schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:53:
[...]

Zoiets wordt al ages gewoon een portmap genoemd in een consumentenrouter :z
Aha, dat wist ik niet...ik doe niet aan comsumentenrouters...hier thuis @ cisco 1721 ADSL-A router ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:53

BHQ

Fastex schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:03:
[...]

Aha, dat wist ik niet...ik doe niet aan comsumentenrouters...hier thuis @ cisco 1721 ADSL-A router ;)
Och, sommige consumenten houden van overkill ;)

• Blueflame_Core
nod uitgeschakeld (de firewall dan) geen resultaat.

een route aanmaken.. heb ik geen idee van. 21 tot 22 is open en 1024 tot 65535 (port range staat er in quick n easy ftp server)

Ik heb het ook door anderen laten testen en deze geraken er ook niet op.

Vroeger gebruikte ik altijd bulletproof en weet wel dat het toen ook een gezeik was... maar dat ik toch niet zo heelveel poorten open had. En toch werkte het, ik weet alleen meer hoe :(.

Overigens als ik het over de router heb, dan heb ik het over de livebox :$.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Je moet de poorten dus ook open zetten en verwijzen naar de juiste pc (je server dus).
Ik denk dat het daar (naar de juiste pc) dus misgaat.
Laat eens zien wat je nu in de livebox hebt ingesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 25-02-2009 21:09 ]

• Blueflame_Core
Naam Geactiveerd Protocol Van poort Tot poort Lokaal IP-adres
21 Ja TCP 21 22 192.168......
ftp Ja TCP 1024 65535 192.168.....

• Mike2k

Mike2k

Zoals ik al zei, alleen een poort open zetten is niet voldoende. Je moet, zoals Yapser mij corrigeerde, een portmap aanmaken.

Je moet dus je router vertellen dat al het verkeerd wat binnenkomt op poort 21 doorgestuurd moet worden naar het ip adres van je ftp server.

Dat ziet er goed uit. Ik zou trouwens die andere poortmap uitzetten want 1024 en hoger heb je niet nodig voor FTP.
Als je je externe ip adres geeft, kan ik een portscan uitvoeren om te kijken of poortje 21 daadwerkelijk open staat....

Ow enne, geef hier gewoon de echte ip adressen aan. als je het laatste segment weg laat kunnen wij je ook niet helpen...

[ Voor 41% gewijzigd door Mike2k op 25-02-2009 21:17 ]

• Blueflame_Core
ja en hoe ik dat in een livebox :P?

Ik ga nu weer verder btw in bulletproof.
bij Home IP heb ik staan 192.168.1.10 (komt overeen met de router) ik kan overigens alleen kiezen uit dit ip adres en uit -= All IP Homes =-

en bij passive mode heb ik fixed ip aangeklikt en mijn gewone ip adres 85.168.66.31 ingevuld
passive port range 21 to 22

21 tot 22 staat nu alleen nog open in de livebox router die andere heb ik er uitgeramt want heeft toch geen zin idd

[ Voor 104% gewijzigd door Blueflame_Core op 25-02-2009 21:23 . Reden: anders komen er zoveel berichten ]

• Blueflame_Core
Bij deze gedaan in vorige bericht ;). Hopelijk kun je wat vinden

• Mike2k

Mike2k

Nou, ik heb een poortscan uitgevoerd op je router en poort 21 staat inderdaad open, dus dat is goed.
Verder, als ftp vanaf de command line werkt dit gewoon....

code:
1
2
3
4
5
6
C:\Documents and Settings\Michel van Son>ftp
ftp> open
To 85.168.66.31
Connected to 85.168.66.31.
Connection closed by remote host.
ftp>

Wat is nu nog je probleem ?

• Blueflame_Core
Het moet ook werken in IE... niet alle mensen weten hoe een ftp client werkt.
En wanneer dat gebeurt komt er niks in beeld, het duurt eventjes maar dan komt er "deze pagina kan niet worden weergegeven" in beeld. Toch zou het moeten werken imo.

• maarud
  • Laatst online: 17:01
Blueflame_Core schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:27:
Het moet ook werken in IE... niet alle mensen weten hoe een ftp client werkt.
En wanneer dat gebeurt komt er niks in beeld, het duurt eventjes maar dan komt er "deze pagina kan niet worden weergegeven" in beeld. Toch zou het moeten werken imo.
heb je wel het adres ftp:// gebruikt? Simpel, maar goed ik vergeet het ook wel eens.
dus ftp://USENRAME:PASSWORD@server

• Mike2k

Mike2k

FTP'en vanuit IE.....you swing for the fence...

Het kan inderdaad, maar het is echt k-u-t.
Neem gewoon een simpel ftp programma. Dat is gewoon drag-n-drop...

• Blueflame_Core
jupperdepup... en dan verandert ie vervolgens in ftp://ipadres(server) en dan komt er niks..

• Blueflame_Core
ja %$# of niet #$@ :P... het kan .. alleen ik snap niet waarom die het in een client wel doet en in IE niet... dat is het hele probleem eigenlijk

• Mike2k

Mike2k

ben je wel ingelogt ?

ftp:// gebruikersnaam-van-uw-hosting dubbelpunt wachtwoord-van-uw-hosting apenstaartje ftp-serveradres

[ Voor 71% gewijzigd door Mike2k op 25-02-2009 21:38 ]

• Blueflame_Core
dat zei maarud net ook al, het antwoord daarop was ja

Trouwens, ik zit nu zelf even te testen in FileZilla (ftp client) ook daar kan ik niet connecten.

[ Voor 48% gewijzigd door Blueflame_Core op 25-02-2009 21:44 ]

• Mike2k

Mike2k

heb je anonymous access aan of uit ?

• Blueflame_Core
in bulletproof of filezilla?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
IE gaat standaard een passieve connectie aan, en dat werkt niet (of zeer slecht) als de andere partij - jij met je server - ook al passief is (en dus achter een NAT-router/modem) zit.

oplossing: aan client zijde IE instellen dat ie ook actief een FTP-connectie mag opzetten.
bij extra -> internet-opties' -> geavanceerd
bijna onderaan in de lijst vind je 'pasief ftp-protocol gebruiken' en die is default aangevinkt.
waar mogelijk deze ook eens uitschakelen en zo testen.

En probeer volgende keer eerst te testen met een echte ftp-client die goede foutmeldingen kan terug geven, ipv met een webbrowser die eigenlijk niet bedoelt is voor ftp-toegang...

ps: do dat zowiezo al maar eens mocht bovenstaande uitleg niet helpen.
(en natuurlijk niet testen vanaf je eigen connectie eh, want dat werkt natuurlijk niet)

je had al getest met client en gemerkt dat dat wel werkt: dan weet je toch dat het niet je server maar je IE is die in de fout gaat ? en hierboven staat de oplossing daartoe.
(probeer ev. ook eens met FF)

een andere oplossing is ev. zorgen dat je server echt actief is ipv passief:
maw: een echt extern adres krijgt (ip van je isp) ipv intern adres (van router) krijgt.
dan speelt client zijde geen rol...
(onhou: actief <-> actief = ok, actief <-> passief = ok, passief <-> passief = vaak problematisch vooral met "IE voor ftp" gebruik: voed jezelf of je clients maar op om juiste tools voor juiste werk te gebruiken ;) )

[ Voor 28% gewijzigd door soulrider op 25-02-2009 21:52 ]

• Blueflame_Core
Je zult vast gelijk hebben... 1 ding weet ik wel het ligt aan die rottige livebox. Iemand anders heeft ook bulletproof en kwam ik zo in zonder gedoe en diegene heeft een gewone router. De enige die me kan helpen is iemand die ook een ftp servertje heeft met een livebox vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Blueflame_Core op 25-02-2009 22:22 ]

• soulrider
als het aan je livebox lag, had je ook problemen met een echte ftp-client
als die wel werkt en IE niet, dan ligt het aan IE, niet aan jouw server of livebox...

en die andere heeft zijn ftp-server misschien in de dmz-zone gezet gehad in zijn router/livebox ?
vraag daar dan eens de instellingen na van server _en_ router/modem...

Maar aangeboden hulp moet je zo niet afkaffen, jij zoekt hulp, ik niet ....
(en als je het dan toch weet waarom kom je hier dan vragen posten eh ...)

"het zal wel" dat het aan je livebox ligt, vervang die dan eh, of ga naar een andere provider ... 8)7

* soulrider voelt zich effe aangevallen door zulke reactie van ts en heeft dus effe afgereageerd ...*

1 test: ga die instelling nakijken, zet dat vinkje af en probeer opnieuw, en als het dan wel werkt in IE (of bv op deze moment met FF) dan mag je hier je excuses komen posten... dan weten we dat.

* soulrider is ondertussen ook wat afgekoeld en heeft zijn test herlezen en het terug aanvallend gedeelte doorstreept.
Maar ik vraag de TS toch die test te doen, al is het maar om mij dan mijn ongelijk te bewijzen :+

[ Voor 27% gewijzigd door soulrider op 25-02-2009 22:25 ]

• Blueflame_Core
ja inderdaad DMZ... alleen dat kan ik niet vinden in de livebox..
Ja botte reactie misschien, maar ik krijg allemaal tips die niet werken, nu kan niemand daar wat aan doen, maar ik heb zo de schijt aan die livebox, je kunt er vanalles instellen maar het staat er net iets anders allemaal dan een gewone router. Overigens staat er ook iets over NAT maarja is allemaal te vaag voor woorden. DMZ kan ik in ieder geval niet vinden.

vinkje-tip al geprobeerd, helpt niet. Trouwens hoef ik helemaal niet passive te draaien. Heb echt geen idee waarom, maar dit staat nu als het goed is ook uitgeschakeld in bulletproof.

[ Voor 18% gewijzigd door Blueflame_Core op 25-02-2009 22:23 ]

• Blueflame_Core
Welke test? Ik wil gewoon graag dat zonder dat de andere gebruiker iets hoeft te doen op mijn ftp kan komen :S dit moet toch kunnen? Ook al is het een suffe Livebox. Een of ander instellinkje misschien in Bulletproof of de Livebox. Hele dag al aan het kloten en hetzelfde resultaat als toen ik er aan begon :(.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

soulrider schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:47:
IE gaat standaard een passieve connectie aan, en dat werkt niet (of zeer slecht) als de andere partij - jij met je server - ook al passief is (en dus achter een NAT-router/modem) zit.
TS babbelt over een portrange die hij open heeft gezet, dat klinkt als een passive portrange - de poorten die een passive client kan gebruiken dus ;)

Topicstarter, probeer je misschien vanaf je lokale netwerk te connecten naar ftp://extern-ip ? Niet alle routers gaan daar even relaxed mee om namelijk. Ik zou je ook aanraden om de portrange wat kleiner te maken, dat zou je in je server software ook in moeten kunnen stellen. Nu heb je alles toegewezen aan FTP, waardoor andere programma's die een poort boven 1024 gebruiken, problemen kunnen geven.
Kan je lokaal trouwens wel verbinden met de FTP? Stel dat er iets anders mis is in de config van je server...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• soulrider
ik heb ondertss wat via google gezocht:
http://forum.computertota...2/viewtopic.php?p=1283241

daar wordt onderaan vermeld:
Ok, vanuit Noorwegen werkt het allemaal, maar in Nederland werkt het niet. Kan iemand me dit uitleggen?
en ook:
Geprobeerd: port open zetten (niet 21 gebruiken want die is voor de LB zelf)
(maar dat laatste wordt al herlegd door het feit dat het met een client wel gaat)

als bovenstaande klopt en kan gecontroleerd worden, (en juist blijkt te zijn) dan ga ik diegene moeten zijn die zijn excuses aanbied want dan is het inderdaad de livebox en/of je provider.

ps:'ftp server livebox' geeft veel hits op google ;)

en demoniac: effe goed lezen: IE heeft problemen om als passieve ftp-client te verbinden met een passieve server... en je stelt daar niet in welke poorten een passieve client kan gebruiken, dat stel je in op de server, en je zorgt ervoor dat modem de zelfde range correct forward.
Dus eigenlijk moet die range overeenkomen met de passieve poorten die je instelt op je _server_ zodat hij niet terug meld naar de client van 'oke doe maar over poort 4000', en dat modem alleen maar forwards doet voor bv 5000 tem 5500.
dus effe alles nakijken: welke range staat op server ingesteld als passieve range, en zelfde range forwarden op livebox. (of config op server aanpassen zodat die overeenkomt met ingestelde range op livebox)

maar goed, dan moeten we meer config gegevens weten.
maar met andere client (vanaf zelfde externe host?) werkt het wel dus ...

[ Voor 38% gewijzigd door soulrider op 25-02-2009 22:46 ]

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:37
Kan je nu wel of niet connecten met een echte ftp client? zo nee:
Zet bij bulletproof ipv home IP 192.168.1.10 op All IP Homes? Volgens mij betekent het nu dat je enkel via dat IP adres je ftp in mag.

Kan je trouwens op je eigen LAN via je interne ip adres wel via IE op je ftp server komen?

Ik ben te traag :P zie hierboven al ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Boel-Shit op 25-02-2009 22:40 . Reden: sloom! ]

• Blueflame_Core
Ok even een korte update dan maar want nu gaan er een paar dingen door mekaar volgens mij.

Lokaal lukt het wel, althans als je bedoelt ftp://192.68.1.10 .. hierop kan ik zelf connecten.

Passive mode IP heb ik nu uitgeschakeld want is imo nutteloos. Passive Port Range wou ik uitschakelen, weet niet hoe, dus maar verandert in 0 0

De poort heb ik van 21 verandert naar 25 omdat ik ergens had gelezen dat 21 zelf wordt gebruikt door de Livebox. 25 is het nu dus.

Home IP heb ik nu op -= All IP Homes =-

Het passive uitvink trucje van soulrider in IE werkt ook niet.

Ik denk dat het gewoon onmogelijk is, hoe sad dit misschien ook klinkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Blueflame_Core op 25-02-2009 22:48 ]

• Blueflame_Core
soulrider schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:37:

[...]

en ook:
[...]

(maar dat laatste wordt al herlegd door het feit dat het met een client wel gaat)

als bovenstaande klopt en kan gecontroleerd worden, (en juist blijkt te zijn) dan ga ik diegene moeten zijn die zijn excuses aanbied want dan is het inderdaad de livebox en/of je provider.

en demoniac: effe goed lezen: IE heeft problemen om als passieve ftp-client te verbinden met een passieve server... en je stelt daar niet in welke poorten een passieve client kan gebruiken, dat stel je in op de server, en je zorgt ervoor dat modem de zelfde range correct forward.
Dus eigenlijk moet die range overeenkomen met de passieve poorten die je instelt op je _server_ zodat hij niet terug meld naar de client van 'oke doe maar over poort 4000', en dat modem alleen maar forwards doet voor bv 5000 tem 5500.
dus effe alles nakijken: welke range staat op server ingesteld als passieve range, en zelfde range forwarden op livebox. (of config op server aanpassen zodat die overeenkomt met ingestelde range op livebox)

21 al vervangen door 25 zoals hierboven al gemeld. Dit is nu de enige port die ik open heb in de livebox en in Bulletproof.
Ik heb net me ook alweer suf gegoogled maar niet echt verbluffende oplossingen tegen gekomen.

• Blueflame_Core
Het enige wat ik nog wil vragen en op kan hopen:

Als er iemand is, die met louter zijn Livebox, een ftp server aan de gang heeft gekregen, graag hier even wil reageren en indien mogelijk mij wil helpen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Poort 25 is een SMTP poort... die wordt ook geblokkeerd door de provider naar mijn weten,

Gebruik dan 2121 als FTP poort,

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 25-02-2009 23:14 ]

• Blueflame_Core
Ok prima zal ik proberen. En zou ik hem ook als UDP even open moeten zetten?

2121 werkt ook niet. UDP maakt ook niks uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Blueflame_Core op 25-02-2009 23:26 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Status: Verbinden met 85.168.66.31...
Antwoord: fzSftp started
Commando: open "anonymous@85.168.66.31" 22

Uhh staat dus niet toevallig je secureFTP aan ipv je gewone FTP?

/edit vergeet dit maar, dit doet filezilla :|

Eerst inloggen op je Livebox,
Instellen Firewall, allow poort 21(21)
Instellen dat de DHCP server altijd jouw client hetzelfde IPadres geeft (Meestal een vinkje in de client list)
Instellen NAT regel, Stuur poort 21(21) door naar 192.168.1.xx
Instellen Windows Firewall (If aan) allow poort 21(21)
Luisterproces van de FTP server instellen op poort 21(21) en qua inlogrechten gewoon allow all IP,

Nogmaals proberen,

[ Voor 59% gewijzigd door Vorkie op 25-02-2009 23:53 ]

• Blueflame_Core
Geen idee waar zie ik dat?

Nog iets grappigs, als ik op whatismyip.com kijk is mijn ip adres opeens 85.146.66.31....

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Na ook enige tijd met alle programma's en instellingen icm m'n Livebox te hebben gerotzooid heb ik maar 1 ftp server draaiende gekregen, en dat was wsftp server. (Heb daarvoor nooit problemen gehad met ftp servers bij andere providers icm routers of pc direct aan het modem)

Vraag me niet meer hoe en wat ik heb ingesteld, maar het werkte, kon van externe lokaties een ftp verbinding krijgen met m'n pc'tje... Weet alleen nog dat ik (uiteraard) een vast ip adres op m'n pc heb ingesteld, en wat dingtjes in de Livebox heb aangepast, waarschijnlijk iets met port forwarding zoals ik normaal met een huis-tuin-keuken router zou doen...

Dus ik zou zeggen, probeer het met wsftp server, met de andere servers zoals serv-u en bulletproof had ik geen succes...

meh.

• Blueflame_Core
nAffie schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:48:
Na ook enige tijd met alle programma's en instellingen icm m'n Livebox te hebben gerotzooid heb ik maar 1 ftp server draaiende gekregen, en dat was wsftp server. (Heb daarvoor nooit problemen gehad met ftp servers bij andere providers icm routers of pc direct aan het modem)

Vraag me niet meer hoe en wat ik heb ingesteld, maar het werkte, kon van externe lokaties een ftp verbinding krijgen met m'n pc'tje... Weet alleen nog dat ik (uiteraard) een vast ip adres op m'n pc heb ingesteld, en wat dingtjes in de Livebox heb aangepast, waarschijnlijk iets met port forwarding zoals ik normaal met een huis-tuin-keuken router zou doen...

Dus ik zou zeggen, probeer het met wsftp server, met de andere servers zoals serv-u en bulletproof had ik geen succes...
Toppie!! Ga het gelijk proberen... wordt vervolgd

P.s Dit is niet gratis ofwel? :S

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Blueflame_Core schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 23:51:
[...]

Toppie!! Ga het gelijk proberen... wordt vervolgd
Ik meen me ook nog iets te herinneren dat mijn op Livebox een eigen ftpserver draaide, dus deze moet ook op 1 of andere manier uitgeschakeld worden, anders komt al het ftp verkeer van buiten naar binnen niet verder dan de Livebox...

edit:
Niet gratis, maar wel om te proberen...

Had ook zoiets ingesteld in de Livebox om alle poorten door te sturen naar m'n pc'tje (192.168.1.150), zo werd volgens mij de interne ftp server omzeild..

Afbeeldingslocatie: http://www.djnaffie.com/dump/redirect.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door nAffie op 26-02-2009 00:13 ]

meh.

• Blueflame_Core
ik ga er morgen even naar kijken.. in de hoop dat het met jou hulp lukt

[ Voor 58% gewijzigd door Blueflame_Core op 26-02-2009 09:59 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
FTP met een Livebox is helemaal niet zo moeilijk. Heb het zelf ook een tijdje op deze manier gedaan.

• Zet het IP-adres van het systeem waarop de FTP-server draait handmatig op de huidige waarden zodat DHCP deze niet kan wijzigen (192.168.1.10/255.255.255.0 en Gateway/DNS op 192.168.1.1).
• Forward in de Livebox poort 21 (TCP) naar 192.168.1.10.
• Forward aldaar ook een handvol poorten, bijv. 1337-1437 (TCP), naar 192.168.1.10.
• Stel in Bulletproof vervolgens 192.168.1.10 in als home IP.
• Passive Mode zet je aan(!) op eerdergenoemde poorten (1337-1437) en je externe IP-adres zoals deze bij www.watismijnip.nl wordt weergegeven zodat men van buitenaf eenvoudig kan verbinden.

Zie verder Het Grote Poortmappingsverhaal voor meer informatie en je voorkeuren om Direct Messages aan te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Rone op 26-02-2009 00:52 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Blueflame_Core
Ik had even hoop toen ik je berichtje las. Heb het ook geprobeerd, alleen zonder resultaat :(. Het enige wat ik niet gedaan heb is het handmatig ingevoerd, maar ik heb het gecontroleerd en ondanks dat het op automatisch staat komt het toch overeen met (192.168.1.10/255.255.255.0 en Gateway/DNS op 192.168.1.1).

• Demo

Demo

r00n schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 00:45:
FTP met een Livebox is helemaal niet zo moeilijk. Heb het zelf ook een tijdje op deze manier gedaan.

• Zet het IP-adres van het systeem waarop de FTP-server draait handmatig op de huidige waarden zodat DHCP deze niet kan wijzigen (192.168.1.10/255.255.255.0 en Gateway/DNS op 192.168.1.1).
Fout! Ik weet niet hoe dat precies zit met een Livebox, maar op die manier bezet je een adres in de DHCP-pool. Als de DHCP-lease verlopen is, wordt dat adres weer uitgedeeld aan een ander systeem met als resultaat een IP-conflict.
Ik hoef niks te lezen hoor, ik heb een FTP-server achter een router draaien die prima te bereiken is, ook met IE.
In active mode bepaalt de client over welke poort het dataverkeer wordt verstuurd en moet die poort dus opengezet worden in de router aan de client-kant. In passive mode krijgt de client een poort in de passive range toegewezen van de server en maakt een verbinding daar naartoe. In dat geval moet die poort-range dus op de server open staan.
Een active server wil je eigenlijk niet draaien, aangezien al je clients dan poorten open moeten zetten. Maar dat was niet zozeer het idee achter mijn post, het ging mij er vooral om dat de topicstarter álle poorten boven 1024 heeft toegewezen aan zijn FTP-server, terwijl er nog heel veel andere apps te bedenken zijn die misschien ook wel gebruik willen maken van die poorten. En uit ervaring weet ik dat een FTP met 10 poorten open voor passive mode ook prima werkt :) (kon in mijn Speedtouch geen ranges openen, vandaar)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Demoniac schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:59:

Fout! Ik weet niet hoe dat precies zit met een Livebox, maar op die manier bezet je een adres in de DHCP-pool. Als de DHCP-lease verlopen is, wordt dat adres weer uitgedeeld aan een ander systeem met als resultaat een IP-conflict.
Hij bezet dan een adres dat hij in eerste instantie al via DHCP had ontvangen. Bovendien is er niets fout aan bovenstaande stelling, want een handmatig ingesteld IP zal nooit door DHCP worden gewijzigd. :P

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Demo

Demo

r00n schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:58:
[...]

Hij bezet dan een adres dat hij in eerste instantie al via DHCP had ontvangen. Bovendien is er niets fout aan bovenstaande stelling, want een handmatig ingesteld IP zal nooit door DHCP worden gewijzigd. :P
En wie zegt dat de DHCP-server dat adres na het verlopen van de leasetijd niet meer gaat uitdelen? Dat is juist waar je een DHCP-server voor hebt..
Even een overdreven situatie als voorbeeld: een DHCP-pool met 10 adressen, waarvan je er 1 statisch instelt op een machine. Vervolgens sluit je 10 systemen aan op je netwerk en laat ze via DHCP een IP-adres verkrijgen. Dan is het stuk.

[ Voor 20% gewijzigd door Demo op 26-02-2009 17:10 ]

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Je ftp server 'moet' passive zijn. en test eerst eens of uberhaupt je een poort kan openen naar je server :S

http://www.t1shopper.com/tools/port-scanner/

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Blueflame_Core
pennenlikker schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:29:
Je ftp server 'moet' passive zijn. en test eerst eens of uberhaupt je een poort kan openen naar je server :S

http://www.t1shopper.com/tools/port-scanner/
Hmmm, ik krijg telkens de melding: blabla isnt responding to port #... zowel 21 getest als 1337 - 1347.

Wat zou dit kunnen betekenen?

• Demo

Demo

Dat er op die poort niet geantwoord wordt? :P
Dat betekent dat je FTP-server niet aan staat, of dat ie niet door de router heen komt.

• Blueflame_Core
Zucht dom ja ... server stond niet aan 8)7 |:( ... Maar de server aan gedaan en wederom getest en zelfde melding..... dus dan komt ie niet door de router heen, wat nu?

[ Voor 96% gewijzigd door Blueflame_Core op 26-02-2009 23:39 ]

• Blueflame_Core
Mensen het is opgelost, alles werkt nu naar behoren.

Ook heb ik een manual gemaakt zodat anderen, die ook het probleem hebben met de livebox vs ftp server, het nu ook voormekaar kunnen krijgen.

Is er toevallig een modje aanwezig die me kan vertellen waar ik deze manual eventueel moet/mag plaatsen?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FTP is poort 20 en 21, niet 21 en 22. Maar meestal is poort 21 forwarden naar de (doel)server voldoende.

• pennenlikker
Blueflame_Core schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:39:
Mensen het is opgelost, alles werkt nu naar behoren.

Ook heb ik een manual gemaakt zodat anderen, die ook het probleem hebben met de livebox vs ftp server, het nu ook voormekaar kunnen krijgen.

Is er toevallig een modje aanwezig die me kan vertellen waar ik deze manual eventueel moet/mag plaatsen?
Gewoon hier posten wat je oplossing was, ik had ook een livebox en een ftpserver gewoon met iis.
Ik heb weinig spannends gedaan eigenlijk gewoon de juiste poorten genat en firewall poorten opgezet.

Maar misschien dat de nieuwe generatie liveboxen een andere aanpak nodig hebben.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Blueflame_Core
LIVEBOX FTP SERVER MANUAL

Ftp server aan de gang krijgen
---------------------------------------------

Livebox instellingen:

Tabblad "Firewall"

Poorten openen : 21 tot 21 en 1337 tot 1437 (of minder, maar net hoeveel users je toestaat tegelijkertijd op je server / 1337-1340 kan ook..) (alles in TCP)

Lokaal IP-adres veranderen in 192.168.1.9

Opslaan

Netwerkverbindingen instellen:

Config scherm > netwerkverbindingen > rechtsklikken op je netwerk-verbinding >
Status > Ondersteuning > Details .. onthoud deze gegevens!

Nu naar Algemeen en op eigenschappen klikken > TCP/IP selecteren en op eigenschappen klikken >
Selecteer "Het volgende IP-adres gebruiken".

Vul hier nu de gegevens in die je bij de vorige stap hebt onthouden. (alternatieve DNS-server kan leeg blijven)
klik op 'OK'

Bulletproof [v2.15] instellen:

ctrl+M of Setup > Main > General > Vul nu bij 'Listen on port number:' 21 in en max number of users zelf bepalen.

ga nu naar Multi IP Settings en vink "Passive mode IP:" aan en klik vervolgens op de 'a' die er achter staat..
Vul hier je externe ip adres in (die www.whatismyip.com aangeeft).
Vul in het eerste vakje bij 'Passive port range' 1337 in en bij de tweede 1437 (of welke je ook maar hebt geopend in je router).
Klik op 'OK'

(Optioneel; voor mensen die Nod32 hebben)
Nod32 instellen:

Protection status > personal firewall > configure connection view > Personal firewall >
filtering mode op 'Interactive mode' zetten.

Nu naar Rules en Zones > Zone en Rule Editor > New > hier het volgende invullen:

Tabblad General;

Name - Een willekeurige naam invullen
Direction - Both
Action - Allow (alles toestaan)
of Ask (jijzelf kunt elke keer bepalen of je wel of geen toegang geeft) (Aanbevolen)
Protocol - select protocol (name TCP) en dan ok, tcp is genoeg namelijk.

Tabblad Local;

Local port: Add port > bij "number:" 21 invullen
Application: > Browse en dan je server (bijv Bulletproof pictogram) selecteren.

Tabblad Remote;

Remote port: Add port range > bij de eerste (from:) "number:" 1337 invullen bij de tweede (to:) "number:" 1437 (zelfde als welke je in je router hebt geopend)
vervolgens op 'OK' nogmaals op 'OK' en nogmaals op 'OK'

-----------------------------------------------

Als het goed is zou alles nu moeten werken!

[ Voor 4% gewijzigd door Blueflame_Core op 01-03-2009 03:42 ]

• soulrider
dus het kwam eigenlijk neer op hetgeen ik in mijn vorige post ook vermelde:

[...]

en ook:
[...]

en demoniac: effe goed lezen:
IE heeft problemen om als passieve ftp-client te verbinden met een passieve server... en je stelt daar niet in welke poorten een passieve client kan gebruiken, dat stel je in op de server, en je zorgt ervoor dat modem de zelfde range correct forward.

maar fijn dat het is opgelost, en dat je hier de oplossing vermeld (en ook waarschuwd voor ivm de firewall)
happy ftp'ing ;)

• Blueflame_Core
Nja of je het zelfde zei weet ik niet meer precies, maar als het wel zo is dan was het in een omschrijving die ik niet echt begreep :P. Heb inderdaad wel op google gezocht, en daar stond ook een manual op maar die was niet downloadbaar helaas. Dus vandaar maar mijn eigen versie gemaakt, overigens is het gelukt mede dankzij Demoniac. Mja goed toch super bedankt voor alle reacties :P.

• pennenlikker
Wat je hierboven beschrijft zijn dus eigenlijk de gewone ip instelligen voor een ftp server, ongeacht dat het een livebox is?
Iedereen die een ftp server heeft, heeft deze instellingen moeten doen.

En of het nu slim is om mensen aan te raden gelijk 1000 poorten open te zetten is ook vraag twee.
Ik zou meer een range van 1337-1340 doen nagelang de hoeveelheid users die tegelijkertijd op je ftp toegang moeten hebben.

• Blueflame_Core
Het is van belang dat jeje ip adres verandert blijkbaar als je een livebox hebt en een ftp server wil laten draaien. Toen ik nog bij een andere provider zat en zelf een router er tussen had gezet hoefde dit niet.

1000 poorten gedeeld door 10, maar goed je advies is wel goed inderdaad, zal het wel even wijzigen in de manual.
De manual is ook meer een globaal iets waardoor die werkt. Bij mij werkt alles nu gelukkig naar behoren en hoop dat de manual mensen, met een livebox, ook zal helpen.

• Demo

Demo

Het probleem was dat de Livebox blijkbaar steeds een ander IP uitdeelde via DHCP. Daarnaast bleek Blueflame ESET Security te hebben, die de poorten ook nog angstvallig gesloten hield. Ik heb dus via MSN wat suggesties gedaan - statisch IP ingesteld (buiten de DHCP-range van de Livebox) en de poorten van ESET opengezet (hulde voor de handleiding die zij online hebben staan) en uiteindelijk hadden we alles aan de praat. Het is inderdaad niet specifiek voor een Livebox, maar omschrijft volgens mij wel precies waar je tegenaan kan lopen bij het opzetten van een FTP-servertje.

Pennenlikker: waarom zou dat onverstandig zijn? Als er een lek in de FTP-server zit, is dat via 3 openstaande poorten net zo goed te misbruiken als via 100 poorten. Heel misschien duurt het iets langer voor ze erachter komen, maar deze portrange is sowieso niet heel gebruikelijk dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Pagina: 1