Nieuwe machine met SATA: IDE niet herkend?

Pagina: 1
Acties:

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021
Ik heb vandaag een nieuwe pc neergezet. Deze heeft een WD 500GB SATA disk aan boord, die uitstekend werkt en performed.
Nou heb ik een 320GB IDE disk uit mijn oude PC gehaald, jumper op SINGLE gezet (geen jumper dus) en die erbij gezet. Kabeltjes aangesloten, alles fijn.
ALs de PC opstart wordt tijdens POST de IDE schijf gezien en herkend. Echter het BIOS (AMI) op het mobo (MSI P35 Neo) laat niks van een IDE schijf zien, noch kan ik vinden waar dat in te stellen is.

Resultaat is dat mijn Linux de schijf ook niet ziet. Beetje vervelend, want het is mijn data-disk.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:02
-> OM

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Persoonlijk denk ik dan toch dat er heel misschien een jumpertje aan te pas moet komen om de schijf op slave te zetten. Normaal zou je dan zeggen dat de schijf helemaal niet gezien word, nu word de schijf zeg maar... "half" gezien. Als ik het goed begrijp zie je dus wel wat in de post messages maar niet in je bios.
Wat gebeurt er als je de S-ata eraf haalt?

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021
Geen idee, eerlijk gezegd. Misschien dat ik dat nog eens kan proberen voor ik op vakantie ga... (maar ik ga me niet haasten ;) )

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34
IDE op dit bord wordt door een Marvell 88SE6111 controller gedaan. Dat ding heeft een eigen BIOS, waar je normale AMI of Award BIOS geen invloed op kan uitoefenen (het ding ziet hooguit de disk als bootable SCSI device).
Ik weet niet welke linuxdistributie of kernel je gebruikt, maar de driver voor deze chip is nog vrij jong. Er zijn wel workarounds te vinden met wat googlen, maar ervaring heb ik hier zelf niet mee (de JMicron controller van mijn eigen Gigabyte bord wordt goed ondersteund door linux).