Vandaag ontving ik onderstaand mailtje van "Research International" met het vriendelijke verzoek om mee te doen aan een marktonderzoek. Je raad het al, ik heb nooit gehoord van dit bedrijf en al helemaal niet om hun onderzoeken gevraagd.
Gelukkig gebruik ik al jarenlang een wel bekende truc. Men neemt éne domeinnaam en een catch-all adres. Men geeft aan ieder bedrijf dat om uw e-mail adres zeurt een uniek adres op en wacht af op welk adres de troep komt binnenstromen. In dit geval blijkt het mailtje te zijn binnengekomen op het e-mail adres dat ik aan Orange (Mobiel) verstrekt heb.
Meestal krijg ik die troep op adressen die ik in een ver verleden stom genoeg aan bedrijven als Euroclix gegeven heb * iets over wijsheid en jaren *. Maar van een groot bedrijf als Orange...
Ik vroeg me dus af of er meer (ex-)Orange abonnees zijn die deze zooi hebben ontvangen.
Gelukkig gebruik ik al jarenlang een wel bekende truc. Men neemt éne domeinnaam en een catch-all adres. Men geeft aan ieder bedrijf dat om uw e-mail adres zeurt een uniek adres op en wacht af op welk adres de troep komt binnenstromen. In dit geval blijkt het mailtje te zijn binnengekomen op het e-mail adres dat ik aan Orange (Mobiel) verstrekt heb.
Meestal krijg ik die troep op adressen die ik in een ver verleden stom genoeg aan bedrijven als Euroclix gegeven heb * iets over wijsheid en jaren *. Maar van een groot bedrijf als Orange...
Ik vroeg me dus af of er meer (ex-)Orange abonnees zijn die deze zooi hebben ontvangen.
Het lijkt er dus op dat Orange in klantgegevens aan het doorverkopen is. Ik denk niet dat dit een onderzoek van Orange zelf is. Mails zijn verstuurt vanaf de mailserver van Research International. Bovendien, nergens wordt de naam Orange genoemd. (Wat natuurlijk vreemd is, als het onderzoek vanuit Orange kwam)Message-Id: <blablabla@proliant-1500.nl.research-int.com>
From: "Research International" <rinl-web2@research-int.com>
Subject: Marktonderzoek mobiele telefonie
To: blablabla@blablabla.org
Sender: Research International <rinl-web2@research-int.com>
Date: Wed, 25 Feb 2009 18:23:38 +0100
Geachte heer/mevrouw,
Momenteel is Research International, een onafhankelijk marktonderzoekbureau, bezig met een onderzoek over mobiele telefonie. Graag zouden we uw mening willen weten. Ook wanneer u maar weinig gebruik maakt van uw mobiele telefoon zijn wij zeer geïnteresseerd in uw mening!
Het onderzoek wordt via het internet afgenomen. Zo kunt u snel en eenvoudig deelnemen.
Het invullen van de vragenlijst neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Uw antwoorden worden vertrouwelijk behandeld. Wilt u deelnemen aan het onderzoek dan kunt u het volgende internetadres nu direct bezoeken (u kunt het adres aanklikken met uw muis)
http://ts.ktrmr.com/echtn...rkendelinklaatstaandus...
Wat doet Research International met uw gegevens? Uw gegevens worden op zorgvuldige wijze behandeld door Research International. Na afloop van het onderzoek kunt u aangeven of u anoniem wilt blijven.
Lol, zeer zorgvuldig ja, ze zorgen dat ze je persoonsgegevens nooit kwijt raken
We willen u alvast hartelijk bedanken voor uw medewerking aan ons onderzoek.
Met vriendelijke groet,
Research International
[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 25-02-2009 19:40 ]