Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Orange] Spam van Orange? "Marktonderzoek mobiele telefoon"

Pagina: 1
Acties:

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 09:56
Vandaag ontving ik onderstaand mailtje van "Research International" met het vriendelijke verzoek om mee te doen aan een marktonderzoek. Je raad het al, ik heb nooit gehoord van dit bedrijf en al helemaal niet om hun onderzoeken gevraagd.

Gelukkig gebruik ik al jarenlang een wel bekende truc. Men neemt éne domeinnaam en een catch-all adres. Men geeft aan ieder bedrijf dat om uw e-mail adres zeurt een uniek adres op en wacht af op welk adres de troep komt binnenstromen. In dit geval blijkt het mailtje te zijn binnengekomen op het e-mail adres dat ik aan Orange (Mobiel) verstrekt heb.

Meestal krijg ik die troep op adressen die ik in een ver verleden stom genoeg aan bedrijven als Euroclix gegeven heb * iets over wijsheid en jaren *. Maar van een groot bedrijf als Orange...

Ik vroeg me dus af of er meer (ex-)Orange abonnees zijn die deze zooi hebben ontvangen.
Message-Id: <blablabla@proliant-1500.nl.research-int.com>
From: "Research International" <rinl-web2@research-int.com>
Subject: Marktonderzoek mobiele telefonie
To: blablabla@blablabla.org
Sender: Research International <rinl-web2@research-int.com>
Date: Wed, 25 Feb 2009 18:23:38 +0100

Geachte heer/mevrouw,

Momenteel is Research International, een onafhankelijk marktonderzoekbureau, bezig met een onderzoek over mobiele telefonie. Graag zouden we uw mening willen weten. Ook wanneer u maar weinig gebruik maakt van uw mobiele telefoon zijn wij zeer geïnteresseerd in uw mening!

Het onderzoek wordt via het internet afgenomen. Zo kunt u snel en eenvoudig deelnemen.
Het invullen van de vragenlijst neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Uw antwoorden worden vertrouwelijk behandeld. Wilt u deelnemen aan het onderzoek dan kunt u het volgende internetadres nu direct bezoeken (u kunt het adres aanklikken met uw muis)

http://ts.ktrmr.com/echtn...rkendelinklaatstaandus...

Wat doet Research International met uw gegevens? Uw gegevens worden op zorgvuldige wijze behandeld door Research International. Na afloop van het onderzoek kunt u aangeven of u anoniem wilt blijven.
Lol, zeer zorgvuldig ja, ze zorgen dat ze je persoonsgegevens nooit kwijt raken ;)

We willen u alvast hartelijk bedanken voor uw medewerking aan ons onderzoek.

Met vriendelijke groet,

Research International
Het lijkt er dus op dat Orange in klantgegevens aan het doorverkopen is. Ik denk niet dat dit een onderzoek van Orange zelf is. Mails zijn verstuurt vanaf de mailserver van Research International. Bovendien, nergens wordt de naam Orange genoemd. (Wat natuurlijk vreemd is, als het onderzoek vanuit Orange kwam)

[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 25-02-2009 19:40 ]

Verwijderd

Van Research International heb ik wel gehoord en ik weet ook dat ze vaker onderzoek doen voor telecom bedrijven. Dus totzover niks aan de hand.

Wat natuurlijk wel bijzonder vreemd is, is dat ze niet *direct* aangeven het onderzoek te doen in opdracht van, namens, voor Orange of T-mobile. (Orange bestaat toch niet meer?)

Alleen al om die reden zou ik:
- niet meedoen aan het onderzoek;
- RI laten weten dat je ze geen toestemming geeft nu en ooit nog verder gebruik te maken van je gegevens en dat je eist dat ze inzichtelijk maken wie de gegevens heeft aangeleverd;
- T-Mobile laten weten dat je geen toestemming hebt gegeven om aan onderzoek mee te doen en het verstrekken van je gegevens aan derde partijen voor onderzoek en dergelijke.

Check wel van te voren of je niet ooit wel toestemming hebt gegeven. Hoewel je die toestemming natuurlijk alijtd kunt intrekken staat het wat dwaas als je hard van de toren blaast .

Je laat T-Mob verder uiteraard netjes weten dat je verwacht binnen 2 weken een bevestiging te ontvangen dat ze je als zodanig met rust laten.